Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Illustration: Mathias Larsson, Do the Math

Kört fast? Här är 7 knep för att få ökat flow!

7 förutsättningar för flow

1. Fokusera mera
Flow kräver långa perioder av fokus på din uppgift. Sluta multitaska och ta bort onödiga störmoment som telefoner, mail eller pratsamma människor.

2. Skaffa tydliga mål
Att veta exakt vad du ska göra och varför du ska göra det underlättar mycket för din förmåga att fokusera.

3. Direkt feedback
Feedback berättar för dig hur du ligger till i förhållande till dina mål. Mycket och tät feedback hjälper dig hålla fötterna på banan och ögonen på mållinjen.

4. Hitta brytpunkten mellan kompetens och utmaning
Om din uppgift är för lätt blir du snart uttråkad och ofokuserad. Är den för svår kommer rädsla och prestationsångest att hämma dig. Den bästa för att hitta flow är när uppgiften utmanar dig men ändå är hanterbar.

5. Stora konsekvenser känns
Ju större konsekvenser resultatet av ditt arbete ger, desto bättre för ditt fokus. Konsekvenser som känns (positiva som negativa) ökar flow-chanserna.

6. En aktiverande omgivning
När vår omgivning är oförutsägbar, komplex och ständigt förändras hålls uppmärksamheten på topp.

7. Kreativitet föder flow
Kreativitet och flow är bästa vänner. Kreativa uppgifter ökar chansen till flow och flow ökar i sin tur din förmåga att tänka utanför lådan. Det är bara att starta den positiva spiralen!

Flow får dig att prestera på topp. Samtidigt är du i ditt esse: Lycklig och 100 procent här och nu. Författaren Steven Kotler vet hur du ökar dina flow-chanser – och hur du slipper köra fast!

Kanske har du upplevt flow. Stunder när du varit helt uppslukad av din uppgift, när allt flutit friktionsfritt och tiden slutade att existera. Men vet du hur du gjorde för att hamna där? Många får flow utan att riktigt veta hur det gick till. Därför kan de heller inte hitta tillbaka till tillståndet. Det menar bestsellerförfattaren Steven Kotler, aktuell med boken The Rise of Superman, som handlar om både psykologin och fysiologin bakom flow.
– Flow tillhör våra basala, biologiska funktioner, säger Kotler. Det betyder att alla kan få flow, när som helst och var som helst. Men det kräver rätt förutsättningar.

Rätt förutsättningar för flow
Flow infinner sig när vår uppmärksamhet är helt fokuserad i stunden. För att komma dit kan man ta hjälp av flowtriggare – alltså förutsättningar som gör att vi lättare får flow. Att sluta göra flera saker samtidigt och skaffa tydliga målsättningar är två sätt som underlättar.
– Ju fler förutsättningar som är uppfyllda, desto bättre, säger Kotler. Minst tre eller fyra förutsättningar verkar behöva vara uppfyllda för att vi ska få flow.

 

Bättre, snabbare, starkare
Så vad vinner man på att jaga flow? En hel del, faktiskt. Ny forskning visar att flow kan öka vår produktivitet med hela 500 procent. Inlärningen blir mellan två och fem gånger bättre och du kan bli sju gånger så kreativ. Dessutom blir vi både snabbare och starkare fysiskt.
– Flow är en kombination av fem av hjärnans mest kraftfulla signalsubstanser, berättar Kotler. Eftersom alla är prestationshöjande får vi superkrafter när de kombineras.

Signalsubstanser ger superkrafter
I flowets cocktail av signalsubstanser finns bland annat noradrenalin och dopamin. De hjälper dig fokusera, aktiverar kroppens muskler och förbättrar din förmåga att koppla ihop olika idéer. Ämnet anandamid fungerar smärtstillande, gör dig mer empatisk och öppen för nya upplevelser. Dessutom förbättrar det vår förmåga att tänka utanför lådan. Signalsubstansen serotonin gör dig lugn, social och kärleksfull. Blandningen toppas av endorfiner som är smärtstillande och ger dig euforiska lyckokänslor.
– Alla de här signalsubstanserna är mycket belönande, säger Kotler. När vi en gång upplevt flow blir vi därför extremt motiverade att uppleva det igen.

Därför kör du fast
Så varför kör vi så ofta fast? Det vanligaste skälet är att människor inte förstår hur flow-cykeln fungerar, menar Kotler. Vi kan nämligen aldrig uppleva flow för jämnan, hur gärna vi än vill.
Flow-cykeln består av fyra olika faser som avlöser varandra: Arbetsfas, avslappning, flow och återhämtning.
– Både arbetsfasen och återhämtningfasen är snarare ”anti-flow”, men de behövs också, säger Steven. Signalsubstanser är kostsamma för hjärnan att producera, så när vi har spenderat dem behöver hjärnan få tid att bygga nya.

Flow går i faser
När vi tar oss an en uppgift börjar vi  i den jobbiga och ansträngande arbetsfasen. För en musiker eller idrottare kan det till exempel handla om timmar av övning och nötande. Men efter en tid i arbetsfasen slutar hjärnan att vara mottaglig för mer information. Att fortsätta jobba gör dig plötsligt inte bättre, utan bara mer blockerad och frustrerad. Då är det dags att släppa taget. Ägna dig åt någonting helt annat; gå en promenad, ta en kaffe eller diska. På så sätt växlar hjärnan från medveten till omedveten informationsbearbetning. Det är så du bäddar för flow, säger Steven Kotler.
– Under flow ser hjärnvågorna ut på samma sätt som när vi mediterar eller drömmer. Därför måste du ta dig till flow genom att varva ner.

Våga släpp taget
Utan den jobbiga arbetsfasen når du aldrig flow, påpekar Kotler. Det fungerar alltså inte att bara ligga på soffan och vänta på att flowet ska infinna sig. Men efter arbetsfasen – då måste du våga ligga en stund på soffan, i alla fall mentalt.
– Många högpresterande fastnar i arbetsfasen, eftersom de försöker lösa kreativa blockeringar genom att jobba ännu hårdare, säger Steven. De skulle troligen både må bättre och prestera bättre om de vågade släppa taget för en stund.

-----------------------------------

Flowcykelns 4 stadier

Steg 1 - Arbete
Arbetsfasen kan kännas som en uppförsbacke. Här jobbar du hårt, aktivt och enträget. Häng i så kommer nedförsbacken runt krönet!

 

 

Steg 2 - Släpp taget
När hjärnan är full med ny information är det dags att göra något helt annat: Spela gitarr, laga mat eller pyssla i trädgården. Har du tur dyker en idé eller aha-upplevelse upp när du minst anar det. (Men försökt inte tvinga fram något. Låt hjärnan jobba ostört.)

 

Steg 3 - Flow
Tillbaka till arbetsuppgiften. Verkställ idén eller tanken som dyk upp! Njut av totalt fokus, kreativitet och arbetsglädje.

 

Steg 4 - Återhämtning
Arbetsfasen och flowfasen kostar mycket energi. Ordentligt med sömn och vila ger dig bra förutsättningar för en ny sväng runt flow-cykeln.

------------------------------

Av: Maja Sönnerbo


7 förutsättningar för flow

1. Fokusera mera
Flow kräver långa perioder av fokus på din uppgift. Sluta multitaska och ta bort onödiga störmoment som telefoner, mail eller pratsamma människor.

2. Skaffa tydliga mål
Att veta exakt vad du ska göra och varför du ska göra det underlättar mycket för din förmåga att fokusera.

3. Direkt feedback
Feedback berättar för dig hur du ligger till i förhållande till dina mål. Mycket och tät feedback hjälper dig hålla fötterna på banan och ögonen på mållinjen.

4. Hitta brytpunkten mellan kompetens och utmaning
Om din uppgift är för lätt blir du snart uttråkad och ofokuserad. Är den för svår kommer rädsla och prestationsångest att hämma dig. Den bästa för att hitta flow är när uppgiften utmanar dig men ändå är hanterbar.

5. Stora konsekvenser känns
Ju större konsekvenser resultatet av ditt arbete ger, desto bättre för ditt fokus. Konsekvenser som känns (positiva som negativa) ökar flow-chanserna.

6. En aktiverande omgivning
När vår omgivning är oförutsägbar, komplex och ständigt förändras hålls uppmärksamheten på topp.

7. Kreativitet föder flow
Kreativitet och flow är bästa vänner. Kreativa uppgifter ökar chansen till flow och flow ökar i sin tur din förmåga att tänka utanför lådan. Det är bara att starta den positiva spiralen!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

 

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.

Glasburk med skrubbkräm av nässlor

Så gör du en egen kroppsskrubb med nässlor

Hud

Nässlor förtjänar titeln superfood snarare än ”ogräs”,  då de är fulla av vitaminer, mineraler och antiinflammatoriska egenskaper. Men varför inte använda dem även i din hudvårdsrutin? Här är ett recept på en härlig kroppsskrubb som får fart på cirkulationen!