Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem

Brist på D-vitamin kan inte bara resultera i ett skört skelett. Flera studier har på senare tid även visat på direkta samband mellan låga D-vitaminnivåer och en lång rad tillstånd, som till exempel diabetes, autism, MS, fetma och vissa cancersjukdomar.
Nu kopplar en helt färsk studie även D-vitaminbrist till allvarliga hjärtproblem som kranskärlsproblem, hjärtinfarkt och stroke – och visar dessutom vid vilken nivå av brist som risken blir förhöjd. 

Det är känt att många svenskar lider brist på D-vitamin under vinterhalvåret.
Är du orolig för hjärtbesvär bör du dock se till att hålla extra koll på din D-vitaminnivå och undvika brist.
Tidigare forskning – bland annat en stor tio års-studie på närmare 20 000 medelålders män utförd vid Harvard school of public health – har till exempel visat att för låga nivåer av det viktiga vitaminet är en potentiell förklaring till fler drabbas av hjärtinfarkt under det mörka vinterhalvåret.

► Läs också: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

 

Fördubbla D-vitaminet och halvera risken för hjärtinfarkt
En fördubbling av halten D-vitamin i blodet halverar risken för hjärtinfarkt, visade Harvard-studien bland annat. Analyser av blodprover indikerade att risken var mer än fördubblad för de med minst D-vitamin i blodet, men även de med genomsnittliga halter löpte 60 procent ökad risk. Resultaten publicerades i den prestigefyllda tidskriften Archives of internal medicine. Läs mer om studien här (extern länk).

D-vitaminnivån – en viktig indikator för hjärthälsa
Den senaste studien på det viktiga D-vitaminet visar vilka nivåer av vitaminer som bör anses som gränsvärden för ohälsa.
Hjärtforskare vid Intermountain Medical Center Heart Institute i Salt Lake City har i en studie funnit att patienter, ur en hjärtsynpunkt, mår bra och sällan behöver ytterligare behandling, om deras vitamin D-nivå ligger någonstans över 15 nanogram per milliliter.
Ett enkelt blodprov är bästa sättet att avgöra brist på D-vitamin och kan visa om du behöver extra tillskott för att förebygga ohälsa.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

En av tio har för låga nivåer
Värden över 30 har tidigare ansetts normalt men den nya forskningen menar att – ur hjärt- kärlhälsoperspektiv – kan alla med värden över 15 nanogram per milliliter anses friska. Men även om en nivå över 15, ur hjärtsynpunkt, kan anses som säker har en av tio människor fortfarande D-vitaminnivåer lägre än så, vilket är en betydande andel av befolkningen.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

35 procent ökad risk för hjärtproblem vid nivåer lägre än 15
230 000 patienter delades upp i fyra grupper (<15 ng / ml, 15-29, 30-44, ≥45) och följdes under tre år av forskare som letade efter stora negativa hjärthändelser såsom till exempel dödsfall, kranskärlssjukdom, hjärtinfarkt, stroke och fall av hjärt- eller njursvikt.
Forskarna fann att för nio procent av patienterna i den grupp som hade lägre nivåer än 15, var risken för kardiovaskulära besvär förhöjd med 35 procent jämfört med de andra tre grupperna.

► Läs också: D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre

Många riskgrupper
Kroppen producerar själv D-vitamin med hjälp av solljus och det finns även i vissa livsmedel, som till exempel fisk, fiskleverolja, äggula samt i vissa mejeri- och spannmålsprodukter.
Personer som inte utsätts för tillräcklig exponering av solljus, till exempel i länder med en lång mörk vinter, har ofta för låga D-vitaminnivåer.
Andra grupper i risk för brist är gravida, små barn, äldre personer, personer med kraftig övervikt samt personer med mörk hud – som har ett högre skydd mot ultravioletta strålar.

Resultaten från studien presenterades vid American Heart Association Scientific Session i november.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Källa: Intermountain Medical Center

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.