Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kocken Paul Svensson utnämnd till hedersdoktor vid Örebro universitet

Paul Svensson är TV-kocken som vill få oss att äta mer ekologiskt och minska på matsvinnet. Han har vunnit flera priser och nu har han förärats titeln hedersdoktor vid Örebro universitet.

Paul Svensson har arbetat på en rad stjärnkrogar och representerade Sverige i VM för kockar i Bocuse d’Or, 2003. Paul driver bland annat restaurangen på Fotografiska museet i Stockholm som utsågs till världens bästa museirestaurang 2017. Han föreläser och har skrivit en rad kokböcker.

När han nu blev utnämnd till hedersdoktor vid Örebro universitet löd motiveringen: ”Han är en engagerad förespråkare för hållbar njutning, alltså mat som smakar exceptionellt samtidigt som den gör gott för vår hälsa och vår planet.”

 

LÄS OCKSÅ: Böcker som inspirerar i köket

Mat slängs av okunskap
Matsvinnet är för Paul Svensson vår tids största problem, och det är något han pratar mycket om, men det finns självklart lösningar.
– Vi har för lite förståelse för vilket resursanvändande det innebär att få mat till bordet hur stor inverkan det har på hela kedjan. Det som jag försöker beskriva är ju att vi många gånger slänger mat av okunskap eller rädsla för att bli dåliga när vi äter gårdagens mat. Jag tror att det handlar mycket om att få matrester att bli det nya exklusiva. Idag slänger många bort sina bästa matupplevelser. All mat som tappat en massa vatten smakar mycket mer, som skrumpna rotfrukter. Många gånger slänger vi bort den godaste smaken och det vi lagade igår är i många fall godare idag, som lasagne, säger Paul Svensson.

LÄS OCKSÅ: Bästa maten för hälsan och planeten

Många äter ute idag eller köper mat och tar med hem istället för att laga hemma och ta vara på resterna. Hur kan du inspirera svenskarna att laga mer mat?
– Jag tror att det handlar mycket om förändra termologin från rester till förberedelser och visa hur gårdagens mat kan bli dagens lyx. Min uppgift är att öppna upp människors horisont för tekniker och idéer som visar på möjligheterna och inte problematisera, säger Paul Svensson och tillägger:

– Vi måste få tillgång till bättre och näringstätare råvaror. Det gör vi lättast genom att välja lokala och ekologiska varor då blir de sällan dyrare men godare och näringsintensiva. Sen utgår vi ifrån de rätter vi behärskar och bara ökar vikten på det växtbaserade och minskar vikten av animalier. Helt enkelt dina favoriträtter med uppskalad mängd grönsaker i olika konsistenser och tillagningar.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!