emma v larsson lagar mat i skolgen skylt

Foto: Privat

Kureras fjällvandringsguide Del 1: Förberedelse och packning

Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Fjällvandring blir allt mer poppis och fler och fler rör sig i våra fina svenska fjäll. Här tipsar friluftsjournalisten och vandringsentusiasten Emma V Larsson bland annat om hur man bäst förbereder sig, vilken mat som passar och hur man ska packa.

Intresset för aktiviteter utomhus ökar stadigt och allt fler svenskar lockas ut på vandringsleder i skog och fjäll. Förra året gjorde Svenska Turistföreningen (STF) en undersökning med Novus som visade att nästan en fjärdedel av svenskarna helst ägnar sig åt vandring under en aktiv semester i Sverige. Bland yngre personer, 18-29 år, var det hela 28 procent som helst vandrar på den aktiva semestern. Den största anledningen till att svenskarna vandrar är för att komma ut i naturen. Att få uppleva tystnad och lugn och känna sig friskare och sundare är också starka drivkrafter.

Förberedelse
Lär dig kompassen – Öva dig på att läsa karta och använda kompass, eftersom mobilen förmodligen inte har täckning.
Träna – Att träna inför en fjällvandring innebär inte bara att du vänjer kroppen vid att gå och att bära packning – du testar också din utrustning. Det är guld värt att ha stenkoll på tältet när regnet öser ned eller myggen flockas. Då vill du veta exakt vad du ska göra och med lite övning kan du även göra det snabbt. Lär också känna din ryggsäck, det finns många inställningar att ha koll på. Fysiskt ska du vänja kroppen vid de kängor och den ryggsäck du har. Ut och promenera med tung ryggsäck, lasta den med lämplig vikt och börja vänja kroppen vid tyngden. Konditionen är viktig, eftersom vandring i fjällterräng kan vara rejält svettigt och flåsigt. Om du vill gymma kan du satsa på att stärka ben och bål genom benpress, utfall med vikter och knäböj. Jobba också med rygg- och bålstyrka.
Provpacka – Ett otroligt viktigt moment är att provpacka. I regel väger ryggsäcken alldeles för mycket vid första packnings-omgången. Det är också bra att få in vanan på hur du packar en väska på bästa sätt, det finns några gyllene regler att följa (läs mer i packnings-avsnittet).

 

LÄS OCKSÅ: vandring | Peters 12 tips

Utrustning
Det finns enormt mycket utrustning för vandring i butikerna. Men egentligen behöver du inte överdrivet mycket – att inte överpacka är en konst. Jag brukar koncentrera mig på kläder i bra material, rejäla kängor och en ryggsäck av hög kvalitet. Om du ska tälta behöver du naturligtvis också ett tält som inte blåser sönder vid första vindpust, samt sovsäck och liggunderlag. Friluftskök finns i alla prisklasser, du måste inte köpa det dyraste på marknaden. Utrustning du behöver prova ut ordentligt är:
Kängor
Bra skor är något av det viktigaste. Kängor med skaft är lämpligt för stökig terräng. De ska vara stabila, ge bra stöd och vara vattentäta.
Ryggsäck
Det är viktigt att du testar ryggsäckar i butik innan du köper. Den ska passa din kropp och storlek – alla kroppar är olika. Det finns många olika bärsystem att välja mellan och du ska hitta det som är bekvämt för just dig. Pröva gärna ryggsäcken med en tyngd i.
På en dagstur kan du behöva mellan 20-35 liter, en stugtur över en helg kan kräva 35-50 liter och en veckotur med tält kan kräva en ryggsäck på 60-90 liter.
Funktionella kläder
Att bli blöt och kall är något som bör undvikas till varje pris. Du behöver därför vattentäta skalplagg som står emot vätan. Det är också viktigt att klä sig efter vädret. Undvik att gå dig svettig, börja hellre med färre plagg för du blir varm snabbt. Merinoull närmast huden värmer skönt när det är kallt och svalkar vid värme. Dessutom luktar det inte när du börjar svettas. Bomull närmast huden är ett sämre val – det är inget vidare på att transportera fukt och blir kallt vid väta.

Packning
Några måsten i vandrings-packningen:
• Första förband med skavsårsplåster
• Karta och kompass
• Skalplagg som står emot väta, samt regnskydd till ryggsäcken
• Varma plagg som underställ, mellanlager, jacka och byxor, samt mössa och vantar
• Ombyte i form av underställ, underkläder och strumpor
• Mat och dryck för turen. Vatten behövs inte sommartid eftersom du då dricker ur vattendragen.
• Utrustning till matlagning, som kniv, bränsle, kök, tändstickor/tändstål, kastruller, bestick, tallrikar, diskmedel.
• Två flaskor att fylla på, en termos för hett vatten och en kåsa/mugg att dricka ur
• Toalettartiklar (tandborste, tandkräm, tvål)
• Pannlampa
• Visselpipa
• Solskydd
• Toapapper och påsar för skräp
• Sitt- eller liggunderlag är praktiskt vid lunch och fika
• Myggmedel
• Eventuella övernattningsdon om du tältar, som tält, sovsäck, liggunderlag.

LÄS OCKSÅ: Så ska du träna inför sommarens vandringstur

Packningsips!
Packa tunga saker nära ryggen, helst högt upp vid skulderbladen. Dina lätta saker, som kläder, packar du i fronten. Sovsäck och dylik utrustning kan förvaras i botten. Packa allt i plastpåsar, då håller det sig torrt och är enkelt att hitta.

Så bär du ryggsäcken
En viktig sak att minnas är att axelremmarna ska ha kroppskontakt hela vägen från fästet i ryggsäcken. Håll dem på rätt plats genom att spänna bröstremmen. Eftersom ryggsäckens tyngd ska vila på höften och benen ska bältet sitta på höften – inte i midjan. Bär så nära ryggen du kan för balansens skull.

LÄS OCKSÅ: En annan sida av Mallorca

Maten
Gör en meny hemma för att ha stenkoll på vad du ska äta under turen. Du måste också planera efter vilken sorts vandring du gör. Går du mellan fjällstationer och äter på restaurang varje kväll? Ska du laga egen mat på friluftskök? Hur mycket orkar du bära? Du måste också bestämma dig för om du vill laga alla rätter eller om du ska ta hjälp av frystorkade råvaror. Om du ska torka mat själv behöver du vara ute i god tid. Mitt kanske viktigaste mat-tips är att portionsförpacka alla måltider för dig och ditt eventuella sällskap i fryspåsar. Om ni exempelvis ska äta gröt till frukost blir det då enkelt att ta upp en frukostpåse som innehåller havregryn, frön och torkad frukt för två personer, och därmed slippa måtta på plats. Samma tankesätt kan du ha för ris, pasta eller bulgur. En maträtt med exempelvis ris, torkat kött och kryddor kan ligga i samma påse.

 

Glöm inte kryddorna
Tänk på att det ofta är detaljerna som gör måltiden på fjället lite lyxig – som kryddor. Om du har specifika matkrav eller allergier så får du helt enkelt utforma en meny med liknande rätter som du lagar hemma. Att laga mat utomhus behöver inte vara olikt det du vanligtvis lagar, du måste bara hitta knep som gör rätten enkel och låg i vikt. Om du inte äter de färdiga frystorkade rätter som finns i butik rekommenderar jag att du ger dig in i torka-mat-världen. Då är möjligheterna oändliga eftersom du slipper onödiga tillsatser, får fullständig kontroll över ingredienser och det dessutom blir billigare. En normalportion på cirka 250 gram färska grönsaker, rotfrukter och potatis minskar sin vikt till cirka 50 gram om du torkar det. Det är således mycket effektivt med torkad mat sett till vikten.

Matnyttiga tips
• Kryddor
• Färsk vitlök
• Torkad chili
• Parmesanost
• Buljongpulver
• Olivolja att steka i
• Pesto, eftersom den håller länge
• Soltorkade tomater
• Knäckebröd
• Makrill i tomatsås
• Linser
• Pasta
• Avokado som äts allteftersom den mognar
• Frystorkade rätter, köpta i friluftsbutik
• Frystorkade soppor från matbutik, pimpa med pasta och kryddor
• Pulverkaffe, alternativt Handpresso med kaffe till. Det är en smart liten maskin som gör god espresso
• En påse med frön, nötter och torkad frukt som är en energihöjare under vandringen
• Energibars

Av EmmaV Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.