Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

karin björkegren jones

Foto: Anneli Hildonen

Karin Björkegren Jones väljer 10 hälsofavoriter

Karin Björkegren Jones är journalist, författare, hälsoinspiratör och yogalärare.
Kurera bad henne lista tio hälsofavoriter.
Här är hennes svar. 

Just nu är Karin Björkegren Jones aktuell med boken "Ett stressfritt liv". Läs en längre intervju med henne här: ”Det är mellanrummen som är livet”.

1. Andning
– Det är det första man borde analysera om man känner sig stressad. Hur du andas påverkar kroppen och din hälsa, framför allt om du andas med korta andetag eller mestadels genom munnen. En ytlig andning beror för det mesta på stress.
 Många som börjar med yogaandning brukar berätta att de sover och mår bättre. Man kan lära sig kontrollera sin andning och andas medvetet. Jag använder mig regelbundet av olika andningsövningar.

 

2. Tupplur
– Det är viktigt att få vila ibland och jag tycker att varje arbetsplats borde ha en säng just för detta ändamål. Jag tar flera mikropauser under dagen. Det kan räcka med tio minuter och att jag lägger mig rätt upp och ned på golvet. Testa att göra mikropauser med tupplurar på dagen.

3. Paus i kalendern
– Varje dag måste jag tänka på att inte boka in för många möten på en dag. Att hålla en eller ett par dagar helt rena från möten och jobb där jag bara vilar, tar det lugnt och inte gör någonting.

4. Rörelsepauser
– Om jag sitter och arbetar vid skrivbordet tar jag regelbundet små rörelse-pauser. Det kanske är att rulla med axlarna, ställa sig upp, stå på tå. Allt handlar om att få igång flödet i kroppen och inte låta det bli stillastående.

5. Ekologiska råvaror
– Maten är jätteviktig för mitt välmående. Jag äter så ren och ekologisk mat som möjligt, det vill säga näringsrika råvaror. När jag var sjuk åt jag inget socker, gluten eller mjölkprodukter alls, nu gör jag det med måtta. Det är viktigt att äta i lugn och ro. Att sitta ned och inte göra något annat än att just äta. Ett tips är att duka fint, även om det bara är du som äter. Att göra det där lilla extra för dig själv.

 

6. Att säga nej
– Det är oerhört viktigt för mig att komma ihåg att säga nej, för det landar i att jag försöker vara rädd om mig själv. Det viktigaste är alltid hur man mår. Vi har bara det här livet, man glömmer det så lätt. Vi lever i en värld där man utan problem kan jobba ihjäl sig. Därför ska man sluta upp med att bara vara den duktiga tjejen, sluta med att vara alla till lags. Det sker på bekostnad av en själv, så våga säga nej.

7. Ashtangayoga
– Jag yogar på morgonen sex dagar i veckan. Om jag inte gör det så märks det direkt. Jag mår inte bra och hanterar inte vardagens stress lika effektivt. Ashtangayogan gör så att mitt huvud kommer ned i kroppen, det behövs något fysiskt för det. Andningen och rörelsen leder till en rofylld kropp.

8. Frukostvanor
– Efter min morgonyoga vill jag ha en god, näringsrik men enkel frukost. En av mina favoriter är Grön ”ghurt”. Man lägger avokadoköttet från en avokado i en mixer med 1 banan, 1 msk kokosolja, lite pressad lime/citron och 1 kryddmått kardemumma. Mixa till en slät ghurt och garnera med bär och granola.

 

9. Affirmationer
– Med affirmationer kan man ställa om en negativ tankebana. Det sägs att vi tänker omkring 65 000 tankar om dagen, där tyvärr de flesta tankarna är negativa. När man affirmerar använder man sig av attraktionslagen, det vill säga man tänker goda tankar om sig själv så att man också attraherar gott. En lugnande affirmation som man upprepar gång på gång, är: ”Jag är lugn och avslappnad. Jag andas djupt. Jag är i fred med mig själv och med allt runt omkring mig. Jag är glad. Livet är gott och jag har kontrollen.”

10. Att skriva tacksamhetsdagbok
– Det är ett jättebra sätt att fokusera på det positiva och en bra övning för att känna tacksamhet. Varje kväll skriver man ned tre saker som man är tacksam för. Det kan vara vad som helst; en oväntad promenad till jobbet eller att den där boken fanns på biblioteket.

► Läs också: Karin Björkegren Jones: "Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!"

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.