Karin Björkegren Jones

Foto: Anneli Hildonen

Karin Björkegren Jones: “Det är mellanrummen som är livet”

Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 52 år
Bor: Björkö i Stockholm
Familj: Dotter Mira 24, make Ray 48 och hans son Ray 13
Gör: Författare, yogainstruktör, hälsoinspiratör, journalist
Favoritord: ”Du är frisk.”
Karin på sociala medier:
Blogg: blogg/karinbjorkegrenjone.se
Hemsida: Karinbjorkegrenjones.se
Instagram: Karinbjones
Facebook: Karin Björkegren Jones

Ända sedan hon var liten har Karin Björkegren Jones längtat efter en vardag där stressen inte finns. I höst släpper hon boken ”Ett stressfritt liv”. Där berättar hon om sin resa till att finna ro och om att må bra.
Många lärdomar har hon hittat med yogan, andra tvingades hon finna genom ett svårt cancer-besked.
Idag har Karin lämnat ”jag ska bara-mentaliteten” bakom sig, hon lägger vikt vid att vara kroppsklok och hyllar pauserna där ingenting händer – eftersom vardagens mellanrum också måste betyda något.

Det finns mellanrum i livet. Skarvar mellan aktiviteter, stunden mellan in- och utandning, pauser när allt är stilla. Det är där hon vill vara. Det är där hon vill hämta kraft. Karin Björkegren Jones, 52, har många bollar att jonglera som författare, yogalärare och journalist. Men hon har lärt sig att aldrig slarva bort de där mellanrummen, där till synes ingenting händer – men som egentligen innehåller allt det viktiga.
När Karin var tio år skrev hon en dikt. Den handlar om stress och om en längtan dit jäkten inte finns. Redan då hade hon den där känslan som skulle komma att följa henne även som vuxen.
– Jag har alltid känt att det går för fort runt omkring mig. För mig är stress ett stort och svårt tillstånd och en stor del av mitt liv har gått ut på att försöka stressa ned, berättar hon.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

 

"Betraktat som självklart att ha massa bollar i luften"
Hösten 2016 lanseras Karins senaste bok, Ett stressfritt liv. Där delar hon med sig av sina erfarenheter, upptäckter samt övningar som kan hjälpa dig att ta det lugnare och hitta ro i ett mer långsamt liv. Det tog ett tag för Karin att hitta dit själv.
– När jag var ung var det betraktat som självklart att man skulle ha massa bollar i luften. I mediebranschen var det något nästan kocketerande fint. Att man var någon. Sedan var det en viktig lärdom för mig vad stress egentligen är. Det kopplas ofta till många jobbtimmar, men det handlar även om den stora mängd intryck som vi måste ta emot varje dag.

Med yogan som verktyg
Det var yogan som gjorde att Karin förstod hur hon kunde förändra sitt liv. Hon började egentligen med yoga när hon var 14 år, men det var som 36-åring hon upptäckte ashtanga. Det var hennes dotter som märkte skillnaden först.
– Hon såg genast att jag blev lugnare av yogan. Det var en stressig tid, jag var ensamstående mamma och chefredaktör för en tidning med stram budget. Ashtangayogan gjorde så att mitt huvud kom ned i kroppen. Det var då jag började upptäcka hur jag kunde lära mig att lyssna på kroppen och förstå vad den behöver. Detta skulle bli otroligt viktigt senare, men det visste jag inte då.

► Läs ocskå: Liten guide till yoga! Vilken form passar dig bäst?

"Man måste börja prioritera sig själv"
Karins nya bok vänder sig till alla, men hon säger att den största målgruppen är kvinnor, som stressar. Något som nästan alla gör, konstaterar hon.
– Vi lever i en sådan tid och det är därför utbrändhet och utmattning ökar. Vi är uppkopplade hela tiden, kan alltid bli nådda. Vi blir ständigt påminda om vad som händer i världen. Vi kräver mycket av oss själva, jobbmässigt och socialt.
I sin bok nämner Karin en studie som överläkaren Ane Marie Thulstrup vid Århus universitetssjukhus gjort. Den visade att mäns stressnivå sjunker omgående när de kliver över hemmets tröskel, medan kvinnor inte stressar ner förrän vid tio, elva på kvällen. Det är dessutom när kvinnorna är på väg hem från jobbet som stressen skjuter i topp.
– Något är ju fel när det är så. Det är svårt att göra något åt stressen som småbarnsmamma, det vet jag. Men man måste börja prioritera sig själv. Det handlar inte nödvändigtvis om egentid utan om att sålla bort vissa saker.

Viktigt kunna säga nej
Karin poängterar att det är viktigt att säga nej, även till det som är roligt och härligt. En fika kan bli en sak för mycket att hinna med, trots att det är något trevligt.
– Det svåra är ju att inse var gränsen går innan man når den. När blir det för stressigt, för mycket? Jag har ställt mig de frågorna många gånger. Jag har fattat med tiden att lust inte kan styra, utan jag måste sålla, även bland det härliga.

Före och efter cancern
Dagen innan midsommarafton 2012 vände livet för Karin. Hon fick ett cancerbesked. Då kändes det som om den kropp som hon med yogans hjälp lärt sig att älska nu svek henne. Idag kan hon dela upp sitt liv som innan och efter sjukdomen. Cancern fick henne att radikalt ändra sin syn på livet och på sitt eget välmående.
– Sjukdomen lärde mig att vara rädd om mig själv, på riktigt. Jag har förfinat livet genom att lyssna mer på mig och min kropp. Jag är så glad att jag hade yogan i den resan. Det var ett bra redskap. En vän sa till mig att jag har förändrats efter cancern, att jag har blivit både allvarligare och tramsigare. Jag tror att jag tvingades till att bli det. Dels för att jag nu vet att livet är skört, att mattan kan ryckas undan när och var som helst, dels för att jag vet hur det är att leva med en dödsdom. Jag började se livet på nytt sätt. Jag lärde mig om mellanrummen, om att vara här och nu.

 

► Läs också: Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen

Resan viktigast
Som en konsekvens tycker hon att allt känns mer nu, att hon är blödigare, att allt smakar mer än förr. Handling och resultat är inte längre det som är i fokus, resan är viktigare. Och livet är definitivt för kort för att ätas upp av stress.
– Sedan dess handlar större delen av mitt liv om att lyssna på kroppen och vara rädd om den. Måste vi bli utbrända eller sjuka för att vi ska förstå hur viktigt det är att inte låta stressen ta över livet?

Anticancermaten
Karins cancer var inflammatorisk och hormonell. Samma dag som hon fick behandlingsplanen bestämde hon sig för att göra allt hon kunde för att hjälpa sin kropp att må bra och bli stark. Hon började då äta det som kallas för anticancermat, men som lika gärna kan kallas antistressmat, förklarar hon. Det handlar om en kost som inte sätter igång belönings- och triggersystemet i oss; grönt och rent, att utesluta gluten, socker, kött och mjölk.
– Innan var jag vegetarian men jag förstod att jag ändå ätit fel. Efter flera år i Italien åt jag mycket pasta. Gluten ökar sockersuget, vilket var tydligt. Jag tog kommando över min kost och hittade ett lugn i att jag faktiskt kunde kontrollera den saken.

Blev kroppsklok
Karin slutade ta sin kropp för given. Istället började hon fråga sig själv om vad hon kunde göra för att den skulle klara av cancerbehandlingarna och samtidigt bekämpa cancern.
– Jag märkte att jag blev starkare av nyttig mat, av yoga, andningsövningar men också av att vila. Vi är så hårda mot våra kroppar, tycker aldrig att de duger. Man späker den, tränar för hårt, eller äter fel. Vi tar bättre hand om våra bilar. Man skulle aldrig tanka sin bil med fel bensin eller diesel. Men vi förväntar oss att kroppen ska klara en massa skit. Jag blev kroppsklok, så kallar jag det.

► Läs också: Karin Björkegren Jones: "Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!"

 

Tallriksmodell i stress-version
Idag mår Karin som bäst när hon inte har för många möten på en dag. När hon lägger sig i tid, har utrymme att yoga och inte tar på sig för många utmaningar. Hon liknar det vid tallriksmodellen i en stress-version.
– Man behöver en viss del sömn, vila, umgänge och jobb. Man måste lära sig vad man själv behöver, för vi är olika stresståliga. Jag går inte in i kaklet utan jag går över min gräns och vidare. Jag tror att det är ännu värre. Jag måste samtala med mig själv, berätta för mig själv när det räcker.

► Läs också: Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer

"Vardagens mellanrum måste också betyda något"
Men var ska man börja? Karin menar att man inte kan jaga all stress på flykten med en gång. Man får ta en sak i taget, det man instinktivt känner att man kan göra något åt.
– Livet är inte enkelt. Det har toppar och dalar och du måste hitta en ro i mellanrummen. Man längtar ofta efter helgen eller semestern men vi måste också minnas nuet. Du lever nu. Vardagens mellanrum måste också betyda något. Det här är ju livet. Vad är lycka, att vänta på semestern eller att njuta i varje stund?

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 52 år
Bor: Björkö i Stockholm
Familj: Dotter Mira 24, make Ray 48 och hans son Ray 13
Gör: Författare, yogainstruktör, hälsoinspiratör, journalist
Favoritord: ”Du är frisk.”
Karin på sociala medier:
Blogg: blogg/karinbjorkegrenjone.se
Hemsida: Karinbjorkegrenjones.se
Instagram: Karinbjones
Facebook: Karin Björkegren Jones

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.