Kureras snabbguide till smartare sötning

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

Det bästa är att välja, naturella, osötade livsmedel, det är nämligen inte bara socker som kan ge sockerchocker. Det gäller att läsa innehållsförteckningar noggrant eftersom många produkter innehåller socker i olika former.

Många sockerfällor
Druvsocker, glukos och maltos har till exempel högt GI-värde vilket gör att blodsockret skjuter i höjden och kroppen blir tvungen att producera mer insulin. Något som kan leda till att kroppen lagrar mer fett och att vi går upp i vikt. Den som tampas med viktproblem bör kanske undvika sött helt då det finns de som menar att den söta smaken oavsett var den kommer ifrån kan bidra till att öka hungern och få oss att äta och dricka mer än normalt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskare: “Ät mest av det som är nyttigt”

Smarta tips
1.
Välj sötning med lågt glykemiskt index. Stevia, honung, agavesirap eller kokossocker är några bra alternativ med lågt GI-värde.
2. Naturlig sötma. Använd frukt och bär som sötma, till exempel torkade aprikoser.
3. Granska innehållsförteckningarna och undvik produkter som innehåller som fruktos, maltodextrin och glukossirap.
4. Var mer kritisk. Låt dig inte luras av att innehållet anges per portion. En portion kan till exempel vara sju små godisbitar, men oftast äter vi mer än så. Titta istället på hur mycket socker hela förpackningen innehåller.
5. Titta på mängden sötningsmedel eller socker. Det är inte bara GI-värdet utan också mängden som är avgörande. Om en produkt innehåller socker eller annat sötningsmedel, men i mycket liten mängd kan produkten ändå vara okej..

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Hälsosamma alternativ
Agave
Agavesirap har ett lågt GI värde och ger en mycket lägre glykemisk belastning än socker. Betyldigt sötare än socker, det krävs därför mindre. Agave innehåller fruktos och bör fortfarande användas sparsamt, skriver Nilla Gunnarsson.

Björksocker eller xylitol
Xylitol, även kallat björksocker har 40 procent färre kalorier än socker och 75 procent färre kolhydrater. GI värdet är dessutom mycket lågt, bjrksocker passar bra i bakning och det går bra att byta ut mot det valinga sockret i recept.

Dadelsirap
Gjort av dadlar och har ett högre GI-värde än honung men inte lika mycket som vitt socker.

Honung
Honung består av fruktos och glukos. Förutom den söta smaken har oupphettad har honung antiinflammatoriska och antiseptiska egenskaper.

Kokosnektar
Utvinns av kokosblomsnektar och har en mildare sötma än socker och smakar lite karamell.

Kokospalmsocker
Utvinns av kokosblomsnektar och har en mildare sötma än socker och ett lägre GI-värde än vitt socker och rårörsocker. Innehåller även en del mineraler, vitaminer och antioxidanter.

 

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Lucuma
Lucuma är en söt och näringsrik frukt från och säljs i form av ett frystorkat pulver som ger en mild och naturlig sötning i till exempel smoothies och raw foodbakverk.

Lönnsirap
Lönnsirap kommer från saven ur kanadensiska lönnträd.

Mesquite
Mesquite är ett sött, frystorkat rawfoodpulver och kan användas i bland annat smoothies och rawfoodbakverk.

Stevia
Är 300-400 gånger sötare än socker men påverkar inte blodsockret och är därför populärt att använda som sötningsmedel.

Yaconsirap
Sirapen är mörk, och smakrik innehåller få kalorier och har ett lågt glykemiskt index.

För mer ingående läsning om socker rekommenderas Kureras stora sockerguide,

Av redaktionen

Källa: Expressen och Nilla Gunnarsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.