L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt | Kurera.se
Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort.  
Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. 
Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

Brist på sömn associeras med en högre risk att drabbas av sjukdomar och minskad livskvalitet. Sömnmedel leder ofta till beroende och har andra sidoeffekter såsom dåsighet dagtid.

L-teanin förbättrar sömnkvaliteten och hjälper dig varva ner
Forskare har tittat på fler olika studier som gäller kopplingen mellan l-teanin och god nattsömn. De har bland annat tittat på hur länge man sover, sömnkvaliteten, hur ofta man vaknar upp och hur utsövd man känner sig när man vaknar.

 

Sammanfattningsvis såg forskarna att 200 milligram l-teanin ger en bättre sömnkvalitet. Man sover inte längre men bättre och känner sig mer utsövd. Inte heller blir man dåsig av aminosyran utan effekten kommer av dess avstressande, lugnande effekt.
Det går utmärkt att ta l-teanin även dagtid om man är stressad och behöver varva ner. Effekten kommer ofta inom en halvtimme.

Läs också: Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

Sömnstudie på män
Man lät 20 friska män prova att äta 200 milligram l-teanin en timme innan sänggående för att se om det gav bättre sömnkvalitet. Studien var dubbelblind och placebokontrollerad, vilket innebär att deltagarna fick äta både placebo (overksamma sockerpiller) och l-teanin men de visste inte när de fick vad.
Resultatet för majoriteten av deltagarna blev en bättre sömnkvalitet, färre uppvaknanden och färre mardrömmar. De som fick l-teanin uppgav också att de kände sig mer utsövda.

► Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

Sömnkvalitet på kvinnor efter menopaus
En annan studie gjordes på kvinnor som passerat klimakteriet, en grupp som ofta uppger att de sover sämre och vaknar oftare nattetid. Även här var det 20 deltagare och en dubbelblind placebokontrollerad studie. I denna studie mätte man även pulsen och kunde konstatera att deltagarna fick en något lägre puls första delen av natten när de tog l-teanin, vilket tyder på större avslappning. Man kunde även här se att kvinnorna som fått l-teanin kände sig mer utsövda och fick bättre sömnkvalitet.

 

Sömneffektivitet hos barn med ADHD
Över hälften av alla barn med ADHD har sömnsvårigheter. I en annan placebokontrollerad studie lät forskarna 93 pojkar mellan åtta och tolv år med ADHD-diagnos äta aminosyran. De som fick l-teanin fick det i en dos om 200 milligram på morgonen och 200 milligram på kvällen. Här fick föräldrarna sedan svara på ett utvärderingsformulär och man kunde konstatera att sömnen förbättrades avsevärt med l-teanin. Pojkarna fick både bättre sömnkvalitet och färre uppvaknanden. Föräldrarna kunde även se en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

► Läs också: Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

Kan öka prestationen
Forskning visar även att l-theanin hjälper oss att prestera bättre när vi är oroliga eller rädda – och öka vårt mentala välbefinnande igen.

 

En säker aminosyra
L-teanin är en växtaminosyra som finns naturligt i grönt te. Det är ett helt säker ämne som dels druckits i många tusen år och dels testats noga utan att man kunnat hitta några bieffekter. Det ger ingen dåsighet och kan användas för dess avstressande effekt såväl dag som natt. Det kan tas kontinuerligt eller bara vid behov.
Studier visar att l-teanin främjar god sömnkvalitet utan trötthet. Eftersom L-teanin inte medför sömnighet dagtid kan det också användas när som helst på dygnet.

Finns som tillskott
Ska man använda l-teanin för sömn bör man ta det i form av tillskott då man annars behöver dricka minst två, tre koppar te för att uppnå rätt dos av ämnet. Te har dessutom även en urindrivande – och ibland även uppiggande – förmåga som kan störa sömnen.
Populära kosttillskott med l-teanin är bland annat produkterna CoolDown (som finns även som vegananpassade kapslar), ProCalmin, EnergiBalans och B-Relax.

Av Isabelle G Hedander

Referens:  Theertham P. Rao PhD, Motoko Ozeki PhD & Lekh R. Juneja PhD (2015) In Search of a Safe Natural Sleep Aid, Journal of the American College of Nutrition, 34:5, 436-447,
DOI: 10.1080/07315724.2014.926153

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.