Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Allvarlig kvinna vid skrivbord ser på man i kostym

Knepen för att stå upp för dig själv i svåra sociala situationer

Har du varit med om situationer då du blivit utsatt för någon annans utbrott eller orättvisa kommentarer – men inte funnit dig och givit svar på tal? Här är psykoterapeutens tips för att handskas med de frustrerade, uppdämda känslor som kan uppstå efteråt.

Om du känt dig orättvist behandlad vid flera tillfällen utan att ha fått ge uttryck för dina känslor, kan de samlas på hög och leda till kronisk inre stress. Oavsett om det handlar om en spydig eller förminskande kommentar om hur du sköter ditt hem eller uppfostrar dina barn, en onödigt arg kommentar från en främling i kollektivtrafiken eller om obefogad kritik från din chef.  Du kanske fastnar i ältande av typen: "Varför svarade jag inte så? Varför stog jag inte upp för mig själv? Varför gav jag inte tillbaka när tid fanns?".

Vanligt att inte finna sig i stunden

Men det kan vara svårt; kanske gör chocken efter en hård kommentar eller ett vredesutbrott att du famlar efter de rätta orden att kontra med. Att vi inte finner oss och ger svar på tal kan bero på olika saker, som sociala koder, arbetskulturen eller att vi inte känner oss säkra i situationen.

 

Värt att tänka på är att ofta beror utbrottet eller den otrevliga kommentaren från den där släktingen, kollegan eller främlingen på att de själva är under press och låter sin frustration gå ut över dig. Och det kan förstås hända oss alla  – för visst har vi alla någon gång givit en familjemedlem en onödigt arg kommentar om hur stökigt badrummet är, när vi egentligen kanske är frustrerade över situationen på jobbet?

LÄS OCKSÅ: Detta händer i din kropp när du stressar

5 råd efter att du blivit orättvist behandlad

Men hur ska du då handskas med de jobbiga känslorna av frustration, ilska eller ledsamhet när du själv har blivit utsatt för någon annans utbrott och inte funnit dig i tid?

Här är Los Angeles-baserade psykoterapeuten Annie Armostrong Miyaos råd för både jobbet och privatlivet som kan skydda dig från kronisk inre stress. Råd som hjälper dig att i lugn och ro fundera över hur du ska hantera situationen om den uppstår igen.

  1. Visa medkänsla med dig själv. Vårda den sida av dig som känner sig rädd, arg eller ledsen. Släpp de uppdämda tårarna fria, för ibland är det precis vad som behövs efter en upprörd situation. Kanske kan du ta hjälp av en sorglig film som underlättar känslorna att komma ut med full kraft.
  2. Använd din fantasi. Livet kan kännas lättare efter att ha skrivit ett brev där du säger allt du hade velat säga och göra i stunden, men aldrig gjorde. Håll inte tillbaka! Du kan också fantisera lite friare och föreställa dig att du exempelvis fick vingar att flyga från situationen med, eller att du hade en magisk förmåga som gjorde att du kunde trycka på ”mute” på den person som du blev utskälld av, så att hen tystnade.

LÄS OCKSÅ: Finn ditt inre lugn – gör en “brain dump”

3. Rör på dig. Dansa till hög musik eller ge dig ut på en springtur! Fysisk aktivitet kan göra att din ilska tar sig ut lättare. Föreställ dig att de arga känslorna rör sig genom kroppen och vidare ut med varje fotsteg och varje utandning.

4.  Ta hjälp av dina drömmar. Ofta drömmer vi om de jobbiga händelser som ägt rum under dagen och som vi inte kunnat reda ut. Det är helt normalt. Fundera över vilka människor som dyker upp i dina drömmar. Vilka egenskaper har de som kan ge dig styrka, mod och tröst?

 

5.  Vänd dig utåt. Vilka personer får dig att känna dig grundad och trygg? Sök kontakt med de som lugnar dig och ger ditt nervsystem en positiv omstart. Kanske kan det hjälpa att kela lite med ditt husdjur? Eller att uppsöka en plats i naturen som ger dig lugn och ro.

LÄS OCKSÅ: Musik kan dämpa stress och inflammation

...och 5 tips för att hantera konflikten nästa gång

Det finns förstås också knep att ta till i stunden, när du sedan måste konfrontera personen ifråga igen och konflikten riskerar att fortsätta.

På jobbet:

  • Tänk på att ha nästa konversation med kollegan i fråga när det är lugnt på jobbet. Säg något i stil med: "När vi hade den där konflikten sist så blev jag upprörd över hur det fortlöpte. Jag vet att du var besviken på hur jag utförde mitt jobb, men jag hoppas att vi framöver kan hitta bättre sätt att kommunicera på".
  • Om en konflikt blossar upp igen och du känner den andra personens ilska forsa över dig, testa hur det känns att hålla upp en hand och lugnt säga ”stopp!”.
  • Funkar inte dessa knep, och du känner olust inför att gå in i ett samtal med personen du haft en konflikt med? Framkalla då en inre bild av någon som älskar dig villkorslöst och som du känner dig trygg med. Ta med dig den personens energi in i samtalet, och föreställ dig att hen sitter eller står bredvid dig som stöd.

LÄS OCKSÅ: Kvinna – så bryter du dig loss från nedärvda ideal och mår bättre!

Med släkt eller vänner:

  • När du nästa gång sitter vid middagsbordet och din släkting ännu en gång slänger ur sig negativa kommentarer om hur du uppfostrar dina barn: föreställ dig då att du betraktar situationen utifrån, som en socialantropolog eller biolog som studerar en flock med djur. Notera helt objektivt vilken effekt som en gest eller kommentar får, vad orsaken till den kan vara och vilka känslor de väcker hos dig eller andra. Det kan hjälpa dig att inte fastna i den akuta stress som känslan åsamkar dig.
  • Testa att få distans till situationen genom att resa dig och gå ut i köket där du låter din frustration få utlopp genom att hacka grönsaker eller vispa grädde. Föreställ dig där i köket en trygg och kärleksfull miljö och ge dig själv en mental kram som gör dig redo att gå tillbaka till matbordet.

Källa: Goop/Psykoterapeut Annie Armstrong Miyao

Av Carolina Eriksson



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Jordgubbstårta

Härlig försommartårta i raw foodstil

Raw food

Den här härliga jordgubbstårtan passar fint att förgylla Mors dag eller Kristi himmelfärd med. Eller varför inte nationaldagen? En hälsosammare raw food-version av den klassiska svenska jordgubbstårtan: glutenfri, sockerfri och mjölkfri.

Ett par vilar

9 tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

 

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!