19 kolhydratsnåla alternativ till pasta, potatis och ris

Många som försöker minska ner mängden kolhydrater i kosten tycker att det är svårt att veta vad de ska byta ut dem mot.
Här får du den kunskapen. 
Kurera listar goda och kolhydratsnåla alternativ till potatis, ris och pasta.

Även om anti kolhydrats-hypen nu dämpats en smula– från att trenden varit att helt undvika dem har det nu gått mer åt att framför allt hålla sig från snabba kolisar (orsaken stavas till stor del raw food) – är det fortfarande många som väljer att hålla nere mängden kolhydrater.

► Läs också: Älskade hatade kolhydrater

Alla har sin anledning
Anledningarna är så klart olika för alla men några vanligen nämnda är: onödig bukfylla, socker i form av stärkelse, de eventuella nackdelarna med gluten – och från och med idag kanske även de höga halterna arsenik i ris?

 

► Läs också: Nya kostrekommendationer på grund av hög halt arsenik i ris

Livsmedel med lågt kolhydratinnehåll:

 

1. Blomkål

Blomkål anses vara ett måste i en “lågkolhydratätares” kost.

Tillagningsförslag:
Kokad hel och serverad med till exempel skinksås var förr vanlig husmanskost. Gott som mos, gratäng eller söndersmulad som egengjort ”ris”, ”cous-cous” eller “bulgur” (ät rått eller kokat). Busenkelt. Funkar även bra att använda blomkål till pizzabotten. Googla!

► Läs också: Så äter du dig friskare med supermat

2. Broccoli

Även broccoli är ett måste i en lågkolhydratkost tycker många. Broccolin är dessutom ett av våra mest näringsrika livsmedel. Den kallades förr sparriskål och till skillnad från sina släktingar vitkål och salladskål där man äter bladen är det blommorna man äter på broccolin.

Tillagningsförslag:
Lättkokt, krispigt wokad, grillad, gratinerad, i soppa, som mos – eller rå som tillbehör eller marinerad i en sallad. Även blomstjälken kan ätas som ger ett gott tuggmotstånd.

► Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

3. Vissa rotfrukter

Generellt tänker man inom lågkolhydratkost “ovan-jord”. Det mesta som vuxit under jord är nämligen väldigt kolhydratrikt.
Några undantag finns dock, till exempel: Rotselleri och rättika. Den sistnämnda bör förkokas innan tillagning för mildare smak menar många.
En bubblare är kålrot men värt att veta är att den har aningen högre mängd kolisar. En del menar att även sötpotatis är okej på grund av att det har lågt GI men det är inte tillåtet för den som är strikt LCHF.

Tillagningsförslag:
Gratäng, soppa, i ugn, i pytt, som mos.

4. Kålrabbi

Kålrabbi är ingen rotfrukt, som många tror, utan en stam. Växer på ett roligt sätt och köper du hem en hel stam brukar den bli uppskattad (som leksak) av barnen.

Tillagningsförslag:
Grilla som halloumi, ugnsbaka som klyftpotatis, fritera, gör gratäng eller ät rå!)

► Läs också: Tillskotten för dig som kör LCHF

5. Zucchini

…är samma sak som sommarsquash, vilket kan vara förvirrande. Få kolhydrater men näringsrik och med många användningsområden.

Tillagningsförslag:
Hyvla som spagetti, skär i stavar och grilla eller fritera, gratinera, woka – eller ät rå. Är även en given ingrediens i den franska grönsaksröran ratatouille. Riven tillsammans med halloumiost får man superba biffar.

► Läs också: Nu lanseras Köttguiden – för att rädda vår miljö och vår hälsa

6. Avokado

Avokado är en art i familjen smörplantor. Ordet avokado kommer ytterst från ordet ahuacatl (på aztekernas språk nahuatl) och betyder ordagrant testikel.
Frukten kallades förr även advokatpäron, krokodilpäron eller alligatorpäron.

Tillagningsförslag:
Avokado äts vanligen rå, ofta i förrätter och sallader. Alternativt i halvor med kärnan avlägsnad med fyllningar som till exempel citronsaft och salt, löjrom eller majonnäs. Avokadoköttet kan också skäras i mindre bitar och blandas in i sallader eller blandas med keso. Huvudingrediens i guacamole.
Avokado är fett och därför bra att använda som nyttigare bas i söta efterrätter som avokadoglass och chokladmousse.

► Läs också: Därför ska du äta avokado

7. Aubergine

Är en äggplanta som ingår i släktet potatisväxter.
Aubergine är en kraftigt underanvänd grönsak i Sverige och få känner till dess många användningsområden.

Tillagningsförslag:
Hyvla som spagetti, skiva och använd till lasagne eller moussaka, stek, rosta, gratinera eller panera.

8. Vitkål

Näringsrik superfood med många användningsområden. Gott, billig, nyttigt och funkar bra som utfyllnad i mat. Även de flesta andra kålsorter är okej.

Tillagningsförslag:
Strimlad vitkål kan kokas som spagetti eller ätas rå som till exempel “pizzasallad” med vitvinsvinäger, salt och peppar. Alternativt som cole slaw med majonäs eller tillagad snurrad runt ett matigt innehåll (läs: kåldolme). Kan även stuvas.

► Läs också: Håll dig frisk med kål

9. Gröna bönor

Olika gäller för olika bönor. Även vaxbönor är okej. Och groddade mungbönor. Och lika bra att slänga in alfalfa-groddar här med, va?

Tillagningsförslag:
Råa, kokade, smörstekta eller gratinerade.

► Läs också – Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

10. Ägg

Nyttigare än människor tidigare trott. Ägg har lågt innehåll av kolhydrater men innehåller desto mer fett och protein.

Tillagningsförslag:
Alla former går bra, kokt som stekt. Ja, även rå faktiskt även om det inte är så gott. Kan vara mycket gott med en äggsallad till exempel (kokt ägg blandat med till exempel keso). Och som omelett – förstås. Man kan också göra en mycket tunn omelett och ha istället för wrap.

► Läs också: Därför ska du äta ägg!

11. Spenat

Växt med mycket högt vitamininnehåll, odlad enbart för sina ätbara blads skull.

Tillagningsförslag:
Stuvning, i gratäng, rå – till exempel i sallad.

► Läs också: Därför ska du äta nässlor

12. Rädisa

Rädisan skördas precis som morötter, genom att man drar upp dem ur jorden. Det är vanligtvis stamknölen som äts, men även blasten kan användas som salladsblad, finhackad eller tillagad. Rädisor äts vanligtvis råa – eller hastigt kokta.

Tillagningsförslag:
Rå i sallad, att dippa med, i pytt eller gratäng.

13. Sallad

Alla sorter av grönsallad går bra. Från roman till isberg. Från maché till ruccola. Även gurka smäller vi in på den här punkten.

Tillagningsförslag:
Olika salladssorter = många användningsområden/sätt.

► Läs också: Därför ska du skölja dina grönsaker – även de ekologiska!

14. Svamp

Svamp innehåller till 90 procent vatten, är väldigt fettfattigt (bra att veta om man kör LCHF), innehåller få kolhydrater (vanligen mellan 0,3 och 3 procent per 100 gram- champinjoner till exempel innehåller 0,3 gram) och är en bra källa till mineraler.

Tillagningsförslag:
Svamp är en bra smaksättare. Till exempel till stuvning, soppa, sås – eller bara smörstekt.

15. Selleri

Av selleri används roten, stjälken och fröna (sellerisalt och kryddblandningar). Av dessa är stjälkselleri (kallas även blekselleri eller bladselleri) allra mest kolhydratsnål.

Tillagningsförslag:
Såväl selleristjälk som sellerins rot används råa i sallader, exempelvis waldorfsallad, men även som kokta grönsak i grytor, såser och soppor. Ett exempel är köttfärssåsen från Bologna, ragù alla bolognese.
En del använder rotselleri istället för potatis, till exempel som pommes frites. Eller skär i tjocka skivor, snabbkokar i saltat vatten, har på en god grillsås och grillar. Eller gör puré. Stjälkselleri odlas för stjälken och bladens skull och är ett fräscht tillskott i vilken sallad eller maträtt som helst. Även god att dippa. Till exempel. Är dock ganska allergen.

Läs också: 12 livsmedel som bromsar din ålder

16. Sparris

Supergott, lättlagat, innehåller nästan inga kolhydrater alls och sparrisen blir snabbt mångas favorit.

Tillagningsförslag:
Ett gott tillbehör. Mycket aptitlig såväl kokt, stekt, grillad – som rå (eller väldigt lättstekt). God även gratinerad.

► Läs också – Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

17. Tomater 

Tomaten är en potatisväxt som bär ätlig frukt. Tomat är näringsrika och innehåller bland annat stora mängder av en karotenoid, som finns i blodplasman, som heter lykopen. Det är lykopenet som gör tomaten röd. Lykopenet ger bland annat ökad skydd mot prostatacancer. I studier har värmebehandling visat ge en positiv inverkan på karotenoid-absorptionen, det vill säga att till exempelvis kokt tomatsås ger en högre åtkomst av lykopen än färska tomater. Tomater kan vara ganska allergent men ofta kan allergiker äta gula tomater, eftersom det är det röda färgämnet de flesta inte tål.

Tillagningsförslag:
Råa som de är eller i sallad, i ketchup, tomatsås, gratänger eller soppor (till exempel gazpacho, som är en spansk tomatsoppa med färsk basilika, selleri, vitlök och som serveras kall).

 Läs också: Tomater minskar risken för prostatacancer med 20 procent

18. Grön paprika

Även de andra paprikasorterna är relativt låga på kolhydrater men grön paprika är mest kolhydratsnålt.

Tillagningssätt:
Ugnstekt, grillad, wokad eller rå.

► Läs också: Hur står det egentligen till med kolhydrater och träning?

19. Brysselkål

Brysselkål, som ibland kallas rosenkål, är en kålsort med många små huvuden på samma trekvarts meter höga stam/stjälk. Brysselkål är egentligen en ört och kålen blir inte blir större än några centimeter i diameter.

Tillagningsförslag:
Som tillbehör med bara lite smör och salt, i gratänger, grytor. Kokad eller ångkokad. Servera lagom ljummen med lite krispigt tuggmotstånd i mitten.

Av Isabelle G Hedander

Källor: LCHF-recept.nu, Livsmedelsverket, Wikipedia, Kurera.se, Mitt Kök.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kollage hemsida 1177 och iphone

2,7 miljoner inspelade patientsamtal till 1177 – låg oskyddade på nätet

Politik

Nära tre miljoner inspelade samtal till Vårdguiden har legat helt okrypterade på en öppen server i över fem år. Trots att detta strider mot såväl sekretesslag som GDPR.  Avslöjandet beskrivs som ett av de största haverierna någonsin när det gäller svensk patientsäkerhet och personlig integritet och en läcka som saknar motstycke i svensk historia. Ärendet räknas nu bli föremål för granskning hos Datainspektionen – som uppger att de inte är förvånade. "Vi har tillsynat vården och just på åtkomsten till patientuppgifter och hittat en hel del brister", säger Katarina Tullstedt, chef på enheten för myndigheter, vård och utbildning.

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.

Man lyfter lekfullt upp kvinna på strand

Därför är kväveoxid nyckeln till ett bra sexliv

Hälsa

Stela kärl och kärlförträngningar kan ge sämre cirkulation. Kärlväggarna, vars uppgift är att producera kväveoxid, kan då ha fått beläggningar av fett och plack. Ett tydligt tecken på att kärlfunktionen blivit sämre är när män får potensproblem. Kurera träffade Stefan Arver, docent och överläkare på andrologmottagningen vid Karolinska sjukhuset, som förklarar hur man kan stärka kärlen och öka blodflödet.

skolmatsal

Färre cancerfall med högre kvalitet på skattefinansierad mat

Hälsa

De tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras dagligen inom vård, omsorg och skola spelar flera viktiga roller när det gäller att förbättra folkhälsan – inte minst när det gäller att minska olika typer av livsstilsrelaterad cancer och hjälpa till vid rehabilitering. Det menar föreningen Frisk mat, som bland annat lutar sig mot en ny rapport från högt ansedda World Cancer Research Fund (WCRF).

tina utomhus

Tinas fötter är äntligen varma igen

Hälsa

När Tina Rose skulle sova var både fötter och händer iskalla. Trots att hon använde varma sockor när hon kröp ner under täcket var fötterna svåra att värma upp. Kalla händer och fötter beror ofta på cirkulationsproblem och Tina valde att testa ett extrakt från tempelträdens blad för att öka sin cirkulation.

ung kvinna i vinterlandskap blundar och andas

Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Hälsa

Att andas. Sällan har väl något tagits lika för givet – eller ifrågasatts så lite. När det i själva verket borde vara precis tvärtom. För faktum är att denna tämligen lågmälda funktion i vår kropp är själva nyckeln till vårt nervsystem – och en viktig länk mellan kropp och sinne.