Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus | Kurera.se

Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus

Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 54
Bor: Stockholm och Björkö
Aktuell med: Boken "Paus" på Semic förlag och poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acast.

Karin Björkegren Jones är yogalärare och författare till en hel drös kloka böcker om viktiga ämnen som lymfsystemet, yoga och att knipa. I sin senaste bok slår hon ett slag för att ta pauser, något hon själv blivit riktigt vass på.

En tupplur på lunchen, hur låter det? Karin Björkegren Jones tyckte länge att det gick för fort i livet, stressen var betungande och en stor del av tiden gick åt till att stressa av och gå ned i varv. Nu har hon lärt sig att värdera livets mellanrum och i nya boken "Paus" delar Karin med sig av sina bästa knep för att ta tillvara på dem.

 

Varför en bok om att ta paus?
– För att det inte är mer aktivitet vi behöver, utan just pauser. Vi måste lära oss att hitta lugn och ro. Att ge kropp och knopp möjlighet till återhämtning.

LÄS OCKSÅ: Detta händer i din kropp när du stressar

Varför är det viktigt att ta pauser?
– Vi lever i en stressad tillvaro och vi behöver lära oss att inte skjuta på vilan till semestern och helgen, utan lära oss att vila i mellanrummen.

Vad är den stora utmaningen när det kommer till att få in fler pauser i vardagen?
– Om man drivs av att vara en duktig typ som inte belönar sig själv med en rast, en paus när ett projekt, ett arbete är över, utan direkt hoppar på nya grejer så kan man fara illa. Men om man lär sig att ta pauser och upptäcka själva storheten med att hitta vardagspauser så kommer de skapa guldkant på livet.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du unna dig en tupplur

Har du några tips på hur man kan tänka agera för att få till det?
– Lägg in en tupplur varje dag efter lunch. Ta matlåda till jobbet så slipper lunchen gå åt till att antingen laga mat, eller stå i kö på ett lunchställe, då får du tid för en tio minuters tupplur efter maten. Prioritera dötid, att bara sitta och glo rätt ut i tomma intet. Du kommer märka att ur pauserna så kommer en massa kreativitet att gro.

 

Är du själv bra på att ta paus?
– Jag är jättebra på att ta pauser. Har till och med en säng på jobbet så jag kan vila när jag vill och behöver.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Bra tips för paus på jobbet
Om du sitter ofta och mycket så behöver du pausa ofta tipsar Karin.
– Jag sitter aldrig längre än 40 minuter framför datorn och skriver.
Karin pausar bland annat genom att rulla axlar och att lyfta upp armarna ovanför huvudet. Det behöver alltså inte vara något avancerat, utan bara att man får ett kort avbrott i arbetet.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 54
Bor: Stockholm och Björkö
Aktuell med: Boken "Paus" på Semic förlag och poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acast.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Naturlig hälsa

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson  ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.