Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. 
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Exempel på preparat:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott. 
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Sträcker du dig efter snoozeknappen igen – och igen? Håller du ständigt en kopp kaffe i handen? Har du våta drömmar om en god natts sömn?
45 procent av världens befolkning uppges lida av någon form av sömnstörning.
Idag uppmärksammas Internationella sömndagen, som instiftats för att ge alla dessa sömnlösa en röst – och för att poängtera vidden av problemet för resten av samhället.

Att få en god natts sömn åtminstone då och då är helt avgörande för både fysisk hälsa och psykiskt välbefinnande hos människor. Av den anledningen har Internationella sömndagen instiftats av World Association of Sleep Medicine (WASM).
Dagen, som infaller på varierande datum varje år och heter på engelska World Sleep Day, är instiftad för att hylla sömn och upplysa om flera viktiga frågor som rör sömnen.

► Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

Viktigt att lyfta fram sömnproblem
Samarbeten sker med sömncenter av olika slag världen över och ämnen som tas upp är, förutom sömnens betydelse för hälsan, även utbildning och sociala aspekter. Samtidigt syftar dagen givetvis till att hjälpa människor med sömnproblem genom upplysning om hur man kan förebygga och hantera olika sömnstörningar.
Till detta vill Kurera bidra - och gör så med denna artikel.

 

"God sömn är en nåbar dröm"
...lyder slogan för årets upplaga av Internationella sömndagen som äger rum över hela världen i dag den 18 mars. Det är valt för att vara brett och inkludera alla de problem som ryms under begreppet sömnbesvär.

► Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sömnen avgörande för fysisk och psykisk hälsa
Antonio Culebras och Liborio Parrino är medordföranden för WSD2016. De skriver följande i ett uttalande på hemsidan worldsleepday.org:
– Temat för 2016 uttrycker en önskan som slår in för bara en tredjedel av världens befolkning. God sömn är en värdefull funktion och en av grundpelarna för hälsa, tillsammans med en balanserad kost och tillräcklig motion. När sömnen störs sviker hälsan. Dålig sömn och dålig hälsa minskar livskvaliteten och tar bort lyckan.

Innebär en stor börda för samhället
Internationella sömndagen, eller World Sleep Day, är ett årligt evenemang för att öka den globala medvetenheten om sömnstörningar av olika slag - och de problem det skapar. Ett huvudsyfte är också att poängtera den börda som dessa störningar innebär för samhället, skriver de i uttalandet.

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

 

"Mindre än en tredjedel söker hjälp"
De flesta sömnstörningar kan förebyggas eller behandlas, poängterar Antonio Culebras och Liborio Parrino.
– Men mindre än en tredjedel av de drabbade söker professionell hjälp. Sömnproblem utgör en global epidemi som hotar hälsan och livskvaliteten för upp till 45 procent av världens befolkning, skriver de vidare.

Ett problem med många bakomliggande orsaker
Dagen erbjuder en världsscen för berörda parter att gå samman och nå sin publik. Sömncenter runt om i världen inbjuds att undervisa om den senaste forskningen och kunskapen i ämnet sömnbesvär, ett problem som kan ha många orsaker. Sådant som kan påverka sömnkvaliteten negativt är - till exempel: stress och oro, sjukdom, buller, temperatur, ljus, teknik, miljöförhållanden, underlag, sömnapné (som drabbar 17 procent av männen och nio procent av kvinnorna, vanligtvis från medelåldern och uppåt) - med mera.

► Läs också: Sociala medier ger sämre nattsömn

 

Dålig sömn - en riskfaktor för psykisk sjukdom, depression och ångest
God sömn underlättar bevarandet av psykisk hälsa, skriver organisationen.
– Sömnstörningar är en riskfaktor för psykiska sjukdomar som depression och ångest.
Lyckas man att få bukt på dessa saker kan sömnkvaliteten däremot bli bättre, vilket är bra såväl för individen själv som för samhället i övrigt.
– Att inte få kvalitetssömn kan bland annat leda till bristande uppmärksamhet, minskad koncentration och minskad produktivitet och samtidigt öka risken för trafikolyckor.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade

De tre grundpelarna för god sömnkvalitet är:
1. Längden
Sömnens längd bör vara tillräcklig för att den sovande ska vara utvilad och pigg följande dag.
2. Kontinuitet
Sömncykler bör vara smidiga, utan avbrott.
3. Djup
Sömn bör vara tillräckligt djup eller tillräckligt kvalitativ för att vara stärkande och uppfriskande.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. 
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Exempel på preparat:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott. 
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.