Kvinna ser argsint ut

Lider du av PMS? Ät mer järn!

Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Genom att till exempel äta mycket gröna bladgrönsaker kan kvinnor minska risken för PMS med hela 40 procent.
Det visar ny amerikansk forskning.

PMS är namnet på de olika symtom som kan uppstå de två veckorna före en kvinnas menstruation. Symptomen inkluderar bland annat: vätskeretention, ömma bröst, humörsvängningar, irritationskänsla och minskat intresse för sex.

40 procents lägre risk
Nu har ett forskarteam från University of Massachusetts och Harvard under en tioårsperiod undersökt effekterna av icke-heme järn, den typ som återfinns i vegetabilier, och funnit att kvinnor som konsumerade mest av detta mineral i sin kost också hade den lägsta risken för att utveckla PMS. Och risken minskade inte så lite heller utan med upp till 40 procent, skriver Daily Mail.

En av de första studierna på PMS och mineralet järn
3 000 kvinnor deltog i studien som är en av de första att utvärdera huruvida mineralintag kan vara förknippat med PMS-utveckling. Alla de deltagande kvinnorna var vid studiens början fria från PMS-symptom.
Forskarna tror att resultatet beror på att järnet är involverat i produktionen av serotonin, en kemikalie som hjälper till att reglera humör.
Under hela tidsperioden fick kvinnorna  svara på enkäter mat kring sitt matintag. I slutet av tiden hade 1 057 kvinnor diagnosen PMS medan 1 968 kvinnor fortfarande var symptomfria.

 

Mindre benägna utveckla PMS
Forskarna, som publicerat sina resultat i American Journal of Epidemiology, fann att de kvinnor som åt mest vegetabiliskt järn var mycket mindre benägna att utveckla sjukdomen.
– Våra fynd måste upprepas i andra studier. Dock bör kvinnor som riskerar att PMS se till att de uppfyller rekommenderat dagligt intag för vegetabiliskt järn och zink, säger studiens huvudförfattare doktor Elizabeth Bertone-Johnson, till Daily Mail.

Krävs högre intag för full effekt
Men det krävs högre nivåer av järnet för att få full effekt, något som inte är helt riskfritt.
–  Den nivå av järn där vi såg en lägre risk för PMS, vid lite mer än 20 milligram per dag ungefär, är dock högre än det nuvarande rekommenderade dagliga intaget för järn för premenopausala kvinnor, vilket är 18 milligram per dag. Men eftersom väldigt höga järnintag kan få negativa konsekvenser för hälsan bör kvinnor undvika att få i sig mer än den övre gränsen för dagligt intag på 45 milligram per dag, om inte annat rekommenderas av läkare, fortsätter doktor Bertone-Johnson.

Undvik överdriven konsumtion av järn
Att äta för mycket järn kan vara skadligt. Överdriven konsumtion kan, hos vissa människor, orsaka hemokromatos, en sjukdom där för mycket järn under lång tid anhopas i kroppens organvävnad. I sin allvarligaste form kan tillståndet orsaka diabetes, levercancer, artrit och hjärtsvikt.

Av Isabelle Hedander


Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.