Karin Björkegren Jones väljer 10 hälsofavoriter | Kurera.se
karin björkegren jones

Foto: Anneli Hildonen

Karin Björkegren Jones väljer 10 hälsofavoriter

Karin Björkegren Jones är journalist, författare, hälsoinspiratör och yogalärare.
Kurera bad henne lista tio hälsofavoriter.
Här är hennes svar. 

Just nu är Karin Björkegren Jones aktuell med boken "Ett stressfritt liv". Läs en längre intervju med henne här: ”Det är mellanrummen som är livet”.

1. Andning
– Det är det första man borde analysera om man känner sig stressad. Hur du andas påverkar kroppen och din hälsa, framför allt om du andas med korta andetag eller mestadels genom munnen. En ytlig andning beror för det mesta på stress.
 Många som börjar med yogaandning brukar berätta att de sover och mår bättre. Man kan lära sig kontrollera sin andning och andas medvetet. Jag använder mig regelbundet av olika andningsövningar.

 

2. Tupplur
– Det är viktigt att få vila ibland och jag tycker att varje arbetsplats borde ha en säng just för detta ändamål. Jag tar flera mikropauser under dagen. Det kan räcka med tio minuter och att jag lägger mig rätt upp och ned på golvet. Testa att göra mikropauser med tupplurar på dagen.

3. Paus i kalendern
– Varje dag måste jag tänka på att inte boka in för många möten på en dag. Att hålla en eller ett par dagar helt rena från möten och jobb där jag bara vilar, tar det lugnt och inte gör någonting.

4. Rörelsepauser
– Om jag sitter och arbetar vid skrivbordet tar jag regelbundet små rörelse-pauser. Det kanske är att rulla med axlarna, ställa sig upp, stå på tå. Allt handlar om att få igång flödet i kroppen och inte låta det bli stillastående.

5. Ekologiska råvaror
– Maten är jätteviktig för mitt välmående. Jag äter så ren och ekologisk mat som möjligt, det vill säga näringsrika råvaror. När jag var sjuk åt jag inget socker, gluten eller mjölkprodukter alls, nu gör jag det med måtta. Det är viktigt att äta i lugn och ro. Att sitta ned och inte göra något annat än att just äta. Ett tips är att duka fint, även om det bara är du som äter. Att göra det där lilla extra för dig själv.

 

6. Att säga nej
– Det är oerhört viktigt för mig att komma ihåg att säga nej, för det landar i att jag försöker vara rädd om mig själv. Det viktigaste är alltid hur man mår. Vi har bara det här livet, man glömmer det så lätt. Vi lever i en värld där man utan problem kan jobba ihjäl sig. Därför ska man sluta upp med att bara vara den duktiga tjejen, sluta med att vara alla till lags. Det sker på bekostnad av en själv, så våga säga nej.

7. Ashtangayoga
– Jag yogar på morgonen sex dagar i veckan. Om jag inte gör det så märks det direkt. Jag mår inte bra och hanterar inte vardagens stress lika effektivt. Ashtangayogan gör så att mitt huvud kommer ned i kroppen, det behövs något fysiskt för det. Andningen och rörelsen leder till en rofylld kropp.

8. Frukostvanor
– Efter min morgonyoga vill jag ha en god, näringsrik men enkel frukost. En av mina favoriter är Grön ”ghurt”. Man lägger avokadoköttet från en avokado i en mixer med 1 banan, 1 msk kokosolja, lite pressad lime/citron och 1 kryddmått kardemumma. Mixa till en slät ghurt och garnera med bär och granola.

 

9. Affirmationer
– Med affirmationer kan man ställa om en negativ tankebana. Det sägs att vi tänker omkring 65 000 tankar om dagen, där tyvärr de flesta tankarna är negativa. När man affirmerar använder man sig av attraktionslagen, det vill säga man tänker goda tankar om sig själv så att man också attraherar gott. En lugnande affirmation som man upprepar gång på gång, är: ”Jag är lugn och avslappnad. Jag andas djupt. Jag är i fred med mig själv och med allt runt omkring mig. Jag är glad. Livet är gott och jag har kontrollen.”

10. Att skriva tacksamhetsdagbok
– Det är ett jättebra sätt att fokusera på det positiva och en bra övning för att känna tacksamhet. Varje kväll skriver man ned tre saker som man är tacksam för. Det kan vara vad som helst; en oväntad promenad till jobbet eller att den där boken fanns på biblioteket.

► Läs också: Karin Björkegren Jones: "Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!"

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

 

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

 

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.