Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Karin Wildheim

Kureras expert Monika Björn visar yogaövningar vid PMS

Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Många kvinnor besväras av mensvärk och jobbig PMS. Det går att påverka svullnaden och krampen i magen genom några enkla yogaövningar som tar max en kvart om dagen. Här visar Kureras nya gästexpert på träning, Monika Björn, ett enkelt men effektivt träningsprogram.

Vid PMS har kroppen höga progesteron- och östrogenvärden. Det gör att cellerna drar till sig mer vätska och du blir mer svullen än vanligt. Men du kan hjälpa kroppen att bli av med överflödig vätska genom att öka syresättningen och få igång cirkulationen. Några enkla yogarörelser främjar avslappning och hjälper kroppen att släppa stress samt minskar känslan av kramp i magen.

– Det finns ingen tydlig forskning på att yoga minskar smärta vid PMS, men det finns forskning som visar att yoga har en positiv påverkan på stress. Vissa positioner inom yogan gör att vi blir mer avslappnade och sover bättre. Yoga ger också mer kroppsnärvaro och i med det kan vi hantera smärta och värk bättre. För dig som inte testat yoga tidigare kan det vara viktigt att känna till att eftersom yoga är lärarstyrd beror utgången av din upplevelse på om du gillar läraren eller inte, säger yogaläraren Monika Björn.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras nya expert om träning efter 40

En kvart om dagen räcker
Hon har satt ihop fyra enkla övningar, där övning två och tre körs dynamiskt och ihop. Programmet tar så kort eller lång tid du vill och kan, men 15 minuter kan vara en bra hålltid för att må bättre under PMS.

– De flesta brukar uppleva PMS-problem mellan tre och fem dagar. Din situation avgör hur mycket tid du lägger på dessa övningar. Jag upplever själv att övningarna har en lugnande effekt på nervsystemet.  När du får ner nivån av stresshormoner blir du mer närvarande och kan lägga ditt fokus på annat än det som känns obekvämt, säger Monika.

Här kommer några övningar som minskar på spänningar vid PMS:

1. Barnet. Lugnande övning för nervsystemet. Du släpper på spänningar i axlar, nacke och ryggrad. Ligg och andas långsamt tills du känner att ländryggen blir avlastad.

 

 

 

 

 

2. Kon. Andas in och svanka, förläng ryggraden och på utandning kika upp mot taket (3). Övningen ger mindre spänningar i nacke, axlar, skulderblad och ländrygg.

 

 

 

 

 

3. Katt. Dra hakan mot ryggraden. Låt andetaget bestämma takten. Bild två och tre är samma övning och ska göras dynamiskt för att få igång cirkulationen. Den här övningen ger en skön känsla i magen när du har mensvärk. 

 

 

 

 

 

 

4. Halv brygga. Aktiverar baksidan av kroppen och piggar upp trötta ben samt öppnar upp framsidan av kroppen. Magkramper kan lätt få hållningen att sjunka ihop, men halv brygga gör precis tvärtom.

 

 

 

 

 

5. Framåtfällning med väggen. Lugnande övning som stretchar ut runt ländryggen, resten av ryggraden samt sätesmusklerna och baksidan av låren.

 

 

 

 

 

 

6. Benen mot väggen. Bra för blodcirkulationen, motverkar svullnad i fötter och ben. Mjuk stretch för ländrygg, säte och baksida lår. En lugnande och ro-givande övning. Lägg gärna något över ögonen för att förstärka den vilsamma känslan.


Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glasstrutar mot turkos bakgrund

Tillsatser mer regel än undantag i glass

Eko/miljö

Vad finns egentligen i glassen som du unnar dig på helgen? Inte bara rena råvaror visar det sig. De flesta sorter är fulla av tillsatser, även de som utger sig för att vara handgjorda. Här listar vi 5 tillsatser att välja bort – och 6 äkta och riktigt goda glassar att välja istället!

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Mental hälsa

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Så kan du slippa klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

vitlök

Lagrad vitlök kan sänka blodtrycket

Naturlig hälsa

Tre av tio vuxna har högt blodtryck – och 40 procent av dessa riskerar att dö på grund av hjärtproblem. Ännu fler går omkring med en låggradig inflammation i kärlen utan att veta om det. En kost rik på antioxidanter och ett tillskott med vitlök kan både förebygga och sänka högt blodtryck, och dessutom stärka immunförsvaret.

 

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

Hud

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

Collage: kvinna som tvättar ansiktet och 6 rengöringsprodukter

Skönhetspanelen testar: Rengöring

Hud

Efter en lång dag då hyn har utsatts för såväl smuts som avgaser och make-up behöver ansiktet rengöras inför nattens vila. Önskemålet är en rengöringsprodukt som tvättar rent, är så naturlig som möjligt samt är skonsam och inte torkar ut huden. Vilken produkt gör ”rent hus” i vårt test?

Gröna pannkakor med hallon

Skönt gröna kikärtspannkakor

Recept

Pannkakor till middag även för vuxna – varför inte? Med  kikärtor och grön spenat i smeten och toppat med hallon blir det näringsrikt, mättande, färgglatt och riktigt gott! Dessutom gör du ett bra val för miljön. 

 

sågpalmetto blad

Så kan mannen slippa nattliga toabesök

Hälsa

Med ökad ålder är det vanligt att män får en förstorad prostata. Det kan bland annat leda till en akut känsla av att vilja kissa, och dessutom oftare. Händer det flera gånger per natt då stör det självklart nattsömnen. Men det går att lindra besvären. – Vid lättare urineringsbesvär kan extrakt av ekologisk sågpalmetto hjälpa, säger näringsexperten och medicine doktorn, Magnus Nylander.

kvinna hos tandläkare

En av fem undviker att gå till tandläkaren på grund av priset

Hälsa

Att gå till tandläkaren är dyrt. En undersökning visar att en av fem undviker tandläkarbesök på grund av kostnaderna. I stockholmsförorten Botkyrka är akuta tandvårdsbesök tre gånger vanligare än i Danderyd. Intresset för estetisk tandvård har ökat, när Tandhälsorapporten ställde frågor till svenskarna svarade en majoritet att de vill bleka tänderna.

några personer lyfter vikter

Därför får du inte ut lika mycket av träningen när du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Ung kvinna omfamnar sin hund

Vad tänker och känner din hund?

Husdjur

Har du funderat över vad din hund egentligen menar med ett visst beteende, eller vad den tänker och känner i vissa situationer? Med en ny bok förklarar hundpsykolog Fredrik Karlsson hur du lär dig att förstå din hund bättre.

 

Råkostsallad

Råkostsallad med prebiotika

Recept

Sväng ihop den här färgsprakande vitaminbomben till sallad och förvara i en burk i kylen och ät lite av den i flera veckor. Full av prebiotika som gynnar de goda tarmbakterierna och perfekt som immunförsvarsboost!

rot av ashwagandha

”Vi kan garantera ren och säker ashwagandha” 

Hälsa

Nyligen återkallade Livsmedelsverket ett parti ashwagandha från Great Earth på grund av att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid upptäckts vid en kontroll. Vågar vi lita på ashwagandha nu? Ja, det säger svenska leverantörer och förklarar hur deras ashwagandha odlas, kontrolleras och testas.

teckning mage-tarm

Kiselgel lindrar IBS-symtom

Mage

En av tio svenskar beräknas ha IBS, och tre procent behöver behandling för sina magproblem. Näringsterapeuten Anette Berglind möter dagligen patienter med magbesvär. Ändrad livsstil och kostomläggning krävs för att magen ska må bra, men hon rekommenderar även kiselgel och probiotika för bra tillfrisknande.

 

kvinna med migrän

Ny forskning visar på samband mellan mens och migrän

Forskning

Rapporter visar att det är runt en miljard människor i världen som drabbas av migrän. Kvinnor som är i fertil ålder påverkas tre gånger mer än män. Ett internationellt forskarteam presenterar en ny teori om sambandet mellan migrän och menscykeln. En upptäckt som forskarna hoppas kan hjälpa kvinnor med migrän.

Man lutar sig mot en lyktstolpe

Sonnys huvudvärk försvann med akupunktur

Naturlig hälsa

En dag fick Sonny Johnsson huvudvärk – en värk som höll i sig varje dag under ett helt år innan han sökte hjälp hos en akupunktör. Värken blev först värre, men sedan successivt bättre. Nu går Sonny till akupunktören en gång varje månad. Och huvudvärken är borta.

kvinna på yogamatta

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

TRÄNING

Förut var det oftast män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att bära på alldeles för många överviktskilon runt magen. Men små förändringar i vardagen kan göra att det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

 

Man och kvinna på äng med en drake

Potens – en fråga om friskt blodflöde

Hjärt- kärlhälsa

I den manliga självbilden ingår förmågan att få erektion. Men för att kunna ha sex behöver sinnena stimuleras och det har inte med ålder att göra. Stefan Arver är docent och överläkare på ANOVA vid Karolinska universitetssjukhuset. Han menar att ofta är erektionsproblem lätta att lösa. Det handlar i grunden om att få fart på blodflödet.