Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hund som klappas av en människa bredvid en kattunge

Kel med husdjur i coronatider ökar våra oxytocinnivåer

Att vi semestrar hemma istället för att resa bort och jobbar hemma mer har bidragit till en "husdjursboom" under coronapandemin. Och umgänget med husdjur medför flera hälsofördelar.

Faktum är att djurägare generellt är friskare, använder läkemedel i mindre utsträckning och söker vård mer sällan. Detta enligt SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet). Och antalet sällskapsdjur i våra hem har som sagt ökat; Jordbruksverkets statistik visar exempelvis att 5 345 hundar nyregistrerades i april i år – nästan tusen fler än än samma period 2018. Djuren flyttar dessutom in på både äldreboenden och i skolor där de gör gott för både äldre och barn, och fenomenet med kattcaféer, där besökare kan kela med en katt till fikat, har gjort entré i bland annat Stockholms innerstad.

LÄS OCKSÅ: 7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur är hälsobringande

Ja nära kontakt med djur får oss att må bra och påverkar vår hälsa positivt, det kan styrkas av forskning på området och förstås av många husdjursägare.

 

– Förklaringen är att människor liksom alla däggdjur påverkas av en positiv omgivning och av kontakt med levande varelser, berättar Kerstin Uvnäs-Moberg, professor i fysiologi vid SLU, i en publikation från lärosätet.

Hormonet oxytocin, eller snarare oxytocinsystemet som brukar kallas "lugn-och-ro-systemet", spelar en viktig roll i detta förklarar hon vidare. I umgänget med våra husdjur utsöndras nämligen oxytocin, vilket många nog är i extra behov av i coronatider, då vi berövats många mänskliga kramar i rädsla för smitta. Då kan gos med ett husdjur bli ett bra substitut, ja kanske rentav nödvändigt.

Hormonet gör oss sociala och vänliga

Oxytocin är en signalsubstans i hjärnan som när det frisätts gör att vi blir mer sociala, generösa och vänliga. Oxytocinsystemet kan ses som en aktiv motpol till kamp-flykt-reaktionen som aktiveras vid stress. Det är också tydligt att det är bra för både den mentala och kroppsliga hälsan. Oxytocin aktiveras när vi uppfattar vår omgivning som vänlig,  ofarlig och attraktiv. Det är även det hormon som stimulerar värkarbete och mjölkutdrivning hos både människor och djur.

– Det minskar även oro, dämpar smärta, inflammation och stress. Samtidigt som läkande processer stimuleras och vår känsla av välbefinnande ökar, förklarar Kerstin Uvnäs-Moberg vidare.

LÄS OCKSÅ: Katter skänker tröst i oroliga tider

Oxytocinhalten ökar när vi klappar

Oxytocinhalten ökar när vi ser vår hund, katt eller annat sällskapsdjur i ögonen och framför allt när vi klappar dem, vilket gör att nerver i huden aktiveras.

 

– Men blotta närvaron av ett djur som en människa har en god anknytning håller igång aktiviteten i oxytocinsystemet. Faktum är att även djurens oxytocin också aktiveras när vi umgås med dem, berättar Kerstin Uvnäs-Moberg.

LÄS OCKSÅ: Första hjälpen för huskatten

Men, aktiveras lugn-och-ro-systemet även hos den som är rädd för djur?

– Nej, denna funktionella och mycket värdefulla funktion aktiveras bara när vi uppfattar omgivningen som bekant, lugn och trygg. Därför aktiveras inte oxytocinsystemet och alla dessa positiva effekter om negativa känslor som rädsla eller obehag råder, förklarar Kerstin.

Källa: Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)

Av Carolina Eriksson 

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.