Kureras snabbguide till smartare sötning

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

Det bästa är att välja, naturella, osötade livsmedel, det är nämligen inte bara socker som kan ge sockerchocker. Det gäller att läsa innehållsförteckningar noggrant eftersom många produkter innehåller socker i olika former.

Många sockerfällor
Druvsocker, glukos och maltos har till exempel högt GI-värde vilket gör att blodsockret skjuter i höjden och kroppen blir tvungen att producera mer insulin. Något som kan leda till att kroppen lagrar mer fett och att vi går upp i vikt. Den som tampas med viktproblem bör kanske undvika sött helt då det finns de som menar att den söta smaken oavsett var den kommer ifrån kan bidra till att öka hungern och få oss att äta och dricka mer än normalt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskare: “Ät mest av det som är nyttigt”

Smarta tips
1.
Välj sötning med lågt glykemiskt index. Stevia, honung, agavesirap eller kokossocker är några bra alternativ med lågt GI-värde.
2. Naturlig sötma. Använd frukt och bär som sötma, till exempel torkade aprikoser.
3. Granska innehållsförteckningarna och undvik produkter som innehåller som fruktos, maltodextrin och glukossirap.
4. Var mer kritisk. Låt dig inte luras av att innehållet anges per portion. En portion kan till exempel vara sju små godisbitar, men oftast äter vi mer än så. Titta istället på hur mycket socker hela förpackningen innehåller.
5. Titta på mängden sötningsmedel eller socker. Det är inte bara GI-värdet utan också mängden som är avgörande. Om en produkt innehåller socker eller annat sötningsmedel, men i mycket liten mängd kan produkten ändå vara okej..

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Hälsosamma alternativ
Agave
Agavesirap har ett lågt GI värde och ger en mycket lägre glykemisk belastning än socker. Betyldigt sötare än socker, det krävs därför mindre. Agave innehåller fruktos och bör fortfarande användas sparsamt, skriver Nilla Gunnarsson.

Björksocker eller xylitol
Xylitol, även kallat björksocker har 40 procent färre kalorier än socker och 75 procent färre kolhydrater. GI värdet är dessutom mycket lågt, bjrksocker passar bra i bakning och det går bra att byta ut mot det valinga sockret i recept.

Dadelsirap
Gjort av dadlar och har ett högre GI-värde än honung men inte lika mycket som vitt socker.

Honung
Honung består av fruktos och glukos. Förutom den söta smaken har oupphettad har honung antiinflammatoriska och antiseptiska egenskaper.

Kokosnektar
Utvinns av kokosblomsnektar och har en mildare sötma än socker och smakar lite karamell.

Kokospalmsocker
Utvinns av kokosblomsnektar och har en mildare sötma än socker och ett lägre GI-värde än vitt socker och rårörsocker. Innehåller även en del mineraler, vitaminer och antioxidanter.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Lucuma
Lucuma är en söt och näringsrik frukt från och säljs i form av ett frystorkat pulver som ger en mild och naturlig sötning i till exempel smoothies och raw foodbakverk.

Lönnsirap
Lönnsirap kommer från saven ur kanadensiska lönnträd.

Mesquite
Mesquite är ett sött, frystorkat rawfoodpulver och kan användas i bland annat smoothies och rawfoodbakverk.

Stevia
Är 300-400 gånger sötare än socker men påverkar inte blodsockret och är därför populärt att använda som sötningsmedel.

Yaconsirap
Sirapen är mörk, och smakrik innehåller få kalorier och har ett lågt glykemiskt index.

För mer ingående läsning om socker rekommenderas Kureras stora sockerguide,

Av redaktionen

Källa: Expressen och Nilla Gunnarsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.