Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinnliga veganer visar bättre uthållighet än icke veganer

Antalet veganer i Sverige är cirka fyra procent och det väntas stiga. Något det pratats om länge är att det är mer ansträngande att träna om man inte äter proteiner i form av kött eller fisk. Men nu har en studie på kvinnor visat att de som äter vegansk mat hade högre syreupptagningsförmåga än som de som äter blandkost.

Att äta vegansk mat är att utesluta alla animaliska produkter ur kosten. Det betyder också att ägg- och mjölkprodukter utesluts, veganer äter inte heller några färdiga produkter som har spår av ingredienser som kommer från djur. Etik och moral ligger oftast till grund för de nya kostvalen.

LÄS OCKSÅ: 12 källor till protein för den som inte äter kött

Vegener hade fördelar

En studie som nyligen publicerades i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition berättade om att forskare följt 56 kvinnor varav hälften ätit veganskt i minst två år och andra hälften var blandkostare. De fann att kvinnorna som var veganer hade en bättre uthållighet och högre maximal syreupptagningsförmåga än de kvinnor som åt blandkost. Veganerna hade även längre tid till utmattning vid en maximal ansträngning, jämfört med blandkostgruppen.

Dock fann man inga skillnader när det handlade om BMI, fetthalt på kroppen, muskelstyrka och fettfri massa samt nivån på den fysiska aktiviteten.

 

Resultatet visar att den uppfattning som finns som handlar om att vegansk kost är en nackdel för de som tränar blir omkullkastad eftersom studien visade att vegangruppen bara hade fördelar.

LÄS OCKSÅ: Vegantrenden växer explosionsartat – även inom kosttillskottsbranschen

Bra proteiner från växtriket

Ibland pratas det om att veganer inte kan bygga muskler, men det är också ett felaktigt antagande. Det har motbevisats av ett flera studier. Det spelar ingen roll vart protein kommer ifrån, det handlar bara om att äta protein som bidrar till muskeltillväxt. Det finns en rad bra växtbaserade proteiner, och för den som tränar mycket finns veganska proteinpulver som till exempel består av hampafrön, solroskärnor och ärtor.

Av Inger Palm

Källor: Läkare för framtiden och Nature


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.