Leila på bryggan

Leilas 10 hälsofavoriter

Leila Söderholm arbetar som tränare och föreläsare. Livet tog en ny vändning när hon för fem år sedan fick  beskedet att hon hade tjocktarmscancer, idag är hon friskförklarad och lever för att inspirera andra till ett sunt och friskt liv. Bland Leilas bästa hälsotips återfinns långa frukostar och ordentligt med sömn.

1. Naturen
Älskar naturen. Den är magisk och i naturen tränar jag oftast. Det kan vara allt från en promenad och en löprunda till att bara sitta still och se ut över landskapet och havet.

2. Frukost
På helgerna äter vår familj långfrukost. Vi tar god tid på oss och jag håller mig till min favorit som består av keso, apelsin och valnötter och förstås – kaffe.

 

3. Sömn
Försöker alltid sova sju-åtta timmar varje natt. Jag är en morgonmänniska och den som vaknar tidigast i vår familj. Min man är kvällsmänniska så där krockar vi. Det är lätt att stanna uppe med honom på kvällarna. Men på vardagarna försöker jag komma i säng runt elva eftersom jag går upp strax före sju.

4. Vatten
Att dricka mycket vatten är viktigt för mig. Jag känner direkt om jag druckit för lite för då mår jag inte bra. Jag börjar dagen med att dricka en halv liter vatten på fastande mage.

5. Få upp pulsen
Jag pressar gärna upp pulsen varje dag. Antingen så springer jag i trappan hemma i vår villa eller i andra trappor om jag är ute.

6. Fredagsmys
Att samla familjen på fredagar och mysa med varandra är viktigt för mig. Det ingår i familjelivet att ligga i en stor hög och kramas. På vårt fredagsmys brukar jag steka äpplen i kokosolja och sen äter vi det med kvarg, kanel och solrosfrön. Det blir som en äppelkaka fast nyttigare.

7. Göra saker i grupp
Jag älskar att träna, resa och göra saker med andra i grupp.

8. Sallad
Jag kan inte leva utan min sallad. Den äter jag till alla varma måltider. Eftersom jag har rötter i arabvärlden har jag lärt mig älska tabbouleh som är en klassisk finhackad sallad gjord på persilja, färska tomater, röd paprika, olivolja, vinäger, bulgur, pressad citron och kryddor. Jag kan inte äta lök längre så den utesluter jag.

9. Träna ryggen
Träna ryggen är viktigt. Jag behöver alltid träna rygg och axlar för att må bra.

10. Att inte vara så perfekt
Det är viktigt att våga vara sig själv och att våga visa att man inte är perfekt.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid