Foto: Karin Wildheim

Kureras expert Monika Björn visar yogaövningar vid PMS

Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Många kvinnor besväras av mensvärk och jobbig PMS. Det går att påverka svullnaden och krampen i magen genom några enkla yogaövningar som tar max en kvart om dagen. Här visar Kureras nya gästexpert på träning, Monika Björn, ett enkelt men effektivt träningsprogram.

Vid PMS har kroppen höga progesteron- och östrogenvärden. Det gör att cellerna drar till sig mer vätska och du blir mer svullen än vanligt. Men du kan hjälpa kroppen att bli av med överflödig vätska genom att öka syresättningen och få igång cirkulationen. Några enkla yogarörelser främjar avslappning och hjälper kroppen att släppa stress samt minskar känslan av kramp i magen.

– Det finns ingen tydlig forskning på att yoga minskar smärta vid PMS, men det finns forskning som visar att yoga har en positiv påverkan på stress. Vissa positioner inom yogan gör att vi blir mer avslappnade och sover bättre. Yoga ger också mer kroppsnärvaro och i med det kan vi hantera smärta och värk bättre. För dig som inte testat yoga tidigare kan det vara viktigt att känna till att eftersom yoga är lärarstyrd beror utgången av din upplevelse på om du gillar läraren eller inte, säger yogaläraren Monika Björn.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras nya expert om träning efter 40

En kvart om dagen räcker
Hon har satt ihop fyra enkla övningar, där övning två och tre körs dynamiskt och ihop. Programmet tar så kort eller lång tid du vill och kan, men 15 minuter kan vara en bra hålltid för att må bättre under PMS.

– De flesta brukar uppleva PMS-problem mellan tre och fem dagar. Din situation avgör hur mycket tid du lägger på dessa övningar. Jag upplever själv att övningarna har en lugnande effekt på nervsystemet.  När du får ner nivån av stresshormoner blir du mer närvarande och kan lägga ditt fokus på annat än det som känns obekvämt, säger Monika.

Här kommer några övningar som minskar på spänningar vid PMS:

1. Barnet. Lugnande övning för nervsystemet. Du släpper på spänningar i axlar, nacke och ryggrad. Ligg och andas långsamt tills du känner att ländryggen blir avlastad.

 

 

 

 

 

2. Kon. Andas in och svanka, förläng ryggraden och på utandning kika upp mot taket (3). Övningen ger mindre spänningar i nacke, axlar, skulderblad och ländrygg.

 

 

 

 

 

3. Katt. Dra hakan mot ryggraden. Låt andetaget bestämma takten. Bild två och tre är samma övning och ska göras dynamiskt för att få igång cirkulationen. Den här övningen ger en skön känsla i magen när du har mensvärk. 

 

 

 

 

 

 

4. Halv brygga. Aktiverar baksidan av kroppen och piggar upp trötta ben samt öppnar upp framsidan av kroppen. Magkramper kan lätt få hållningen att sjunka ihop, men halv brygga gör precis tvärtom.

 

 

 

 

 

5. Framåtfällning med väggen. Lugnande övning som stretchar ut runt ländryggen, resten av ryggraden samt sätesmusklerna och baksidan av låren.

 

 

 

 

 

 

6. Benen mot väggen. Bra för blodcirkulationen, motverkar svullnad i fötter och ben. Mjuk stretch för ländrygg, säte och baksida lår. En lugnande och ro-givande övning. Lägg gärna något över ögonen för att förstärka den vilsamma känslan.


Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.