Foto: Karin Wildheim

Kureras expert Monika Björn visar yogaövningar vid PMS

Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Många kvinnor besväras av mensvärk och jobbig PMS. Det går att påverka svullnaden och krampen i magen genom några enkla yogaövningar som tar max en kvart om dagen. Här visar Kureras nya gästexpert på träning, Monika Björn, ett enkelt men effektivt träningsprogram.

Vid PMS har kroppen höga progesteron- och östrogenvärden. Det gör att cellerna drar till sig mer vätska och du blir mer svullen än vanligt. Men du kan hjälpa kroppen att bli av med överflödig vätska genom att öka syresättningen och få igång cirkulationen. Några enkla yogarörelser främjar avslappning och hjälper kroppen att släppa stress samt minskar känslan av kramp i magen.

– Det finns ingen tydlig forskning på att yoga minskar smärta vid PMS, men det finns forskning som visar att yoga har en positiv påverkan på stress. Vissa positioner inom yogan gör att vi blir mer avslappnade och sover bättre. Yoga ger också mer kroppsnärvaro och i med det kan vi hantera smärta och värk bättre. För dig som inte testat yoga tidigare kan det vara viktigt att känna till att eftersom yoga är lärarstyrd beror utgången av din upplevelse på om du gillar läraren eller inte, säger yogaläraren Monika Björn.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras nya expert om träning efter 40

En kvart om dagen räcker
Hon har satt ihop fyra enkla övningar, där övning två och tre körs dynamiskt och ihop. Programmet tar så kort eller lång tid du vill och kan, men 15 minuter kan vara en bra hålltid för att må bättre under PMS.

– De flesta brukar uppleva PMS-problem mellan tre och fem dagar. Din situation avgör hur mycket tid du lägger på dessa övningar. Jag upplever själv att övningarna har en lugnande effekt på nervsystemet.  När du får ner nivån av stresshormoner blir du mer närvarande och kan lägga ditt fokus på annat än det som känns obekvämt, säger Monika.

Här kommer några övningar som minskar på spänningar vid PMS:

1. Barnet. Lugnande övning för nervsystemet. Du släpper på spänningar i axlar, nacke och ryggrad. Ligg och andas långsamt tills du känner att ländryggen blir avlastad.

 

 

 

 

 

2. Kon. Andas in och svanka, förläng ryggraden och på utandning kika upp mot taket (3). Övningen ger mindre spänningar i nacke, axlar, skulderblad och ländrygg.

 

 

 

 

 

3. Katt. Dra hakan mot ryggraden. Låt andetaget bestämma takten. Bild två och tre är samma övning och ska göras dynamiskt för att få igång cirkulationen. Den här övningen ger en skön känsla i magen när du har mensvärk. 

 

 

 

 

 

 

4. Halv brygga. Aktiverar baksidan av kroppen och piggar upp trötta ben samt öppnar upp framsidan av kroppen. Magkramper kan lätt få hållningen att sjunka ihop, men halv brygga gör precis tvärtom.

 

 

 

 

 

5. Framåtfällning med väggen. Lugnande övning som stretchar ut runt ländryggen, resten av ryggraden samt sätesmusklerna och baksidan av låren.

 

 

 

 

 

 

6. Benen mot väggen. Bra för blodcirkulationen, motverkar svullnad i fötter och ben. Mjuk stretch för ländrygg, säte och baksida lår. En lugnande och ro-givande övning. Lägg gärna något över ögonen för att förstärka den vilsamma känslan.


Monika Björn

Ålder: 49 år.
Familj:  Maken Peter, sonen Robin, 10, katten Morris och hunden Trixie.
Gör/aktuell: Yogainstruktör, personlig tränare, författare och föreläsare. Podden Sistersister. Driver träningsstudion Linnégatan 5 tillsammans med maken Peter. Gästexpert på kurera.se
Bor: I Göteborg.
Så mår jag bra: Lever som jag lär och älskar att vinterbada!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

 

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.