Lider du av PMS? Ät mer järn! | Kurera.se
Kvinna ser argsint ut

Lider du av PMS? Ät mer järn!

Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Genom att till exempel äta mycket gröna bladgrönsaker kan kvinnor minska risken för PMS med hela 40 procent.
Det visar ny amerikansk forskning.

PMS är namnet på de olika symtom som kan uppstå de två veckorna före en kvinnas menstruation. Symptomen inkluderar bland annat: vätskeretention, ömma bröst, humörsvängningar, irritationskänsla och minskat intresse för sex.

40 procents lägre risk
Nu har ett forskarteam från University of Massachusetts och Harvard under en tioårsperiod undersökt effekterna av icke-heme järn, den typ som återfinns i vegetabilier, och funnit att kvinnor som konsumerade mest av detta mineral i sin kost också hade den lägsta risken för att utveckla PMS. Och risken minskade inte så lite heller utan med upp till 40 procent, skriver Daily Mail.

En av de första studierna på PMS och mineralet järn
3 000 kvinnor deltog i studien som är en av de första att utvärdera huruvida mineralintag kan vara förknippat med PMS-utveckling. Alla de deltagande kvinnorna var vid studiens början fria från PMS-symptom.
Forskarna tror att resultatet beror på att järnet är involverat i produktionen av serotonin, en kemikalie som hjälper till att reglera humör.
Under hela tidsperioden fick kvinnorna  svara på enkäter mat kring sitt matintag. I slutet av tiden hade 1 057 kvinnor diagnosen PMS medan 1 968 kvinnor fortfarande var symptomfria.

 

Mindre benägna utveckla PMS
Forskarna, som publicerat sina resultat i American Journal of Epidemiology, fann att de kvinnor som åt mest vegetabiliskt järn var mycket mindre benägna att utveckla sjukdomen.
– Våra fynd måste upprepas i andra studier. Dock bör kvinnor som riskerar att PMS se till att de uppfyller rekommenderat dagligt intag för vegetabiliskt järn och zink, säger studiens huvudförfattare doktor Elizabeth Bertone-Johnson, till Daily Mail.

Krävs högre intag för full effekt
Men det krävs högre nivåer av järnet för att få full effekt, något som inte är helt riskfritt.
–  Den nivå av järn där vi såg en lägre risk för PMS, vid lite mer än 20 milligram per dag ungefär, är dock högre än det nuvarande rekommenderade dagliga intaget för järn för premenopausala kvinnor, vilket är 18 milligram per dag. Men eftersom väldigt höga järnintag kan få negativa konsekvenser för hälsan bör kvinnor undvika att få i sig mer än den övre gränsen för dagligt intag på 45 milligram per dag, om inte annat rekommenderas av läkare, fortsätter doktor Bertone-Johnson.

Undvik överdriven konsumtion av järn
Att äta för mycket järn kan vara skadligt. Överdriven konsumtion kan, hos vissa människor, orsaka hemokromatos, en sjukdom där för mycket järn under lång tid anhopas i kroppens organvävnad. I sin allvarligaste form kan tillståndet orsaka diabetes, levercancer, artrit och hjärtsvikt.

Av Isabelle Hedander


Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

 

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

 

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

 

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

 

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.