Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa | Kurera.se

Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. 
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Exempel på preparat:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott. 
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Sträcker du dig efter snoozeknappen igen – och igen? Håller du ständigt en kopp kaffe i handen? Har du våta drömmar om en god natts sömn?
45 procent av världens befolkning uppges lida av någon form av sömnstörning.
Idag uppmärksammas Internationella sömndagen, som instiftats för att ge alla dessa sömnlösa en röst – och för att poängtera vidden av problemet för resten av samhället.

Att få en god natts sömn åtminstone då och då är helt avgörande för både fysisk hälsa och psykiskt välbefinnande hos människor. Av den anledningen har Internationella sömndagen instiftats av World Association of Sleep Medicine (WASM).
Dagen, som infaller på varierande datum varje år och heter på engelska World Sleep Day, är instiftad för att hylla sömn och upplysa om flera viktiga frågor som rör sömnen.

► Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

Viktigt att lyfta fram sömnproblem
Samarbeten sker med sömncenter av olika slag världen över och ämnen som tas upp är, förutom sömnens betydelse för hälsan, även utbildning och sociala aspekter. Samtidigt syftar dagen givetvis till att hjälpa människor med sömnproblem genom upplysning om hur man kan förebygga och hantera olika sömnstörningar.
Till detta vill Kurera bidra - och gör så med denna artikel.

 

"God sömn är en nåbar dröm"
...lyder slogan för årets upplaga av Internationella sömndagen som äger rum över hela världen i dag den 18 mars. Det är valt för att vara brett och inkludera alla de problem som ryms under begreppet sömnbesvär.

► Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sömnen avgörande för fysisk och psykisk hälsa
Antonio Culebras och Liborio Parrino är medordföranden för WSD2016. De skriver följande i ett uttalande på hemsidan worldsleepday.org:
– Temat för 2016 uttrycker en önskan som slår in för bara en tredjedel av världens befolkning. God sömn är en värdefull funktion och en av grundpelarna för hälsa, tillsammans med en balanserad kost och tillräcklig motion. När sömnen störs sviker hälsan. Dålig sömn och dålig hälsa minskar livskvaliteten och tar bort lyckan.

Innebär en stor börda för samhället
Internationella sömndagen, eller World Sleep Day, är ett årligt evenemang för att öka den globala medvetenheten om sömnstörningar av olika slag - och de problem det skapar. Ett huvudsyfte är också att poängtera den börda som dessa störningar innebär för samhället, skriver de i uttalandet.

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

 

"Mindre än en tredjedel söker hjälp"
De flesta sömnstörningar kan förebyggas eller behandlas, poängterar Antonio Culebras och Liborio Parrino.
– Men mindre än en tredjedel av de drabbade söker professionell hjälp. Sömnproblem utgör en global epidemi som hotar hälsan och livskvaliteten för upp till 45 procent av världens befolkning, skriver de vidare.

Ett problem med många bakomliggande orsaker
Dagen erbjuder en världsscen för berörda parter att gå samman och nå sin publik. Sömncenter runt om i världen inbjuds att undervisa om den senaste forskningen och kunskapen i ämnet sömnbesvär, ett problem som kan ha många orsaker. Sådant som kan påverka sömnkvaliteten negativt är - till exempel: stress och oro, sjukdom, buller, temperatur, ljus, teknik, miljöförhållanden, underlag, sömnapné (som drabbar 17 procent av männen och nio procent av kvinnorna, vanligtvis från medelåldern och uppåt) - med mera.

► Läs också: Sociala medier ger sämre nattsömn

 

Dålig sömn - en riskfaktor för psykisk sjukdom, depression och ångest
God sömn underlättar bevarandet av psykisk hälsa, skriver organisationen.
– Sömnstörningar är en riskfaktor för psykiska sjukdomar som depression och ångest.
Lyckas man att få bukt på dessa saker kan sömnkvaliteten däremot bli bättre, vilket är bra såväl för individen själv som för samhället i övrigt.
– Att inte få kvalitetssömn kan bland annat leda till bristande uppmärksamhet, minskad koncentration och minskad produktivitet och samtidigt öka risken för trafikolyckor.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade

De tre grundpelarna för god sömnkvalitet är:
1. Längden
Sömnens längd bör vara tillräcklig för att den sovande ska vara utvilad och pigg följande dag.
2. Kontinuitet
Sömncykler bör vara smidiga, utan avbrott.
3. Djup
Sömn bör vara tillräckligt djup eller tillräckligt kvalitativ för att vara stärkande och uppfriskande.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. 
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Exempel på preparat:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott. 
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

 

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

 

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.