Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Fakta

Hälsokostprodukter som sänker ditt blodtryck:

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Har du huvudvärk, yrsel, illamående eller andnöd? Eller känner du dig helt som vanligt?
I samtliga fall kan du lida av högt blodtryck, något som nära 25 procent av svenskarna har men många inte vet om.
Här är några förslag på hur du, på naturlig väg, kan få ner det till en hälsosam nivå igen.

Nära en fjärdedel av Sveriges befolkning har högt blodtryck, ett tillstånd som innebär att hjärtat har problem att pumpa fram blodet i kroppens blodkärl. Högt blodtryck ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt och stroke. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

► Läs också: Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

 

Kontrollera dina värden regelbundet
Många som lever med för högt blodtryck vet inte om att de är drabbade eftersom symtomen - som till exempel lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd - är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.
– Hjärt- och kärlsjukdomar är den främsta orsaken till sjukdom och död i större delen av världen. Därför bör man från 40-årsålder kontrollera sina värden minst vart femte år, kanske till och med varje år, säger Mats Halldin, läkare och medicine doktor vid livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset i Solna, till Expressen.

Förändra din livsstil
Men bara genom att se över vår livsstil kan vi göra stor skillnad. Blodtrycket i sig påverkas nämligen mycket av vikten och det kan därför vara det vara en bra idé att se över sin vikt och införa en del förändringar gällande kost och motion.
– Fysisk aktivitet, som jag verkligen vill framhålla, medför mängder av positiva hälsoeffekter, säger Mats Halldin.

 Läs också: Ny forskning: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

7 sätt att sänka ditt höga blodtryck

 

1. Rörelse!
Fysisk aktivitet är den bästa medicin som finns, inte minst vid högt blodtryck.
Och glöm inte vardagsmotionen, som alltid är viktig men extra viktig för den som inte hinner träna på annat sätt. Ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan och gå av en station innan din hållplats och promenera sista biten.
Oavsett din vikt sänker motion risken för högt blodtryck betydligt. Tänk på att även små sträckor räknas och gör skillnad.
Rekommendationen är 30 minuters motion per dag, i ett svep eller uppdelat i tre tio minuters sessioner (men helst inte kortare perioder än så). Alternativet är att bränna 150 kalorier på till exempel en cross trainer eller ett löpband.
– Den största effekten får man om man börjar röra på sig från att ha varit stillasittande, säger Mats Halldin.
– Ett bra mål för hälsan är att gå 10 000 steg om dagen, fortsätter han och rekommenderar en stegräknare som även finns i appform.
Värt att känna till är att överviktiga som motionerar har lägre risk för hjärt- och kärlsjukdom än smala personer som inte motionerar.

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

 

2. Ta kontroll över stressen!
När du stressar frisätts hormoner som höjer ditt blodtryck. Fysiskt aktivitet hjälper till att sänka kortisolet, det vill säga kroppens stresshormon. Det är också viktigt att du själv tar kontroll över din situation och försöker undvika den inre stress som tar oss i sitt grepp.  Se över vilka möjligheter som finns att minimera stressen. Kanske kan du till exempel handla imorgon istället när det är mindre folk och mindre köer? Öva dig även på att tacka nej till saker du inte mäktar med.

► Läs också: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

3. Undvik övervikt
Det finns en tydlig koppling mellan övervikt och högt blodtryck. Håll nere vikten.

► Läs också: 9 bra tips för viktminskning

4. Ät bra och varierad kost
Ät mycket frukt och grönt, håll nere mängden socker, salt och skippa gärna helt hel- och halvfabrikaten.
Medelhavskost brukar beskrivas som en bra kost med mycket fleromättade och omättade fettsyror och långsamma kolhydrater, som gör att du håller dig mätt längre. Ät mycket fisk och skaldjur, baljväxter och olivolja. Tänk på att oupphettad olivolja är att föredra och har en positiv inverkan på kolesterolet).
– Man bör även äta regelbundet och begränsa portionerna, råder Mats Halldin.
Läs mer om olivoljans egenskaper här.

► Läs också: Ny studie: Bästa fettet att steka i – och fettet du ska undvika

5. Pausa från tekniken!
Teknikstress är ett nytt begrepp. Många blir stressade av att ständigt vara nåbara, och det är därför viktigt att under vissa perioder av dygnet ta en paus från mobil, dator och TV. Öva dig på att vara helt fri från teknikens intryck.

 

6. Sömn!
Värna din kvalitetssömn och ha som regel att alltid sova sju timmar per natt.
– För blodtrycket är det viktigt att man kommer till ro och är utvilad, informerar Mats Halldin.

► Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

7. Inga (eller få) förbud!
Förbjud dig inte att göra saker utan försök istället att aktivt göra hälsosammare val. Då slipper du känna att du gör stora uppoffringar och banna (och stressa upp dig) dig själv när du eventuellt "fuskar" - och kan istället glädjas åt de framsteg du faktiskt gör.

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Hälsokostprodukter som sänker ditt blodtryck:

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

 

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

 

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.