Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lecitin är ett vitaminliknande ämne som främst består av kolin och inositol, och används även som en tillskottskälla för dessa ämnen. Tillskott av lecitin kommer oftast från soja eller från ägg och förekommer i tabletter, kapslar, granulat, vätska eller i greensprodukter.

Lecitin

Funktion
Lecitin är ett vitaminliknande ämne som främst består av kolin och inositol, och används även som en tillskottskälla för dessa ämnen. Det finns i varje cell i såväl växt- som djurvävnad. Vår nervvävnad innehåller rikligt med lecitin och hjärnan består till 40 procent av lecitin. Lecitin utgör också en beståndsdel i det goda HDL-kolesterolet. Det framställs kommersiellt ur sojabönor, majsolja eller äggula. Lecitin är en lipid bestående av kolin, inositol, fosfatider, fosfor och fettsyror. Animaliskt lecitin innehåller främst mättade och enkelomättade fettsyror, medan vegetabiliskt lecitin innehåller fleromättade. Lecitin är en utmärkt källa till linolensyra, en essentiell fettsyra som kroppen behöver vid ämnesomsättningen av kolesterol, triglycerider och andra fetter.
• Lecitin har visat sig sänka serumkolesterolet.
• Lecitin sänker den skadliga LDL-formen av kolesterol, medan den höjer mängden av den goda HDL-typen. Det kan på så sätt förebygga hjärt-kärlsjukdomar.
• Lecitin bildar en del av myelinskivorna runt nervtrådarna.
• Lecitin medverkar till att förhindra fettinlagring i levern.
• Lecitin förebygger gallstensbildning.
• Lecitin är känt för att kunna förbättra korttidsminnet.
• Lecitin sänker för höga triglyceridvärden.
• Lecitin förbättrar blodvärdena och är allmänt uppiggande.

Bristsymtom och terapeutisk användning
Muskelsvaghet, balansstörning, talsvårigheter, rörelsesvårigheter, tardiv dyskinesi, psoriasis, hjärt-kärlstörningar samt lever- och gallstörningar.

Bästa källorna för lecitin (mg/100 g)

Vete                               2 820
 

Sojabönor                      1 480

Jordnötter                       1 113

Majs                                  953

Lever                                850

Havre                                650

Kött                                 650

Öring                               580

Polerat ris                         580

Ägg                                  350

Smör                               150

Dosering
RDI: inte känd.
ODI: 0–1000 mg.
TDI: 1 000–6 000 mg. 2 000–6 000 mg för äldre personer.

Nyckelorgan
Hjärna, lever, galla och blod.

Beredningsformer
Tillskott av lecitin kommer oftast från soja eller från ägg och förekommer i tabletter, kapslar, granulat, vätska eller i greensprodukter.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.