Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus

Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 54
Bor: Stockholm och Björkö
Aktuell med: Boken "Paus" på Semic förlag och poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acast.

Karin Björkegren Jones är yogalärare och författare till en hel drös kloka böcker om viktiga ämnen som lymfsystemet, yoga och att knipa. I sin senaste bok slår hon ett slag för att ta pauser, något hon själv blivit riktigt vass på.

En tupplur på lunchen, hur låter det? Karin Björkegren Jones tyckte länge att det gick för fort i livet, stressen var betungande och en stor del av tiden gick åt till att stressa av och gå ned i varv. Nu har hon lärt sig att värdera livets mellanrum och i nya boken "Paus" delar Karin med sig av sina bästa knep för att ta tillvara på dem.

 

Varför en bok om att ta paus?
– För att det inte är mer aktivitet vi behöver, utan just pauser. Vi måste lära oss att hitta lugn och ro. Att ge kropp och knopp möjlighet till återhämtning.

LÄS OCKSÅ: Detta händer i din kropp när du stressar

Varför är det viktigt att ta pauser?
– Vi lever i en stressad tillvaro och vi behöver lära oss att inte skjuta på vilan till semestern och helgen, utan lära oss att vila i mellanrummen.

Vad är den stora utmaningen när det kommer till att få in fler pauser i vardagen?
– Om man drivs av att vara en duktig typ som inte belönar sig själv med en rast, en paus när ett projekt, ett arbete är över, utan direkt hoppar på nya grejer så kan man fara illa. Men om man lär sig att ta pauser och upptäcka själva storheten med att hitta vardagspauser så kommer de skapa guldkant på livet.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du unna dig en tupplur

Har du några tips på hur man kan tänka agera för att få till det?
– Lägg in en tupplur varje dag efter lunch. Ta matlåda till jobbet så slipper lunchen gå åt till att antingen laga mat, eller stå i kö på ett lunchställe, då får du tid för en tio minuters tupplur efter maten. Prioritera dötid, att bara sitta och glo rätt ut i tomma intet. Du kommer märka att ur pauserna så kommer en massa kreativitet att gro.

 

Är du själv bra på att ta paus?
– Jag är jättebra på att ta pauser. Har till och med en säng på jobbet så jag kan vila när jag vill och behöver.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Bra tips för paus på jobbet
Om du sitter ofta och mycket så behöver du pausa ofta tipsar Karin.
– Jag sitter aldrig längre än 40 minuter framför datorn och skriver.
Karin pausar bland annat genom att rulla axlar och att lyfta upp armarna ovanför huvudet. Det behöver alltså inte vara något avancerat, utan bara att man får ett kort avbrott i arbetet.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 54
Bor: Stockholm och Björkö
Aktuell med: Boken "Paus" på Semic förlag och poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acast.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.