Foto: Anna-Lena Ahlström

Kurera på besök hos en ayurvedisk hälsorådgivare

Fakta

Namn: Tia Jumbe
Yrke:
Ayurvedisk hälsorådgivare och journalist
Aktuell med: Nya podden Aurvediskt och bloggen med samma namn. Hon har även skrivit boken "Nystart i livet med ayurveda" samt hälsoböckerna "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber".
Mer info: Läs mer om Tia på hennes hemsida, hon finns även på Facebook och Instagram.

Erbjudande till Kureras läsare: Är du intresserad av att göra en konsultation med pulsläsning hos Tia i Stockholm? Uppge koden KURERA när du bokar så får du 100 kronor rabatt på en konsultation om du bokar innan den 20 oktober. Gäller bokningar i oktober och november.

En ayurvedisk konsultation är en annorlunda upplevelse jämfört med ett besök på vårdcentralen. Även om den ayurvediska hälsorådgivaren Tia Jumbe läser av pulsen drar hon helt andra slutsatser än vad en läkare gör. "Ayurveda är en lära om hur du kan leva i balans med naturen och med dig själv", säger Tia. Och ordinationen kan inbegripa allt från yogaövningar till kostomläggning.

Tia Jumbe tar emot i sitt hem i Örnsberg, söder om Söder i Stockholm. Hon har även mottagning på Shine, ett hälsocenter på Södermalm men vi möts i hennes lägenhet. Tia är journalist i botten men har varit verksam som ayurvedisk hälsorådgivare i två år nu. Härom året kom hon ut med boken ”Nystart i livet med ayurveda” och nyligen lanserade hon podden ”Ayurvediskt” där hon fördjupar sig i favoritämnena ayurveda och yoga.

Läser av obalanser med hjälp av pulsen
Vi sätter oss vid ett bord och Tia berättar hur undersökningen går till och trots tydliga instruktioner börjar jag prata om min matsmältning som varit långsam en längre tid, Tia tystar mig snabbt och säger åt mig att vänta med att själv beskriva eventuella problem tills hon gjort färdigt undersökningen och berättat för mig vad hon dragit för slutsatser genom att känna på min puls. Efter det får jag fylla i om det är något hon missat.
– Det är en fråga om förtroende säger hon.

 

Stress och årstidsbunden oro
Jag ombeds ta ett djupt andetag, slappna av och blunda. Tia känner på pulsen på min vänstra underarm, ibland byter hon grepp. Det tar sin lilla tid och jag känner att jag kopplar av mer och mer. När hon är klar ges jag ett papper att fylla i samtlidigt som hon antecknar de iakttagelser hon gjort. Jag känner att jag är spänd på att höra resultatet.
– Du har pitta som grundkonsitution men för tillfället har du en vata-obalans, säger Tia som känt av min stress och min oro som enligt ayurvedan kan vara årstidsbunden. Något som skulle förklara väldigt mycket, stress kan jag visserligen ryckas med av året runt men oron känns inte lika välbekant. Jag nickar tyst och låter Tia fortsätta och jodå, visst prickar hon in både mage och axlar och en del annat. Inga direkta överaskningar något av det men ayurvedan erbjuder intressanta infallsviklar som jag inte tänkt på tidigare. När hon är klar säger jag att det känns lite som att bli spådd. En inte helt ovanlig reaktion förklarar Tia som berättar att hon själv undrade om den som undersökte henne första gången var synsk – så på pricken rätt stämde det förklarar hon.

LÄS OCKSÅ: Tia – på naturlig väg

Behöver balansera vata
Bland annat har jag en obalans i en subdoscha som kallas prana, prana står för livskraft och Tia frågar om jag känner mig trött. Men nu går jag händelserna i förväg, enligt den tusenåriga indiska läkekonsten ayurveda består vi alla av en unik sammansättning av de tre doshorna kapha, pitta och vata. Kroppens och sinnets funktioner är sedan indelade i 15 subdoshor. Och i mitt fall var det obalans i tre av dem.

För att vi ska må bra behöver vi vara i balans och det uppnås dels genom kosten men också genom vår livsstil i övrigt som vi behöver anpassa efter den dosha som dominerar eller är ur balans. Vid en obalans rekommenderas bland annat olika yoga- och andningsövningar samt kostomläggning för att ta bort livsmedel som förstärker obalansen och lägga till det som bidrar till att lugna. I mitt fall ska jag minska ned på mat som skapar obalans i vata vilket är torra och kalla livsmedel, nötter som cashew och jordnötter men även lagrad ost. Och istället satsa på varma och krämiga grytor, något som känns helt rätt nu när hösten kommer.

LÄS OCKSÅ: Dags för nystart? Testa ayurveda!

Recept på yogaövningar och massage
Jag får även några yogaövningar och Tia visar de tre positionerna i ”elefanten” som är en av de mycket lugna övningar hon rekommenderar för mig, jag ska nämligen ta det lugnt och inte anstränga mig. Och jag minns att jag nyligen såg Rangan Chatterjee, den brittiske läkaren från BBC-serien ”Doctor in the house” och författare till boken ”Hälsobalansen” berätta om den pedagogiska fördelen med att läkaren eller terapeuten själv visar de övningar de rekommenderar.

Utöver de vilsamma övningarna föreslår Tia att jag masserar mig med sesamolja varje morgon. Uppvärmd eller mognad sesamolja ska ha flera gynnsamma effekter och innan jag hinner protestera lugnar Tia mig med att det  räcker om jag smörjer in öron, ansikte och fötter om jag känner att det är svårt att hinna med hela kroppen. Jag får även en lugnande andningsövning.

Lätt att ställa om kosten 
Det är inte första gången jag är på en ayurvedisk konsultation, sist när jag träffade en indisk läkare som gästade Stockholm kom jag därifrån med en hel bunt papper och rekommendationer som skulle innebära en näst intill total omställning av hur jag äter till en mer eller mindre indisk kost. Något jag inte kände mig vare sig redo för eller för den delen minsta sugen på att göra. Därför är det med lättnad jag lyssnar på Tias råd, när hon visar vilka kryddor och råvaror som är ”tillåtna”. Det är fullt möjligt att med dem laga rätter jag känner igen, med i stor utsträckning lokala råvaror.
– Det är många som tror att ayurvedisk mat är det samma som indisk mat men det är det inte, säger Tia och rabblar upp olika grönsaker och kryddor, som tomat, kronärtskocka, dill, persilja och basilka.
– Det enda som gör det ayurvediskt är att du anpassar ingredienserna till vad din matsmältning klarar.

 

LÄS OCKSÅ: Indien – färgsprakande och hett

Syftar till att återställa balansen
Även om ayurveda är en form av medicin är det också ett sätt att leva. Tia utbildar lika mycket som hon ordinerar och hon förklarar att även om hon som i mitt fall rekommenderar ett par ayurvediska kosttillskott så är de bara menade att hjälpa till att återupprätta balansen. Väl där är det genom kost och livsstil och att följa säsongerna som vi bibehåller den.
Tia rekommenderar som sagt några preparat som jag kan välja att ta om jag vill men främst får jag recept på olika drycker som ska lugna och stimulera matsmältningen. I dem är det indiska klarnade smöret ghee en återkommande ingrediens. Tia tipsar även om att använda ghee på popcorn, det går nämligen att neutralisera effekten av torra och krispiga livsmedel som exempelvis knäckebröd och popcorn med fett förklarar hon.

Återbesök någon gång om året
Efter en konsultation uppmanar Tia alltid klienten att höra av sig på mejl, då hon vet att det kommer uppstå många frågor på vägen. Råden gäller i tre månader, det är ungefär så lång tid som det kan ta att komma tillrätta med de obalanser man hade när man sökte – förutsatt att man följer dem. Efter det kan man vilja gå vidare och finjustera ytterligare förklarar Tia eller få hjälp att anpassa sina vanor efter en annan årstid. Tia brukar rekommendera sina klienter att komma på återbesök en till två gånger om året, när de väl är i balans. Och hur vet man det?
– Du sover bra, går regelbudnet på toaletten och känner sig lätt i sinnet.  Du känner dig inte vare sig stressad eller överdrivet trött.
När vi är i balans ser vi även med tillförsikt och livet och mår gott till kropp och sinne förklarar Tia.

Lev i balans med naturen
Ayurvedan är ett sätt leva i samklang med naturen och återgå till det som är naturligt för oss, förklarar Tia. Exempelvis rekommenderar hon att jag ska sova mellan 22.00 och 06.00, då det ska vara den mest gynnsamma tiden för sömn.
– Ayurveda är en lära om hur du kan leva i balans med naturen och med dig själv, säger Tia avslutningsvis.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Tia Jumbe
Yrke:
Ayurvedisk hälsorådgivare och journalist
Aktuell med: Nya podden Aurvediskt och bloggen med samma namn. Hon har även skrivit boken "Nystart i livet med ayurveda" samt hälsoböckerna "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber".
Mer info: Läs mer om Tia på hennes hemsida, hon finns även på Facebook och Instagram.

Erbjudande till Kureras läsare: Är du intresserad av att göra en konsultation med pulsläsning hos Tia i Stockholm? Uppge koden KURERA när du bokar så får du 100 kronor rabatt på en konsultation om du bokar innan den 20 oktober. Gäller bokningar i oktober och november.

Fakta

Enligt ayurvediskt synsätt består allt i universum av fem grundelement så även kroppen. Dessa element är rymd – akasha, luft – vayu, eld – agni, vatten – jala och jord –prithvi. De manifesteras i kroppen i tre grundläggande beståndsdelar som kallas doshas. Doshorna kontrollerar alla de biologiska, psykologiska och fysiska funktionerna i kroppen. Dessa kallas Vata, Pitta, Kapha.

Vata– rymden och luften i kroppen ansvarar för alla rörelser i kroppen. De huvudsakliga platserna för vata är tjocktarmen , lår, ben, leder, öron, hud, hjärna, och nervvävnader. Fysiologiskt styr vata allt som handlar om rörelse, såsom andning, talet, nervimpulser, rörelser i muskler och vävnader, cirkulation, assimilering av mat, eliminering, urinering och menstruation. Psykologiskt styr vata kommunikation, kreativitet, flexibilitet och snabbhet i tanken.

Pitta – eld förser kroppen med förändring. De huvudsakliga platserna för pitta är tunntarmen, mage, lever, mjälte, bukspottkörtel, blod, ögon, och svett. Fysiologiskt ger Pitta kroppen värme och energi genom nedbrytning av komplexa molekyler. Den styr alla processer relaterade till konvertering och omvandling i hela kropp och själ. Psykologiskt styr pitta glädje, mod, vilja, ilska, svartsjuka och psykisk perception. Pitta styr även intellektet.

Kapha – Vatten och jord förser kroppen med fysisk form och struktur. De huvudsakliga platserna för Kapha är bröst, hals, lungor, huvud, lymfa, fettvävnad, bindväv, ledband och senor. Fysiologiskt fuktar Kapha mat, smörjer lederna, lagrar energi, och avser att kyla kroppsvätskor såsom vatten, slemhinnor, och lymfa. Psykologiskt styr Kapha kärlek, tålamod, förlåtelse, girighet och mental tröghet.
Källa: Kurera

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.