Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Under hösten har vi kunnat följa stressexperten Karin Isbergs kloka råd i en serie artiklar här på Kurera. I denna krönika utmanar hon vår syn på julen och de “måsten” vi sammanknippar med den och uppmanar oss att helt sonika bry oss lite mindre om den 24 december. 

Jul är en speciell högtid, särskilt som den rymmer så många motstridiga känslor. Å ena sidan är den ett tillfälle att umgås med nära och kära, å andra sidan är den en källa till stress och ångest. Det finns få andra dagar på året som framkallar så starka prestationskrav och så mycket skuld och skam för dem som känner sig otillräckliga eller som är ensamma på julafton.

Men alltihop bygger på en illusion. Stressen och ångesten kommer sig av att vi lägger in en massa värderingar i julafton, men 24 december är egentligen ingen speciell dag. Solen går upp och ner på ungefär samma tider som den gör alla andra dagar i december. Vädret är ungefär densamma, naturen är densamma. Om du går ut och går och inte vet vilket datum det är kommer du inte att märka någon skillnad på 20 december och 24 december.

 

LÄS OCKSÅ: Hillevi Wahl: ”Vem mår dåligt av en vit jul?”

Tänk dig att du tar en lång promenad i skogen och tror att det är den 20 december. Solen skiner, det är en härlig vinterdag och du njuter av en stunds stillhet och frisk luft. Du ser fram emot att komma hem och ha en skön kväll för dig själv där du äter en god middag, tar ett långt bad och tittar på en bra film. Det är den perfekta dagen för egentid helt enkelt och du känner dig glad och avslappnad.

Men på promenaden möter du en granne som glatt hälsar ”God Jul!” och frågar vad du ska göra efteråt. Du berättar om din sköna kväll med egentid och din granne skakar på huvudet. ”Stackare! Är du alldeles ensam på jul? Det kan inte vara lätt för dig”. När du inser att det inte alls är den 20 december utan den 24:e och julafton förbyts alla dina sköna känslor. I stället för att känna dig glad och avslappnad känner du dig misslyckad och ensam. Ingenting har egentligen förändrats, annat än din mentala inställning. Och med den ändrade inställningen kom alla smärtsamma känslor.

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Ge med hjärtat istället för plånboken”

Det kan låta svårt, men det enklaste sättet att minska julstressen är att påminna sig själv om att julafton egentligen är en helt vanlig dag. Fråga alla hinduer, buddhister, judar och muslimer om de tycker att den 24 december är något att hetsa upp sig över så får du se vad de säger. De bryr sig lika mycket om jul som du brydde dig om den 25 juni i somras då det var eid al-fitr, en av muslimernas stora festdagar på året.

Det är du själv som avgör hur viktigt det är att ordna ”den perfekta julen”, och ju mindre laddning du lägger i den 24 december desto lägre blir kraven. Om du själv är sönderstressad, går med gråten i halsen och känner dig otillräcklig blir det garanterat ingen bra jul för dina nära och kära heller. De vill förstås att du ska vara så lugn och harmonisk som möjligt, för när vi är lugna och harmoniska är vi betydligt mer glada och kärleksfulla. Och är det någonting som är viktigt med julen så är det väl att påminnas om betydelsen av glädje och kärlek.

LÄS OCKSÅ: Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Jag kan lova att i valet mellan en lugn och kärleksfull version av dig men färre klappar, färre sorters julgodis och färre hemlagade rätter till julbordet och en sönderstressad, ledsen och irriterad version som har fixat perfekta klappar och ett perfekt julbord så väljer dina barn, din partner och din familj garanterat det första alternativet.

Av Karin Isberg, stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

anonymt smörpaket sett uppifrån

Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019

Kost

Det blev margarinet Lätta som tog hem "vinsten" när antipriset Årets matbluff 2019 korades. Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.