Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna mediterar utomhus

Lär dig meditera – i några enkla steg

Att meditera innebär att vara närvarande i nuet, tömma sinnet på tankar och uppnå fullständig avslappning.
Lättare sagt än gjort ibland.
Här är en grundkurs i hur du kommer igång att meditera.

Meditation har sina rötter i buddhismen, har funnits i tusentals år och har en rad olika hälsoeffekter, som exempelvis förbättrade minnesfunktioner i hjärnan.
Men hur gör man egentligen?
Annika Kvist är yogalärare, kostrådgivare och aktuell med boken ”Healthy happy living”, och upptäckte meditation för sju år sedan när hennes liv var som mest hektiskt.
– Jag arbetade heltid, reste mycket och är av naturen en person som inte gärna tackar nej till livet, och det slutade med att jag adderade nya saker och uppgifter utan att prioritera och tacka nej till någonting.

LÄS OCKSÅ: Några enkla knep för bättre sömn

Sover bättre
När Annika Kvist började söka efter verktyg för att hitta balans i livet upptäckte hon meditationen. Något som har fått stor betydelse.
– Meditation får mig att vara närvarande, fokusera på rätt saker och hjälper mig att inte lägga tid på att älta. Dessutom går min vilopuls ner och jag sover bättre med en större andel kvalitativ djupsömn.
Här är hennes bästa nybörjartips för att komma igång med meditation.

 

LÄS OCKSÅ: Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Förbered dig mentalt inför din meditation
Genom att förbereda dig mentalt kommer du kunna skapa en långsiktighet i din meditation. Fundera över dessa frågor:
• Intention – varför vill du meditera? Vad vill du uppnå?
• Planera – avsätt tid och bestäm dig för vilka dagar och när på dagen du vill meditera.
• Ha tålamod – var medveten om att det inte handlar om att sluta tänka. Lär dig istället att observera dina tankar. Ett sätt att göra det på är att se dina tankar som ett vattenfall som alltid är där men som du inte behöver agera på.
• Ritual – gör din meditationsstund till din egen. Kanske vill du tända en ljuslykta eller dricka en kopp te före eller efter meditationen?

Förbered dig praktiskt
• Sätt ett larm, men ha helst inte mobilen i samma rum, då det kan påverka dig negativt. Ange hur många minuter du vill sitta. Kanske vill du börja med fem minuter för att sedan öka antalet minuter successivt.
• Sätt dig i en bekväm ställning exempelvis med korslagda ben, på knä eller på en stol. Det går också bra att ligga ner. Somna inte, bara blunda.
• Fokusera på din andning och låt andetaget bli mjukt och följsamt. Nu är du redo att börja meditera – välj en meditation som passar dig

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Tre meditationsövningar
1. Självreflektion
Varje dag blir vi översköljda med information och intryck som vi behöver förhålla oss till. Det här är därför en perfekt startövning där du checkar in och flyttar fokus utifrån och in i dig själv. Hur mår du idag? Jag börjar alltid mina yogaklasser med den här övningen. Gör övningen regelbundet i cirka 5 min – 10 min under en vecka.

Syfte: Skapa mental närvaro och lyssna in kroppens och sinnets signaler, vilket i sin tur leder till ökad självkännedom och självkänsla.

Tips!
När du gjort den här övningen några gånger kan du byta frågor. Öva på att bli din egen rådgivare.

 

Så här gör du
1. Bli medveten om ditt andetag Hur andas du? Andas du högt upp i bröstkorgen eller med magen? Försök istället att andas in mjukt, djupt, naturligt och långsamt genom näsan, låt bröstkorg och mage få ta plats och expandera när du andas in. Låt axlarna slappna av.
2. Bli medveten om din kropp. Känner du några spänningar? Hur känns området runt käkarna, axlarna och höfterna? Det är i dessa områden där stelheter ofta sitter. Låt utandningen göra dig mjuk och avslappnad i kroppen.
3. Reflektera över dina tankar. Är tankarna snabba, yviga eller långsamma? Är de positiva eller negativa?
4. Stanna där du är och möt dig själv. Känn in och reflektera, hur mår jag idag, vad behöver jag för att bli mitt bästa jag?
5. Avsluta meditationen och öppna dina ögon. Hur kändes det? Har du fått svar på hur du mår och vad du behöver just idag? Om inte kanske du kommer närmare svaret nästa gång. Lär känna dig själv genom dessa tre dimensioner: andetaget, kroppen och tankarna.

LÄS OCKSÅ: Meditationstrucks tar meditationen ut på gatorna

2. Fyrkanten
Under den andra veckan kan du göra den här enkla och konkreta meditationen som passar bra för dig som har många tankar i huvudet. Här ska du visualisera att du ser en fyrkant i ditt inre, den får gärna vara i din favoritfärg och kanske med fina skuggor runtomkring. Sitt ungefär fem minuter vid varje tillfälle.

Syfte: Hjälper dig att ta kommandot över dina tankar och bli mer fokuserad. Du förlänger ditt andetag och låter kroppen och sinnet förenas i andetaget vilket skapar ett lugn.

Så här gör du
1. Sätt dig bekvämt.
2. Slappna av i kroppen och slut dina ögon och visualisera din fyrkant i färg och form. Börja sedan andas samtidigt som du "följer" fyrkantens konturer, så att varje steg nedan motsvarar en sida.
3. Andas in och räkna till fyra.
4. Håll andan och räkna till fyra.
5. Andas ut och räkna till fyra.
6. Håll andan och räkna till fyra. Börja sedan om igen. Upprepa fyrkanten 10 gånger eller så många gånger som du känner att du behöver för att komma ner i varv. Öppna sedan försiktigt upp dina ögon och reflektera över känslan i kroppen nu mot när du började – hur känns det?

 

3. Visualiseringsmeditation
Den tredje veckan är du redo för en lite mer avancerad övning. Här jobbar du med en tydlig, konkret meditation. Stanna i meditationen mellan 10–15 minuter.

Syfte: Utveckla en avspänd, sensorisk och livfull medvetenhet. Ger dig ett avbrott från vardagen som skapar en känsla av upprymdhet och energi efteråt.

Så här gör du
1. Sätt dig bekvämt.
2. Slappna av i kroppen och slut dina ögon.
3. Andas in genom näsan och ut genom näsan några gånger – mjukt och avslappnat.
4. Föreställ dig att du följer en skogsstig.
5. Du kommer nu att aktivera dina sinnen genom avisualisera hur din skogsstig ser ut. Vilka växter och träd finns utefter stigen? Kan du känna in hur det doftar? Vilka ljud finns i skogen? Hur känns luften och den svaga vinden mot ansiktet?
6. Känn in och använd dina sinnen för att uppleva så mycket som möjligt under resans gång. Öppna sedan försiktigt upp dina ögon och reflektera över känslan i kroppen nu mot när du började – känner du någon skillnad?

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.