Kurera utmanar: “Prova att fasta från socker fram till påsk”

Njöt du av en semla eller två för en vecka sedan? I den traditionella julsången ”Nu är det jul igen” sjunger vi att fastan infaller mellan jul och påsk men hur många har koll på det och tar tillfället i akt att avhålla sig från sötsaker? Kanske är det dags att ta även den traditionen på allvar och göra ett försök och se vad som händer i kroppen.

Fettisdagen, den stora semmeldagen, är startskottet för en bortglömd tradition – den att fasta. För att vi ska överleva som art behöver vi sådant som att äta, ha sex och vårda andra upplevas som trevliga för hjärnan, det är en av anledningarna till att vi tycker om att äta. Men inte alla mat är lika givande. De flesta av oss föredrar sötsaker framför sura och bittra smaker eftersom vår hjärna är programmerad att tro att sötsaker är en hälsosam källa till kolhydrater.

 

Bittert och surt var varningssignaler
När våra förfäder plockade bär signalerade den sura maken att bären var omogna, medan bittra smaker varnade för potentiellt gift.

Även om frukt är nyttigt har vårt förhållande till sötsaker utvecklats mot att många istället äter mer tillsatt socker än naturlig sötma från frukt och bär. För tio år sedan beräknades genomsnittsamerikanen få i sig 22 teskedar tillsatt socker per dag och 2014 uppskattades det att britter i genomsnitt förbrukar 238 teskedar socker per vecka.

LÄS OCKSÅ: Hur mycket socker kommer du att äta i påsk?

Socker kidnappar belöningssystemet
Idag kan det vara svårt att undvika förädlade och processade livsmedel med tillsatt socker om man inte är uppmärksam. Det tillsatta sockret har smugit sig in överallt, kapar hjärnans belöningssystem och kan göra oss beroende. Det kan därför vara både intressant och hälsosamt att försöka sig på att helt undvika socker som ett experiment och se vad som händer i kroppen.

Hjärnan utvecklar tolerans
I likhet med droger triggar socker hormonet dopamin och kan i långa loppet påverka dopaminreceptorerna i hjärnan, samtidigt som det hämmar transporten av dopamin, vilket i förlängningen leder till ett ökat sötsug för att uppnå samma effekt som tidigare. Hjärnan utvecklar en tolerans och behöver mer socker för att få sin ”kick”.

LÄS OCKSÅ: Sockerberget växer i hälsotrendens spår

Sockerabstinens är verkligt
Djurstudier visar även att det är fullt möjligt att uppleva sockerabstinens när man slutar med socker, något som ger med sig efter ungefär en vecka men det kan ta sig uttryck i att man till exempel kompenserar med andra kolhydratrika livsmedel så det gäller att se upp.

 

Men för den som håller ut väntar en belöning i form ett jämnare humör och att inte vara beroende av socker för att må bra och ha energi. Det finns otaliga artiklar och böcker av bland andra Bitten Jonsson som vittnar om den gränslösa energin och nyfunna lyckan hos dem som har slutat med socker för gott.

LÄS OCKSÅ: Två av tre svenskar vill ändra sina matvanor 2019

Ha tålamod
Du kanske undrar hur länge det tar innan du är fri från begär och abstinens,  det finns tyvärr inget enhetligt svar som gäller för alla. Vi är alla olika och inga studier har gjorts på människor för att mäta det. Men det sägs att det tar tio dagar att ändra våra smaklökar och 21 dagar att utveckla en ny vana så ge det lite tid. Det är väl värt besväret och ditt framtida jag kommer tacka dig, då socker sägs vara en bidragande orsak till många sjukdomar.

Av redaktionen

Källa: Sciencealert.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.