Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Nutritionist, kursledare och grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som ger webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift.
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. Det går att påverka risken att drabbas av våra vanligaste livsstilssjukdomar.  I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

En bra början är att fokusera på hälsan istället för att bara ”gå ner i vikt”.
– Den som gör det har mycket att vinna och större chans att lyckas, säger Lina.
För att lyckas behöver du fundera på vad som motiverar dig och gå systematiskt till väga. Det är även viktigt att ha en realistisk förväntan på resultatet förklarar hon.

 

Sluta banta!
Att ha viktnedgång som mål kan göra att man missar hela poängen och kan i många fall faktiskt utgöra ett hinder menar Lina.
– Om du istället har som mål att förbättra din hälsa och fokuserar på att må bra, vara glad och orka göra det du vill i livet blir det meningsfullt, säger Lina.

LÄS OCKSÅ: Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Viktnedgång blir en bonus
När man anpassar livsstilen för att uppnå sina mål, och kroppen får den näring den behöver, kommer den automatiskt att hitta sin optimalvikt och eventuell övervikt kommer att försvinna, lovar Lina.
– Istället för att vara ditt enda fokus blir viktnedgång en positiv biverkning av att du börjar leva hälsosammare och äter den mat som passar din kropp.

LÄS OCKSÅ: Medelhavskost bidrar till att minska depression

Utforma dina hälsomål
Lina rekommenderar att man funderar ordentligt över vad som är viktigt i livet och utformar sina hälsomål efter det.
• Börja med att fråga dig själv vad det är du vill uppnå.
• Satsa på mål som är realistiska och håller i längden.
• Lina är noga med att poängtera att det inte handlar om en quick fix, utan att skapa en livsstil som går att upprätthålla.
Satsa på att må bra – varje dag.

LÄS OCKSÅ: Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

Lina Åhlen.

 

Vilka är dina hinder?
En viktig del i att utforma en genomförbar plan, är att titta på vad som hindrar dig från att nå dina mål.
• Varför är du inte där du vill vara idag? För att få reda på varför du inte är där idag och hur du kan ändra på det behöver du titta bakåt. Är det en livssituation som skapar stress, ett beroende, en sjukdom?
• Vad hindrar dig från att komma dit? Framtidsperspektiv. Ta reda på vilka hinder som finns och ta fram en plan för att minska dina hinder. Om ett hinder är att du ofta är ute på ärenden när det är dags att äta kan du planera att ta med dig något ätbart som passar in i din plan för att nå dina mål.

Behöver inte göra rätt hela tiden
Lina poängterar att det är viktigt att vara snäll mot sig själv, ingen klarar av att vara duktig 100 procent av tiden.
– Tänk 80:20, till 80 procent äter du enligt den nya planen och 20 procent unnar du dig.
Man kan själv välja om man vill följa 80:20 eller 85:15, 90:10, 95:15 förklarar Lina.
– Kom ihåg att det viktiga inte är att undvika att göra misstag, utan det viktiga är att komma på banan igen, uppmuntrar Lina.

I nästa del går Lina in på inflammation och epigenetik och varför vi behöver ta hand om vår tarmflora.

Av Nina Törmark 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Nutritionist, kursledare och grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som ger webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift.
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Fakta

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

 

Glad kvinna

”Känslor är inget flum – de är logiska”

Krönikan

Länge har den gängse synen på våra känslor varit att de kan och ska kontrolleras. Känslor har ansetts oberäkneliga och onödiga, precis som blindtarmen. Men känslor är inget flum, utan de är vårt styrsystem, och om vi inte lyssnar till dem så påverkar det såväl vår psykiska som vår fysiska hälsa, skriver Anna Eriksson Skarin och Maria-Pia Gottberg i sin krönika.

Solveig Hagström

Hon skyddar ögonen med blåbär

Intervju

Hennes mamma hade problem med gula fläcken vilket gjorde synen sämre. När Solveig Hagströms båda systrar började äta tillskott med blåbär, ville hon också prova. Idag är hon nästan åttio år och har inga problem med synen – mörkerseendet har till och med blivit bättre.