Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin Björkegren Jones

Foto: Anneli Hildonen

Karin Björkegren Jones: “Det är mellanrummen som är livet”

Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 52 år
Bor: Björkö i Stockholm
Familj: Dotter Mira 24, make Ray 48 och hans son Ray 13
Gör: Författare, yogainstruktör, hälsoinspiratör, journalist
Favoritord: ”Du är frisk.”
Karin på sociala medier:
Blogg: blogg/karinbjorkegrenjone.se
Hemsida: Karinbjorkegrenjones.se
Instagram: Karinbjones
Facebook: Karin Björkegren Jones

Ända sedan hon var liten har Karin Björkegren Jones längtat efter en vardag där stressen inte finns. I höst släpper hon boken ”Ett stressfritt liv”. Där berättar hon om sin resa till att finna ro och om att må bra.
Många lärdomar har hon hittat med yogan, andra tvingades hon finna genom ett svårt cancer-besked.
Idag har Karin lämnat ”jag ska bara-mentaliteten” bakom sig, hon lägger vikt vid att vara kroppsklok och hyllar pauserna där ingenting händer – eftersom vardagens mellanrum också måste betyda något.

Det finns mellanrum i livet. Skarvar mellan aktiviteter, stunden mellan in- och utandning, pauser när allt är stilla. Det är där hon vill vara. Det är där hon vill hämta kraft. Karin Björkegren Jones, 52, har många bollar att jonglera som författare, yogalärare och journalist. Men hon har lärt sig att aldrig slarva bort de där mellanrummen, där till synes ingenting händer – men som egentligen innehåller allt det viktiga.
När Karin var tio år skrev hon en dikt. Den handlar om stress och om en längtan dit jäkten inte finns. Redan då hade hon den där känslan som skulle komma att följa henne även som vuxen.
– Jag har alltid känt att det går för fort runt omkring mig. För mig är stress ett stort och svårt tillstånd och en stor del av mitt liv har gått ut på att försöka stressa ned, berättar hon.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

 

"Betraktat som självklart att ha massa bollar i luften"
Hösten 2016 lanseras Karins senaste bok, Ett stressfritt liv. Där delar hon med sig av sina erfarenheter, upptäckter samt övningar som kan hjälpa dig att ta det lugnare och hitta ro i ett mer långsamt liv. Det tog ett tag för Karin att hitta dit själv.
– När jag var ung var det betraktat som självklart att man skulle ha massa bollar i luften. I mediebranschen var det något nästan kocketerande fint. Att man var någon. Sedan var det en viktig lärdom för mig vad stress egentligen är. Det kopplas ofta till många jobbtimmar, men det handlar även om den stora mängd intryck som vi måste ta emot varje dag.

Med yogan som verktyg
Det var yogan som gjorde att Karin förstod hur hon kunde förändra sitt liv. Hon började egentligen med yoga när hon var 14 år, men det var som 36-åring hon upptäckte ashtanga. Det var hennes dotter som märkte skillnaden först.
– Hon såg genast att jag blev lugnare av yogan. Det var en stressig tid, jag var ensamstående mamma och chefredaktör för en tidning med stram budget. Ashtangayogan gjorde så att mitt huvud kom ned i kroppen. Det var då jag började upptäcka hur jag kunde lära mig att lyssna på kroppen och förstå vad den behöver. Detta skulle bli otroligt viktigt senare, men det visste jag inte då.

► Läs ocskå: Liten guide till yoga! Vilken form passar dig bäst?

"Man måste börja prioritera sig själv"
Karins nya bok vänder sig till alla, men hon säger att den största målgruppen är kvinnor, som stressar. Något som nästan alla gör, konstaterar hon.
– Vi lever i en sådan tid och det är därför utbrändhet och utmattning ökar. Vi är uppkopplade hela tiden, kan alltid bli nådda. Vi blir ständigt påminda om vad som händer i världen. Vi kräver mycket av oss själva, jobbmässigt och socialt.
I sin bok nämner Karin en studie som överläkaren Ane Marie Thulstrup vid Århus universitetssjukhus gjort. Den visade att mäns stressnivå sjunker omgående när de kliver över hemmets tröskel, medan kvinnor inte stressar ner förrän vid tio, elva på kvällen. Det är dessutom när kvinnorna är på väg hem från jobbet som stressen skjuter i topp.
– Något är ju fel när det är så. Det är svårt att göra något åt stressen som småbarnsmamma, det vet jag. Men man måste börja prioritera sig själv. Det handlar inte nödvändigtvis om egentid utan om att sålla bort vissa saker.

Viktigt kunna säga nej
Karin poängterar att det är viktigt att säga nej, även till det som är roligt och härligt. En fika kan bli en sak för mycket att hinna med, trots att det är något trevligt.
– Det svåra är ju att inse var gränsen går innan man når den. När blir det för stressigt, för mycket? Jag har ställt mig de frågorna många gånger. Jag har fattat med tiden att lust inte kan styra, utan jag måste sålla, även bland det härliga.

Före och efter cancern
Dagen innan midsommarafton 2012 vände livet för Karin. Hon fick ett cancerbesked. Då kändes det som om den kropp som hon med yogans hjälp lärt sig att älska nu svek henne. Idag kan hon dela upp sitt liv som innan och efter sjukdomen. Cancern fick henne att radikalt ändra sin syn på livet och på sitt eget välmående.
– Sjukdomen lärde mig att vara rädd om mig själv, på riktigt. Jag har förfinat livet genom att lyssna mer på mig och min kropp. Jag är så glad att jag hade yogan i den resan. Det var ett bra redskap. En vän sa till mig att jag har förändrats efter cancern, att jag har blivit både allvarligare och tramsigare. Jag tror att jag tvingades till att bli det. Dels för att jag nu vet att livet är skört, att mattan kan ryckas undan när och var som helst, dels för att jag vet hur det är att leva med en dödsdom. Jag började se livet på nytt sätt. Jag lärde mig om mellanrummen, om att vara här och nu.

 

► Läs också: Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen

Resan viktigast
Som en konsekvens tycker hon att allt känns mer nu, att hon är blödigare, att allt smakar mer än förr. Handling och resultat är inte längre det som är i fokus, resan är viktigare. Och livet är definitivt för kort för att ätas upp av stress.
– Sedan dess handlar större delen av mitt liv om att lyssna på kroppen och vara rädd om den. Måste vi bli utbrända eller sjuka för att vi ska förstå hur viktigt det är att inte låta stressen ta över livet?

Anticancermaten
Karins cancer var inflammatorisk och hormonell. Samma dag som hon fick behandlingsplanen bestämde hon sig för att göra allt hon kunde för att hjälpa sin kropp att må bra och bli stark. Hon började då äta det som kallas för anticancermat, men som lika gärna kan kallas antistressmat, förklarar hon. Det handlar om en kost som inte sätter igång belönings- och triggersystemet i oss; grönt och rent, att utesluta gluten, socker, kött och mjölk.
– Innan var jag vegetarian men jag förstod att jag ändå ätit fel. Efter flera år i Italien åt jag mycket pasta. Gluten ökar sockersuget, vilket var tydligt. Jag tog kommando över min kost och hittade ett lugn i att jag faktiskt kunde kontrollera den saken.

Blev kroppsklok
Karin slutade ta sin kropp för given. Istället började hon fråga sig själv om vad hon kunde göra för att den skulle klara av cancerbehandlingarna och samtidigt bekämpa cancern.
– Jag märkte att jag blev starkare av nyttig mat, av yoga, andningsövningar men också av att vila. Vi är så hårda mot våra kroppar, tycker aldrig att de duger. Man späker den, tränar för hårt, eller äter fel. Vi tar bättre hand om våra bilar. Man skulle aldrig tanka sin bil med fel bensin eller diesel. Men vi förväntar oss att kroppen ska klara en massa skit. Jag blev kroppsklok, så kallar jag det.

► Läs också: Karin Björkegren Jones: "Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!"

 

Tallriksmodell i stress-version
Idag mår Karin som bäst när hon inte har för många möten på en dag. När hon lägger sig i tid, har utrymme att yoga och inte tar på sig för många utmaningar. Hon liknar det vid tallriksmodellen i en stress-version.
– Man behöver en viss del sömn, vila, umgänge och jobb. Man måste lära sig vad man själv behöver, för vi är olika stresståliga. Jag går inte in i kaklet utan jag går över min gräns och vidare. Jag tror att det är ännu värre. Jag måste samtala med mig själv, berätta för mig själv när det räcker.

► Läs också: Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer

"Vardagens mellanrum måste också betyda något"
Men var ska man börja? Karin menar att man inte kan jaga all stress på flykten med en gång. Man får ta en sak i taget, det man instinktivt känner att man kan göra något åt.
– Livet är inte enkelt. Det har toppar och dalar och du måste hitta en ro i mellanrummen. Man längtar ofta efter helgen eller semestern men vi måste också minnas nuet. Du lever nu. Vardagens mellanrum måste också betyda något. Det här är ju livet. Vad är lycka, att vänta på semestern eller att njuta i varje stund?

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones
Ålder: 52 år
Bor: Björkö i Stockholm
Familj: Dotter Mira 24, make Ray 48 och hans son Ray 13
Gör: Författare, yogainstruktör, hälsoinspiratör, journalist
Favoritord: ”Du är frisk.”
Karin på sociala medier:
Blogg: blogg/karinbjorkegrenjone.se
Hemsida: Karinbjorkegrenjones.se
Instagram: Karinbjones
Facebook: Karin Björkegren Jones

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.