Leila på bryggan

Leila: “Jag lovade att uppfylla mina drömmar”

Leila om träning, kost och välmående

Finns alltid i kylen:
Keso, valnötter och apelsin som jag äter till frukost varje dag.

Gör en ledig dag:
Umgås med min familj. Jag passar på att träna medan resten av familjen sover. Och jag gillar att vara ute mycket.

Favoritplats:
En plats vid havet här ute på Lidingö där vi bor.

Tränar:
Korta effektiva pass utomhus som varar max 15-20 minuter.

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Efter att chocken lagt sig bestämde hon sig för att vara i toppform inför operationen. I dag är Leila friskförklarad och brinner för att inspirera andra till god hälsa.

Mitt i livet och helt utan förvarning hände det overkliga. Träningsexperten och föreläsaren Leila Söderholm bokade ett läkarbesök efter att ha fått blod i avföringen och fick reda på att hon drabbats av cancer i tjocktarmen. Från en dag till en annan förändrades alla förutsättningar i Leilas liv.
– Jag hade haft en orolig mage under något år och jag blev alltid svullen efter att ha ätit. Dessutom hade jag ofta diarré. Men jag upplevde det som helt vanliga magproblem och tyckte att många i min omgivning hade liknande magåkommor. Jag var i mitt livs toppform och oroade mig inte för min hälsa. När läkaren berättade för mig att jag hade cancer i tarmen kom det som en chock. Jag mådde jättebra, hade tre små barn och var bara 38 år. Jag levde hälsosamt och skötte både träning och kost. Jag var ju definitivt inte en person som skulle få cancer, säger Leila.

Åkte på kryssning och dansade disko
När Leila fick cancerbeskedet var hennes yngsta barn två år och den äldsta sex. Men hon hade fått barnen tätt och dessutom två missfall där i mellan. En läkare berättade för Leila att immunförsvaret kan påverkas negativt av täta graviditeter och att cancern kan ha fått fäste under den perioden. Exakt varför cancer uppstår vet man inte, men forskning visar bland annat att när cellernas kraftstation, mitokondrierna, inte får tillräckligt med näring så kan de skadas och då kan en genetisk instabilitet uppstå. Celler med skadade mitokondrier kan omvandlas till cancerceller.
– Min läkare talade om för mig att jag hade 50 procent chans att överleva och oddsen att bli frisk från cancer är betydligt större om sjukdomen inte har spridit sig till fler än ett organ. Då kan den vara svår att stoppa. Jag hamnade i akut trauma och i ett känslomässigt svart och mörkt hål. Men efter några dagar släppte chocken och istället för att fokusera på cancern och det sjuka valde jag att tänka framåt och göra allt för att bli frisk. Jag åkte på kryssning och dansade disko med ungarna.

 

LÄS OCKSÅ: Vegokost minskar risken för hjärtsjukdom och cancer

Åt antiinflammatorisk kost
Jag blandade gröna hälsosamma drinkar och åt mycket bär, linser och inflammationsdämpande livsmedel. Jag gjorde upp ett träningsprogram och såg till att sova bra för att vara väl förberedd på operationen, berättar Leila.
Hon strålbehandlades fram till operationen, som skedda ganska snart efter cancerbeskedet. Tumören som avlägsnades från tjocktarmen var stor som en kiwi. Den lyckade operationen, som var omfattande och tog nio timmar, gav Leila en bättre prognos eftersom cancern inte hade spridit sig. Men konvalescensen var båda besvärlig och lång och hon levde i 2,5 år med nya operationer. Delar av tjock- och tunntarm avlägsnades och Leila fick stomipåse två gånger eftersom tarm och äggstockar spruckit. Vägen tillbaka var tuff, trots hennes unga ålder och hennes utmärkta fysik.

LÄS OCKSÅ: Därför är selleri effektivt mot cancer

Hälsoresa till Dubai
– Jag trodde inte att man kunde bli så sjuk och svag som jag blev. För att orka, fokuserade jag mig på att bli frisk genom att blogga och skriva artiklar om träning och hur man får inspiration. På så sätt blev min vardag ganska normal även om jag var väldigt sjuk. Trots att jag och min man Anders hade en stark relation och hade levt ihop länge så blev vår nya vardag en utmaning för oss båda. Plötsligt blev starka, vältränade och glada Leila en svag vårdtagare som inte kunde ta hand om sig själv och kanske inte skulle överleva. Än i dag förstår jag inte hur min man orkade. Han fick ju ta det övergripande ansvaret för våra barn samtidigt som han skulle sköta om sitt eget företag och sin fru, säger Leila.

Idag är Leila friskförklarad
Fem år efter cancerbeskedet friskförklarades Leila och i dag är hennes jobb som tränare och föreläsare än mer viktigt eftersom hon brinner för hälsa och välmående och vill inspirera andra till ett sunt och friskt liv. Något hon lovade sig själv om hon överlevde, var att trotsa sina rädslor och våga uppfylla sina drömmar. En av dessa drömmar var att anordna hälsoresor till Dubai, en resa som görs i november varje år då vädret är som bäst.
– Där sätter jag ihop en verktygslåda som består av mina favoritträningspass, mina bästa övningar och hur man mentalt lurar sig själv att genomföra träningen när man inte orkar och vill. Deltagarna får också lära sig om kost och hälsosam mat. Eftersom vi tar med en grupp på 100 personer så har jag med naprapaten och triathlonproffset Gunnar Söderström och yogaprofilen Annette Lefterow. På så sätt täcker vi in det mesta som har med hälsa och träning att göra, säger Leila.

Träning ska vara enkelt och roligt
Det som genomsyrar Leilas förhållningssätt till träning är dels att fysisk aktivitet inte ska vara jobbigt eller tidskrävande och dels att hon delat med sig av hur man lurar sin hjärna att träning är kul, speciellt de dagar man bara vill ligga hemma i soffan och ta det lugnt. Hon jobbar själv dagligen med motivation och fokus och erkänner glatt att hon med största sannolikhet skulle falla in i en slöare lunk om det inte var så att hon lurade sig själv att träna. För de verktyg som Leila jobbar med är för att motivera människor att träna när livet känns tungt. Till exempel om man varit sjuk, gått igenom en skilsmässa eller har det besvärligt på jobbet och känner sig både ledsen och trött.
– Man identifierar vilka hinder som finns, river murar och förbereder sig väl. För mig handlar träning bland annat om att skapa rutiner och att varje dag fatta beslut som är bra för hälsan. Jag stiger upp tidigt och min dag börjar med att jag dricker en halv liter vatten. Sen äter jag en frukost som alltid består av keso, apelsin och valnötter. Efter det är det dags för träning. Jag älskar att träna i naturen, det är helt oslagbart. Men mina pass är aldrig långa. Jag tränar max 20 minuter men är noga med att få upp pulsen, säger Leila.

Varierar övningarna efter fröutsättnigarna
De styrkeövningar Leila gör beror på var hon är. Hon kan stå hemma i badrummet och göra benböj, träna armar mot en bänk vid en busshållplats och springa uppför en trappa istället för att gå eller ta rulltrappan. Men för att komma i form måste man också rensa i kylskåpet och börja med att slänga det man inte kan låta bli att äta och sedan tillföra det som är nyttigt. Och för att få en snabb och synbar effekt måste man, förutom at träna och äta bra, ha koll på sömnen, på sina relationer, stress, arbetssituationen och gärna sätta upp mål som man känner att man klarar av att följa. Minst fem av dessa punkter bör alltid fungerar för då klarar man sig bra, menar Leila.

 

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat

Svenskarna tränar mest i hela världen
– Lite motion är bättre än ingenting alls. Vi svenskar tränar faktiskt mest av alla i hela världen men vi sitter också mest, vilket beror på att vi har stillasittande jobb. Att resa på sig varje timma påverkar oss mer än vad man kanske tror. De allra flesta har inte tid att gå på gym och lägga flera timmar i veckan på att träna där. Det jag lär ut är att ta chansen till alla träningstillfällen, allt från den enklaste vardagsmotionen som handlar om att gå och sträcka på sig till att göra ett program på 15 minuter hemma i vardagsrummet eller ute i naturen. Små korta tillfällen av fysisk aktivitet en eller flera gånger per dag gör större skillnad för hälsan än träna hårt på gymmet två gånger i veckan, säger Leila.

Jobbar heltid inom hälsa
Sedan tio år tillbaka jobbar Leila heltid med sitt hälsoföretag. Hon jobbade tidigare inom byggbranschen men hennes kunskap och erfarenhet som tränare och föreläsare har blivit så efterfrågat i dag att hon nu får tacka nej för att hinna med.
– Att ha haft cancer och överlevt har gett mig styrka och under mina föreläsningar använder jag mig mycket av skratt, glädje och komiska situationer för att förmedla mitt hälsobudskap. Att träna och få blodsmak i munnen är något vi trott varit bra men modern forskning visar att vardagsmotion och korta pulshöjande pass ger ännu bättre resultat. Jag tror inte på pekpinnar och att driva sig själv för hårt. Det orkar man inte med till slut. Det som inte gör ont och som är kul skapar en positiv känsla och något man vill fortsätta göra. När det tar emot måste man lura sig själv att hitta drivkraften. Det finns hur många knep som helst att ta till och jag har nog blivit expert att erbjuda enkla lösningar på svåra situationer, avslutar Leila.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Leila om träning, kost och välmående

Finns alltid i kylen:
Keso, valnötter och apelsin som jag äter till frukost varje dag.

Gör en ledig dag:
Umgås med min familj. Jag passar på att träna medan resten av familjen sover. Och jag gillar att vara ute mycket.

Favoritplats:
En plats vid havet här ute på Lidingö där vi bor.

Tränar:
Korta effektiva pass utomhus som varar max 15-20 minuter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.