Annons
Annons

Kom igen Sverige – nu klår vi dansken!

Danmark konsumerar dubbelt så mycket ekologisk mat som Sverige enligt en ny genomgång från Naturskyddsföreningen. 2005 låg försäljningen på ungefär tre procent i båda länderna, men idag har Danmark ökat till åtta procent jämfört med Sveriges fyra procent. Därför satsar Naturskyddsföreningen nu på en stor kampanj för att få svenskarna att äta mer ekologisk mat. Målet är att klå dansken – och bli bäst i världen på att köpa ekologiskt.

Redaktionen

27 september, 2013
Kom igen Sverige – nu klår vi dansken!
Dela inlägget

Danmark konsumerar dubbelt så mycket ekologisk mat som Sverige enligt en ny genomgång från Naturskyddsföreningen. 2005 låg försäljningen på ungefär tre procent i båda länderna, men idag har Danmark ökat till åtta procent jämfört med Sveriges fyra procent. Därför satsar Naturskyddsföreningen nu på en stor kampanj för att få svenskarna att äta mer ekologisk mat. Målet är att klå dansken – och bli bäst i världen på att köpa ekologiskt.

Under veckan, 28 september till 8 oktober, uppmanas människor att byta ut ett par varor till ekologiska varor som gör stor skillnad för miljö och människor. Mejeriprodukterna med sitt breda utbud där mjölken intar en hedersplats, bananer och vindruvor, favoriten kaffe; och sist men inte minst potatisen, som ligger högt i bekämpningsmedelsligan. Med den nya kampanjen hoppas Naturskyddsföreningen att vi ska komma ikapp Danmark när det gäller ekoprodukter.
– Vi svenskar tror ofta att vi är bäst i klassen på allt som har med miljö att göra. Medan vi har lutat oss tillbaka så har Danmark kört förbi oss med hårt arbete och tydliga mål. Idag är danska konsumenter världsbäst på att köpa ekologisk mat. Det är dags att ta ledartröjan från danskarna. Om alla byter fem vanliga matvaror till ekologiska alternativ så är det möjligt, säger Johanna Sandahl, vice ordförande i Naturskyddsföreningen.

Tabell 1. Försäljning av ekologiska matvaror i Sverige och Danmark 2004-2011
Tabell 1. Försäljning av ekologiska matvaror i Sverige och Danmark 2004-2011

Öka konsumtionen ytterligare
Kampanjen går under namnet #byttilleko och får sin höjdpunkt under vecka 40, som är Miljövänliga Veckan. Med start idag kommer medlemmar i Naturskyddsföreningen att finnas vid matvaruaffärer, i stadskärnor och på bibliotek på 160 orter runt om i hela landet. Flera av de stora matvarukedjorna hakar på kampanjen.
– Vi upplever att det finns ett jättestort intresse för ekologisk mat. Vi vill med den här kampanjen få de som ibland köper ekologiskt att öka sin konsumtion ytterligare, säger Jessica Andreason, projektledare på Naturskyddsföreningen.

Gör skillnad
Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns 10 olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.

Källa: Naturskyddsföreningen

Av Emma V Larsson

Annons
Annons