stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och komma i balans igen.

Vila och återhämtning är oerhört viktigt. Lär dig gärna avslappningsövningar och andningsteknik. Med rätt andningsteknik andas vi in hälsa och andas ut stress. Vid utandning andas vi ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största bovarna. Gå på yoga. Eller gosa mer. Ta fem minuter varje dag och kramas med din partner, dina barn eller ditt djur. Då utsöndras hormonet oxytocin. Nervfibrerna i vår hud är kalibrerade för att reagera på mänsklig beröring. Det visar forskning vid Sahlgrenska akademin.

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Motion minskar kortisolet
Träning är ett bra sätt att göra sig av med stresshormonet kortisol. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. Men motion är bara avstressande i lagom mängd. Tränar du väldigt hårt kan kroppen tvärtom stressas ytterligare. Stresshormonet kortisol stiger snabbare efter intensiv träning, vilket ökar blodsockernivån i kroppen och gör att kroppen måste producera dubbelt så mycket insulin. Det visar en ny pilotstudie utförd vid Linköpings universitet som har studerat hur kroppen reagerar på intensiv träning. Vid utbrändhet, utmattning eller långvarigt stresspåslag är det extra viktigt att undvika hård träning eftersom binjurarna redan är trötta och behöver återhämtning. Hård träning ger det motsatta och bidrar istället till att binjurarna blir ännu mer utmattade.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Välj mat som inte stressar kroppen
Även de gifter som kroppen belastas av orsakar stress. Det kan vara sådant som mediciner, kemikalier, bekämpningsmedel och kvicksilver. Även kaffe, alkohol, socker och cigaretter stressar kroppen. Välj ekologisk mat mat med så få tillsatser som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Stressen – så besegrar du den!

Stötta med vitaminer och mineraler
Det går åt en mängd olika vitaminer och mineraler när du stressar, se till att fyll på förråden med B- och C-vitaminer, magnesium, kalium och zink. Förstoppning, nervositet, ångest och oro kan ibland bero på låga magnesiumnivåer i kroppen. Likaså oregelbunden hjärtrytm eller förhöjd puls. D-vitamin påverkar också den psykiska hälsan. Om du ofta känner dig deppig, nedstämd och trött är ett tillskott att rekommendera. Stress gör att mängder att B-vitaminer förbrukas samtidigt som B-vitaminerna kan öka motståndskraften mot stress.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.