Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna ser argsint ut

Lider du av PMS? Ät mer järn!

Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Genom att till exempel äta mycket gröna bladgrönsaker kan kvinnor minska risken för PMS med hela 40 procent.
Det visar ny amerikansk forskning.

PMS är namnet på de olika symtom som kan uppstå de två veckorna före en kvinnas menstruation. Symptomen inkluderar bland annat: vätskeretention, ömma bröst, humörsvängningar, irritationskänsla och minskat intresse för sex.

40 procents lägre risk
Nu har ett forskarteam från University of Massachusetts och Harvard under en tioårsperiod undersökt effekterna av icke-heme järn, den typ som återfinns i vegetabilier, och funnit att kvinnor som konsumerade mest av detta mineral i sin kost också hade den lägsta risken för att utveckla PMS. Och risken minskade inte så lite heller utan med upp till 40 procent, skriver Daily Mail.

En av de första studierna på PMS och mineralet järn
3 000 kvinnor deltog i studien som är en av de första att utvärdera huruvida mineralintag kan vara förknippat med PMS-utveckling. Alla de deltagande kvinnorna var vid studiens början fria från PMS-symptom.
Forskarna tror att resultatet beror på att järnet är involverat i produktionen av serotonin, en kemikalie som hjälper till att reglera humör.
Under hela tidsperioden fick kvinnorna  svara på enkäter mat kring sitt matintag. I slutet av tiden hade 1 057 kvinnor diagnosen PMS medan 1 968 kvinnor fortfarande var symptomfria.

 

Mindre benägna utveckla PMS
Forskarna, som publicerat sina resultat i American Journal of Epidemiology, fann att de kvinnor som åt mest vegetabiliskt järn var mycket mindre benägna att utveckla sjukdomen.
– Våra fynd måste upprepas i andra studier. Dock bör kvinnor som riskerar att PMS se till att de uppfyller rekommenderat dagligt intag för vegetabiliskt järn och zink, säger studiens huvudförfattare doktor Elizabeth Bertone-Johnson, till Daily Mail.

Krävs högre intag för full effekt
Men det krävs högre nivåer av järnet för att få full effekt, något som inte är helt riskfritt.
–  Den nivå av järn där vi såg en lägre risk för PMS, vid lite mer än 20 milligram per dag ungefär, är dock högre än det nuvarande rekommenderade dagliga intaget för järn för premenopausala kvinnor, vilket är 18 milligram per dag. Men eftersom väldigt höga järnintag kan få negativa konsekvenser för hälsan bör kvinnor undvika att få i sig mer än den övre gränsen för dagligt intag på 45 milligram per dag, om inte annat rekommenderas av läkare, fortsätter doktor Bertone-Johnson.

Undvik överdriven konsumtion av järn
Att äta för mycket järn kan vara skadligt. Överdriven konsumtion kan, hos vissa människor, orsaka hemokromatos, en sjukdom där för mycket järn under lång tid anhopas i kroppens organvävnad. I sin allvarligaste form kan tillståndet orsaka diabetes, levercancer, artrit och hjärtsvikt.

Av Isabelle Hedander


Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.