Foto Kenta Hammarström

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Karl Dyall

Ålder: 51.
Bor: Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn, hund.
Aktuell: Till hösten i musikalen ”On the town” på teater Spira i Jönköping. Driver eget gym och ska tävla i CrossFit games nästa år.

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

I hela sitt liv har Karl Dyall använt kroppen för att uttrycka sig, till exempel i dans och idag vet han vad  som krävs för att han ska fungera.
– Jag gillar inte för snäva ramar. Jag äter likadant som min pappa – ”the see-food diet” –  det jag ser äter jag, skrattar han.

Och så är det. Det kan slinka ner både en chipspåse eller en påse godis, men det händer inte varje helg och han utesluter inga livsmedel. Han tävlar i träningsformen CrossFit och då krävs det mycket bränsle i form av mat.
– Jag orkar ibland inte äta så mycket på en dag, då blir det proteinshakes för att få i sig allt. Jag kompletterar med olika kosttillskott som magnesium, omega-3, olika antioxidanter och Q10, bland annat. Jag har höga krav på att min kropp ska fungera och då vill jag säkerställa att jag får i mig det jag behöver, säger Kalle.

 

LÄS OCKSÅ: Diskbråck | Livet, träningen och sjukdomen

Kunde knappt röra sig
För ett år sedan gjorde han en stor ryggoperation. Kotorna i ryggen hade halkat på sned vilket gjorde att han knappt kunde gå, stå eller böja sig.
– Det hände under en föreställning när jag gjorde en volt där jag landade helt stumt på ryggen. Efter det hade jag nervsmärta hela tiden. Jag genomförde hela turnén för det var nästan bättre när jag dansade och höll i gång, medan alla vardagliga rörelser gjorde fruktansvärt ont, berättar Kalle.

Till slut blev det operation för Kalle. Han hade provat alla möjliga behandlingar men det blev inte bättre. När han vaknade upp ur narkosen var nervsmärtan nästan helt borta. Han började långsamt röra sig igen, först med gåstol inomhus och sedan promenader.
– En promenad var tidigare bara ett sätt att ta mig från A till B men nu njöt jag av det på ett helt annat sätt. Att kunna gå utan att ha ont. Man blir mer ödmjuk när man gått igenom något sådant här. Det är inte bara att tuta och köra och jag är mycket mera lyhörd för kroppens signaler nu, säger han.

LÄS OCKSÅ: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper 

Bygga upp igen
Att kroppen tar stryk när man dansat, tränat kampsport och rört på sig hela livet är inte konstigt, men just Kalles kotförskjutning i ryggen hade kanske kommit ändå. Läkaren konstaterade att det har med genetik att göra och kotförskjutningen hade kommit förr eller senare ändå, men utan träningen så hade det kanske kommit tidigare.
– Allting handlar om att vara sund och bygga upp kroppen igen. Jag har tränat som vanligt efter operationen och att röra på sig gör bara att det läker fortare i ryggen. Jag försökte kvala in till CrossFit-games men jag hann inte riktigt få kroppen i form, men nästa år ska jag dit, säger Kalle.

CrossFit var något han upptäckte för snart tio år sedan och han blev helt såld på konceptet. Idag äger han ett CrossFit gym där han tränar flera dagar i veckan. Det är variationen och den skalbara träningsformen som tilltalar honom. Och när han pratar om CrossFit hörs entusiasmen i rösten.
– Det är all träning i ett. Tyngdlyftning, löpning, simning och gymnastik. Det är dynamiskt och du gör det så tungt du vill. Du kan också bryta ner varje övning till fler moment, vilket är en väg att nå ditt mål. Det finns ett holistiskt tänkande som jag gillar, säger han.

LÄS OCKSÅ: Benträning avgörande för hjärnans hälsa enligt ny forskning

Smärta och svärta
För när kroppen fungerar så är livet mycket enklare. När Kalle fick diskbråck för många år sedan och blev helt orörlig, då slog depressionen till och han vet hur det är att ha varit i det svarta.
– Jag vet på ett konkret sätt hur det begränsar livet. Man blir sårbar både mentalt och fysiskt och jag som dansar ”for a living”. Vad skulle jag göra om jag inte kunde använda min kropp? Det var riktigt traumatiskt, säger han.

 

Men med hjälp av operationen, sin träning och en massa jävlaranamma vände han det. Till hösten ska han ut på turné igen med Rennie Miro och Hanna von Spreti i showen ”On the town” och under året ska han träna för att kunna kvala in till CrossFit-games nästa år.
– Att dansa mycket gör också att man har ont i kroppen och lederna emellanåt så jag äter kollagen och MSM för att slippa det. Nu är jag ju inte tjugo längre så jag tänker mycket på att stötta återhämtningen, berättar Kalle.

LÄS OCKSÅ: Så förebygger du ryggproblem!

Balans i träning och kost
Ledordet i både träning och kost är variation. Ett brett spektra av olika sorters mat, kosttillskott och olika typer av rörelser ger balans i både kroppen och livet. Kalle försöker att hålla sockret på en låg nivå. Annat var det förr. När han som ung tränade kampsport fick alla en godispåse efter en hård träning för att fylla på glykogennivåerna i kroppen. Han skrattar lite och skakar på huvudet åt den kosthållningen, men på den tiden visste man inte hur farligt socker var.
– Jag gillar godis. När jag bodde i England som liten bestod mellanmålet av två skivor vitt bröd, smör och strösocker, så jag har pumpat mig full med socker redan från unga år. Jag har fått kämpa med mitt sockersug och jag har medvetet dragit ner på sockret för det tar på kroppen att bryta ner det. Jag vill nog inte veta vad allt det där sockret gjort för skada i min kropp, säger han.

Idag äter han mer balanserat. Mackor och godispåsar är utbytt mot färgglad och gärna ekologisk mat.
– Det är svårt att överträffa naturen i att tillverka den näring kroppen behöver, men det kan ändå vara svårt att kombinera varje måltid så man får allt man behöver. Då är det bra med tillskott. Det beror också på hur man lever, jag har ett extra behov av tillskott eftersom jag tränar som jag gör, säger Kalle.

Av Jessika Devert

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Karl Dyall

Ålder: 51.
Bor: Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn, hund.
Aktuell: Till hösten i musikalen ”On the town” på teater Spira i Jönköping. Driver eget gym och ska tävla i CrossFit games nästa år.

Guide till rörlighet och återhämtning

KOLLAGEN
Kollagen är ett protein som fyller ut huden och ger kroppen fasthet och styrka. Senor, ligament, muskler, blodkärlsväggar, ben och brosk innehåller även de kollagen. Mängden kollagen i kroppen minskar i takt med att vi blir äldre. Förlust av kollagen kan orsaka ledvärk. En klinisk studie där 89 artrospatienter använde BioCell Collagen II + Hyaluronsyra som innehåller kollagen, hyaluronsyra och kondroitin visade att ledsmärtan minskade för 80 av de 89 testpersonerna. En annan studie på samma produkt visade en minskning av smärta med 40 procent hos personer med ledproblem.

HYALURONSYRA
Hyaluronsyra är en sockermolekyl som binder vatten och reglerar hudens fuktbalans. Sockermolekylen kan absorbera 3 000 gånger sin vikt i vatten och fungerar som ett smörjmedel och stötdämpare i lederna. När vi blir äldre minskar kroppens förmåga att bilda hyaluronsyra vilket gör att vi kan få ont i lederna och bristen på hyaluronsyra kan även ge rynkor och gör huden torr. Både kollagen och hyaluronsyra minskar smärta i leder och muskler. Det ökar ledvätskan vilket ger mer rörlighet. Efter träning har man sett att det kan förbättra återhämtningen.

KONDROITIN
Kondroitin är ett kroppseget ämne och en av byggstenarna i ledbrosk och bindväv och ett bra tillskott vid ledproblem och utslitna leder. Kondroitin stödjer återuppbyggnaden av brosket genom att hämma ett enzym som har en nedbrytande effekt på ledens brosk. I och med att broskvävnaden inte har någon egen blodtillförsel så får brosket sin näringstillförsel via ledvätskan och kondroitin fungerar som en magnet som gör att ledvätskan dras till brosket. Även belastning av leden ökar tillförseln av ny ledvätska. Därför är regelbunden träning viktigt för personer med ledförslitningar och artros.

GURKMEJA
Effekterna av den aktiva substansen kurkumin, som finns i gurkmeja, får allt mer uppmärksamhet. Gurkmeja har länge använts vid behandling av inflammationer, värk och dålig matsmältning. Kurkumin i gurkmeja har i studier visats vara kraftigt antiinflammatoriskt, en egenskap som gör att det främjar ledernas hälsa. Flera kliniska studier visar att extrakt från gurkmeja minskar smärta och förbättrar livskvaliteten och rörligheten hos patienter med artros. Då ämnet är svårt för kroppen att tillgodogöra sig är kvaliteten på det extrakt man väljer a och o. Gurkmejaextrakt som bundits till fosfolipider under metoden Phytosome har i studier visats ge ett 30 gånger bättre upptag än extrakt som inte bundits till fosfolipider.

MSM
MSM är en naturlig källa till organiskt svavel. Svavel förekommer framförallt i kroppens proteinrika vävnader så som brosk, senor, ligament, muskler, skelett, hud, hår och naglar. Eftersom det utgör en viktig byggsten för dessa vävnader kan ett tillskott med MSM hjälpa vid ledproblem, värk och inflammation. Det är också en av de viktigaste beståndsdelarna i kollagen och keratin. Studier bekräftar att tillskott med MSM kan minska smärta och stelhet vid artros. Bland annat visar en dubbelblind, placebokontrollerad studie på personer med artros på statistiskt signifikanta förbättringar vid intag av MSM. De som intog MSM rapporterade mindre smärta, stelhet och en förbättrad funktion i leden. C-vitamin förbättrar upptaget och effekten av MSM.

C-VITAMIN
C-vitamin är essentiellt för bildning av kollagen som är nödvändig för att binda ihop celler av bindväv. Det krävs också för proteinsyntesen; uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår samt enzymer. C-vitamin gynnar upptag av mineraler såväl från tarm som från blod och förefaller att i vissa sammanhang behöva närvara när dessa näringsämnen ska komma till användning i kroppen. Vitaminet är vattenlösligt, för ett optimalt upptag genom tillskott rekommenderas de med gradvis utsöndring under flera timmar. Super C-complex från Great Earth är ett exempel där 1000 mg C-vitamin tas upp under 8-12 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.