Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Leila Söderholm gör armhävning mot vägg

Foto (alla bilder): Lina Eidenberg Adamo.

Leila Söderholms 4 hemmaträningsövningar

I tider av ökat hemmajobbande och coronakarantän behöver vi enkel träning som bryter stillasittandet. Med dessa fyra övningar ger du både kropp och knopp en naturlig rörelsepaus och variation under arbetsdagen – och behöver inte ens byta om! 

Här tipsar Leila Söderholm om fyra favoriter bland alla hemmaträningsövningar i hennes bok ”Smygträna” (Norstedts).

1. Benböj eller "tappa pennan"

– Gör en deal med dig själv att varje timme ställa dig upp och ta i golvet eller tappa pennan 10 gånger. Lårmusklerna och rumpan är stora muskelgrupper så att få dem i rörelse minskar risken för flera sjukdomar, säger Leila Söderholm.

 

 

Gör så här:
Böj på knäna och ta i golvet, se om du kan hålla ryggen rak och spänn din mage. Kan du inte ta i golvet så går det lika bra att ha blicken framåt men försök att sätta dig ner så djupt du kan i luften.

Vill du att det ser mer naturligt ut? Låtsas att du tappat något i golvet, en penna, en tidning eller en bok. Se om du kan böja fem till tio gånger. Här jobbar vi med de stora muskelgrupperna som lår och rumpa. De här musklerna skapar cirkulation i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Värker ryggen av för mycket sittande? Så kan du träna!

 

2. Armhävning mot skrivbord, diskbänk eller väggen 

– Överkroppen är utsatt när vi sitter stilla och behöver variation i rörelse. Ställ dig upp och gör armhävningar mot väggen. Spänn hela kroppen och gå så djupt så att skulderbladen möts i övre delen av ryggen, tipsar Leila.

Gör så här:
Placera händerna mot en bänk eller ett bord, promenera med fötterna bakåt så att kroppen blir rak som en planka. Spänn magen och hela kroppen samtidigt som du sänker bröstet ner mot bänken, genom att böja armarna.

 

Mot väggen: Ställ dig med händerna mot en vägg i höjd med axlarna. Placera fötterna två till tre fotlängder ut från väggen. Spänn hela kroppen och håll den rak som en planka. Gör nu armhävningar mot väggen och försök att gå så djupt som möjligt. Upprepa fem till tio gånger.

LÄS OCKSÅ: Nya trenden: holistisk träning

Sträck ut ryggen framåt och bakåt  

Med en framåtlutad hållning hela dagarna så behöver vi det motsatta. Räta ut och sträck ut ryggen mot ett bord samt böj ryggen bakåt över ryggstödet. Variation under en arbetsdag gör oss mer hållbara och hjälper till och med hjärnan att hålla fokus längre, förklarar Leila.

3. ”Bröstrygg och nacksträckaren”

Syftet är att få kotorna i övre delen av ryggen att sträckas bakåt, avlasta diskar och sträcka ut musklerna.

Gör så här:
Knäpp händerna i nacken och låt armbågarna peka ut åt sidorna. Spänn magen och placera båda fötterna i golvet som stöd. Luta dig bakåt över ryggstödet, stanna här i fem andetag och känn hur ryggen och nacken slappnar av vid varje utandning. Kom tillbaka till rak rygg och upprepa bakåtböjningen fyra gånger, se om du försiktigt kan komma lite längre varje gång. Håll övningen i fem andetag med fokus på att slappna av. Därefter fyra bakåtböjningar utan paus.

 

 

 

 

4. Sträck ut ryggen mot ett bord

Gör så här:
Placera handflatorna på bordet med raka armar. Stå så långt bak som möjligt och skjut sätet bakåt. Spänn magen och sjunk ner med överkroppen mot golvet. Använd andningen, vid varje utandning sänks över kroppen ytterligare en centimeter. Sträck på ryggen och låt sätet sträva bakåt genom hela övningen. Antal: Stå kvar och andas i 30–60 sekunder.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

 

 

 

Övningarna kommer från Leilas bok ”Smygträna” (Norstedts).

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja lindrar värkande leder

Leder

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

 

man tittar ut över molnen

Första långtidsverkande behandlingen mot hiv finns nu i Sverige

Forskning

Ungefär 40 miljoner personer i världen har hiv. De flesta finns i Afrika. I Sverige finns cirka 8 000 kända fall av hiv. Men dagens medicin gör att de med hiv kan leva ett bra liv, som inte blir förkortat. Och nu har ett nytt läkemedel kommit ut på marknaden som innebär behandling mellan sex och tolv dagar per år istället för 365 dagar.

Tecknad bild på kökselektronik mot grön bakgrund

5 farliga ämnen funna i vanlig kökselektronik

Eko/miljö

Tekokare, brödrostar, kaffemaskiner och stavmixers...De flesta av oss har mängder av elektroniska köksprylar, men att se över vad de innehåller kan vara klokt. När Kemikalieinspektionen granskade vanlig kökselektronik hittades nämligen för höga halter av farliga ämnen i flera produkter. 

par i sängen

Superbäret som får igång sexlivet

Naturlig hälsa

Torra slemhinnor i underlivet hör ihop med kraftigt minskad östrogenproduktion. Efter klimakteriet skapar kroppen inte längre kvinnligt östradiol. Problem med samlivet är därför vanligt. Ett enkelt och helt naturligt sätt att återfukta slemhinnorna är att tillsätta det näringsrika superbäret havtorn.

man i skogshuggarkläder

Bertil slipper smärtan i sitt löparknä

Leder

Bertil Grön har besvärats av smärta i knäna och problem med ländryggen i många år. Han har gått hos sjukgymnast och till läkare, fått akupunktur och försökt lägga om träningen – men bara fått temporär hjälp. Förra hösten började han ta ett tillskott med grönläppad mussla och nu har han varken ont i ryggen eller besvär med knäna längre.

 

ung kvinna är ledsen

Därför blir du extra trött och deppig när våren kommer

Hälsa

Våren är här! En ljusare tid som gör oss pigga och glada. Eller? Nej, inte alla. Omkring 15 procent av oss känner tvärtom av att våren kommer genom att bli extra trötta – och till med vårdeppiga. "Längden på dagen förändras snabbast just nu. Den biologiska klockan hänger inte med", förklarar professor Torbjörn Åkerstedt fenomenet.

Gruppbild på 5 serum och en äldre kvinna

Skönhetspanelen testar: ansiktsserum

Hud

Ett serum under ansiktskrämen kan både lugna och strama upp hyn, reducera fina linjer och inte minst ge fukt, lyster och näring. Kureras skönhetspanel har testat fem naturliga serum – och utsett en favorit!

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

En ljus hund med ett påskägg i munnen

5 hälsofaror i påsk för hund och katt

Husdjur

Såväl fjädrar, prydnadsägg och annat pynt, som maten på påskbuffén och de vackra påskliljorna kan innebära en fara för nyfikna och hungriga hundar och katter. Så här skyddar du ditt älskade husdjur från påskens hälsofaror!

 

porträtt kvinna

Bark från tall motade Evas allergi

Hälsa

Eva Lidström är allergisk mot damm, pollen, pälsdjur och viss mat. När hon får en allergiattack kan hon nysa minst 150 gånger på en dag. Den receptbelagda allergimedicin hon tagit under 30 år, ger viss lindring. Men i höstas började hon med ett tillskott gjort på barken av en fransk tall. Och nu är nästan alla symtom borta.

ägg med märkning

Har du koll på äggmärkningen?

Eko/miljö

Till påsk ökar svenskarnas konsumtion av ägg till det dubbla. Vi äter över 2000 ton under en vecka. Bara på påskafton går det åt sex miljoner ägg per timma. Hönorna som kläcker våra påskägg lever under olika förhållande. Det finns fyra olika system, från ekologiska och frigående till burhöns som lever trångt. Har du koll på märkningen?

Kvinna och barn med rockringar

Vassledrycken ger bättre magkänsla

Mage

Tarmen är både smart och känslig. Om något är fel agerar den direkt genom att skicka signaler till hjärnan. För att hålla magen glad behöver du skapa bra förutsättningar. Koncentrerad ekologisk ostvassle kan förbättra näringsintaget och även minska sötsuget.

Kvinna håller i liten flaska och pipett för ansiktsvård

Så maxar du effekten av hyaluronsyra

Hud

De senaste åren har hyaluronsyra varit en hajpad  ingrediens i hudvård. Men hur använder man den på rätt sätt för att maxa den föryngrande och återfuktande effekten – invärtes eller utvärtes? Och finns det "renare", mer naturlig hyaluronsyra?

 

Leila Söderholm gör armhävning mot vägg

Leila Söderholms 4 hemmaträningsövningar

Träning

 I tider av ökat hemmajobbande och coronakarantän behöver vi enkel träning som bryter stillasittandet. Med dessa fyra övningar ger du både kropp och knopp en naturlig rörelsepaus och variation under arbetsdagen – och behöver inte ens byta om! 

vårklädd kvinna

Astman blev bättre med förkylningsörterna

Naturlig hälsa

Marina Aspholme har fibromyalgi. Det har medfört att hennes lungor ofta är ansträngda, och ibland får hon åka in akut till vårdcentralen för att få hjälp med andningen. I vintras provade Marina ett tillskott med fläder, timjan och bockhornsklöver när trycket på lungorna blev värre. Bara på några dagar blev hon bättre, och hon slapp sjukbesöken.

glas med vatten

Dricker du för lite vatten?

Hälsa

Ett vanligt dygn behöver vi mellan 1–1,5 liter vatten, men ibland kan du behöva upp till fyra liter. En undersökning visar att svensken i snitt bara dricker mellan ett par deciliter kranvatten och upp till en halv liter när de är hemma.

familj tre personer

Färre fall av covid-19 där halten av selen i jordarna är högre

Hälsa

När Kina var som värst drabbat av coronaviruset fanns det en stad i västra Hubeiprovinsen som bara registrerade sex coronafall per 100 000 invånare. Andra städer och provinser hade upp till 20 gånger så höga siffror. Resultaten förbryllade forskarna som till slut kunde dra en slutsats: I den delen av Kina är jordarna rika på selen och invånarna har tillräcklig selenstatus.

 

kvinna på moped

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

par tittar på tv

Stillasittande kan ge psykisk ohälsa

Mental hälsa

Den svenska folkhälsan har försämrats de senaste 30 åren det visar flera studier inom olika hälsoområden. Två av dessa undersökte den psykiska ohälsan, och resultatet visade att det finns en tydlig koppling mellan inaktivitet och psykisk ohälsa.

Närbild på en tunga

Covid-tunga nytt symtom på covid-19

Forskning

En mängd märkliga, ovanliga och luriga symtom på covid-19 har rapporterats sedan sjukdomen började spridas. Det senaste symtomet, upptäckt i en stor kartläggningsstudie i USA, Sverige och Storbrittanien, är förändringar på tungan och i munnen.