Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Karin Wildheim

Kureras expert Monika Björn visar yogaövningar vid PMS

Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Många kvinnor besväras av mensvärk och jobbig PMS. Det går att påverka svullnaden och krampen i magen genom några enkla yogaövningar som tar max en kvart om dagen. Här visar Kureras nya gästexpert på träning, Monika Björn, ett enkelt men effektivt träningsprogram.

Vid PMS har kroppen höga progesteron- och östrogenvärden. Det gör att cellerna drar till sig mer vätska och du blir mer svullen än vanligt. Men du kan hjälpa kroppen att bli av med överflödig vätska genom att öka syresättningen och få igång cirkulationen. Några enkla yogarörelser främjar avslappning och hjälper kroppen att släppa stress samt minskar känslan av kramp i magen.

– Det finns ingen tydlig forskning på att yoga minskar smärta vid PMS, men det finns forskning som visar att yoga har en positiv påverkan på stress. Vissa positioner inom yogan gör att vi blir mer avslappnade och sover bättre. Yoga ger också mer kroppsnärvaro och i med det kan vi hantera smärta och värk bättre. För dig som inte testat yoga tidigare kan det vara viktigt att känna till att eftersom yoga är lärarstyrd beror utgången av din upplevelse på om du gillar läraren eller inte, säger yogaläraren Monika Björn.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras nya expert om träning efter 40

En kvart om dagen räcker
Hon har satt ihop fyra enkla övningar, där övning två och tre körs dynamiskt och ihop. Programmet tar så kort eller lång tid du vill och kan, men 15 minuter kan vara en bra hålltid för att må bättre under PMS.

– De flesta brukar uppleva PMS-problem mellan tre och fem dagar. Din situation avgör hur mycket tid du lägger på dessa övningar. Jag upplever själv att övningarna har en lugnande effekt på nervsystemet.  När du får ner nivån av stresshormoner blir du mer närvarande och kan lägga ditt fokus på annat än det som känns obekvämt, säger Monika.

Här kommer några övningar som minskar på spänningar vid PMS:

1. Barnet. Lugnande övning för nervsystemet. Du släpper på spänningar i axlar, nacke och ryggrad. Ligg och andas långsamt tills du känner att ländryggen blir avlastad.

 

 

 

 

 

2. Kon. Andas in och svanka, förläng ryggraden och på utandning kika upp mot taket (3). Övningen ger mindre spänningar i nacke, axlar, skulderblad och ländrygg.

 

 

 

 

 

3. Katt. Dra hakan mot ryggraden. Låt andetaget bestämma takten. Bild två och tre är samma övning och ska göras dynamiskt för att få igång cirkulationen. Den här övningen ger en skön känsla i magen när du har mensvärk. 

 

 

 

 

 

 

4. Halv brygga. Aktiverar baksidan av kroppen och piggar upp trötta ben samt öppnar upp framsidan av kroppen. Magkramper kan lätt få hållningen att sjunka ihop, men halv brygga gör precis tvärtom.

 

 

 

 

 

5. Framåtfällning med väggen. Lugnande övning som stretchar ut runt ländryggen, resten av ryggraden samt sätesmusklerna och baksidan av låren.

 

 

 

 

 

 

6. Benen mot väggen. Bra för blodcirkulationen, motverkar svullnad i fötter och ben. Mjuk stretch för ländrygg, säte och baksida lår. En lugnande och ro-givande övning. Lägg gärna något över ögonen för att förstärka den vilsamma känslan.


Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.