Kureras snabbguide till smartare sötning

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

Det bästa är att välja, naturella, osötade livsmedel, det är nämligen inte bara socker som kan ge sockerchocker. Det gäller att läsa innehållsförteckningar noggrant eftersom många produkter innehåller socker i olika former.

Många sockerfällor
Druvsocker, glukos och maltos har till exempel högt GI-värde vilket gör att blodsockret skjuter i höjden och kroppen blir tvungen att producera mer insulin. Något som kan leda till att kroppen lagrar mer fett och att vi går upp i vikt. Den som tampas med viktproblem bör kanske undvika sött helt då det finns de som menar att den söta smaken oavsett var den kommer ifrån kan bidra till att öka hungern och få oss att äta och dricka mer än normalt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskare: “Ät mest av det som är nyttigt”

Smarta tips
1.
Välj sötning med lågt glykemiskt index. Stevia, honung, agavesirap eller kokossocker är några bra alternativ med lågt GI-värde.
2. Naturlig sötma. Använd frukt och bär som sötma, till exempel torkade aprikoser.
3. Granska innehållsförteckningarna och undvik produkter som innehåller som fruktos, maltodextrin och glukossirap.
4. Var mer kritisk. Låt dig inte luras av att innehållet anges per portion. En portion kan till exempel vara sju små godisbitar, men oftast äter vi mer än så. Titta istället på hur mycket socker hela förpackningen innehåller.
5. Titta på mängden sötningsmedel eller socker. Det är inte bara GI-värdet utan också mängden som är avgörande. Om en produkt innehåller socker eller annat sötningsmedel, men i mycket liten mängd kan produkten ändå vara okej..

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Hälsosamma alternativ
Agave
Agavesirap har ett lågt GI värde och ger en mycket lägre glykemisk belastning än socker. Betyldigt sötare än socker, det krävs därför mindre. Agave innehåller fruktos och bör fortfarande användas sparsamt, skriver Nilla Gunnarsson.

Björksocker eller xylitol
Xylitol, även kallat björksocker har 40 procent färre kalorier än socker och 75 procent färre kolhydrater. GI värdet är dessutom mycket lågt, bjrksocker passar bra i bakning och det går bra att byta ut mot det valinga sockret i recept.

Dadelsirap
Gjort av dadlar och har ett högre GI-värde än honung men inte lika mycket som vitt socker.

Honung
Honung består av fruktos och glukos. Förutom den söta smaken har oupphettad har honung antiinflammatoriska och antiseptiska egenskaper.

Kokosnektar
Utvinns av kokosblomsnektar och har en mildare sötma än socker och smakar lite karamell.

Kokospalmsocker
Utvinns av kokosblomsnektar och har en mildare sötma än socker och ett lägre GI-värde än vitt socker och rårörsocker. Innehåller även en del mineraler, vitaminer och antioxidanter.

 

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Lucuma
Lucuma är en söt och näringsrik frukt från och säljs i form av ett frystorkat pulver som ger en mild och naturlig sötning i till exempel smoothies och raw foodbakverk.

Lönnsirap
Lönnsirap kommer från saven ur kanadensiska lönnträd.

Mesquite
Mesquite är ett sött, frystorkat rawfoodpulver och kan användas i bland annat smoothies och rawfoodbakverk.

Stevia
Är 300-400 gånger sötare än socker men påverkar inte blodsockret och är därför populärt att använda som sötningsmedel.

Yaconsirap
Sirapen är mörk, och smakrik innehåller få kalorier och har ett lågt glykemiskt index.

För mer ingående läsning om socker rekommenderas Kureras stora sockerguide,

Av redaktionen

Källa: Expressen och Nilla Gunnarsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.