Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Privat

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Linda Wade

Ålder: 28 år.
Bor: Västerås.
Gör: Föräldraledig just nu, men arbetar annars som HR-konsult.
Familj: Maken Firas och dottern Melanie som är 1,5 år.
Så mår jag bra: Äter antiinflammatorisk kost, motionerar dagligen.

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till dessa kostråd. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden. Nu tar hon inte längre insulin.

Linda Wade mådde inte dåligt och kände inte att hennes blodsockervärden hade förändrats. Under en rutinkontroll hos barnmorskan upptäckte man att hennes blodsocker var högt och man konstaterade att hon fått typ-1 diabetes och behövde insulinbehandlas.

– Först trodde man att det var graviditetsdiabetes, men det uteslöts ganska snabbt. Jag fick en chock när läkaren förklarade att jag hade typ-1 diabetes, berättar Linda Wade.

 

Kostråden som hon fick av diabetesteamet var att leva på som vanligt och dosera insulin genom att räkna kolhydrater. Hon följde råden, men det var svårare än Linda Wade trodde att injicera rätt mängd insulin och hon upptäckte att fler diabetiker hade samma utmaningar. Därför började hon leta information på nätet kring andra behandlingar av typ-1 diabetes.

LÄS OCKSÅ: Diabetes ökar – nu satsas det på mer forskning

Startade hälsoprojekt
– Det finns studier som visar att det går att bli symtomfri från autoimmuna sjukdomar med hjälp av antiinflammatorisk kost och därför började jag följa de kostråden, säger Linda Wade.

Det var så hennes eget hälsoprojekt tog sin början. Linda Wade letade efter ännu mer information, och startade ett Instagramkonto, mrsdiabetic, där hon berättar om sina framsteg.

– Jag ville göra allt för att få så normala blodsockervärden som möjligt, men eftersom min diabetes upptäcktes tidigt så hade jag viss insulinproduktion kvar och det var då jag insåg att om jag följer de nya kostråden så kanske det fanns en möjlighet att jag skulle klara mig utan insulinsprutor ett tag.

Linda Wade har en sensor på armen och kan själv scanna av blodsockernivån. I takt med att Linda Wade experimenterade med kost och motion, så kunde insulindoseringen minska. Efter några veckor med att gradvis ha trappat ner på insulindoserna berättar Linda Wade att hon helt kunde sluta med insulinet.

 

LÄS OCKSÅ: Så läkte Tina sina sköldkörtelproblem själv – genom AIP-kost

Läkaren och funktionsmedicinaren Peter Martin har tagit del av Lindas Wades hälsoprojekt. Han säger:

– Jag vill börja med att gratulera Linda till att hon genom sin medvetenhet om kost och livsstil kunnat bevara den egna insulinproduktionen och till och med kan klara sig utan insulin. Linda har en stor medvetenhet om kost och livsstil. Läkare som arbetar inom funktionsmedicin fokuserar just på att förstå och behandla de underliggande orsakerna till autoimmuna sjukdomar och vi kan genom att använda exempelvis autoimmunt protokoll (en eliminationskost) hjälpa många med autoimmunitet.

– I min egen hälsoresa märkte helt klart att det finns en tydlig koppling mellan gluten, socker, snabba kolhydrater och blodsockernivå. Kost och motion har stor betydelse för oss diabetiker, anser Linda Wade.

Men hur framtiden kommer att se, det vet inte Linda, men hon mäter blodsockret varje dag. Och så länge hon är konsekvent och kan hålla sig efter en strikt kost kan det fortsätta gå bra, men om hon skulle göra avsteg från sin AIP-kost så är det svårt att förutsäga vad som händer.

LÄS OCKSÅ: Vad gör sockret med oss?

Viktigt med kontroll av insulinnivåer
– När det gäller typ 1-diabetes har vi fortfarande inte förstått varför sjukdomen uppkommer, men det hindrar inte att vi kan optimera kroppen och försöka dämpa immunaktiveringen. Kosten är här förstås jätteviktig eftersom 60 procent av immunsystemet sitter runt tarmarna och tunntarmen är vår allra största yta mot omvärlden. Det är alltså naturligt att tänka sig att kosten kan irritera immunsystemet och bidra till autoimmunitet, särskilt eftersom vi stoppar 30 ton mat i munnen under en livstid, säger Peter Martin.

Peter Martin menar att när det gäller lågkolhydratkost så är det numera ganska välstuderat som en effektiv behandling av typ 2-diabetes. Han säger att vid typ-1 diabetes ser man dock en risk att man kan utveckla så kallade diabetes-ketoacidos.

 

– Precis som för andra människor som äter en mer strikt variant av lågkolhydratkost kommer personer med typ 1-diabetes ofta i ketos (får en måttlig mängd ketoner i blodet), men detta skiljer sig från det akuta tillståndet diabetes-ketoacidos där en otillräcklig mängd insulin ofta leder till extrem höjning av blodsocker och blodketoner. Personer som Linda, med typ 1-diabetes, måste kontrollera sina blodsockernivåer regelbundet, gärna med en kontinuerlig mätare, ta insulin efter behov. Gör de det så ser det inte ut som att det ökar risken nämnvärt att drabbas av diabetes-ketoacidos. Men det behövs mer forskning inom detta område, så det är alltid bra att diskutera med sin vårdgivare innan man experimenterar, säger läkaren Peter Martin.

LÄS OCKSÅ: Många har diabetes utan att veta det

Vill inspirera andra
Linda Wade berättar att hon fått både hurrarop och kritik på sin Instagramsida. En del har känt sig provocerade av att hon under hösten 2020 kunde sluta med sitt insulin.

– Att jag kunde trappa ner och till slut med insulin vad ju bara för att jag hann fånga upp min typ 1 diabetes i tid och hade kvar lite av min insulinproduktion, säger Linda Wade.
– Vi är alla olika, och behöver göra olika vägval för att må bra. Genom att dela med mig utav min hälsoresa så vill jag inspirera andra att ta kontrollen över sin hälsa. Flera diabetiker har hört av sig till mig och berättat att deras blodsockervärde också har blivit bättre efter att de har testat antiinflammatorisk kost.

Av Inger Palm


Linda Wade

Ålder: 28 år.
Bor: Västerås.
Gör: Föräldraledig just nu, men arbetar annars som HR-konsult.
Familj: Maken Firas och dottern Melanie som är 1,5 år.
Så mår jag bra: Äter antiinflammatorisk kost, motionerar dagligen.

Prova inte på egen hand

Kurera har beskrivit Linda Wades hälsoprojekt. Hennes typ-1 diabetes upptäcktes tidigt och Linda hade kvar en liten insulinproduktion, och kunde via AIP-kost dra ner på behovet av insulin för att till slut inte ha något behov av dem alls. 
Det är viktigt att inte testa en kostomläggning på egen hand utan ha kontakt med sin vårdgivare eftersom typ-1 diabetes är en sjukdom.
Läkaren och funktionsmedicinaren Peter Martin har tagit del av Lindas hälsoresa. Han säger:
– Det är alltid bra att diskutera med sin vårdgivare innan man experimenterar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.