Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”

Stephanie Spindler Jonsson

Gör: Entreprenör och grundare av MyPauze
Ålder: 27
Bor: Stockholm (men kommer ursprungligen från Älmhult i Småland)
Familj: Mamma, pappa, lillebror och sambo
Så mår jag bra: Genom att träna och spendera tid med familj och vänner. Återhämta mig gör jag bäst i de småländska skogarna.

Hur många gånger per dag plockar du upp din mobiltelefon?
Med största sannolikhet betydligt fler gånger än vad du tror.
När Stephanie Spindler Jonsson började reflektera hur stort inflytande mobiltelefonen hade på hennes vardag fick hon nog.

Väckarklockan ringer, två sekunder senare håller jag väckarklockan i handen. Telefonen. Jag går in på Instagram för att uppdatera mig. Det var trots allt åtta timmar sedan jag senast kollade flödet och mycket kan ha hänt under natten. Eller?

LÄS OCKSÅ: ”Finns det någon poäng med att ses i det verkliga livet?”

Jag scrollar igenom flödet på Instagram, Facebook, kollar om det finns något nytt på Snapchat. Hinner även kolla SMHI, Aftonbladet, privata mailen och jobbmailen. Jag kollar på klockan, oj 30 minuter har gått sedan klockan ringde och nu blir det en stressig morgon. Jag lämnar lägenheten och beger mig till tunnelbanan. Känner mig orolig och tänker ”jag glömde väl inte telefonen i hallen” och känner efter i fickan. Det är lugnt, telefonen är med.

Väl på tunnelbanan hinner jag knappt sätta mig ner förrän telefonen sitter fastklistrad i min hand igen. Och jag är inte ensam. Jag kollar flödet på Snapchat, Instagram, Facebook och Aftonbladet igen. Nu var det trots allt en timme och tio minuter sedan jag kollade flödet senast. Jag lyfter blicken och ser mig omkring i vagnen, alla sitter med sina telefoner. Mannen bredvid mig spelar CandyCrush och en mamma med barnvagn framför mig står som fastklistrad framför sin skärm. Hennes barn sitter i barnvagnen och kollar på henne

 

Stephanie Spindler Jonsson Foto: Elvira Blomgren

utan att få ögonkontakt. 20 minuter går fort när man slösurfar och jag hinner precis reagera och hoppa av vagnen i tid.

LÄS OCKSÅ: Elin Liljero Eriksson: “Så detoxade jag från sociala medier”

När jag väl kommer till jobbet känner jag mig stressad. Dagen fylls med möten och arbete framför datorn. Telefonen ligger alltid på en armlängds avstånd. Det lyser upp på mobilskärmen och jag sträcker mig genast efter telefonen. Ny statusuppdatering på Dagens nyheter. Någon bilolycka i Norrland. Tre minuter senare får jag en ny nyhetsnotis på Snapchat. Jag kollar. En bild på en palm. Ser härligt ut tänker jag, vill också ha semester. Återgår till min mail men inser att jag helt har tappat tråden. Fortsätter jobba. Fastnar i ett jobbigt mail och tänker att jag behöver en paus innan jag svarar och utan att reagera sträcker jag mig automatiskt efter min telefon igen.

Jag funderar på hur många steg som jag gått idag och går in på hälsa-appen och kollar. 3224 steg. Besöker damernas. Halvvägs dit vänder jag på klacken. Jag glömde telefonen. Den måste följa med. Lunch. Tar med mig telefonen till lunchrummet. Lägger den på bordet bredvid mina kollegors telefoner. Det bildas en stor hög på bordet. Det plingar och blinkar i telefonerna och jag noterar att vi avlöser varandra med att lyfta upp telefonerna. Upp och ner, ner och upp. Allt som vi diskuterar googlar vi upp och fördjupar oss i. Jag får reda på att ”Singapuran” är världens minsta katt-ras och ofta inte väger mer än två kilo. Intressant...

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Eftermiddagen fortsätter och jag sträcker mig efter min telefon minst 20 gånger till innan jag rundar av arbetsdagen. Aftonbladet, Instagram, Facebook, mailen, LinkedIn, Snapchat, DN, DI, Hemnet och SMHI. Googlar på några restauranger, bokar om ett träningspass och svarar på några sms. Tusan, jag måste skriva grattis till min kusin på Facebook också, han fyller ju år.

Möter upp en vän efter jobbet. Vi träffas på ett fik. Båda lägger fram sina telefoner på bordet bredvid kaffet. Vi fotograferar våra kaffekoppar och lägger minst tio minuter på att hitta ett schysst filter därefter publicerar vi våra inlägg i alla våra sociala medier. Våra notiser avlöser varandra. Det trillar in likes. HÄRLIGT! Efter 15 minuter har min vän fått 68 likes och jag har bara fått 41 likes... Varför då undrar jag? Jag börjar fundera på om jag kanske borde ha tagit ett annat filter? Kanske ändrat texten? Kan inte låta bli att bli lite besviken. Vi pratar mellan våra statusuppdateringar och snart har en timme gått. Vi skiljs åt och på vägen till tunnelbanan funderar jag på vad vi egentligen pratade om. Kommer på mig själv att jag glömde fråga henne om hon trivs på sitt nya jobb? Och när var det egentligen hon ville ha hjälp med att måla om den där väggen. Eller var det en dörr? Jag minns inte.

 

Väl på tunnelbanan kollar jag på kaffebilden som jag la upp på Instagram. Den är fin. Det ser verkligen ut som att vi hade en mysig fika även fast jag inte minns allt vi pratade om längre. Men bilden blev bra och det är viktigt. Dessutom är jag nu uppe i 57 likes. Väl hemma lagar jag middag med min sambo. Vi sätter oss framför tv:n och käkar. Vi båda lägger våra telefoner på soffbordet. ”Bonde söker fru” visas på tv:n.

LÄS OCKSÅ: 7 tips hur du tar kontroll över mobilberoendet

Så fort det blir reklam sträcker vi oss båda automatiskt efter våra telefoner. Vi kollar på sociala medier i tystnad. Programmet fortsätter och vårt beteende upprepar sig vid varje reklampaus. Jag känner mig tom och förstår inte varför? Vi umgås ju. Jag fortsätter matas med information från alla mina sociala kanaler. Jag läser om en ny träningsdiet, bensinpriset ska höjas, en gammal kollega har köpt nytt hus och tre personer har varit inne på LinkedIn profil. Suck.

Jag sneglar på min sambo som sitter uppslukad i en gruppchat på Facebook och funderar på hur hans dag har varit... Det börjar bli sent. Vi förflyttar oss till sovrummet och båda fortsätter att slösurfa på telefonerna i minst 30 minuter till innan vi släcker lampan. Jag känner mig helt slut och innan jag somnar frågar jag mig själv: är det så här det ska vara? Och vart försvann all tid idag?

Det här är en helt vanlig vardag för många människor som påvisar hur stort inflytande våra telefoner faktiskt har på oss utan att vi kanske reflekterar kring det.

Vårt digitala liv har förenklat mycket i vår vardag men det är samtidigt viktigt att vi behåller en balans och inte tillåter våra telefoner att sluka för mycket av vår dyrbara tid. Ibland behöver vi alla en digital paus för att uppskatta det ”riktiga livet”, öka vår närvaro och återhämta oss från allt informationsbrus.

 

Jag har minskat min skärmtid med cirka en timme per dag genom att hitta nya rutiner och vanor. Det går att förändra ett beteende om man bara vill.

Av: Stephanie Spindler Jonsson, entreprenör och grundare av MyPauze, en produkt som blockerar kommunikation och reducerar strålning.

Krönikan publicerades först i Facebook-gruppen “Heja Livet” med över 100 000 kvinnliga medlemmar och efter någon timme hade över 100 personer kommenterat inlägget och delat med sig av sina egna erfarenheter och reflektioner.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Stephanie Spindler Jonsson

Gör: Entreprenör och grundare av MyPauze
Ålder: 27
Bor: Stockholm (men kommer ursprungligen från Älmhult i Småland)
Familj: Mamma, pappa, lillebror och sambo
Så mår jag bra: Genom att träna och spendera tid med familj och vänner. Återhämta mig gör jag bäst i de småländska skogarna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

 

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.