Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. 
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Exempel på preparat:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott. 
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Sträcker du dig efter snoozeknappen igen – och igen? Håller du ständigt en kopp kaffe i handen? Har du våta drömmar om en god natts sömn?
45 procent av världens befolkning uppges lida av någon form av sömnstörning.
Idag uppmärksammas Internationella sömndagen, som instiftats för att ge alla dessa sömnlösa en röst – och för att poängtera vidden av problemet för resten av samhället.

Att få en god natts sömn åtminstone då och då är helt avgörande för både fysisk hälsa och psykiskt välbefinnande hos människor. Av den anledningen har Internationella sömndagen instiftats av World Association of Sleep Medicine (WASM).
Dagen, som infaller på varierande datum varje år och heter på engelska World Sleep Day, är instiftad för att hylla sömn och upplysa om flera viktiga frågor som rör sömnen.

► Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

Viktigt att lyfta fram sömnproblem
Samarbeten sker med sömncenter av olika slag världen över och ämnen som tas upp är, förutom sömnens betydelse för hälsan, även utbildning och sociala aspekter. Samtidigt syftar dagen givetvis till att hjälpa människor med sömnproblem genom upplysning om hur man kan förebygga och hantera olika sömnstörningar.
Till detta vill Kurera bidra - och gör så med denna artikel.

 

"God sömn är en nåbar dröm"
...lyder slogan för årets upplaga av Internationella sömndagen som äger rum över hela världen i dag den 18 mars. Det är valt för att vara brett och inkludera alla de problem som ryms under begreppet sömnbesvär.

► Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Sömnen avgörande för fysisk och psykisk hälsa
Antonio Culebras och Liborio Parrino är medordföranden för WSD2016. De skriver följande i ett uttalande på hemsidan worldsleepday.org:
– Temat för 2016 uttrycker en önskan som slår in för bara en tredjedel av världens befolkning. God sömn är en värdefull funktion och en av grundpelarna för hälsa, tillsammans med en balanserad kost och tillräcklig motion. När sömnen störs sviker hälsan. Dålig sömn och dålig hälsa minskar livskvaliteten och tar bort lyckan.

Innebär en stor börda för samhället
Internationella sömndagen, eller World Sleep Day, är ett årligt evenemang för att öka den globala medvetenheten om sömnstörningar av olika slag - och de problem det skapar. Ett huvudsyfte är också att poängtera den börda som dessa störningar innebär för samhället, skriver de i uttalandet.

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

 

"Mindre än en tredjedel söker hjälp"
De flesta sömnstörningar kan förebyggas eller behandlas, poängterar Antonio Culebras och Liborio Parrino.
– Men mindre än en tredjedel av de drabbade söker professionell hjälp. Sömnproblem utgör en global epidemi som hotar hälsan och livskvaliteten för upp till 45 procent av världens befolkning, skriver de vidare.

Ett problem med många bakomliggande orsaker
Dagen erbjuder en världsscen för berörda parter att gå samman och nå sin publik. Sömncenter runt om i världen inbjuds att undervisa om den senaste forskningen och kunskapen i ämnet sömnbesvär, ett problem som kan ha många orsaker. Sådant som kan påverka sömnkvaliteten negativt är - till exempel: stress och oro, sjukdom, buller, temperatur, ljus, teknik, miljöförhållanden, underlag, sömnapné (som drabbar 17 procent av männen och nio procent av kvinnorna, vanligtvis från medelåldern och uppåt) - med mera.

► Läs också: Sociala medier ger sämre nattsömn

 

Dålig sömn - en riskfaktor för psykisk sjukdom, depression och ångest
God sömn underlättar bevarandet av psykisk hälsa, skriver organisationen.
– Sömnstörningar är en riskfaktor för psykiska sjukdomar som depression och ångest.
Lyckas man att få bukt på dessa saker kan sömnkvaliteten däremot bli bättre, vilket är bra såväl för individen själv som för samhället i övrigt.
– Att inte få kvalitetssömn kan bland annat leda till bristande uppmärksamhet, minskad koncentration och minskad produktivitet och samtidigt öka risken för trafikolyckor.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade

De tre grundpelarna för god sömnkvalitet är:
1. Längden
Sömnens längd bör vara tillräcklig för att den sovande ska vara utvilad och pigg följande dag.
2. Kontinuitet
Sömncykler bör vara smidiga, utan avbrott.
3. Djup
Sömn bör vara tillräckligt djup eller tillräckligt kvalitativ för att vara stärkande och uppfriskande.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Några tips vid sömnbesvär:

Extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol - vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa. 
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression - och grått hår.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp.

Örter och naturliga sömnpreparat
Tillskott som innehåller till exempel valeriana, melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Exempel på preparat:
• Melissa Dream (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Neurokan, Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana).

Aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser. Finns även som tillskott. 
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.