Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna äter kaka

Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

5 frågor & svar om kromjäst

1. Vad skiljer krom och kromjäst?
EFSA har noterat att upptaget av syntetiskt framställda kromtyper som krompikolinat och kromklorid är lågt, endast 0,5-2 procent. Man har däremot sett att upptaget av organisk kromjäst är tio gånger högre.

2. Vad är kromjäst?
Genom en speciell fermenteringsprocess binds krom till naturliga peptider och aminosyror vilket ger en organisk lättupptaglig kromkälla. Kromjästen pastöriseras så att jästcellerna dör. När du sedan tar kromjästtabletterna klyvs jästproteinerna i mag-tarmkanalen till aminosyror och peptider som lätt passerar tarmväggen.

3. Vem har nytta av kromjäst?
Personer med sötsug och de som blir trötta på eftermiddagen, personer som vill dra ner på sin konsumtion av socker, överviktiga, typ 2-diabetiker, om man har obalans i blodsockret, äldre personer samt elitidrottare och motionärer.

4. Räcker det bara att ta Bio-Chrom för att få ordning på blodsockret?
Bio-Chrom kan hjälpa dig att dämpa sötsuget. Det gör att ditt behov av snabba kolhydrater minskar och det blir lättare att välja bra kolhydrater som håller dig mätt länge. Tillskottet kan hjälpa dig att hitta tillbaka till sunda matvanor. Sund kost och motion leder till bättre sömn.

5. Finns det någon gång som jag inte bör ta ett kromtillskott?
Personer med nedsatt njurfunktion bör rådgöra med läkare innan de tar ett kromtillskott. Och om du är diabetiker så ska du känna till att ditt behov av insulin förändras när du tar kromtillskott.

Plötsliga humörsvängningar, energi-dippar och svårigheter med koncentrationen är problem som kan bero på blodsockersvängningar. Under storhelgerna är det lätt att det blir för mycket av det goda och när man sen vill leva sundare igen kan det ständiga suget efter sött göra det svårt. Mineralet krom kan dämpa sötsuget och ge ett stabilare blodsocker, här får du veta hur. 

När blodsockret sjunker kommer suget efter snabba kolhydrater eller annan stimulantia som kaffe eller cigaretter. Sötsuget består av en plötslig längtan efter godis, läsk, fikabröd, snabbmat och ibland alkohol. Hjärnans främsta energikälla är kolhydrater. Det är viktigt att mata den med kolhydrater, men från hälsosamma livsmedel för att blodsockernivån ska förbli stabil. Men det är inte alltid vi lyckas med det. När hjärnan saknar bränsle börjar den leta efter energi och ibland känns det som om man inte har något att säga till om när sötsuget sätter in.
Då ger snabba kolhydrater effektivast lindring, men bara för stunden. Problemet är att om du äter godis eller snabbmat för att lindra sötuget så kan det trigga igång ett ännu starkare begär efter socker.

Reptilhjärnan kan göra att vi tappar kontrollen
När sockerruset lagt sig blir man ofta trött och får huvudvärk. Om hjärnan missar sitt vitala bränsle, det vill säga glukosen, kan reptilhjärnan slå till. Det är då vissa tycker att de tappar kontrollen och äter ännu mer socker. Sedan dröjer det bara en kort stund innan blodsockret sjunker igen och så är en ond cirkel av negativt sockerbeteende igång som kan vara jobbigt att bryta. Långsiktigt är ett för stort sockerintag inte bra för hälsan och tillhör du dem som har svårt att motstå socker så är det en bra idé att se över ditt beteende. Krom kan faktiskt hjälpa och göra skillnad. Krom stabiliserar blodsockret och dämpar sötsuget.

 

LÄS OCKSÅ: Krom minskade sötsuget

Krom kan dämpa sötsuget
Krom är en nyckelsubstans för att upprätthålla ett stabilt blodsocker. Har du inte tillräckligt med krom i kroppen finns risken att blodsockret blir instabilt och ämnesomsättningen sjunker. Flera kliniska studier visar att krom är nödvändigt för att insulinet, som frisätts när vi ätit, ska kunna slussa in sockret (glukos) i våra celler. Har kroppen brist på krom får insulinet svårt att sköta sitt jobb.

Stabilt blodsocker avgörande för hälsan
Pernille Lund är en dansk vetenskapsjournalist som skriver böcker om hälsa och näring. I en av dem tar hon upp problematiken med sötsug och hur man får kontroll över sitt blodsocker. Där menar hon att krom är en avgörande faktor för att insulin ska fungera optimalt och hon menar att krombrist kan leda till insulinresistens.
– Stabilt blodsocker spelar en avgörande roll för hälsan. Om man lider av insulinresistens, metaboliskt syndrom eller av diabetes och behöver reglera blodsockret så kan ett kromtillskott vara en bra lösning, säger Pernille.

LÄS OCKSÅ: Rädd att få diabetes? Visste du att krom stabiliserar blodsockret?

Kan leda till insulinresistens
Krom är ett spårämne och ett mineral som finns i öljäst, fisk, skaldjur, kött, bönor, grönsaker, mejeriprodukter, nötter och i vissa kryddor. Krom behövs i kroppen för att bryta ner fett, proteiner och kolhydrater till energi.
Om du saknar krom är det svårare för insulinet att föra in socker i cellerna vilket kan leda till insulinresistens. Vid en insulinresistens producerar kroppen tillräckliga mängder insulin men då uppkommer symtom som påminner om insulinbrist. Det leder till övervikt, framförallt bukfetma och kan sluta med typ 2 diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Det är svårt för kroppen att ta upp krom. Vi absorberar endast tre procent av det krom vi får i oss från kosten. Kromintaget hos vuxna bör ligga mellan 30 till 60 mikrogram per dag. Om blodsockret sjunker utsöndras 20 procent av den mängd krom som finns i kroppen via urinen. Äter vi för mycket snabba kolhydrater, dricker för mycket kaffe och alkohol utarmas kroppen på krom.

Tillskott av organiskt bundet krom 
Krom är en del av ett ämne som kallas kromodulin. När vi ätit en måltid för insulinet tillsammans med krom in socker i cellen. Kromodulin kan liknas vid en nyckel som låser upp cellen för
insulinet. Har man brist på krom är det svårare för insulinet att få in sockret i cellen. Det finns ett ämne som heter kromjäst. Det är organiskt bundet krom, vilket betyder att det är bundet till naturliga aminosyror från jäst. Ett exempel på ett kosttillskott gjort av kromjäst är Pharma Nords Bio-Chrom. Kosttillskott med kromjäst har ett bättre upptag i kroppen. Bio Chrom är den enda kromjästprodukten som EFSA, den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, godkänt i Europa.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver vi krom

Kromjäst är tio gånger så effektivt
Studier på diabetiker och friska personer har visat att kromjäst ger det bästa upptaget, har god effekt på blodsockerreglering, insulinkänslighet, kolesterolbalansen och kroppsvikten. Kromjäst kan förbättra effekten av insulin, sänka fetthalten i blodet samt öka upptaget av glukos i nervceller och muskler.
– Insulinresistens gör att du känner dig hungrig ofta och samtidigt tas överskottskalorier från blodomloppet och lagras som fett. Det blir en ond cirkel av problem. Att ta tillskott av krom kan vara ett bra sätt att upprätthålla normala blodsockernivåer, avslutar Pernille.

 

Hur starkt är ditt sötsug?

Bitten Jonsson är sjuksköterskan från Hudiksvall som gav sockerberoendet ett ansikte i slutet av 1990-talet när hon vågade säga att sockerberoende är ett lika starkt missbruk som alkohol och narkotika. När boken Sockerbomben – bli fri från ditt sockerberoende kom ut 2004 blev den lika uppmärksammad. På den tiden pratade man inte om att socker skulle vara särskilt skadligt, förutom i tänderna. Det har hänt en hel del sedan dess och i höstas kom Bitten ut med boken, Sockerbomben 3.0.

Den handlar om att förstå varför vi hamnat i sockerfällan för att vi ska klara av att motstå suget och bryta beteendet. Det är stor skillnad på att ha ett socialt bruk, ett skadligt bruk eller ett beroende. Vägen till ett sundare liv ser därför olika ut för individerna i de tre grupperna. I Sockerbomben 3.0 får du lära dig skillnaden mellan de olika kategorierna. Och där kan du själv avgöra vilken grupp du tillhör och ta reda på vad du behöver göra för att minska ditt sockersug och få ett friskare liv.

– Jag jobbar bara med de som är svårt beroende men har tagit fram en självtest där man kan kolla om man använder socker som en drog. Har man ett eller två ja är det ingen fara men svarar man ja på fyra av sex frågor har man ett sockerbeteende som är skadligt och då bör man försöka göra något åt sin problematik, säger Bitten.

 

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


5 frågor & svar om kromjäst

1. Vad skiljer krom och kromjäst?
EFSA har noterat att upptaget av syntetiskt framställda kromtyper som krompikolinat och kromklorid är lågt, endast 0,5-2 procent. Man har däremot sett att upptaget av organisk kromjäst är tio gånger högre.

2. Vad är kromjäst?
Genom en speciell fermenteringsprocess binds krom till naturliga peptider och aminosyror vilket ger en organisk lättupptaglig kromkälla. Kromjästen pastöriseras så att jästcellerna dör. När du sedan tar kromjästtabletterna klyvs jästproteinerna i mag-tarmkanalen till aminosyror och peptider som lätt passerar tarmväggen.

3. Vem har nytta av kromjäst?
Personer med sötsug och de som blir trötta på eftermiddagen, personer som vill dra ner på sin konsumtion av socker, överviktiga, typ 2-diabetiker, om man har obalans i blodsockret, äldre personer samt elitidrottare och motionärer.

4. Räcker det bara att ta Bio-Chrom för att få ordning på blodsockret?
Bio-Chrom kan hjälpa dig att dämpa sötsuget. Det gör att ditt behov av snabba kolhydrater minskar och det blir lättare att välja bra kolhydrater som håller dig mätt länge. Tillskottet kan hjälpa dig att hitta tillbaka till sunda matvanor. Sund kost och motion leder till bättre sömn.

5. Finns det någon gång som jag inte bör ta ett kromtillskott?
Personer med nedsatt njurfunktion bör rådgöra med läkare innan de tar ett kromtillskott. Och om du är diabetiker så ska du känna till att ditt behov av insulin förändras när du tar kromtillskott.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

 

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

 

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.