Illustration: Mathias Larsson, Do the Math

Kört fast? Här är 7 knep för att få ökat flow!

7 förutsättningar för flow

1. Fokusera mera
Flow kräver långa perioder av fokus på din uppgift. Sluta multitaska och ta bort onödiga störmoment som telefoner, mail eller pratsamma människor.

2. Skaffa tydliga mål
Att veta exakt vad du ska göra och varför du ska göra det underlättar mycket för din förmåga att fokusera.

3. Direkt feedback
Feedback berättar för dig hur du ligger till i förhållande till dina mål. Mycket och tät feedback hjälper dig hålla fötterna på banan och ögonen på mållinjen.

4. Hitta brytpunkten mellan kompetens och utmaning
Om din uppgift är för lätt blir du snart uttråkad och ofokuserad. Är den för svår kommer rädsla och prestationsångest att hämma dig. Den bästa för att hitta flow är när uppgiften utmanar dig men ändå är hanterbar.

5. Stora konsekvenser känns
Ju större konsekvenser resultatet av ditt arbete ger, desto bättre för ditt fokus. Konsekvenser som känns (positiva som negativa) ökar flow-chanserna.

6. En aktiverande omgivning
När vår omgivning är oförutsägbar, komplex och ständigt förändras hålls uppmärksamheten på topp.

7. Kreativitet föder flow
Kreativitet och flow är bästa vänner. Kreativa uppgifter ökar chansen till flow och flow ökar i sin tur din förmåga att tänka utanför lådan. Det är bara att starta den positiva spiralen!

Flow får dig att prestera på topp. Samtidigt är du i ditt esse: Lycklig och 100 procent här och nu. Författaren Steven Kotler vet hur du ökar dina flow-chanser – och hur du slipper köra fast!

Kanske har du upplevt flow. Stunder när du varit helt uppslukad av din uppgift, när allt flutit friktionsfritt och tiden slutade att existera. Men vet du hur du gjorde för att hamna där? Många får flow utan att riktigt veta hur det gick till. Därför kan de heller inte hitta tillbaka till tillståndet. Det menar bestsellerförfattaren Steven Kotler, aktuell med boken The Rise of Superman, som handlar om både psykologin och fysiologin bakom flow.
– Flow tillhör våra basala, biologiska funktioner, säger Kotler. Det betyder att alla kan få flow, när som helst och var som helst. Men det kräver rätt förutsättningar.

Rätt förutsättningar för flow
Flow infinner sig när vår uppmärksamhet är helt fokuserad i stunden. För att komma dit kan man ta hjälp av flowtriggare – alltså förutsättningar som gör att vi lättare får flow. Att sluta göra flera saker samtidigt och skaffa tydliga målsättningar är två sätt som underlättar.
– Ju fler förutsättningar som är uppfyllda, desto bättre, säger Kotler. Minst tre eller fyra förutsättningar verkar behöva vara uppfyllda för att vi ska få flow.

 

Bättre, snabbare, starkare
Så vad vinner man på att jaga flow? En hel del, faktiskt. Ny forskning visar att flow kan öka vår produktivitet med hela 500 procent. Inlärningen blir mellan två och fem gånger bättre och du kan bli sju gånger så kreativ. Dessutom blir vi både snabbare och starkare fysiskt.
– Flow är en kombination av fem av hjärnans mest kraftfulla signalsubstanser, berättar Kotler. Eftersom alla är prestationshöjande får vi superkrafter när de kombineras.

Signalsubstanser ger superkrafter
I flowets cocktail av signalsubstanser finns bland annat noradrenalin och dopamin. De hjälper dig fokusera, aktiverar kroppens muskler och förbättrar din förmåga att koppla ihop olika idéer. Ämnet anandamid fungerar smärtstillande, gör dig mer empatisk och öppen för nya upplevelser. Dessutom förbättrar det vår förmåga att tänka utanför lådan. Signalsubstansen serotonin gör dig lugn, social och kärleksfull. Blandningen toppas av endorfiner som är smärtstillande och ger dig euforiska lyckokänslor.
– Alla de här signalsubstanserna är mycket belönande, säger Kotler. När vi en gång upplevt flow blir vi därför extremt motiverade att uppleva det igen.

Därför kör du fast
Så varför kör vi så ofta fast? Det vanligaste skälet är att människor inte förstår hur flow-cykeln fungerar, menar Kotler. Vi kan nämligen aldrig uppleva flow för jämnan, hur gärna vi än vill.
Flow-cykeln består av fyra olika faser som avlöser varandra: Arbetsfas, avslappning, flow och återhämtning.
– Både arbetsfasen och återhämtningfasen är snarare ”anti-flow”, men de behövs också, säger Steven. Signalsubstanser är kostsamma för hjärnan att producera, så när vi har spenderat dem behöver hjärnan få tid att bygga nya.

Flow går i faser
När vi tar oss an en uppgift börjar vi  i den jobbiga och ansträngande arbetsfasen. För en musiker eller idrottare kan det till exempel handla om timmar av övning och nötande. Men efter en tid i arbetsfasen slutar hjärnan att vara mottaglig för mer information. Att fortsätta jobba gör dig plötsligt inte bättre, utan bara mer blockerad och frustrerad. Då är det dags att släppa taget. Ägna dig åt någonting helt annat; gå en promenad, ta en kaffe eller diska. På så sätt växlar hjärnan från medveten till omedveten informationsbearbetning. Det är så du bäddar för flow, säger Steven Kotler.
– Under flow ser hjärnvågorna ut på samma sätt som när vi mediterar eller drömmer. Därför måste du ta dig till flow genom att varva ner.

Våga släpp taget
Utan den jobbiga arbetsfasen når du aldrig flow, påpekar Kotler. Det fungerar alltså inte att bara ligga på soffan och vänta på att flowet ska infinna sig. Men efter arbetsfasen – då måste du våga ligga en stund på soffan, i alla fall mentalt.
– Många högpresterande fastnar i arbetsfasen, eftersom de försöker lösa kreativa blockeringar genom att jobba ännu hårdare, säger Steven. De skulle troligen både må bättre och prestera bättre om de vågade släppa taget för en stund.

-----------------------------------

Flowcykelns 4 stadier

Steg 1 - Arbete
Arbetsfasen kan kännas som en uppförsbacke. Här jobbar du hårt, aktivt och enträget. Häng i så kommer nedförsbacken runt krönet!

 

 

Steg 2 - Släpp taget
När hjärnan är full med ny information är det dags att göra något helt annat: Spela gitarr, laga mat eller pyssla i trädgården. Har du tur dyker en idé eller aha-upplevelse upp när du minst anar det. (Men försökt inte tvinga fram något. Låt hjärnan jobba ostört.)

 

Steg 3 - Flow
Tillbaka till arbetsuppgiften. Verkställ idén eller tanken som dyk upp! Njut av totalt fokus, kreativitet och arbetsglädje.

 

Steg 4 - Återhämtning
Arbetsfasen och flowfasen kostar mycket energi. Ordentligt med sömn och vila ger dig bra förutsättningar för en ny sväng runt flow-cykeln.

------------------------------

Av: Maja Sönnerbo


7 förutsättningar för flow

1. Fokusera mera
Flow kräver långa perioder av fokus på din uppgift. Sluta multitaska och ta bort onödiga störmoment som telefoner, mail eller pratsamma människor.

2. Skaffa tydliga mål
Att veta exakt vad du ska göra och varför du ska göra det underlättar mycket för din förmåga att fokusera.

3. Direkt feedback
Feedback berättar för dig hur du ligger till i förhållande till dina mål. Mycket och tät feedback hjälper dig hålla fötterna på banan och ögonen på mållinjen.

4. Hitta brytpunkten mellan kompetens och utmaning
Om din uppgift är för lätt blir du snart uttråkad och ofokuserad. Är den för svår kommer rädsla och prestationsångest att hämma dig. Den bästa för att hitta flow är när uppgiften utmanar dig men ändå är hanterbar.

5. Stora konsekvenser känns
Ju större konsekvenser resultatet av ditt arbete ger, desto bättre för ditt fokus. Konsekvenser som känns (positiva som negativa) ökar flow-chanserna.

6. En aktiverande omgivning
När vår omgivning är oförutsägbar, komplex och ständigt förändras hålls uppmärksamheten på topp.

7. Kreativitet föder flow
Kreativitet och flow är bästa vänner. Kreativa uppgifter ökar chansen till flow och flow ökar i sin tur din förmåga att tänka utanför lådan. Det är bara att starta den positiva spiralen!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

 

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.