Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto Kenta Hammarström

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Karl Dyall

Ålder: 51.
Bor: Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn, hund.
Aktuell: Till hösten i musikalen ”On the town” på teater Spira i Jönköping. Driver eget gym och ska tävla i CrossFit games nästa år.

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

I hela sitt liv har Karl Dyall använt kroppen för att uttrycka sig, till exempel i dans och idag vet han vad  som krävs för att han ska fungera.
– Jag gillar inte för snäva ramar. Jag äter likadant som min pappa – ”the see-food diet” –  det jag ser äter jag, skrattar han.

Och så är det. Det kan slinka ner både en chipspåse eller en påse godis, men det händer inte varje helg och han utesluter inga livsmedel. Han tävlar i träningsformen CrossFit och då krävs det mycket bränsle i form av mat.
– Jag orkar ibland inte äta så mycket på en dag, då blir det proteinshakes för att få i sig allt. Jag kompletterar med olika kosttillskott som magnesium, omega-3, olika antioxidanter och Q10, bland annat. Jag har höga krav på att min kropp ska fungera och då vill jag säkerställa att jag får i mig det jag behöver, säger Kalle.

 

LÄS OCKSÅ: Diskbråck | Livet, träningen och sjukdomen

Kunde knappt röra sig
För ett år sedan gjorde han en stor ryggoperation. Kotorna i ryggen hade halkat på sned vilket gjorde att han knappt kunde gå, stå eller böja sig.
– Det hände under en föreställning när jag gjorde en volt där jag landade helt stumt på ryggen. Efter det hade jag nervsmärta hela tiden. Jag genomförde hela turnén för det var nästan bättre när jag dansade och höll i gång, medan alla vardagliga rörelser gjorde fruktansvärt ont, berättar Kalle.

Till slut blev det operation för Kalle. Han hade provat alla möjliga behandlingar men det blev inte bättre. När han vaknade upp ur narkosen var nervsmärtan nästan helt borta. Han började långsamt röra sig igen, först med gåstol inomhus och sedan promenader.
– En promenad var tidigare bara ett sätt att ta mig från A till B men nu njöt jag av det på ett helt annat sätt. Att kunna gå utan att ha ont. Man blir mer ödmjuk när man gått igenom något sådant här. Det är inte bara att tuta och köra och jag är mycket mera lyhörd för kroppens signaler nu, säger han.

LÄS OCKSÅ: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper 

Bygga upp igen
Att kroppen tar stryk när man dansat, tränat kampsport och rört på sig hela livet är inte konstigt, men just Kalles kotförskjutning i ryggen hade kanske kommit ändå. Läkaren konstaterade att det har med genetik att göra och kotförskjutningen hade kommit förr eller senare ändå, men utan träningen så hade det kanske kommit tidigare.
– Allting handlar om att vara sund och bygga upp kroppen igen. Jag har tränat som vanligt efter operationen och att röra på sig gör bara att det läker fortare i ryggen. Jag försökte kvala in till CrossFit-games men jag hann inte riktigt få kroppen i form, men nästa år ska jag dit, säger Kalle.

CrossFit var något han upptäckte för snart tio år sedan och han blev helt såld på konceptet. Idag äger han ett CrossFit gym där han tränar flera dagar i veckan. Det är variationen och den skalbara träningsformen som tilltalar honom. Och när han pratar om CrossFit hörs entusiasmen i rösten.
– Det är all träning i ett. Tyngdlyftning, löpning, simning och gymnastik. Det är dynamiskt och du gör det så tungt du vill. Du kan också bryta ner varje övning till fler moment, vilket är en väg att nå ditt mål. Det finns ett holistiskt tänkande som jag gillar, säger han.

LÄS OCKSÅ: Benträning avgörande för hjärnans hälsa enligt ny forskning

Smärta och svärta
För när kroppen fungerar så är livet mycket enklare. När Kalle fick diskbråck för många år sedan och blev helt orörlig, då slog depressionen till och han vet hur det är att ha varit i det svarta.
– Jag vet på ett konkret sätt hur det begränsar livet. Man blir sårbar både mentalt och fysiskt och jag som dansar ”for a living”. Vad skulle jag göra om jag inte kunde använda min kropp? Det var riktigt traumatiskt, säger han.

 

Men med hjälp av operationen, sin träning och en massa jävlaranamma vände han det. Till hösten ska han ut på turné igen med Rennie Miro och Hanna von Spreti i showen ”On the town” och under året ska han träna för att kunna kvala in till CrossFit-games nästa år.
– Att dansa mycket gör också att man har ont i kroppen och lederna emellanåt så jag äter kollagen och MSM för att slippa det. Nu är jag ju inte tjugo längre så jag tänker mycket på att stötta återhämtningen, berättar Kalle.

LÄS OCKSÅ: Så förebygger du ryggproblem!

Balans i träning och kost
Ledordet i både träning och kost är variation. Ett brett spektra av olika sorters mat, kosttillskott och olika typer av rörelser ger balans i både kroppen och livet. Kalle försöker att hålla sockret på en låg nivå. Annat var det förr. När han som ung tränade kampsport fick alla en godispåse efter en hård träning för att fylla på glykogennivåerna i kroppen. Han skrattar lite och skakar på huvudet åt den kosthållningen, men på den tiden visste man inte hur farligt socker var.
– Jag gillar godis. När jag bodde i England som liten bestod mellanmålet av två skivor vitt bröd, smör och strösocker, så jag har pumpat mig full med socker redan från unga år. Jag har fått kämpa med mitt sockersug och jag har medvetet dragit ner på sockret för det tar på kroppen att bryta ner det. Jag vill nog inte veta vad allt det där sockret gjort för skada i min kropp, säger han.

Idag äter han mer balanserat. Mackor och godispåsar är utbytt mot färgglad och gärna ekologisk mat.
– Det är svårt att överträffa naturen i att tillverka den näring kroppen behöver, men det kan ändå vara svårt att kombinera varje måltid så man får allt man behöver. Då är det bra med tillskott. Det beror också på hur man lever, jag har ett extra behov av tillskott eftersom jag tränar som jag gör, säger Kalle.

Av Jessika Devert

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Karl Dyall

Ålder: 51.
Bor: Stockholm.
Familj: Fru och tre vuxna barn, hund.
Aktuell: Till hösten i musikalen ”On the town” på teater Spira i Jönköping. Driver eget gym och ska tävla i CrossFit games nästa år.

Guide till rörlighet och återhämtning

KOLLAGEN
Kollagen är ett protein som fyller ut huden och ger kroppen fasthet och styrka. Senor, ligament, muskler, blodkärlsväggar, ben och brosk innehåller även de kollagen. Mängden kollagen i kroppen minskar i takt med att vi blir äldre. Förlust av kollagen kan orsaka ledvärk. En klinisk studie där 89 artrospatienter använde BioCell Collagen II + Hyaluronsyra som innehåller kollagen, hyaluronsyra och kondroitin visade att ledsmärtan minskade för 80 av de 89 testpersonerna. En annan studie på samma produkt visade en minskning av smärta med 40 procent hos personer med ledproblem.

HYALURONSYRA
Hyaluronsyra är en sockermolekyl som binder vatten och reglerar hudens fuktbalans. Sockermolekylen kan absorbera 3 000 gånger sin vikt i vatten och fungerar som ett smörjmedel och stötdämpare i lederna. När vi blir äldre minskar kroppens förmåga att bilda hyaluronsyra vilket gör att vi kan få ont i lederna och bristen på hyaluronsyra kan även ge rynkor och gör huden torr. Både kollagen och hyaluronsyra minskar smärta i leder och muskler. Det ökar ledvätskan vilket ger mer rörlighet. Efter träning har man sett att det kan förbättra återhämtningen.

KONDROITIN
Kondroitin är ett kroppseget ämne och en av byggstenarna i ledbrosk och bindväv och ett bra tillskott vid ledproblem och utslitna leder. Kondroitin stödjer återuppbyggnaden av brosket genom att hämma ett enzym som har en nedbrytande effekt på ledens brosk. I och med att broskvävnaden inte har någon egen blodtillförsel så får brosket sin näringstillförsel via ledvätskan och kondroitin fungerar som en magnet som gör att ledvätskan dras till brosket. Även belastning av leden ökar tillförseln av ny ledvätska. Därför är regelbunden träning viktigt för personer med ledförslitningar och artros.

GURKMEJA
Effekterna av den aktiva substansen kurkumin, som finns i gurkmeja, får allt mer uppmärksamhet. Gurkmeja har länge använts vid behandling av inflammationer, värk och dålig matsmältning. Kurkumin i gurkmeja har i studier visats vara kraftigt antiinflammatoriskt, en egenskap som gör att det främjar ledernas hälsa. Flera kliniska studier visar att extrakt från gurkmeja minskar smärta och förbättrar livskvaliteten och rörligheten hos patienter med artros. Då ämnet är svårt för kroppen att tillgodogöra sig är kvaliteten på det extrakt man väljer a och o. Gurkmejaextrakt som bundits till fosfolipider under metoden Phytosome har i studier visats ge ett 30 gånger bättre upptag än extrakt som inte bundits till fosfolipider.

MSM
MSM är en naturlig källa till organiskt svavel. Svavel förekommer framförallt i kroppens proteinrika vävnader så som brosk, senor, ligament, muskler, skelett, hud, hår och naglar. Eftersom det utgör en viktig byggsten för dessa vävnader kan ett tillskott med MSM hjälpa vid ledproblem, värk och inflammation. Det är också en av de viktigaste beståndsdelarna i kollagen och keratin. Studier bekräftar att tillskott med MSM kan minska smärta och stelhet vid artros. Bland annat visar en dubbelblind, placebokontrollerad studie på personer med artros på statistiskt signifikanta förbättringar vid intag av MSM. De som intog MSM rapporterade mindre smärta, stelhet och en förbättrad funktion i leden. C-vitamin förbättrar upptaget och effekten av MSM.

C-VITAMIN
C-vitamin är essentiellt för bildning av kollagen som är nödvändig för att binda ihop celler av bindväv. Det krävs också för proteinsyntesen; uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår samt enzymer. C-vitamin gynnar upptag av mineraler såväl från tarm som från blod och förefaller att i vissa sammanhang behöva närvara när dessa näringsämnen ska komma till användning i kroppen. Vitaminet är vattenlösligt, för ett optimalt upptag genom tillskott rekommenderas de med gradvis utsöndring under flera timmar. Super C-complex från Great Earth är ett exempel där 1000 mg C-vitamin tas upp under 8-12 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.