Illustration: Mathias Larsson, Do the Math

Kört fast? Här är 7 knep för att få ökat flow!

7 förutsättningar för flow

1. Fokusera mera
Flow kräver långa perioder av fokus på din uppgift. Sluta multitaska och ta bort onödiga störmoment som telefoner, mail eller pratsamma människor.

2. Skaffa tydliga mål
Att veta exakt vad du ska göra och varför du ska göra det underlättar mycket för din förmåga att fokusera.

3. Direkt feedback
Feedback berättar för dig hur du ligger till i förhållande till dina mål. Mycket och tät feedback hjälper dig hålla fötterna på banan och ögonen på mållinjen.

4. Hitta brytpunkten mellan kompetens och utmaning
Om din uppgift är för lätt blir du snart uttråkad och ofokuserad. Är den för svår kommer rädsla och prestationsångest att hämma dig. Den bästa för att hitta flow är när uppgiften utmanar dig men ändå är hanterbar.

5. Stora konsekvenser känns
Ju större konsekvenser resultatet av ditt arbete ger, desto bättre för ditt fokus. Konsekvenser som känns (positiva som negativa) ökar flow-chanserna.

6. En aktiverande omgivning
När vår omgivning är oförutsägbar, komplex och ständigt förändras hålls uppmärksamheten på topp.

7. Kreativitet föder flow
Kreativitet och flow är bästa vänner. Kreativa uppgifter ökar chansen till flow och flow ökar i sin tur din förmåga att tänka utanför lådan. Det är bara att starta den positiva spiralen!

Flow får dig att prestera på topp. Samtidigt är du i ditt esse: Lycklig och 100 procent här och nu. Författaren Steven Kotler vet hur du ökar dina flow-chanser – och hur du slipper köra fast!

Kanske har du upplevt flow. Stunder när du varit helt uppslukad av din uppgift, när allt flutit friktionsfritt och tiden slutade att existera. Men vet du hur du gjorde för att hamna där? Många får flow utan att riktigt veta hur det gick till. Därför kan de heller inte hitta tillbaka till tillståndet. Det menar bestsellerförfattaren Steven Kotler, aktuell med boken The Rise of Superman, som handlar om både psykologin och fysiologin bakom flow.
– Flow tillhör våra basala, biologiska funktioner, säger Kotler. Det betyder att alla kan få flow, när som helst och var som helst. Men det kräver rätt förutsättningar.

Rätt förutsättningar för flow
Flow infinner sig när vår uppmärksamhet är helt fokuserad i stunden. För att komma dit kan man ta hjälp av flowtriggare – alltså förutsättningar som gör att vi lättare får flow. Att sluta göra flera saker samtidigt och skaffa tydliga målsättningar är två sätt som underlättar.
– Ju fler förutsättningar som är uppfyllda, desto bättre, säger Kotler. Minst tre eller fyra förutsättningar verkar behöva vara uppfyllda för att vi ska få flow.

 

Bättre, snabbare, starkare
Så vad vinner man på att jaga flow? En hel del, faktiskt. Ny forskning visar att flow kan öka vår produktivitet med hela 500 procent. Inlärningen blir mellan två och fem gånger bättre och du kan bli sju gånger så kreativ. Dessutom blir vi både snabbare och starkare fysiskt.
– Flow är en kombination av fem av hjärnans mest kraftfulla signalsubstanser, berättar Kotler. Eftersom alla är prestationshöjande får vi superkrafter när de kombineras.

Signalsubstanser ger superkrafter
I flowets cocktail av signalsubstanser finns bland annat noradrenalin och dopamin. De hjälper dig fokusera, aktiverar kroppens muskler och förbättrar din förmåga att koppla ihop olika idéer. Ämnet anandamid fungerar smärtstillande, gör dig mer empatisk och öppen för nya upplevelser. Dessutom förbättrar det vår förmåga att tänka utanför lådan. Signalsubstansen serotonin gör dig lugn, social och kärleksfull. Blandningen toppas av endorfiner som är smärtstillande och ger dig euforiska lyckokänslor.
– Alla de här signalsubstanserna är mycket belönande, säger Kotler. När vi en gång upplevt flow blir vi därför extremt motiverade att uppleva det igen.

Därför kör du fast
Så varför kör vi så ofta fast? Det vanligaste skälet är att människor inte förstår hur flow-cykeln fungerar, menar Kotler. Vi kan nämligen aldrig uppleva flow för jämnan, hur gärna vi än vill.
Flow-cykeln består av fyra olika faser som avlöser varandra: Arbetsfas, avslappning, flow och återhämtning.
– Både arbetsfasen och återhämtningfasen är snarare ”anti-flow”, men de behövs också, säger Steven. Signalsubstanser är kostsamma för hjärnan att producera, så när vi har spenderat dem behöver hjärnan få tid att bygga nya.

Flow går i faser
När vi tar oss an en uppgift börjar vi  i den jobbiga och ansträngande arbetsfasen. För en musiker eller idrottare kan det till exempel handla om timmar av övning och nötande. Men efter en tid i arbetsfasen slutar hjärnan att vara mottaglig för mer information. Att fortsätta jobba gör dig plötsligt inte bättre, utan bara mer blockerad och frustrerad. Då är det dags att släppa taget. Ägna dig åt någonting helt annat; gå en promenad, ta en kaffe eller diska. På så sätt växlar hjärnan från medveten till omedveten informationsbearbetning. Det är så du bäddar för flow, säger Steven Kotler.
– Under flow ser hjärnvågorna ut på samma sätt som när vi mediterar eller drömmer. Därför måste du ta dig till flow genom att varva ner.

Våga släpp taget
Utan den jobbiga arbetsfasen når du aldrig flow, påpekar Kotler. Det fungerar alltså inte att bara ligga på soffan och vänta på att flowet ska infinna sig. Men efter arbetsfasen – då måste du våga ligga en stund på soffan, i alla fall mentalt.
– Många högpresterande fastnar i arbetsfasen, eftersom de försöker lösa kreativa blockeringar genom att jobba ännu hårdare, säger Steven. De skulle troligen både må bättre och prestera bättre om de vågade släppa taget för en stund.

———————————–

Flowcykelns 4 stadier

Steg 1 – Arbete
Arbetsfasen kan kännas som en uppförsbacke. Här jobbar du hårt, aktivt och enträget. Häng i så kommer nedförsbacken runt krönet!

 

Steg 2 – Släpp taget
När hjärnan är full med ny information är det dags att göra något helt annat: Spela gitarr, laga mat eller pyssla i trädgården. Har du tur dyker en idé eller aha-upplevelse upp när du minst anar det. (Men försökt inte tvinga fram något. Låt hjärnan jobba ostört.)

 

Steg 3 – Flow
Tillbaka till arbetsuppgiften. Verkställ idén eller tanken som dyk upp! Njut av totalt fokus, kreativitet och arbetsglädje.

 

Steg 4 – Återhämtning
Arbetsfasen och flowfasen kostar mycket energi. Ordentligt med sömn och vila ger dig bra förutsättningar för en ny sväng runt flow-cykeln.

——————————

Av: Maja Sönnerbo


7 förutsättningar för flow

1. Fokusera mera
Flow kräver långa perioder av fokus på din uppgift. Sluta multitaska och ta bort onödiga störmoment som telefoner, mail eller pratsamma människor.

2. Skaffa tydliga mål
Att veta exakt vad du ska göra och varför du ska göra det underlättar mycket för din förmåga att fokusera.

3. Direkt feedback
Feedback berättar för dig hur du ligger till i förhållande till dina mål. Mycket och tät feedback hjälper dig hålla fötterna på banan och ögonen på mållinjen.

4. Hitta brytpunkten mellan kompetens och utmaning
Om din uppgift är för lätt blir du snart uttråkad och ofokuserad. Är den för svår kommer rädsla och prestationsångest att hämma dig. Den bästa för att hitta flow är när uppgiften utmanar dig men ändå är hanterbar.

5. Stora konsekvenser känns
Ju större konsekvenser resultatet av ditt arbete ger, desto bättre för ditt fokus. Konsekvenser som känns (positiva som negativa) ökar flow-chanserna.

6. En aktiverande omgivning
När vår omgivning är oförutsägbar, komplex och ständigt förändras hålls uppmärksamheten på topp.

7. Kreativitet föder flow
Kreativitet och flow är bästa vänner. Kreativa uppgifter ökar chansen till flow och flow ökar i sin tur din förmåga att tänka utanför lådan. Det är bara att starta den positiva spiralen!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.

Ny metod underlättar upptäckten av KOL

Forskning

En ny studie har resulterat i en förbättrad diagnosmetod för kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Förhoppningen är att metoden, som har både praktiska och ekonomiska fördelar jämfört med spirometri, snabbt ska komma ut på marknaden.

Knapriga mandelvåfflor till vardag och fest

Recept

Våfflor kan ätas både med söta och salta tillbehör. Denna glutenfria variant är baserad på mandelmjöl och glutenfritt havre och kan ätas till såväl frukost och lunch som till dessert. Njut med hallonsylt, äppelmos eller varför inte en matig hummus. 

Beröring ger bättre sömn

Hälsa

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.