Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus

Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 54
Bor: Stockholm och Björkö
Aktuell med: Boken "Paus" på Semic förlag och poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acast.

Karin Björkegren Jones är yogalärare och författare till en hel drös kloka böcker om viktiga ämnen som lymfsystemet, yoga och att knipa. I sin senaste bok slår hon ett slag för att ta pauser, något hon själv blivit riktigt vass på.

En tupplur på lunchen, hur låter det? Karin Björkegren Jones tyckte länge att det gick för fort i livet, stressen var betungande och en stor del av tiden gick åt till att stressa av och gå ned i varv. Nu har hon lärt sig att värdera livets mellanrum och i nya boken "Paus" delar Karin med sig av sina bästa knep för att ta tillvara på dem.

 

Varför en bok om att ta paus?
– För att det inte är mer aktivitet vi behöver, utan just pauser. Vi måste lära oss att hitta lugn och ro. Att ge kropp och knopp möjlighet till återhämtning.

LÄS OCKSÅ: Detta händer i din kropp när du stressar

Varför är det viktigt att ta pauser?
– Vi lever i en stressad tillvaro och vi behöver lära oss att inte skjuta på vilan till semestern och helgen, utan lära oss att vila i mellanrummen.

Vad är den stora utmaningen när det kommer till att få in fler pauser i vardagen?
– Om man drivs av att vara en duktig typ som inte belönar sig själv med en rast, en paus när ett projekt, ett arbete är över, utan direkt hoppar på nya grejer så kan man fara illa. Men om man lär sig att ta pauser och upptäcka själva storheten med att hitta vardagspauser så kommer de skapa guldkant på livet.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du unna dig en tupplur

Har du några tips på hur man kan tänka agera för att få till det?
– Lägg in en tupplur varje dag efter lunch. Ta matlåda till jobbet så slipper lunchen gå åt till att antingen laga mat, eller stå i kö på ett lunchställe, då får du tid för en tio minuters tupplur efter maten. Prioritera dötid, att bara sitta och glo rätt ut i tomma intet. Du kommer märka att ur pauserna så kommer en massa kreativitet att gro.

 

Är du själv bra på att ta paus?
– Jag är jättebra på att ta pauser. Har till och med en säng på jobbet så jag kan vila när jag vill och behöver.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Bra tips för paus på jobbet
Om du sitter ofta och mycket så behöver du pausa ofta tipsar Karin.
– Jag sitter aldrig längre än 40 minuter framför datorn och skriver.
Karin pausar bland annat genom att rulla axlar och att lyfta upp armarna ovanför huvudet. Det behöver alltså inte vara något avancerat, utan bara att man får ett kort avbrott i arbetet.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 54
Bor: Stockholm och Björkö
Aktuell med: Boken "Paus" på Semic förlag och poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acast.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.