Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kristina har (h)järnkoll på bästa maten för knoppen

Fakta

Namn: Kristina Andersson
Yrke: Näringsfysiolog
Aktuell med: Boken "Ät hjärnsmart" på Tukan förlag

Vi blir allt mer medvetna om vikten att måna om vår hjärnhälsa lika mycket som resten av kroppen. Och förståelsen för att kosten påverkar hur vi kommer må inte bara när vi blir äldre utan även i unga år tycks bara öka. Kurera ställde några frågor till näringsfysiologen Kristina Andersson  som nyligen kom ut med boken "Ät hjärnsmart" om vad man bör tänka på.

Näringsfysiologen Kristina Andersson är fascinerad av att vi kan påverka vår funktion och hälsa med hur vi väljer att leva. Genom åren har hon skrivit och pratat om det ur flera olika perspektiv. På frågan om varför hon fastnat för just hjärnhälsa svarar Kristina att hon kände att hjärnan var lite bortglömd.
– Vi har en tendens att skilja på hjärnan och kroppen men självklart påverkar maten även vår hjärna, säger Kristina som även har en fashination för hjärnan när det kommer till vårt beteende och vad som styr våra matval.
– Så jag bestämde mig för att skriva en bok som belyser de båda. Inser i efterhand att jag i stort sett skrivit två böcker i ett.

 

På vilket sätt påverkar kosten vår hjärnhälsa?
– På samma sätt som resten av kroppen. Maten är så väl bränsle som byggsten åt vår kropp. Vilka byggstenar vi stoppar i oss påverkar kvaliteten på det vi bygger, det vill säga kvaliteten på vår kropp.
 Just när det kommer till hjärnan är exempelvis signaleringen mellan cellerna en sådan intressant faktor, liksom möjligheten att bilda de signalsubstanser vi behöver, förklarar Kristina.
– Våra kostmönster påverkar oss på olika sätt. Det finns kopplingar mellan exempelvis medelhavskost och annan liknande kost som är baserad på rena råvaror, att de är förknippade med lägre förekomst av åldersrelaterade försämningar av hjärnan och kognitiv funktion.

LÄS OCKSÅ: Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Vilken är den bästa maten för att öka våra chanser att behålla god kognitiv förmåga även upp i åren?
– Ja, det är ju, som i alla andra lägen, just medelhavskost eller som sagt rena råvaror.
Medelhavskost har blivit lite av en markör för det sättet att äta förklarar Kristina som berättar att det finns intressanta studier som uppvisar samma fina resultat på exempelvis nordisk kost, koreansk kost och japansk kost.
–Det de har gemenast är just att det är huvudsakligen rena råvaror vilket innebär mycket grönsaker, frukt, bär, nötter, fullkorn och fisk, säger Kristina och fortsätter:
– Det vill säga näringsrik mat och inte den hårt processade mat som vi idag förknippar med klassisk västerländsk kost.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Vilka är de värsta bovarna för vår hjärnhälsa när det kommer till vad vi äter?
– Det är omöjligt att peka ut enskilda beståndsdelar i kosten eftersom allt verkar handla om sammanhang. Socker är exempelvis något som många vill kalla gift men det kommer att vara stor skillnad på påverkan på hälsan om man
får i sig socker tillsammans med em i övrigt hälsosam kost eller i ett näringsbefriat sammanhang.
Enligt Krisitna ska vi istället akta oss för att få i oss för mycket av det hon kallar den högbelönnade maten som hårt processad mat.
– Den gör att vi överäter, överäter vi blir vi överviktiga och övervikt är farligt för vår hälsa.

"Skräpmat kan skada tarmen"
I boken tar Kristina upp läckande tarm eller leaky gut som det heter på engelska, den betyder att man har en ökad genomsläpplighet i tarmen, något som kan bidra till många problem,
Det finns det som tyder på att de så kallade goda bakterierna, som producerar smörsyra, kan verka skyddande och minska genomsläppligheten menar Kristina.
Näring som göder dem får vi i oss genom exempelvis grönsaker, lösliga fibrer, fullkorn, och bär. Medan den klassiska skräpmaten som hårt processad mat, med mycket tillsatt socker och alkohol kopplas till ökad genomsläpplighet.
– Så, lösningen är återigen att äta de där rena råvarorna och skippa skräpet.

 

LÄS OCKSÅ: Frukt och grönt främjar god hjärnhälsa hos män

En del menar att de blir trögtänkta av LCHF och för lite kolhydrater medan andra varnar för kolhydrater och menar att då hjärnan består till stor del av fett, så är det fett som utgör den bästa bränslet för hjärncellerna. Kan du hjälpa till att reda klarhet i vad som gäller?
– Jättebra fråga! Hur påverkad man blir av lågkolhydratkost verkar vara individuellt men att man blir lite trögtänkt är inte helt orimligt då hjärnans favoritbränsle är just kolhydrater eller glukos, svarar Kristina och fortsätter:
– Att säga att fett borde vara bästa bränslet för hjärnan eftersom den består av fett är lika logiskt som att vi borde tanka våra bilar med plåt ellermetall eftersom bilen är uppbyggd av plåt/metall.. Det är ju skillnad på bränsle och byggsten. Fett är mycket riktigt en viktig byggsten för hjärnan men bränslemässigt är det kolhydrater eller glukos som gäller.
Hjärncellerna använder inte fett som bränsle, förklarar Kristina. De enda bränsleformer hjänrcellerna kan använda är glukos eller reservbränslet ketoner/ketonkroppar som bildas i levern.
– Så att skippa kolhydrater helt är inte speciellt hjärnsmart! Däremot är det väldigt hjärnsmart att bry sig om vilka källor man väljer att få i sig kolhydrater från. Dvs. rena råvaror framför mjölmat etc.

Vad mer kan vi göra för att behålla god hjärnfunktion?
– Nummer ett för vår hjärnans hälsa verkar vara att sova och återhämta sig. Som god tvåa kommer fysisk aktivitet och att röra på sig.
Något som även kommer främja vår aptitreglering förklarar Kristina.
– Det finns även en "use it or lose it" faktor på hjärnan. Vill vi hålla den alert upp i åren så ska vi använda den, utmana den, se till att lära oss nya saker, ha social samvaro och utsätta hjärnan för kognitiva utmaningar regelbundet.

Av Nina Törmark



Fakta

Namn: Kristina Andersson
Yrke: Näringsfysiolog
Aktuell med: Boken "Ät hjärnsmart" på Tukan förlag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.