karin björkegren jones

Foto: Anneli Hildonen

Karin Björkegren Jones väljer 10 hälsofavoriter

Karin Björkegren Jones är journalist, författare, hälsoinspiratör och yogalärare.
Kurera bad henne lista tio hälsofavoriter.
Här är hennes svar. 

Just nu är Karin Björkegren Jones aktuell med boken "Ett stressfritt liv". Läs en längre intervju med henne här: ”Det är mellanrummen som är livet”.

1. Andning
– Det är det första man borde analysera om man känner sig stressad. Hur du andas påverkar kroppen och din hälsa, framför allt om du andas med korta andetag eller mestadels genom munnen. En ytlig andning beror för det mesta på stress.
 Många som börjar med yogaandning brukar berätta att de sover och mår bättre. Man kan lära sig kontrollera sin andning och andas medvetet. Jag använder mig regelbundet av olika andningsövningar.

 

2. Tupplur
– Det är viktigt att få vila ibland och jag tycker att varje arbetsplats borde ha en säng just för detta ändamål. Jag tar flera mikropauser under dagen. Det kan räcka med tio minuter och att jag lägger mig rätt upp och ned på golvet. Testa att göra mikropauser med tupplurar på dagen.

3. Paus i kalendern
– Varje dag måste jag tänka på att inte boka in för många möten på en dag. Att hålla en eller ett par dagar helt rena från möten och jobb där jag bara vilar, tar det lugnt och inte gör någonting.

4. Rörelsepauser
– Om jag sitter och arbetar vid skrivbordet tar jag regelbundet små rörelse-pauser. Det kanske är att rulla med axlarna, ställa sig upp, stå på tå. Allt handlar om att få igång flödet i kroppen och inte låta det bli stillastående.

5. Ekologiska råvaror
– Maten är jätteviktig för mitt välmående. Jag äter så ren och ekologisk mat som möjligt, det vill säga näringsrika råvaror. När jag var sjuk åt jag inget socker, gluten eller mjölkprodukter alls, nu gör jag det med måtta. Det är viktigt att äta i lugn och ro. Att sitta ned och inte göra något annat än att just äta. Ett tips är att duka fint, även om det bara är du som äter. Att göra det där lilla extra för dig själv.

 

6. Att säga nej
– Det är oerhört viktigt för mig att komma ihåg att säga nej, för det landar i att jag försöker vara rädd om mig själv. Det viktigaste är alltid hur man mår. Vi har bara det här livet, man glömmer det så lätt. Vi lever i en värld där man utan problem kan jobba ihjäl sig. Därför ska man sluta upp med att bara vara den duktiga tjejen, sluta med att vara alla till lags. Det sker på bekostnad av en själv, så våga säga nej.

7. Ashtangayoga
– Jag yogar på morgonen sex dagar i veckan. Om jag inte gör det så märks det direkt. Jag mår inte bra och hanterar inte vardagens stress lika effektivt. Ashtangayogan gör så att mitt huvud kommer ned i kroppen, det behövs något fysiskt för det. Andningen och rörelsen leder till en rofylld kropp.

8. Frukostvanor
– Efter min morgonyoga vill jag ha en god, näringsrik men enkel frukost. En av mina favoriter är Grön ”ghurt”. Man lägger avokadoköttet från en avokado i en mixer med 1 banan, 1 msk kokosolja, lite pressad lime/citron och 1 kryddmått kardemumma. Mixa till en slät ghurt och garnera med bär och granola.

 

9. Affirmationer
– Med affirmationer kan man ställa om en negativ tankebana. Det sägs att vi tänker omkring 65 000 tankar om dagen, där tyvärr de flesta tankarna är negativa. När man affirmerar använder man sig av attraktionslagen, det vill säga man tänker goda tankar om sig själv så att man också attraherar gott. En lugnande affirmation som man upprepar gång på gång, är: ”Jag är lugn och avslappnad. Jag andas djupt. Jag är i fred med mig själv och med allt runt omkring mig. Jag är glad. Livet är gott och jag har kontrollen.”

10. Att skriva tacksamhetsdagbok
– Det är ett jättebra sätt att fokusera på det positiva och en bra övning för att känna tacksamhet. Varje kväll skriver man ned tre saker som man är tacksam för. Det kan vara vad som helst; en oväntad promenad till jobbet eller att den där boken fanns på biblioteket.

► Läs också: Karin Björkegren Jones: "Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!"

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.