Läs- och lyssningstips för lata dagar

Fakta

Böckerna kan du antingen köpa hos välsorterade bokhandlare eller låna på biblioteket.
Poddarna hittar du här.

Sommar, sol och lata dagar, läsning i solstol eller hängmatta eller varför inte testa pod-radio. Kurera listar några läs- och lyssningsvärda böcker och poddar på temat hälsa.

Det finns mågna spännande och intressanta hälsoböcker och poddar att läsa och lyssna in sig på när det vi är lediga och har tid att koppla av och njuta. Här följer några tips från oss på Kurera.

Böcker
Hälsorevolutionen
Av Maria Borelius
En personligt betraktelse och en djupdykning i vad antiinflammatorisk kost och livsstil kan göra för hälsan.

 

100 procent hälsa
Av Peter Feldt
En vägledande bok från generalsekreteraren i Kroppsterapeuternas riksförbund som har många års erfarenhet av arbete med människors hälsa bland annat i sin roll som kiropraktor.

Hello Glow
Av Hannah Sjöström
En bok om skönhet inifrån men också med koll på utsidan, något som knappast kan undivkas nrä det är kvinnan bakom sajten Naturligt snygg som suttit vid tangentbordet.

LÄS OCKSÅ: Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Poddar
Kost och hälsa
Food Pharmacy-podden
En podd om tarmfloror, goda bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat av Lina Nertby Aurell och Mia Clase från den populära sajten med samma namn.

Hälsosnack med Lotta och Victoria
Hälsa och wellness ur ett helhetsperspektiv, med kost och välbefinnande i centrum. Med intressanta och inspirerande gäster.

 

Hälsohormoner
Detta är en podcast som tar upp allt som påverkar våra hormoner, det vill säga allt vi gör; hela tiden, varje dag. Tine Worén och Sofi Eklund tar upp ämnen som naturlig kost och rörelse, fertilitet, stress, sömn, giftminimering i vardagen, och så precis allt däremellan.

LÄS OCKSÅ: Yogaläraren Magnus sänker trösklar

Träning
Träningspodden
Vill du komma igång med din träning? Eller hitta inspirationen att ta din träning till nästa nivå? Programledaren Jessica Almenäs och träningsexperten Lovisa Sandström peppar dig.

Yogadoktorn
Om yoga, medicin, vetenskap och hälsa med Elin Sandberg. Lättillgänglig och enkel yoga som alla kan göra och som alla har tid och råd med.

LÄS OCKSÅ: Doktorn ordinerar naturlig supermat

Psykologi och pepp
Beroendepodden
Annelie Ståhl tar upp alla sorters beroende, missbruk, medberoende, kriminalitet och psykisk ohälsa. Vi lära oss mer om beroendesjukdomen genom att följa människor som tagit sig ur ett beroende, missbruk, medberoende och höra hur dom har gjort för att ta sig ur och tillfriskna.

 

Positiv psykologi med Benjamin och Emelie
Båda är akademiskt utbildade inom positiv psykologi, psykologisk coachning och neurovetenskap. Här delar de med sig av kunskap och verktyg med förhoppningen att inspirera till positiva förändringar och ökat välmående.

Sunshinepodden
Carina Sunding och Marie Thorslund från det kvinnliga nätverket 4good gästas varje vecka av kända personer. Med sin pod vill de  stärka och inspirera dig att leva det liv du vill leva och förverkliga dina drömmar.

The Life Coach
En podcast av Jacob Hellberg om självhjälp, personlig utveckling, hälsa och coaching som vill fylla ditt liv med mer meningsfullhet genom ett ökat medvetande om varför du tänker, känner och agerar som du gör. Få hjälp att bli den du alltid velat vara, lev det liv du alltid velat leva och uppfylla dina innersta drömmar och målsättningar.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Böckerna kan du antingen köpa hos välsorterade bokhandlare eller låna på biblioteket.
Poddarna hittar du här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.