Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Nutritionist, kursledare och grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som ger webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift.
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. Det går att påverka risken att drabbas av våra vanligaste livsstilssjukdomar.  I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

En bra början är att fokusera på hälsan istället för att bara ”gå ner i vikt”.
– Den som gör det har mycket att vinna och större chans att lyckas, säger Lina.
För att lyckas behöver du fundera på vad som motiverar dig och gå systematiskt till väga. Det är även viktigt att ha en realistisk förväntan på resultatet förklarar hon.

 

Sluta banta!
Att ha viktnedgång som mål kan göra att man missar hela poängen och kan i många fall faktiskt utgöra ett hinder menar Lina.
– Om du istället har som mål att förbättra din hälsa och fokuserar på att må bra, vara glad och orka göra det du vill i livet blir det meningsfullt, säger Lina.

LÄS OCKSÅ: Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Viktnedgång blir en bonus
När man anpassar livsstilen för att uppnå sina mål, och kroppen får den näring den behöver, kommer den automatiskt att hitta sin optimalvikt och eventuell övervikt kommer att försvinna, lovar Lina.
– Istället för att vara ditt enda fokus blir viktnedgång en positiv biverkning av att du börjar leva hälsosammare och äter den mat som passar din kropp.

LÄS OCKSÅ: Medelhavskost bidrar till att minska depression

Utforma dina hälsomål
Lina rekommenderar att man funderar ordentligt över vad som är viktigt i livet och utformar sina hälsomål efter det.
• Börja med att fråga dig själv vad det är du vill uppnå.
• Satsa på mål som är realistiska och håller i längden.
• Lina är noga med att poängtera att det inte handlar om en quick fix, utan att skapa en livsstil som går att upprätthålla.
Satsa på att må bra – varje dag.

LÄS OCKSÅ: Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

Lina Åhlen.

 

Vilka är dina hinder?
En viktig del i att utforma en genomförbar plan, är att titta på vad som hindrar dig från att nå dina mål.
• Varför är du inte där du vill vara idag? För att få reda på varför du inte är där idag och hur du kan ändra på det behöver du titta bakåt. Är det en livssituation som skapar stress, ett beroende, en sjukdom?
• Vad hindrar dig från att komma dit? Framtidsperspektiv. Ta reda på vilka hinder som finns och ta fram en plan för att minska dina hinder. Om ett hinder är att du ofta är ute på ärenden när det är dags att äta kan du planera att ta med dig något ätbart som passar in i din plan för att nå dina mål.

Behöver inte göra rätt hela tiden
Lina poängterar att det är viktigt att vara snäll mot sig själv, ingen klarar av att vara duktig 100 procent av tiden.
– Tänk 80:20, till 80 procent äter du enligt den nya planen och 20 procent unnar du dig.
Man kan själv välja om man vill följa 80:20 eller 85:15, 90:10, 95:15 förklarar Lina.
– Kom ihåg att det viktiga inte är att undvika att göra misstag, utan det viktiga är att komma på banan igen, uppmuntrar Lina.

I nästa del går Lina in på inflammation och epigenetik och varför vi behöver ta hand om vår tarmflora.

Av Nina Törmark 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Nutritionist, kursledare och grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som ger webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift.
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Fakta

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.