Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Mirja Andersson

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Hanna Gillving

Yrke: Funktionsmedicinsk terapeut och idrottsnutritionist
Aktuell med: Boken "Keto-licious" på "Bladh by Bladh."

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”. För hennes egen del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Ketogen kost är ihop med paleo och LCHF en kost som i stor utsträckning baseras på animaliskt protein och fett, men även vissa grönsaker, dock inte spannmål eller socker. Många är frälsta och i sociala medier går det att hitta ett otal grupper att gå med i för den som är intresserad av att hitta likasinnade och lära sig mer. Men vad är ketogen kost och varför har den fått ett så stort genomslag? Kurera ställde frågan till Hanna Gillving, funktionsmedicinsk terapeut och författare till boken ”Keto-licious”, som nyligen kom ut på förlaget Bladh by Bladh. Hanna beskriver sig själv som ett öronbarn som fick många penicillinkurer som barn. Hon hade även länge problem med depression och psykisk ohälsa, något hon så småningom kopplade till kosten.
– Min start i livet innehöll ganska mycket socker, det satte sina spår i biokemin och lade grunden till en depressiv personlighet.
Efter att ha experimenterat med olika dieter har Hanna landat i att den ketogena livsstilen är den rätta för henne och hon tror även att den skulle kunna hjälpa många andra som i likhet med henne lider av olika former av psykisk ohälsa.
– Maten har verkligen varit en typ av läkning för mig.

Utesluter processade livsmedel
För Hanna är det en avgörande skillnad på hur hon mår idag jämfört med när hon åt exempelvis socker och mjölmat, något hon helt slutat med. Att ketogen kost, eller livsstil som hon hellre vill kalla det, hjälper när man mår psykiskt dåligt tror Hanna beror främst på vad man väljer att utesluta ur kosten. Utöver socker och gluten utesluter man även alla former av tillsatser och processade livsmedel. Det är också viktigt vilken form av kött man väljer, menar Hanna, som är en varm förespråkare av gräsbeteskött, som hon menar innehåller mer näring och hälsosamma fetter än mer industriframställt kött där djuren utfodras med baljväxter och annan föda de inte är avsedda att äta.

 

Vill ge upprättelse åt att äta kött
I hälsosammanhang har köttet länge fått stå i skamvrån och den vegetariska kosten, levande föda och kruskakli har dominerat bilden av vad som är hälsosamt och nyttigt att äta – medan köttet har fått bära skulden för allt från hjärt-kärlsjukdom till reumatism. Fullt så enkelt är det inte, menar keto-anhängarna som vill ge upprättelse åt hälsofördelarna med att äta kött. Exempelvis berättar Hanna om en förhållandevis färsk studie som visar att rött kött kan hjälpa mot just depression.
– Det kan minska risken för depression med 50 procent, säger Hanna, som samtidigt säger att det är lite som att svära i kyrkan att förespråka att vi ska äta kött.

LÄS OCKSÅ: Hälsosam kost kan motverka att hjärnan krymper

Får energi från ketonkroppar
I sin bok "Keto-licious" beskriver Hanna vad som händer i kroppen när den går in i ketos, det är egentligen inte så krångligt som man kan ledas tro när man läser om stickor och tester.
– Vi är alla i ett tillstånd av mild ketos på mornarna innan vi ätit frukost säger Hanna, förutsatt att man inte ätit något sent kvällen innan.
Krångligare än så är det alltså inte, när kroppen inte ständigt matas med kolhydrater ställer den om till att hämta sin energi från så kallade ketonkroppar som bildas i levern istället för glukos från kolhydrater i kosten. Därför är även periodisk fasta en del av den ketogena livsstilen.

Många fördelar för den mentala hälsan
Enligt Hanna som även är utbildad beroendeterapeut och idrottsnutritions coach, har den ketogena kosten flera fördelar för den mentala och kognitiva hälsan.
– Man får en fantastisk kognitiv skärpa, mer energi och känner sig piggare och gladare, säger Hanna.
Men hon äter även för att optimera sin träning, som alltid har varit en viktig del i Hannas liv. Hon påpekar också att människor med beroendeproblematik kan bli hjälpta av den här typen av kost, särskilt de med sockerberoende. Hanna nämner Bitten Jonsson och hennes bok ”Sockerbomben” som hon menar bidragit stort till att öka medvetenheten om den sortens problematik i Sverige.

LÄS OCKSÅ: Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Har inte ångest längre
När man slutar med socker och det som enligt Hanna stör och dämpar får man menar hon tillgång till sitt egentliga jag. En upplevelse som varit stark både för Hanna och andra hon pratat med som gjort samma resa som hon själv.
– Det är som om man kommer ut ur en hjärndimma, säger Hanna och förklarar att hon fått ett lugn i hjärnan och i kroppen.
Till exempel är hon inte irriterad längre och upplever heller ingen ångest.

 

– Alla obehagssymtom som har med psykisk ohälsa att göra har liksom dunstat bort, säger Hanna, som menar att de flesta med någon form psykisk ohälsa, ADHD eller neurodegenerativa tillstånd som demens skulle gynnas av att ställa om till en mer ketogen kost.

Hon tror att ökningen av psykisk ohälsa delvis kan ha sitt ursprung i kosten. Hon tror också att fler är medvetna om sambandet mellan kosten och den psykiska hälsan och därför är öppna för att se över hur de äter och göra förändringar som kan leda till att de mår bättre.
– Folk har blivit mer öppensinnade, men många upplever det nog förvirrande med alla dieter. Därför vill Hanna komma bort från ordet diet och väljer istället att förespråka den kost hon menar att vi var menade att äta från början.

Baseras på främst fett och protein
Utöver proteinet spelar fett en viktig roll i den ketogena kosten, både för hjärnans funktion och som energikälla, förklarar Hanna. Även här framhåller Hanna fördelen med animaliskt fett.
– Det finns mycket näring i fett från gräsbetande djur.Men hon lyfter även fram vegetabiliska fetter som kokosolja och olivolja.

LÄS OCKSÅ: Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Kost för barn med epilepsi
Ketogen kost och periodisk fasta har en lång historia för att behandla sjukdomar; Redan de gamla grekerna… jo faktiskt, i boken nämner Hanna att man redan på Hippokrates tid kände till de läkande effekterna hos den här typen av kost. Och på 1920-talet började man i USA behandla barn med epilepsi med ketogen kost, något som även sker i Sverige idag i svårbehandlade fall.

 

Kan bli mycket mätande
Den ketogena kosten och livsstilen har många anhängare som ägnar sig åt att mäta ketokropparna i utandningsluften och på annat sätt hålla koll på kroppens reaktioner på hur de äter.

Finns det inte risk att det blir för tekniskt för gemene man?
– Egentligen är det här det enklaste som finns, man behöver absolut inte hålla på med mätstickor. De som är intresserade kan självklart göra det, men jag skulle rekommendera att man gör det så enkelt som möjligt.
Hanna understryker att det främst handlar om att äta naturlig mat som vi är skapta för att äta. Hon har själv experimenterat med att uppnå optimal ketos som hon kallar det men idag bryr hon sig inte lika mycket utan nöjer sig med att äta en i grunden ketogen kost.
– Jag håller mig till det jag känner att min kropp mår allra bäst av.

Skillnad på kött och kött
Slutligen tycker Hanna att det är dags att köttet får lite upprättelse, då hon menar att det är stor skillnad på kött och kött. Kött från djur som är uppfödda på gräs och ensilage är hälsosamt för oss och bidrar dessutom till den biologiska mångfalden, menar Hanna, medan hon höjer ett varnande finger när det kommer till kött från den hårt vinstdrivna djurindustrin.
– Den är fruktansvärd och tar inte hand om djuren, men det finns en annan djurnäring där djuren slipper antibiotika och får gå ute och beta.

Av Nina Törmark


Hanna Gillving

Yrke: Funktionsmedicinsk terapeut och idrottsnutritionist
Aktuell med: Boken "Keto-licious" på "Bladh by Bladh."

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.