Kvinna ser argsint ut

Lider du av PMS? Ät mer järn!

Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Genom att till exempel äta mycket gröna bladgrönsaker kan kvinnor minska risken för PMS med hela 40 procent.
Det visar ny amerikansk forskning.

PMS är namnet på de olika symtom som kan uppstå de två veckorna före en kvinnas menstruation. Symptomen inkluderar bland annat: vätskeretention, ömma bröst, humörsvängningar, irritationskänsla och minskat intresse för sex.

40 procents lägre risk
Nu har ett forskarteam från University of Massachusetts och Harvard under en tioårsperiod undersökt effekterna av icke-heme järn, den typ som återfinns i vegetabilier, och funnit att kvinnor som konsumerade mest av detta mineral i sin kost också hade den lägsta risken för att utveckla PMS. Och risken minskade inte så lite heller utan med upp till 40 procent, skriver Daily Mail.

 

En av de första studierna på PMS och mineralet järn
3 000 kvinnor deltog i studien som är en av de första att utvärdera huruvida mineralintag kan vara förknippat med PMS-utveckling. Alla de deltagande kvinnorna var vid studiens början fria från PMS-symptom.
Forskarna tror att resultatet beror på att järnet är involverat i produktionen av serotonin, en kemikalie som hjälper till att reglera humör.
Under hela tidsperioden fick kvinnorna  svara på enkäter mat kring sitt matintag. I slutet av tiden hade 1 057 kvinnor diagnosen PMS medan 1 968 kvinnor fortfarande var symptomfria.

Mindre benägna utveckla PMS
Forskarna, som publicerat sina resultat i American Journal of Epidemiology, fann att de kvinnor som åt mest vegetabiliskt järn var mycket mindre benägna att utveckla sjukdomen.
– Våra fynd måste upprepas i andra studier. Dock bör kvinnor som riskerar att PMS se till att de uppfyller rekommenderat dagligt intag för vegetabiliskt järn och zink, säger studiens huvudförfattare doktor Elizabeth Bertone-Johnson, till Daily Mail.

Krävs högre intag för full effekt
Men det krävs högre nivåer av järnet för att få full effekt, något som inte är helt riskfritt.
–  Den nivå av järn där vi såg en lägre risk för PMS, vid lite mer än 20 milligram per dag ungefär, är dock högre än det nuvarande rekommenderade dagliga intaget för järn för premenopausala kvinnor, vilket är 18 milligram per dag. Men eftersom väldigt höga järnintag kan få negativa konsekvenser för hälsan bör kvinnor undvika att få i sig mer än den övre gränsen för dagligt intag på 45 milligram per dag, om inte annat rekommenderas av läkare, fortsätter doktor Bertone-Johnson.

Undvik överdriven konsumtion av järn
Att äta för mycket järn kan vara skadligt. Överdriven konsumtion kan, hos vissa människor, orsaka hemokromatos, en sjukdom där för mycket järn under lång tid anhopas i kroppens organvävnad. I sin allvarligaste form kan tillståndet orsaka diabetes, levercancer, artrit och hjärtsvikt.

Av Isabelle Hedander


Livsmedel med höga halter vegetabiliskt järn

Mörka, gröna bladgrönsaker
Torkad frukt
Järnberikade spannmål
Bönor, linser och kikärter
Kronärtskocka
Broccoli och gröna bönor

Källa: Daily Mail

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.