Foto: Anna-Lena Ahlström

Kurera på besök hos en ayurvedisk hälsorådgivare

Fakta

Namn: Tia Jumbe
Yrke:
Ayurvedisk hälsorådgivare och journalist
Aktuell med: Nya podden Aurvediskt och bloggen med samma namn. Hon har även skrivit boken "Nystart i livet med ayurveda" samt hälsoböckerna "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber".
Mer info: Läs mer om Tia på hennes hemsida, hon finns även på Facebook och Instagram.

Erbjudande till Kureras läsare: Är du intresserad av att göra en konsultation med pulsläsning hos Tia i Stockholm? Uppge koden KURERA när du bokar så får du 100 kronor rabatt på en konsultation om du bokar innan den 20 oktober. Gäller bokningar i oktober och november.

En ayurvedisk konsultation är en annorlunda upplevelse jämfört med ett besök på vårdcentralen. Även om den ayurvediska hälsorådgivaren Tia Jumbe läser av pulsen drar hon helt andra slutsatser än vad en läkare gör. "Ayurveda är en lära om hur du kan leva i balans med naturen och med dig själv", säger Tia. Och ordinationen kan inbegripa allt från yogaövningar till kostomläggning.

Tia Jumbe tar emot i sitt hem i Örnsberg, söder om Söder i Stockholm. Hon har även mottagning på Shine, ett hälsocenter på Södermalm men vi möts i hennes lägenhet. Tia är journalist i botten men har varit verksam som ayurvedisk hälsorådgivare i två år nu. Härom året kom hon ut med boken ”Nystart i livet med ayurveda” och nyligen lanserade hon podden ”Ayurvediskt” där hon fördjupar sig i favoritämnena ayurveda och yoga.

Läser av obalanser med hjälp av pulsen
Vi sätter oss vid ett bord och Tia berättar hur undersökningen går till och trots tydliga instruktioner börjar jag prata om min matsmältning som varit långsam en längre tid, Tia tystar mig snabbt och säger åt mig att vänta med att själv beskriva eventuella problem tills hon gjort färdigt undersökningen och berättat för mig vad hon dragit för slutsatser genom att känna på min puls. Efter det får jag fylla i om det är något hon missat.
– Det är en fråga om förtroende säger hon.

 

Stress och årstidsbunden oro
Jag ombeds ta ett djupt andetag, slappna av och blunda. Tia känner på pulsen på min vänstra underarm, ibland byter hon grepp. Det tar sin lilla tid och jag känner att jag kopplar av mer och mer. När hon är klar ges jag ett papper att fylla i samtlidigt som hon antecknar de iakttagelser hon gjort. Jag känner att jag är spänd på att höra resultatet.
– Du har pitta som grundkonsitution men för tillfället har du en vata-obalans, säger Tia som känt av min stress och min oro som enligt ayurvedan kan vara årstidsbunden. Något som skulle förklara väldigt mycket, stress kan jag visserligen ryckas med av året runt men oron känns inte lika välbekant. Jag nickar tyst och låter Tia fortsätta och jodå, visst prickar hon in både mage och axlar och en del annat. Inga direkta överaskningar något av det men ayurvedan erbjuder intressanta infallsviklar som jag inte tänkt på tidigare. När hon är klar säger jag att det känns lite som att bli spådd. En inte helt ovanlig reaktion förklarar Tia som berättar att hon själv undrade om den som undersökte henne första gången var synsk – så på pricken rätt stämde det förklarar hon.

LÄS OCKSÅ: Tia – på naturlig väg

Behöver balansera vata
Bland annat har jag en obalans i en subdoscha som kallas prana, prana står för livskraft och Tia frågar om jag känner mig trött. Men nu går jag händelserna i förväg, enligt den tusenåriga indiska läkekonsten ayurveda består vi alla av en unik sammansättning av de tre doshorna kapha, pitta och vata. Kroppens och sinnets funktioner är sedan indelade i 15 subdoshor. Och i mitt fall var det obalans i tre av dem.

För att vi ska må bra behöver vi vara i balans och det uppnås dels genom kosten men också genom vår livsstil i övrigt som vi behöver anpassa efter den dosha som dominerar eller är ur balans. Vid en obalans rekommenderas bland annat olika yoga- och andningsövningar samt kostomläggning för att ta bort livsmedel som förstärker obalansen och lägga till det som bidrar till att lugna. I mitt fall ska jag minska ned på mat som skapar obalans i vata vilket är torra och kalla livsmedel, nötter som cashew och jordnötter men även lagrad ost. Och istället satsa på varma och krämiga grytor, något som känns helt rätt nu när hösten kommer.

LÄS OCKSÅ: Dags för nystart? Testa ayurveda!

Recept på yogaövningar och massage
Jag får även några yogaövningar och Tia visar de tre positionerna i ”elefanten” som är en av de mycket lugna övningar hon rekommenderar för mig, jag ska nämligen ta det lugnt och inte anstränga mig. Och jag minns att jag nyligen såg Rangan Chatterjee, den brittiske läkaren från BBC-serien ”Doctor in the house” och författare till boken ”Hälsobalansen” berätta om den pedagogiska fördelen med att läkaren eller terapeuten själv visar de övningar de rekommenderar.

Utöver de vilsamma övningarna föreslår Tia att jag masserar mig med sesamolja varje morgon. Uppvärmd eller mognad sesamolja ska ha flera gynnsamma effekter och innan jag hinner protestera lugnar Tia mig med att det  räcker om jag smörjer in öron, ansikte och fötter om jag känner att det är svårt att hinna med hela kroppen. Jag får även en lugnande andningsövning.

Lätt att ställa om kosten 
Det är inte första gången jag är på en ayurvedisk konsultation, sist när jag träffade en indisk läkare som gästade Stockholm kom jag därifrån med en hel bunt papper och rekommendationer som skulle innebära en näst intill total omställning av hur jag äter till en mer eller mindre indisk kost. Något jag inte kände mig vare sig redo för eller för den delen minsta sugen på att göra. Därför är det med lättnad jag lyssnar på Tias råd, när hon visar vilka kryddor och råvaror som är ”tillåtna”. Det är fullt möjligt att med dem laga rätter jag känner igen, med i stor utsträckning lokala råvaror.
– Det är många som tror att ayurvedisk mat är det samma som indisk mat men det är det inte, säger Tia och rabblar upp olika grönsaker och kryddor, som tomat, kronärtskocka, dill, persilja och basilka.
– Det enda som gör det ayurvediskt är att du anpassar ingredienserna till vad din matsmältning klarar.

 

LÄS OCKSÅ: Indien – färgsprakande och hett

Syftar till att återställa balansen
Även om ayurveda är en form av medicin är det också ett sätt att leva. Tia utbildar lika mycket som hon ordinerar och hon förklarar att även om hon som i mitt fall rekommenderar ett par ayurvediska kosttillskott så är de bara menade att hjälpa till att återupprätta balansen. Väl där är det genom kost och livsstil och att följa säsongerna som vi bibehåller den.
Tia rekommenderar som sagt några preparat som jag kan välja att ta om jag vill men främst får jag recept på olika drycker som ska lugna och stimulera matsmältningen. I dem är det indiska klarnade smöret ghee en återkommande ingrediens. Tia tipsar även om att använda ghee på popcorn, det går nämligen att neutralisera effekten av torra och krispiga livsmedel som exempelvis knäckebröd och popcorn med fett förklarar hon.

Återbesök någon gång om året
Efter en konsultation uppmanar Tia alltid klienten att höra av sig på mejl, då hon vet att det kommer uppstå många frågor på vägen. Råden gäller i tre månader, det är ungefär så lång tid som det kan ta att komma tillrätta med de obalanser man hade när man sökte – förutsatt att man följer dem. Efter det kan man vilja gå vidare och finjustera ytterligare förklarar Tia eller få hjälp att anpassa sina vanor efter en annan årstid. Tia brukar rekommendera sina klienter att komma på återbesök en till två gånger om året, när de väl är i balans. Och hur vet man det?
– Du sover bra, går regelbudnet på toaletten och känner sig lätt i sinnet.  Du känner dig inte vare sig stressad eller överdrivet trött.
När vi är i balans ser vi även med tillförsikt och livet och mår gott till kropp och sinne förklarar Tia.

Lev i balans med naturen
Ayurvedan är ett sätt leva i samklang med naturen och återgå till det som är naturligt för oss, förklarar Tia. Exempelvis rekommenderar hon att jag ska sova mellan 22.00 och 06.00, då det ska vara den mest gynnsamma tiden för sömn.
– Ayurveda är en lära om hur du kan leva i balans med naturen och med dig själv, säger Tia avslutningsvis.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Tia Jumbe
Yrke:
Ayurvedisk hälsorådgivare och journalist
Aktuell med: Nya podden Aurvediskt och bloggen med samma namn. Hon har även skrivit boken "Nystart i livet med ayurveda" samt hälsoböckerna "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber".
Mer info: Läs mer om Tia på hennes hemsida, hon finns även på Facebook och Instagram.

Erbjudande till Kureras läsare: Är du intresserad av att göra en konsultation med pulsläsning hos Tia i Stockholm? Uppge koden KURERA när du bokar så får du 100 kronor rabatt på en konsultation om du bokar innan den 20 oktober. Gäller bokningar i oktober och november.

Fakta

Enligt ayurvediskt synsätt består allt i universum av fem grundelement så även kroppen. Dessa element är rymd – akasha, luft – vayu, eld – agni, vatten – jala och jord –prithvi. De manifesteras i kroppen i tre grundläggande beståndsdelar som kallas doshas. Doshorna kontrollerar alla de biologiska, psykologiska och fysiska funktionerna i kroppen. Dessa kallas Vata, Pitta, Kapha.

Vata– rymden och luften i kroppen ansvarar för alla rörelser i kroppen. De huvudsakliga platserna för vata är tjocktarmen , lår, ben, leder, öron, hud, hjärna, och nervvävnader. Fysiologiskt styr vata allt som handlar om rörelse, såsom andning, talet, nervimpulser, rörelser i muskler och vävnader, cirkulation, assimilering av mat, eliminering, urinering och menstruation. Psykologiskt styr vata kommunikation, kreativitet, flexibilitet och snabbhet i tanken.

Pitta – eld förser kroppen med förändring. De huvudsakliga platserna för pitta är tunntarmen, mage, lever, mjälte, bukspottkörtel, blod, ögon, och svett. Fysiologiskt ger Pitta kroppen värme och energi genom nedbrytning av komplexa molekyler. Den styr alla processer relaterade till konvertering och omvandling i hela kropp och själ. Psykologiskt styr pitta glädje, mod, vilja, ilska, svartsjuka och psykisk perception. Pitta styr även intellektet.

Kapha – Vatten och jord förser kroppen med fysisk form och struktur. De huvudsakliga platserna för Kapha är bröst, hals, lungor, huvud, lymfa, fettvävnad, bindväv, ledband och senor. Fysiologiskt fuktar Kapha mat, smörjer lederna, lagrar energi, och avser att kyla kroppsvätskor såsom vatten, slemhinnor, och lymfa. Psykologiskt styr Kapha kärlek, tålamod, förlåtelse, girighet och mental tröghet.
Källa: Kurera

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.