Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Nutritionist, kursledare och grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som ger webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift.
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. Det går att påverka risken att drabbas av våra vanligaste livsstilssjukdomar.  I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

 

En bra början är att fokusera på hälsan istället för att bara ”gå ner i vikt”.
– Den som gör det har mycket att vinna och större chans att lyckas, säger Lina.
För att lyckas behöver du fundera på vad som motiverar dig och gå systematiskt till väga. Det är även viktigt att ha en realistisk förväntan på resultatet förklarar hon.

Sluta banta!
Att ha viktnedgång som mål kan göra att man missar hela poängen och kan i många fall faktiskt utgöra ett hinder menar Lina.
– Om du istället har som mål att förbättra din hälsa och fokuserar på att må bra, vara glad och orka göra det du vill i livet blir det meningsfullt, säger Lina.

 

LÄS OCKSÅ: Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Viktnedgång blir en bonus
När man anpassar livsstilen för att uppnå sina mål, och kroppen får den näring den behöver, kommer den automatiskt att hitta sin optimalvikt och eventuell övervikt kommer att försvinna, lovar Lina.
– Istället för att vara ditt enda fokus blir viktnedgång en positiv biverkning av att du börjar leva hälsosammare och äter den mat som passar din kropp.

 

LÄS OCKSÅ: Medelhavskost bidrar till att minska depression

Utforma dina hälsomål
Lina rekommenderar att man funderar ordentligt över vad som är viktigt i livet och utformar sina hälsomål efter det.
• Börja med att fråga dig själv vad det är du vill uppnå.
• Satsa på mål som är realistiska och håller i längden.
• Lina är noga med att poängtera att det inte handlar om en quick fix, utan att skapa en livsstil som går att upprätthålla.
Satsa på att må bra – varje dag.

LÄS OCKSÅ: Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

 

 

Lina Åhlen.

Vilka är dina hinder?
En viktig del i att utforma en genomförbar plan, är att titta på vad som hindrar dig från att nå dina mål.
• Varför är du inte där du vill vara idag? För att få reda på varför du inte är där idag och hur du kan ändra på det behöver du titta bakåt. Är det en livssituation som skapar stress, ett beroende, en sjukdom?
• Vad hindrar dig från att komma dit? Framtidsperspektiv. Ta reda på vilka hinder som finns och ta fram en plan för att minska dina hinder. Om ett hinder är att du ofta är ute på ärenden när det är dags att äta kan du planera att ta med dig något ätbart som passar in i din plan för att nå dina mål.

Behöver inte göra rätt hela tiden
Lina poängterar att det är viktigt att vara snäll mot sig själv, ingen klarar av att vara duktig 100 procent av tiden.
– Tänk 80:20, till 80 procent äter du enligt den nya planen och 20 procent unnar du dig.
Man kan själv välja om man vill följa 80:20 eller 85:15, 90:10, 95:15 förklarar Lina.
– Kom ihåg att det viktiga inte är att undvika att göra misstag, utan det viktiga är att komma på banan igen, uppmuntrar Lina.

I nästa del går Lina in på inflammation och epigenetik och varför vi behöver ta hand om vår tarmflora.

Av Nina Törmark 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Nutritionist, kursledare och grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som ger webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift.
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Fakta

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

 

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".

Trädgården läkte artistens psykiska ohälsa – släpper nu bok om odling

Intervju

Vissa som mår psykiskt dåligt har självskadebeteenden eller stoppar fingrarna i halsen. Artisten och poptrubaduren Karl Martindahl stoppade fingrarna i jorden i stället. För Kurera berättar den bokaktuelle musikern om sina mörka år och om det som till slut blev hans väg tillbaka – och som numera är hans livsföljeslagare: odlingen. "Odling ger rötter i dubbel bemärkelse. En naturlig självmedicinering fanns rakt framför näsan på mig", säger han till Kurera.

Det är dags att prata om mens på jobbet!  

Kurera debatt

Lika självklart som det är att människor blir hungriga och behöver lunchraster, eller kissnödiga och behöver toaletter, bör det vara att ta hänsyn till personers menstruella behov. Därför vill organisationen Mensen - forum för menstruation, menscertifiera våra arbetsplatser.