Anneli Ivarsson med handen på en stängd godisburk

Foto: Foto Friberg

Krom minskade sötsuget

Fakta

Namn: Annelie Ivarsson
Ålder: 59 år
Familj: Make, två barn och ett barnbarn
Bor: Köping
Arbete: Jobbar inom hemtjänsten
Fritidsintressen: Städar, promenerar, umgås mycket med barnbarnet
Hälsotips: Att röra på sig
Motto i livet: Hålla sig frisk och kry, och se till att familjen mår bra

Ökad risk för krombrist
Äldre
Diabetiker
Bantande
Gravida och ammande
Hårt tränande
Stressade

Bristsymtom
Sockersug
Höga blodfetter
Risk för diabetes
Nervösa besvär och depression
Ögonproblem som grumlig hornhinna
Hämmad proteinsyntes

Godis, kakor, chips och bakelser. För många innebär det en stunds njutning, men också ett ständigt dåligt samvete. Anneli Ivarsson har fått hjälp av tillskott med krom. Nu kan hon stå emot när sötsuget slår till.

För ett år sedan läste Annelie Ivarsson en artikel om hur krom kan minska sötsuget och bidra till ett normalt upptag av näringsämnen i kosten. Själv brukade hon ofta bli sugen på något sött efter maten.
– Jag vill ju inte hålla på att stoppa i mig godis och kakor så jag blev nyfiken på om de här tabletterna fungerar.
Hon funderade på det ett tag och läste om artikeln några gånger, innan hon gick och köpte tillskottet Bio-Chrom på hälsokosten för att prova själv. Efter några veckor hade sötsuget minskat.

► Läs också: Detoxa bort ditt sötsug! Så gör du

 

Lättare att avstå sötsaker
Annelie Ivarsson arbetar inom hemtjänsten där det ofta dukas fram fika i form av kakor och sötsaker. Utan sötsuget tycker hon att det är lättare att avstå och bara ta en kaffe.
– Nu behöver jag inte ha det där godisbegäret, det känns väldigt skönt, berättar hon.

Höll upp under semestern och suget kom tillbaka
Innan hon började äta kromtillskott kunde hon köpa väldigt mycket godis, chips och ostbågar, speciellt när barnen fortfarande bodde hemma.
– Då kunde jag äta en hel påse, det händer inte nu längre, berättar Annelie.
I somras glömde hon bort att köpa kromet och höll då upp under semestern för att unna sig lite godsaker. Men så fort hon började arbeta igen kom det välbekanta sötsuget tillbaka.
– Då kände jag direkt att jag blev godissugen efter maten. Den känslan var inget jag ville ha tillbaka så jag köpte Bio-Chrom igen för att ha hemma hela tiden.

► Läs också: 10 anledningar att sluta äta godis

Rekommenderar till andra
Nu tar Annelie en tablett varje morgon. Hon beskriver det som att hon har fått mer lugn och ro i kroppen efter att sötsuget försvunnit.
– Så fort jag inte tar tabletten blir jag sugen. Jag vill inte ha, men jag blir sugen.
Hon köper fortfarande hem godis för att bjuda barnen när de hälsar på, men hon rör det inte själv. Annelie har också tipsat en av sina jobbarkompisar om att prova Bio-Chrom.
– Hon äter mycket godis så jag skickade en bild på förpackningen och tyckte att hon borde testa. Det har ju fungerat så bra på mig.
Annelie cyklar till jobbet varje dag, och när hon arbetar sitter hon aldrig still.
– Jag borde väl träna lite mer ordentligt på fritiden, men jag har blivit för passiv. Finns det tabletter mot sådant också?, säger hon och skrattar.

► Läsarfråga: Hur kan jag minska mitt sötsug? Experten svarar

Därför behövs krom
Krom är ett spårämne och mineral som hjälper kroppen att tillgodogöra sig fett, kolhydrater och protein och är därför viktigt för att bibehålla normal vikt. Krom har också som uppgift att föra glukos från blodet in i cellerna och stödjer på så sätt kroppens insulin. Så även om kroppen producerar tillräckliga mängder insulin är det svårare att få in sockret i cellen om man saknar krom. Det kan i värsta fall leda till insulinresistens. Men ett icke stabilt blodsocker kan ge stora problem redan innan det leder till en diabetes-diagnos. Kroppen och nervsystemet får inte den energin som de behöver vilket leder till trötthet och huvudvärk. På längre sikt kan ett instabilt blodsocker också belasta bukspottkörteln och riskerar att påverka ämnesomsättningen och blodcirkulationen.

Ju mer sött man äter desto mer sänks kromhalten
Vitt socker och vetemjöl ökar blodsockret snabbt och utarmar kroppens reserver av krom. Det kan leda till en ond spiral där kromhalten minskar samtidigt som sötsuget ökar. Ju mer sötsaker man äter desto mer sänks kromhalten.
Bio-Chrom innehåller kromjästen ChromoPrecise, ett organiskt krom som är bundet till naturliga aminosyror från jäst. Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, har bekräftat att ChromoPrecise kan användas för att upprätthålla normala blodsockernivåer och normal ämnesomsättning av makronäringsämnen samt att den har upp till tio gånger bättre biotillgänglighet än andra kromkällor.

► Läs också: Bli kvitt sötsug och extrakilon – med spenat!

Av Frida Svensson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Annelie Ivarsson
Ålder: 59 år
Familj: Make, två barn och ett barnbarn
Bor: Köping
Arbete: Jobbar inom hemtjänsten
Fritidsintressen: Städar, promenerar, umgås mycket med barnbarnet
Hälsotips: Att röra på sig
Motto i livet: Hålla sig frisk och kry, och se till att familjen mår bra

Ökad risk för krombrist
Äldre
Diabetiker
Bantande
Gravida och ammande
Hårt tränande
Stressade

Bristsymtom
Sockersug
Höga blodfetter
Risk för diabetes
Nervösa besvär och depression
Ögonproblem som grumlig hornhinna
Hämmad proteinsyntes

Fakta

Med hjälp av krom kan insulinet arbeta optimalt och bidrar till att glukosupptaget till hjärnans mättnadscentrum fungerar, vilket gör att hungerkänslor minskar och glukos- och fettförbränning ökar.

Skyddar mot diabetes
Kromets funktion liknar hormonernas funktion, det utsöndras av kroppen efter behovet, det vill säga blodsockerbehovet. Krom reducerar blodfetterna och kontrollerar kolesterolhalten i blodet.
Är nivåerna av krom låga är det svårare för insulinet att få sockret in i cellen, något som kan leda till insulinresistens - då kroppen visserligen producerar tillräckliga mängder insulin men inte svarar korrekt på insulinet. På lång sikt kan insulinresistens leda till diabetes typ 2. Från att ha varit en relativt ovanlig sjukdom som drabbade äldre, har typ-2-diabetes på bara 30 år blivit en folksjukdom som även drabbar yngre människor.

Studier
Det finns studier som visar att tillskott av spårämnet krom kan ha ett samband med diabetes typ 2. Enligt två publicerade amerikanska studier kan en daglig användning av kromtillskott minska risken för diabetes typ 2 med så mycket som 20-30 procent. En av de två studierna genomfördes på Indiana University, Bloomingdale, och visade att de som hade de högsta nivåerna av krom uppvisade 20 procent lägre risk att utveckla metabolt syndrom. Metabolt syndrom är ett väl etablerat tidigt skede av diabetes typ 2 och kännetecknas av fetma, högt blodtryck, obalanserat blodsocker och insulinresistens.

Krom i kosten
Halten krom i livsmedel varierar mycket. Bra källor inkluderar musslor, fisk, bönor, nötter. Dock är absorptionen av krom från kosten låg. Kroppen tar upp mindre än 2,5 procent av kromet vi får i oss från maten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.