kvinna äter kaka

Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

5 frågor & svar om kromjäst

1. Vad skiljer krom och kromjäst?
EFSA har noterat att upptaget av syntetiskt framställda kromtyper som krompikolinat och kromklorid är lågt, endast 0,5-2 procent. Man har däremot sett att upptaget av organisk kromjäst är tio gånger högre.

2. Vad är kromjäst?
Genom en speciell fermenteringsprocess binds krom till naturliga peptider och aminosyror vilket ger en organisk lättupptaglig kromkälla. Kromjästen pastöriseras så att jästcellerna dör. När du sedan tar kromjästtabletterna klyvs jästproteinerna i mag-tarmkanalen till aminosyror och peptider som lätt passerar tarmväggen.

3. Vem har nytta av kromjäst?
Personer med sötsug och de som blir trötta på eftermiddagen, personer som vill dra ner på sin konsumtion av socker, överviktiga, typ 2-diabetiker, om man har obalans i blodsockret, äldre personer samt elitidrottare och motionärer.

4. Räcker det bara att ta Bio-Chrom för att få ordning på blodsockret?
Bio-Chrom kan hjälpa dig att dämpa sötsuget. Det gör att ditt behov av snabba kolhydrater minskar och det blir lättare att välja bra kolhydrater som håller dig mätt länge. Tillskottet kan hjälpa dig att hitta tillbaka till sunda matvanor. Sund kost och motion leder till bättre sömn.

5. Finns det någon gång som jag inte bör ta ett kromtillskott?
Personer med nedsatt njurfunktion bör rådgöra med läkare innan de tar ett kromtillskott. Och om du är diabetiker så ska du känna till att ditt behov av insulin förändras när du tar kromtillskott.

Plötsliga humörsvängningar, energi-dippar och svårigheter med koncentrationen är problem som kan bero på blodsockersvängningar. Under storhelgerna är det lätt att det blir för mycket av det goda och när man sen vill leva sundare igen kan det ständiga suget efter sött göra det svårt. Mineralet krom kan dämpa sötsuget och ge ett stabilare blodsocker, här får du veta hur. 

När blodsockret sjunker kommer suget efter snabba kolhydrater eller annan stimulantia som kaffe eller cigaretter. Sötsuget består av en plötslig längtan efter godis, läsk, fikabröd, snabbmat och ibland alkohol. Hjärnans främsta energikälla är kolhydrater. Det är viktigt att mata den med kolhydrater, men från hälsosamma livsmedel för att blodsockernivån ska förbli stabil. Men det är inte alltid vi lyckas med det. När hjärnan saknar bränsle börjar den leta efter energi och ibland känns det som om man inte har något att säga till om när sötsuget sätter in.
Då ger snabba kolhydrater effektivast lindring, men bara för stunden. Problemet är att om du äter godis eller snabbmat för att lindra sötuget så kan det trigga igång ett ännu starkare begär efter socker.

Reptilhjärnan kan göra att vi tappar kontrollen
När sockerruset lagt sig blir man ofta trött och får huvudvärk. Om hjärnan missar sitt vitala bränsle, det vill säga glukosen, kan reptilhjärnan slå till. Det är då vissa tycker att de tappar kontrollen och äter ännu mer socker. Sedan dröjer det bara en kort stund innan blodsockret sjunker igen och så är en ond cirkel av negativt sockerbeteende igång som kan vara jobbigt att bryta. Långsiktigt är ett för stort sockerintag inte bra för hälsan och tillhör du dem som har svårt att motstå socker så är det en bra idé att se över ditt beteende. Krom kan faktiskt hjälpa och göra skillnad. Krom stabiliserar blodsockret och dämpar sötsuget.

 

LÄS OCKSÅ: Krom minskade sötsuget

Krom kan dämpa sötsuget
Krom är en nyckelsubstans för att upprätthålla ett stabilt blodsocker. Har du inte tillräckligt med krom i kroppen finns risken att blodsockret blir instabilt och ämnesomsättningen sjunker. Flera kliniska studier visar att krom är nödvändigt för att insulinet, som frisätts när vi ätit, ska kunna slussa in sockret (glukos) i våra celler. Har kroppen brist på krom får insulinet svårt att sköta sitt jobb.

Stabilt blodsocker avgörande för hälsan
Pernille Lund är en dansk vetenskapsjournalist som skriver böcker om hälsa och näring. I en av dem tar hon upp problematiken med sötsug och hur man får kontroll över sitt blodsocker. Där menar hon att krom är en avgörande faktor för att insulin ska fungera optimalt och hon menar att krombrist kan leda till insulinresistens.
– Stabilt blodsocker spelar en avgörande roll för hälsan. Om man lider av insulinresistens, metaboliskt syndrom eller av diabetes och behöver reglera blodsockret så kan ett kromtillskott vara en bra lösning, säger Pernille.

LÄS OCKSÅ: Rädd att få diabetes? Visste du att krom stabiliserar blodsockret?

Kan leda till insulinresistens
Krom är ett spårämne och ett mineral som finns i öljäst, fisk, skaldjur, kött, bönor, grönsaker, mejeriprodukter, nötter och i vissa kryddor. Krom behövs i kroppen för att bryta ner fett, proteiner och kolhydrater till energi.
Om du saknar krom är det svårare för insulinet att föra in socker i cellerna vilket kan leda till insulinresistens. Vid en insulinresistens producerar kroppen tillräckliga mängder insulin men då uppkommer symtom som påminner om insulinbrist. Det leder till övervikt, framförallt bukfetma och kan sluta med typ 2 diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Det är svårt för kroppen att ta upp krom. Vi absorberar endast tre procent av det krom vi får i oss från kosten. Kromintaget hos vuxna bör ligga mellan 30 till 60 mikrogram per dag. Om blodsockret sjunker utsöndras 20 procent av den mängd krom som finns i kroppen via urinen. Äter vi för mycket snabba kolhydrater, dricker för mycket kaffe och alkohol utarmas kroppen på krom.

Tillskott av organiskt bundet krom 
Krom är en del av ett ämne som kallas kromodulin. När vi ätit en måltid för insulinet tillsammans med krom in socker i cellen. Kromodulin kan liknas vid en nyckel som låser upp cellen för
insulinet. Har man brist på krom är det svårare för insulinet att få in sockret i cellen. Det finns ett ämne som heter kromjäst. Det är organiskt bundet krom, vilket betyder att det är bundet till naturliga aminosyror från jäst. Ett exempel på ett kosttillskott gjort av kromjäst är Pharma Nords Bio-Chrom. Kosttillskott med kromjäst har ett bättre upptag i kroppen. Bio Chrom är den enda kromjästprodukten som EFSA, den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, godkänt i Europa.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver vi krom

Kromjäst är tio gånger så effektivt
Studier på diabetiker och friska personer har visat att kromjäst ger det bästa upptaget, har god effekt på blodsockerreglering, insulinkänslighet, kolesterolbalansen och kroppsvikten. Kromjäst kan förbättra effekten av insulin, sänka fetthalten i blodet samt öka upptaget av glukos i nervceller och muskler.
– Insulinresistens gör att du känner dig hungrig ofta och samtidigt tas överskottskalorier från blodomloppet och lagras som fett. Det blir en ond cirkel av problem. Att ta tillskott av krom kan vara ett bra sätt att upprätthålla normala blodsockernivåer, avslutar Pernille.

Hur starkt är ditt sötsug?

Bitten Jonsson är sjuksköterskan från Hudiksvall som gav sockerberoendet ett ansikte i slutet av 1990-talet när hon vågade säga att sockerberoende är ett lika starkt missbruk som alkohol och narkotika. När boken Sockerbomben – bli fri från ditt sockerberoende kom ut 2004 blev den lika uppmärksammad. På den tiden pratade man inte om att socker skulle vara särskilt skadligt, förutom i tänderna. Det har hänt en hel del sedan dess och i höstas kom Bitten ut med boken, Sockerbomben 3.0.

Den handlar om att förstå varför vi hamnat i sockerfällan för att vi ska klara av att motstå suget och bryta beteendet. Det är stor skillnad på att ha ett socialt bruk, ett skadligt bruk eller ett beroende. Vägen till ett sundare liv ser därför olika ut för individerna i de tre grupperna. I Sockerbomben 3.0 får du lära dig skillnaden mellan de olika kategorierna. Och där kan du själv avgöra vilken grupp du tillhör och ta reda på vad du behöver göra för att minska ditt sockersug och få ett friskare liv.

– Jag jobbar bara med de som är svårt beroende men har tagit fram en självtest där man kan kolla om man använder socker som en drog. Har man ett eller två ja är det ingen fara men svarar man ja på fyra av sex frågor har man ett sockerbeteende som är skadligt och då bör man försöka göra något åt sin problematik, säger Bitten.

 

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


5 frågor & svar om kromjäst

1. Vad skiljer krom och kromjäst?
EFSA har noterat att upptaget av syntetiskt framställda kromtyper som krompikolinat och kromklorid är lågt, endast 0,5-2 procent. Man har däremot sett att upptaget av organisk kromjäst är tio gånger högre.

2. Vad är kromjäst?
Genom en speciell fermenteringsprocess binds krom till naturliga peptider och aminosyror vilket ger en organisk lättupptaglig kromkälla. Kromjästen pastöriseras så att jästcellerna dör. När du sedan tar kromjästtabletterna klyvs jästproteinerna i mag-tarmkanalen till aminosyror och peptider som lätt passerar tarmväggen.

3. Vem har nytta av kromjäst?
Personer med sötsug och de som blir trötta på eftermiddagen, personer som vill dra ner på sin konsumtion av socker, överviktiga, typ 2-diabetiker, om man har obalans i blodsockret, äldre personer samt elitidrottare och motionärer.

4. Räcker det bara att ta Bio-Chrom för att få ordning på blodsockret?
Bio-Chrom kan hjälpa dig att dämpa sötsuget. Det gör att ditt behov av snabba kolhydrater minskar och det blir lättare att välja bra kolhydrater som håller dig mätt länge. Tillskottet kan hjälpa dig att hitta tillbaka till sunda matvanor. Sund kost och motion leder till bättre sömn.

5. Finns det någon gång som jag inte bör ta ett kromtillskott?
Personer med nedsatt njurfunktion bör rådgöra med läkare innan de tar ett kromtillskott. Och om du är diabetiker så ska du känna till att ditt behov av insulin förändras när du tar kromtillskott.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.