Rigmor piggare och smidigare med Astaxin

Foto: Ateljé Photos 4 U

Knepet: Så blir du piggare och smidigare

Fakta

Astaxantin är en av naturens kraftigaste antioxidanter med bevisad antiinflammatorisk förmåga. Den stärker även immunförsvaret och förbättrar fysisk prestation.

Lite orkeslös och stel i lederna får man väl räkna med att bli i takt med att åren går, eller? Inte nödvändigtvis. Här är i alla fall knepet som gjorde hela skillnaden för Rigmor, 56.

Rigmor äter det dagligen kosttillskottet Astaxin och är jättenöjd. Plötsligt började vardagen att rulla på lite lättare.
– Ja, hur ska man förklara det? Som alla vet händer det ju saker med kroppen när åren går. Personligen kände jag att jag har fick mindre energi och blev stelare i lederna. Att resa sig ur en låg fåtölj gick inte lika smidigt som förr till exempel, och jag som är en riktig promenadmänniska började tappa energi till att ta mig ut och gå. Så tråkigt! Det där fick mig att börja fundera på vad som fanns att göra, OM det fanns något att göra, säger Rigmor.

Fick rekommendation
Hon handlar gärna i sin lokala hälsokostbutik och efter att ha sett reklam för ett vitaliserande kosttillskott på TV gick hon in i butiken och frågade om de eventuellt hade något liknande.
– Jag gillar ju hälsokost och var ute efter något allmänt stärkande och uppiggande. Något hälsosamt som kunde ge mig en liten kick i vardagen helt enkelt. När jag berättade det rekommenderade personalen mig Astaxin, och det är jag glad för med tanke på vad det har gjort för mig.

Rikt på antioxidanter
Astaxin är ett kosttillskott rikt på antioxidanterna astaxanthin, vitamin C och E. Det kan ge upphov till många positiva effekter i kroppen, som ett väl fungerande immunsystem, god mag- och tarmhälsa samt bevarande av god muskelfunktion och återhämtning efter ansträngning.
– Det var som om jag lämnade in kroppen på smörjning. Med Astaxin fick jag efter någon månad eller två tillbaka både energi och rörlighet, och effekten kom precis när det hade börjat bli mörkt och kallt ute och vem behöver inte energi då?!

 

"Kan ta ut stegen mer"
Rigmor märkte effekten tydligt i sin vardag. Hon jobbar på en utställning och har hand om en butik, och det blir mycket lyft och kliv upp och ner hela tiden. Men numera går allting mycket smidigare i och med att kroppen samarbetar på ett annat sätt.
– Samma sak när jag är ute och går. Det är som om benen automatiskt rör sig fortare och jag kan ta ut stegen mer nu. Jättetrevlig effekt! Jag har också märkt att magen har blivit lugnare. Ytterligare ett plus är att man bara behöver ta en enda tablett Astaxin per dag. Är det fler att hålla reda på kan man ibland råka glömma att ta tabletterna och då blir ju inte effekten densamma.

Passar alla åldrar
Astaxin är ett tillskott som passar alla åldrar. När hon märkte att det var bra tipsade Rigmor sin 88-åriga mamma, som då också började äta det.
– Mamma var trött i kroppen och orkade inte göra så mycket längre. Men så kom jag och hälsade på en dag och då hade hon plötsligt bakat kakor, vilket inte hade hänt på väldigt länge. Mamma hade inte tänkt så mycket på det, men hon insåg att hon ju hade känt sig mycket piggare på sistone. Enda skillnaden var att hon hade börjat äta Astaxin.

Tipsar andra
Även Rigmors man äter numera Astaxin. Han har psoriasis och har inte märkt någon skillnad på sina utslag. Däremot känner han sig mycket piggare och den stelhet han hade fått i lederna på grund av sin sjukdom har minskat mycket.
– Så vi är flera stycken bara i min krets som har märkt en tydlig effekt. Astaxin är ett jättebra komplement i vardagen om man känner sig lite stel och trött. Jag rekommenderar det varmt!

Av Jennie Pettersson


Fakta

Astaxantin är en av naturens kraftigaste antioxidanter med bevisad antiinflammatorisk förmåga. Den stärker även immunförsvaret och förbättrar fysisk prestation.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.