Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kurera utmanar: “Prova att fasta från socker fram till påsk”

Njöt du av en semla eller två för en vecka sedan? I den traditionella julsången ”Nu är det jul igen” sjunger vi att fastan infaller mellan jul och påsk men hur många har koll på det och tar tillfället i akt att avhålla sig från sötsaker? Kanske är det dags att ta även den traditionen på allvar och göra ett försök och se vad som händer i kroppen.

Fettisdagen, den stora semmeldagen, är startskottet för en bortglömd tradition – den att fasta. För att vi ska överleva som art behöver vi sådant som att äta, ha sex och vårda andra upplevas som trevliga för hjärnan, det är en av anledningarna till att vi tycker om att äta. Men inte alla mat är lika givande. De flesta av oss föredrar sötsaker framför sura och bittra smaker eftersom vår hjärna är programmerad att tro att sötsaker är en hälsosam källa till kolhydrater.

 

Bittert och surt var varningssignaler
När våra förfäder plockade bär signalerade den sura maken att bären var omogna, medan bittra smaker varnade för potentiellt gift.

Även om frukt är nyttigt har vårt förhållande till sötsaker utvecklats mot att många istället äter mer tillsatt socker än naturlig sötma från frukt och bär. För tio år sedan beräknades genomsnittsamerikanen få i sig 22 teskedar tillsatt socker per dag och 2014 uppskattades det att britter i genomsnitt förbrukar 238 teskedar socker per vecka.

LÄS OCKSÅ: Hur mycket socker kommer du att äta i påsk?

Socker kidnappar belöningssystemet
Idag kan det vara svårt att undvika förädlade och processade livsmedel med tillsatt socker om man inte är uppmärksam. Det tillsatta sockret har smugit sig in överallt, kapar hjärnans belöningssystem och kan göra oss beroende. Det kan därför vara både intressant och hälsosamt att försöka sig på att helt undvika socker som ett experiment och se vad som händer i kroppen.

Hjärnan utvecklar tolerans
I likhet med droger triggar socker hormonet dopamin och kan i långa loppet påverka dopaminreceptorerna i hjärnan, samtidigt som det hämmar transporten av dopamin, vilket i förlängningen leder till ett ökat sötsug för att uppnå samma effekt som tidigare. Hjärnan utvecklar en tolerans och behöver mer socker för att få sin ”kick”.

LÄS OCKSÅ: Sockerberget växer i hälsotrendens spår

Sockerabstinens är verkligt
Djurstudier visar även att det är fullt möjligt att uppleva sockerabstinens när man slutar med socker, något som ger med sig efter ungefär en vecka men det kan ta sig uttryck i att man till exempel kompenserar med andra kolhydratrika livsmedel så det gäller att se upp.

 

Men för den som håller ut väntar en belöning i form ett jämnare humör och att inte vara beroende av socker för att må bra och ha energi. Det finns otaliga artiklar och böcker av bland andra Bitten Jonsson som vittnar om den gränslösa energin och nyfunna lyckan hos dem som har slutat med socker för gott.

LÄS OCKSÅ: Två av tre svenskar vill ändra sina matvanor 2019

Ha tålamod
Du kanske undrar hur länge det tar innan du är fri från begär och abstinens,  det finns tyvärr inget enhetligt svar som gäller för alla. Vi är alla olika och inga studier har gjorts på människor för att mäta det. Men det sägs att det tar tio dagar att ändra våra smaklökar och 21 dagar att utveckla en ny vana så ge det lite tid. Det är väl värt besväret och ditt framtida jag kommer tacka dig, då socker sägs vara en bidragande orsak till många sjukdomar.

Av redaktionen

Källa: Sciencealert.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

 

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.