Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Söt tjej i åttaårsåldern håller fram ett äpple

Kärnfrisk familj – så gör du

Alla föräldrar önskar sin familj det bästa, ett gott liv och god hälsa. Många vet också vad som krävs för att komma dit. Äta nyttigt, motionera regelbundet och åtta timmars sömn om nätterna. Trots att många vet hur man bör leva är det förvånansvärt få som faktiskt gör det. Vanligast är att man väljer det som känns enklast före det som vi så väl vet är det bästa. 

Ninka och Morten har precis som så många andra varit där. Familjens ohälsa blev startskottet för ett nytt hälsosamt liv och även deras bok "Kärnfrisk familj – så gör du".

Bok med många tips
I den delar de med sig av sitt tidigare mindre smickrande familjeliv, och resan till deras nya livsstil. Boken är fullproppad med tips och idéer för att göra det bästa valet till det enklaste. Man får kostråd, recept, motionstips och mängder med andra tips. Hur man får barnen att äta grönsaker utan att tvinga i dem det. Hur man får barnen att sova bättre.
Det bästa av allt med den här boken är att det inte bara är klämkäcka klyschor, utan att den har verklighetsförankring. Det är familjen Mauritsons verklighet.

 

Boken inleds så här:
”Jag heter Ninka och jag kan slå vad om att min familj har en hel del gemensamt med din. Kanske berg-och-dalbane-bantningar och undran över varför hela familjen har problem med matsmältningen. Kanske sockersug sent på kvällarna, som slutar med en tom glassförpackning, en eller flera påsar godis – följt av dåligt samvete och uppsvullna magar. Kanske ilska, irritation, dagliga småbråk (eller praktgräl) och humörsvängningar hos både barn och vuxna i familjen.”
Känner du igen er? Här följer några tips till förändring tagna ur boken:

Tio steg till en sundare och smalare vardag:

  1. Byt ut margarin och lättmargarin mot kallpressad extra jungfrukokosolja när ni steker mat.
  2. Blanda frukt, linfröolja, persilja, mynta och avokado till hälsoshakes och smoothies. Använd våra recept och bjud även barnen.
  3. Byt ut vitt ris mot råris och pasta mot fullkorns- eller tofuspagetti.
  4. Skippa mjölkprodukter och ta kalciumtillskott.
  5. Ät mest mat på morgonen, hoppa inte över förmiddagsmellanmålet och lunchen.
  6. Avstå från E-nummer, lightprodukter och livsmedelstillsatser. De stressar och belastar kroppen.
  7. Ät essentiella omega 3-, 6- och 9-fettsyror varje dag, till exempel Livets Olja, kokosolja och fiskolja.
  8. Laga en ny dippsås varje dag. Då slinker grönsakerna lätt in i munnen på alla familjemedlemmar.
  9. Hoppa hopprep, dansa, promenera, spela brännboll, spring eller steppa. Använd kroppen en timme varje dag.
  10. Skippa socker, saft, kakor och godis.

 

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.