Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Författaren Frida Skybäck

Författaren Frida Skybäck Foto: Hans Jonsson

”Läsningen hjälpte mig att slappna av, släppa alla krav och lyssna inåt”

Frida Skybäck

Gör: Författare aktuell med romanen "Bokskåpets hemlighet"
Bor: Lund
Familj: Man och två barn
Ålder: 40
Så mår jag bra: Av läsning och att umgås med familjen

Att läsa feelgoodböcker hjälpte Frida Skybäck - inte bara att återhämta sig och läka efter en utmattningsdepression - men böckerna inspirerade också henne att lägga om sitt liv och våga satsa på sin stora dröm att bli författare.

Vårvintern 2010 drabbades jag av en utmattningsdepression. Jag hade arbetat som lärare i fyra år och var överväldigad av den enorma arbetsbördan och den ständiga känslan av att aldrig räcka till. För att få loss fler arbetstimmar skalade jag bort allt som var roligt – träning, återhämtning och socialt umgänge – och drabbades av ständiga infektioner och svåra sömnproblem. Det ledde till att jag glömde bort de enklaste saker och knappt orkade ta mig mellan klassrummen. Till slut gick det inte längre och jag blev sjukskriven.

LÄS OCKSÅ: Deckardoktorn Jonas Moström: ”Att läsa böcker är vaccination mot stress”

Som tur är träffade jag en klok läkare som bara gav mig en enda uppgift. Ta en promenad varje dag och gör sedan något du tycker är roligt. Det kan låta enkelt, men i början fick jag verkligen släpa mig ut på den där promenaden. Och att hitta något roligt var också en utmaning där jag satt i min ensamhet och grät över hur misslyckad jag var som, trots alla varningar, rusat rakt in i den berömda väggen. Jag var i desperat behov av verktyg för att hantera mina känslor och förbättra mitt mående. Till slut landade jag i att jag behövde ett sätt att återhämta mig och samla kraft på, det som visade sig fungera allra bäst var läsning.

 

Att försvinna in i en bok och låta sig svepas med av historien hjälpte mig att bearbeta egna tankar och känslor. Det gav mig en paus från den malande oron och blev ett sätt att slappna av, släppa alla krav och lyssna inåt. Genom att spegla mig i karaktärernas förehavanden kunde jag fundera över mitt eget liv och de valmöjligheter som fanns.

Läsningen fick mig stegvis att må bättre och jag började förstå böckernas läkande kraft. De erbjöd inte bara ett andningshål, utan fungerade även som en form av terapi. Forskningen pekar faktiskt på att det finns många fördelar med att konsumera litteratur. En studie från University of Sussex från 2009 visar till exempel att läsning kan reducera stress med upp till 68 procent. Därmed är läsning en snabbare och mer effektiv avslappningsmetod än till exempel att lyssna på musik eller att dricka en kopp te. Anledningen till att just läsning fungerar så bra förklarar forskarna med att när du går in i en fiktiv värld så befrias du från de stressfaktorer som du upplever i ditt vardagliga liv.

LÄS OCKSÅ: Därför är feelgood-böcker bra för hälsan

Andra studier pekar på att läsning ökar vår empati, ger oss bättre förståelse för vår omvärld och hur vi själva fungerar, så kallad ”theory of mind”, och minskar risken för Alzheimers. Deprimerade människor känner sig mer positiva efter att de läst om andra människor med psykisk ohälsa som får hjälp och strävar efter att tillfriskna. Dessutom kan vi bli inspirerade och må bättre av att läsa om människor som genomför positiva förändringar i sina liv, eftersom våra hjärnor inte till fullo skiljer på vad vi själva gör och vad vi läser om. Engagerar vi oss i en karaktär som övervinner ett stort hinder så upplever vi det som att vi har övervunnit hindret och det får oss att må bättre.

Under den här perioden i mitt liv upptäckte jag en helt ny bokgenre – feelgoodlitteraturen. En feelgoodroman handlar nästan alltid om personer som genomgår stora livsförändringar. Ofta har huvudkaraktären drabbats av något svårt som en skilsmässa, att förlora en närstående eller att bli avskedad från jobbet. Huvudkaraktären behöver omvärdera sin situation, men fokus ligger alltid på resan tillbaka till ett bättre mående. Dessutom innehåller feelgoodromaner humor, värme och mysiga miljöer. Med andra ord är de riktiga lyckopiller!

LÄS OCKSÅ: Därför ska du skriva dagbok

Feelgoodlitteraturen hjälpte mig på fler sätt än att bara läka, den inspirerade mig att lägga om mitt eget liv och våga satsa på min stora dröm – att själv bli författare. 2018 slog jag igenom brett och gemensamt för mina böcker är att de alla handlar om hur böcker och litteratur på olika sätt förenar oss människor och min dröm är att inspirera fler att hitta till den läkande läsningen.

 

Själv mår jag betydligt bättre i dag än för tio år sedan. Jag får ägna mina dagar åt det jag älskar mest, att skriva, och jag kan planera min arbetstid på ett sätt som minimerar stressen. Dessutom är jag noga med träning, socialt umgänge och återhämtning – framför allt läsningen. Trots att jag lägger all min vakna tid på böcker tycker jag fortfarande inte att det finns någonting som är bättre än att försvinna in i en riktigt god historia.

Av Frida Skybäck, författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Frida Skybäck

Gör: Författare aktuell med romanen "Bokskåpets hemlighet"
Bor: Lund
Familj: Man och två barn
Ålder: 40
Så mår jag bra: Av läsning och att umgås med familjen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!