Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Under hösten har vi kunnat följa stressexperten Karin Isbergs kloka råd i en serie artiklar här på Kurera. I denna krönika utmanar hon vår syn på julen och de “måsten” vi sammanknippar med den och uppmanar oss att helt sonika bry oss lite mindre om den 24 december. 

Jul är en speciell högtid, särskilt som den rymmer så många motstridiga känslor. Å ena sidan är den ett tillfälle att umgås med nära och kära, å andra sidan är den en källa till stress och ångest. Det finns få andra dagar på året som framkallar så starka prestationskrav och så mycket skuld och skam för dem som känner sig otillräckliga eller som är ensamma på julafton.

Men alltihop bygger på en illusion. Stressen och ångesten kommer sig av att vi lägger in en massa värderingar i julafton, men 24 december är egentligen ingen speciell dag. Solen går upp och ner på ungefär samma tider som den gör alla andra dagar i december. Vädret är ungefär densamma, naturen är densamma. Om du går ut och går och inte vet vilket datum det är kommer du inte att märka någon skillnad på 20 december och 24 december.

 

LÄS OCKSÅ: Hillevi Wahl: ”Vem mår dåligt av en vit jul?”

Tänk dig att du tar en lång promenad i skogen och tror att det är den 20 december. Solen skiner, det är en härlig vinterdag och du njuter av en stunds stillhet och frisk luft. Du ser fram emot att komma hem och ha en skön kväll för dig själv där du äter en god middag, tar ett långt bad och tittar på en bra film. Det är den perfekta dagen för egentid helt enkelt och du känner dig glad och avslappnad.

Men på promenaden möter du en granne som glatt hälsar ”God Jul!” och frågar vad du ska göra efteråt. Du berättar om din sköna kväll med egentid och din granne skakar på huvudet. ”Stackare! Är du alldeles ensam på jul? Det kan inte vara lätt för dig”. När du inser att det inte alls är den 20 december utan den 24:e och julafton förbyts alla dina sköna känslor. I stället för att känna dig glad och avslappnad känner du dig misslyckad och ensam. Ingenting har egentligen förändrats, annat än din mentala inställning. Och med den ändrade inställningen kom alla smärtsamma känslor.

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Ge med hjärtat istället för plånboken”

Det kan låta svårt, men det enklaste sättet att minska julstressen är att påminna sig själv om att julafton egentligen är en helt vanlig dag. Fråga alla hinduer, buddhister, judar och muslimer om de tycker att den 24 december är något att hetsa upp sig över så får du se vad de säger. De bryr sig lika mycket om jul som du brydde dig om den 25 juni i somras då det var eid al-fitr, en av muslimernas stora festdagar på året.

Det är du själv som avgör hur viktigt det är att ordna ”den perfekta julen”, och ju mindre laddning du lägger i den 24 december desto lägre blir kraven. Om du själv är sönderstressad, går med gråten i halsen och känner dig otillräcklig blir det garanterat ingen bra jul för dina nära och kära heller. De vill förstås att du ska vara så lugn och harmonisk som möjligt, för när vi är lugna och harmoniska är vi betydligt mer glada och kärleksfulla. Och är det någonting som är viktigt med julen så är det väl att påminnas om betydelsen av glädje och kärlek.

LÄS OCKSÅ: Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Jag kan lova att i valet mellan en lugn och kärleksfull version av dig men färre klappar, färre sorters julgodis och färre hemlagade rätter till julbordet och en sönderstressad, ledsen och irriterad version som har fixat perfekta klappar och ett perfekt julbord så väljer dina barn, din partner och din familj garanterat det första alternativet.

Av Karin Isberg, stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.