”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”

Stephanie Spindler Jonsson

Gör: Entreprenör och grundare av MyPauze
Ålder: 27
Bor: Stockholm (men kommer ursprungligen från Älmhult i Småland)
Familj: Mamma, pappa, lillebror och sambo
Så mår jag bra: Genom att träna och spendera tid med familj och vänner. Återhämta mig gör jag bäst i de småländska skogarna.

Hur många gånger per dag plockar du upp din mobiltelefon?
Med största sannolikhet betydligt fler gånger än vad du tror.
När Stephanie Spindler Jonsson började reflektera hur stort inflytande mobiltelefonen hade på hennes vardag fick hon nog.

Väckarklockan ringer, två sekunder senare håller jag väckarklockan i handen. Telefonen. Jag går in på Instagram för att uppdatera mig. Det var trots allt åtta timmar sedan jag senast kollade flödet och mycket kan ha hänt under natten. Eller?

LÄS OCKSÅ: ”Finns det någon poäng med att ses i det verkliga livet?”

Jag scrollar igenom flödet på Instagram, Facebook, kollar om det finns något nytt på Snapchat. Hinner även kolla SMHI, Aftonbladet, privata mailen och jobbmailen. Jag kollar på klockan, oj 30 minuter har gått sedan klockan ringde och nu blir det en stressig morgon. Jag lämnar lägenheten och beger mig till tunnelbanan. Känner mig orolig och tänker ”jag glömde väl inte telefonen i hallen” och känner efter i fickan. Det är lugnt, telefonen är med.

Väl på tunnelbanan hinner jag knappt sätta mig ner förrän telefonen sitter fastklistrad i min hand igen. Och jag är inte ensam. Jag kollar flödet på Snapchat, Instagram, Facebook och Aftonbladet igen. Nu var det trots allt en timme och tio minuter sedan jag kollade flödet senast. Jag lyfter blicken och ser mig omkring i vagnen, alla sitter med sina telefoner. Mannen bredvid mig spelar CandyCrush och en mamma med barnvagn framför mig står som fastklistrad framför sin skärm. Hennes barn sitter i barnvagnen och kollar på henne

 

Stephanie Spindler Jonsson Foto: Elvira Blomgren

utan att få ögonkontakt. 20 minuter går fort när man slösurfar och jag hinner precis reagera och hoppa av vagnen i tid.

LÄS OCKSÅ: Elin Liljero Eriksson: “Så detoxade jag från sociala medier”

När jag väl kommer till jobbet känner jag mig stressad. Dagen fylls med möten och arbete framför datorn. Telefonen ligger alltid på en armlängds avstånd. Det lyser upp på mobilskärmen och jag sträcker mig genast efter telefonen. Ny statusuppdatering på Dagens nyheter. Någon bilolycka i Norrland. Tre minuter senare får jag en ny nyhetsnotis på Snapchat. Jag kollar. En bild på en palm. Ser härligt ut tänker jag, vill också ha semester. Återgår till min mail men inser att jag helt har tappat tråden. Fortsätter jobba. Fastnar i ett jobbigt mail och tänker att jag behöver en paus innan jag svarar och utan att reagera sträcker jag mig automatiskt efter min telefon igen.

Jag funderar på hur många steg som jag gått idag och går in på hälsa-appen och kollar. 3224 steg. Besöker damernas. Halvvägs dit vänder jag på klacken. Jag glömde telefonen. Den måste följa med. Lunch. Tar med mig telefonen till lunchrummet. Lägger den på bordet bredvid mina kollegors telefoner. Det bildas en stor hög på bordet. Det plingar och blinkar i telefonerna och jag noterar att vi avlöser varandra med att lyfta upp telefonerna. Upp och ner, ner och upp. Allt som vi diskuterar googlar vi upp och fördjupar oss i. Jag får reda på att ”Singapuran” är världens minsta katt-ras och ofta inte väger mer än två kilo. Intressant...

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Eftermiddagen fortsätter och jag sträcker mig efter min telefon minst 20 gånger till innan jag rundar av arbetsdagen. Aftonbladet, Instagram, Facebook, mailen, LinkedIn, Snapchat, DN, DI, Hemnet och SMHI. Googlar på några restauranger, bokar om ett träningspass och svarar på några sms. Tusan, jag måste skriva grattis till min kusin på Facebook också, han fyller ju år.

Möter upp en vän efter jobbet. Vi träffas på ett fik. Båda lägger fram sina telefoner på bordet bredvid kaffet. Vi fotograferar våra kaffekoppar och lägger minst tio minuter på att hitta ett schysst filter därefter publicerar vi våra inlägg i alla våra sociala medier. Våra notiser avlöser varandra. Det trillar in likes. HÄRLIGT! Efter 15 minuter har min vän fått 68 likes och jag har bara fått 41 likes... Varför då undrar jag? Jag börjar fundera på om jag kanske borde ha tagit ett annat filter? Kanske ändrat texten? Kan inte låta bli att bli lite besviken. Vi pratar mellan våra statusuppdateringar och snart har en timme gått. Vi skiljs åt och på vägen till tunnelbanan funderar jag på vad vi egentligen pratade om. Kommer på mig själv att jag glömde fråga henne om hon trivs på sitt nya jobb? Och när var det egentligen hon ville ha hjälp med att måla om den där väggen. Eller var det en dörr? Jag minns inte.

 

Väl på tunnelbanan kollar jag på kaffebilden som jag la upp på Instagram. Den är fin. Det ser verkligen ut som att vi hade en mysig fika även fast jag inte minns allt vi pratade om längre. Men bilden blev bra och det är viktigt. Dessutom är jag nu uppe i 57 likes. Väl hemma lagar jag middag med min sambo. Vi sätter oss framför tv:n och käkar. Vi båda lägger våra telefoner på soffbordet. ”Bonde söker fru” visas på tv:n.

LÄS OCKSÅ: 7 tips hur du tar kontroll över mobilberoendet

Så fort det blir reklam sträcker vi oss båda automatiskt efter våra telefoner. Vi kollar på sociala medier i tystnad. Programmet fortsätter och vårt beteende upprepar sig vid varje reklampaus. Jag känner mig tom och förstår inte varför? Vi umgås ju. Jag fortsätter matas med information från alla mina sociala kanaler. Jag läser om en ny träningsdiet, bensinpriset ska höjas, en gammal kollega har köpt nytt hus och tre personer har varit inne på LinkedIn profil. Suck.

Jag sneglar på min sambo som sitter uppslukad i en gruppchat på Facebook och funderar på hur hans dag har varit... Det börjar bli sent. Vi förflyttar oss till sovrummet och båda fortsätter att slösurfa på telefonerna i minst 30 minuter till innan vi släcker lampan. Jag känner mig helt slut och innan jag somnar frågar jag mig själv: är det så här det ska vara? Och vart försvann all tid idag?

Det här är en helt vanlig vardag för många människor som påvisar hur stort inflytande våra telefoner faktiskt har på oss utan att vi kanske reflekterar kring det.

Vårt digitala liv har förenklat mycket i vår vardag men det är samtidigt viktigt att vi behåller en balans och inte tillåter våra telefoner att sluka för mycket av vår dyrbara tid. Ibland behöver vi alla en digital paus för att uppskatta det ”riktiga livet”, öka vår närvaro och återhämta oss från allt informationsbrus.

 

Jag har minskat min skärmtid med cirka en timme per dag genom att hitta nya rutiner och vanor. Det går att förändra ett beteende om man bara vill.

Av: Stephanie Spindler Jonsson, entreprenör och grundare av MyPauze, en produkt som blockerar kommunikation och reducerar strålning.

Krönikan publicerades först i Facebook-gruppen “Heja Livet” med över 100 000 kvinnliga medlemmar och efter någon timme hade över 100 personer kommenterat inlägget och delat med sig av sina egna erfarenheter och reflektioner.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Stephanie Spindler Jonsson

Gör: Entreprenör och grundare av MyPauze
Ålder: 27
Bor: Stockholm (men kommer ursprungligen från Älmhult i Småland)
Familj: Mamma, pappa, lillebror och sambo
Så mår jag bra: Genom att träna och spendera tid med familj och vänner. Återhämta mig gör jag bäst i de småländska skogarna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

 

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.