Knip, uppkördhet eller obalans? Bitterörter löser dina magproblem

Fakta bitterörter

Här är fyra örter som minskar magproblem:

Maskros: ökar produktionen av galla och underlättar för tarmen att tömma sig.
Boldo: är kramplösande och bakteriedödande.
Kronärtskocka: aktiverar produktionen av matsmältningsenzym, skyddar levern och verkar antiinflammatoriskt.
Pepparmynta: lugnar och är kramplösande.

Äter du mat du inte tål, blandar socker, fett, frukt och grönt om vartannat? Då protesterar ofta magen genom att svälla, bli gasig och förstoppad.
Det spelar egentligen ingen roll om det är löken eller de feta rörorna som magen reagerat på. Fungerar inte matsmältningen mår magen inte bra.
Ett snabbt sätt att komma tillrätta med problemen är att ta några droppar bitterörter efter maten. Det finns till exempel växtbaserade läkemedel som hjälper tarmen att spjälka maten vilket gör att magen upphör att krångla.

För mycket av det goda kan ge obalans i magen. När man frångår sina rutiner och äter en kost magen inte är van vid brukar den förr eller senare reagera. Det behöver inte alltid bero på för stora portioner med för mycket fett och socker, det kan lika gärna vara att du blandar olika typer av livsmedel. Som till exempel att blanda frukt och grönsaker eller att dricka öl och vin under samma måltid. Den som har lite känslig mage kan då reagera snabbt. Det kan räcka med bara en måltid medan det för andra tar betydligt längre tid innan magen börjar protestera.

► Läs också: FODMAP – En effektiv kostbehandling vid IBS

Besvär även vid hälsosam kost
Men det är inte alltid som magen blir upprörd av den lite onyttiga maten. Den som skiftar kost och börjar äta mer hälsosamt där måltiderna består av lite mer svårsmälta livsmedel som lök, bönor, äpplen, kål och morötter, kan få orolig och bubblig mage.

 

En matsmältning i obalans
Oavsett vad orsaken är till besvären beror de sannolikt på att matsmältningen hamnat i obalans. Det är nämligen levern och bukspottkörtelns uppgift att producera de enzym som spjälkar fett och protein. När matsmältningen blir störd så jäser den osmälta maten i magen. Det är därför magen sväller, man får sura uppstötningar, blir gasig och hård i magen.
Dessa besvär är vanliga. Mer än var fjärde svensk lider av mag- och tarmproblem i sin vardag. Men under storhelger, festligheter eller bara perioder av för mycket mat man inte tål så kan även de som inte är känslig få en rubbad matsmältning.

► Läs också: Ny upptäckt kan bota IBS-symtom enligt forskare

Örters verkan på mag- och tarmhälsan
Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel insåg tidigt att lever och bukspottskörtel var viktiga för magen och tarmens funktion och att när mage och tarm fungerar bra mår resten av kroppen oftast bra.
Samtidigt som han behandlade patienter på sin klinik i Teufen, i de schweiziska alperna, forskade han på olika örters inverkan på mag- och tarmhälsan. Hans efterforskningar ledde till att han skapade ett växtbaserat läkemedel, som utgick ifrån en sammansättning av fyra läkeörter. Örterna han valde har kompletterande egenskaper och verkar på tre sätt:
1. De stimulerar produktionen av matsmältningsenzymer.
2. De har en antiinflammatorisk och läkande effekt.
3. De löser kramper i magen.

► Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

Aktiverar bildandet av matsmältningsenzym
Vogel gav ofta sina patienter det växtbaserade läkemedel för deras magproblem och i dag kan man genom kliniska studier bekräfta att hans örtkur, som går under namnet Cynaramin, har en unik förmåga att aktivera bildandet av matsmältningsenzym i galla, lever och bukspottskörtel.
En studie från 2013 visade att både smärtor och svullen mage kunde dämpas med hjälp av Cynaramin. Deltagarna var mellan 18 och 70 år och alla hade de haft långdragna IBS-symtom som svullnad, förstoppning och illamående. Resultat visade att 77 procent av de 75 deltagarna fick en mycket god och snabb effekt.

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Effekten av bitterörter förstärks övertid
Effekten av nämnda bitterörter känns i regel redan efter 15 minuter. När de akuta besvären försvunnit kan örtkuren även användas förebyggande, en till två gånger per dag.
Vid tillfälliga besvär med ballongmage – och även halsbränna, som när man har ätit fet eller svårsmält mat – kan det räcka att ta örtkuren i en vecka eller två för att bli hjälpt.
Men om problemen inte vill släppa kan man fortsätta att använda örtmedlet som en kur under några veckor – eller så länge symtomen kvarstår. Övertid förstärks nämligen effekten.

Av Inger Palm 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta bitterörter

Här är fyra örter som minskar magproblem:

Maskros: ökar produktionen av galla och underlättar för tarmen att tömma sig.
Boldo: är kramplösande och bakteriedödande.
Kronärtskocka: aktiverar produktionen av matsmältningsenzym, skyddar levern och verkar antiinflammatoriskt.
Pepparmynta: lugnar och är kramplösande.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.