Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Under hösten har vi kunnat följa stressexperten Karin Isbergs kloka råd i en serie artiklar här på Kurera. I denna krönika utmanar hon vår syn på julen och de “måsten” vi sammanknippar med den och uppmanar oss att helt sonika bry oss lite mindre om den 24 december. 

 

Jul är en speciell högtid, särskilt som den rymmer så många motstridiga känslor. Å ena sidan är den ett tillfälle att umgås med nära och kära, å andra sidan är den en källa till stress och ångest. Det finns få andra dagar på året som framkallar så starka prestationskrav och så mycket skuld och skam för dem som känner sig otillräckliga eller som är ensamma på julafton.

Men alltihop bygger på en illusion. Stressen och ångesten kommer sig av att vi lägger in en massa värderingar i julafton, men 24 december är egentligen ingen speciell dag. Solen går upp och ner på ungefär samma tider som den gör alla andra dagar i december. Vädret är ungefär densamma, naturen är densamma. Om du går ut och går och inte vet vilket datum det är kommer du inte att märka någon skillnad på 20 december och 24 december.

 

LÄS OCKSÅ: Hillevi Wahl: ”Vem mår dåligt av en vit jul?”

Tänk dig att du tar en lång promenad i skogen och tror att det är den 20 december. Solen skiner, det är en härlig vinterdag och du njuter av en stunds stillhet och frisk luft. Du ser fram emot att komma hem och ha en skön kväll för dig själv där du äter en god middag, tar ett långt bad och tittar på en bra film. Det är den perfekta dagen för egentid helt enkelt och du känner dig glad och avslappnad.

 

Men på promenaden möter du en granne som glatt hälsar ”God Jul!” och frågar vad du ska göra efteråt. Du berättar om din sköna kväll med egentid och din granne skakar på huvudet. ”Stackare! Är du alldeles ensam på jul? Det kan inte vara lätt för dig”. När du inser att det inte alls är den 20 december utan den 24:e och julafton förbyts alla dina sköna känslor. I stället för att känna dig glad och avslappnad känner du dig misslyckad och ensam. Ingenting har egentligen förändrats, annat än din mentala inställning. Och med den ändrade inställningen kom alla smärtsamma känslor.

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Ge med hjärtat istället för plånboken”

Det kan låta svårt, men det enklaste sättet att minska julstressen är att påminna sig själv om att julafton egentligen är en helt vanlig dag. Fråga alla hinduer, buddhister, judar och muslimer om de tycker att den 24 december är något att hetsa upp sig över så får du se vad de säger. De bryr sig lika mycket om jul som du brydde dig om den 25 juni i somras då det var eid al-fitr, en av muslimernas stora festdagar på året.

 

 

Det är du själv som avgör hur viktigt det är att ordna ”den perfekta julen”, och ju mindre laddning du lägger i den 24 december desto lägre blir kraven. Om du själv är sönderstressad, går med gråten i halsen och känner dig otillräcklig blir det garanterat ingen bra jul för dina nära och kära heller. De vill förstås att du ska vara så lugn och harmonisk som möjligt, för när vi är lugna och harmoniska är vi betydligt mer glada och kärleksfulla. Och är det någonting som är viktigt med julen så är det väl att påminnas om betydelsen av glädje och kärlek.

LÄS OCKSÅ: Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Jag kan lova att i valet mellan en lugn och kärleksfull version av dig men färre klappar, färre sorters julgodis och färre hemlagade rätter till julbordet och en sönderstressad, ledsen och irriterad version som har fixat perfekta klappar och ett perfekt julbord så väljer dina barn, din partner och din familj garanterat det första alternativet.

Av Karin Isberg, stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".