Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kristina har (h)järnkoll på bästa maten för knoppen

Fakta

Namn: Kristina Andersson
Yrke: Näringsfysiolog
Aktuell med: Boken "Ät hjärnsmart" på Tukan förlag

Vi blir allt mer medvetna om vikten att måna om vår hjärnhälsa lika mycket som resten av kroppen. Och förståelsen för att kosten påverkar hur vi kommer må inte bara när vi blir äldre utan även i unga år tycks bara öka. Kurera ställde några frågor till näringsfysiologen Kristina Andersson  som nyligen kom ut med boken "Ät hjärnsmart" om vad man bör tänka på.

Näringsfysiologen Kristina Andersson är fascinerad av att vi kan påverka vår funktion och hälsa med hur vi väljer att leva. Genom åren har hon skrivit och pratat om det ur flera olika perspektiv. På frågan om varför hon fastnat för just hjärnhälsa svarar Kristina att hon kände att hjärnan var lite bortglömd.
– Vi har en tendens att skilja på hjärnan och kroppen men självklart påverkar maten även vår hjärna, säger Kristina som även har en fashination för hjärnan när det kommer till vårt beteende och vad som styr våra matval.
– Så jag bestämde mig för att skriva en bok som belyser de båda. Inser i efterhand att jag i stort sett skrivit två böcker i ett.

 

På vilket sätt påverkar kosten vår hjärnhälsa?
– På samma sätt som resten av kroppen. Maten är så väl bränsle som byggsten åt vår kropp. Vilka byggstenar vi stoppar i oss påverkar kvaliteten på det vi bygger, det vill säga kvaliteten på vår kropp.
 Just när det kommer till hjärnan är exempelvis signaleringen mellan cellerna en sådan intressant faktor, liksom möjligheten att bilda de signalsubstanser vi behöver, förklarar Kristina.
– Våra kostmönster påverkar oss på olika sätt. Det finns kopplingar mellan exempelvis medelhavskost och annan liknande kost som är baserad på rena råvaror, att de är förknippade med lägre förekomst av åldersrelaterade försämningar av hjärnan och kognitiv funktion.

LÄS OCKSÅ: Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Vilken är den bästa maten för att öka våra chanser att behålla god kognitiv förmåga även upp i åren?
– Ja, det är ju, som i alla andra lägen, just medelhavskost eller som sagt rena råvaror.
Medelhavskost har blivit lite av en markör för det sättet att äta förklarar Kristina som berättar att det finns intressanta studier som uppvisar samma fina resultat på exempelvis nordisk kost, koreansk kost och japansk kost.
–Det de har gemenast är just att det är huvudsakligen rena råvaror vilket innebär mycket grönsaker, frukt, bär, nötter, fullkorn och fisk, säger Kristina och fortsätter:
– Det vill säga näringsrik mat och inte den hårt processade mat som vi idag förknippar med klassisk västerländsk kost.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Vilka är de värsta bovarna för vår hjärnhälsa när det kommer till vad vi äter?
– Det är omöjligt att peka ut enskilda beståndsdelar i kosten eftersom allt verkar handla om sammanhang. Socker är exempelvis något som många vill kalla gift men det kommer att vara stor skillnad på påverkan på hälsan om man
får i sig socker tillsammans med em i övrigt hälsosam kost eller i ett näringsbefriat sammanhang.
Enligt Krisitna ska vi istället akta oss för att få i oss för mycket av det hon kallar den högbelönnade maten som hårt processad mat.
– Den gör att vi överäter, överäter vi blir vi överviktiga och övervikt är farligt för vår hälsa.

"Skräpmat kan skada tarmen"
I boken tar Kristina upp läckande tarm eller leaky gut som det heter på engelska, den betyder att man har en ökad genomsläpplighet i tarmen, något som kan bidra till många problem,
Det finns det som tyder på att de så kallade goda bakterierna, som producerar smörsyra, kan verka skyddande och minska genomsläppligheten menar Kristina.
Näring som göder dem får vi i oss genom exempelvis grönsaker, lösliga fibrer, fullkorn, och bär. Medan den klassiska skräpmaten som hårt processad mat, med mycket tillsatt socker och alkohol kopplas till ökad genomsläpplighet.
– Så, lösningen är återigen att äta de där rena råvarorna och skippa skräpet.

 

LÄS OCKSÅ: Frukt och grönt främjar god hjärnhälsa hos män

En del menar att de blir trögtänkta av LCHF och för lite kolhydrater medan andra varnar för kolhydrater och menar att då hjärnan består till stor del av fett, så är det fett som utgör den bästa bränslet för hjärncellerna. Kan du hjälpa till att reda klarhet i vad som gäller?
– Jättebra fråga! Hur påverkad man blir av lågkolhydratkost verkar vara individuellt men att man blir lite trögtänkt är inte helt orimligt då hjärnans favoritbränsle är just kolhydrater eller glukos, svarar Kristina och fortsätter:
– Att säga att fett borde vara bästa bränslet för hjärnan eftersom den består av fett är lika logiskt som att vi borde tanka våra bilar med plåt ellermetall eftersom bilen är uppbyggd av plåt/metall.. Det är ju skillnad på bränsle och byggsten. Fett är mycket riktigt en viktig byggsten för hjärnan men bränslemässigt är det kolhydrater eller glukos som gäller.
Hjärncellerna använder inte fett som bränsle, förklarar Kristina. De enda bränsleformer hjänrcellerna kan använda är glukos eller reservbränslet ketoner/ketonkroppar som bildas i levern.
– Så att skippa kolhydrater helt är inte speciellt hjärnsmart! Däremot är det väldigt hjärnsmart att bry sig om vilka källor man väljer att få i sig kolhydrater från. Dvs. rena råvaror framför mjölmat etc.

Vad mer kan vi göra för att behålla god hjärnfunktion?
– Nummer ett för vår hjärnans hälsa verkar vara att sova och återhämta sig. Som god tvåa kommer fysisk aktivitet och att röra på sig.
Något som även kommer främja vår aptitreglering förklarar Kristina.
– Det finns även en "use it or lose it" faktor på hjärnan. Vill vi hålla den alert upp i åren så ska vi använda den, utmana den, se till att lära oss nya saker, ha social samvaro och utsätta hjärnan för kognitiva utmaningar regelbundet.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Kristina Andersson
Yrke: Näringsfysiolog
Aktuell med: Boken "Ät hjärnsmart" på Tukan förlag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

 

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

 

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.