Linda Lampenius

Gör balett-övningar, så som Victoria’s Secret modellerna gör

Postad: 26 februari, 2015 Av: Linda Lampenius Kategori: Okategoriserade | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

I och med att min nya PT är f.d. balettdansare och nu tränar unga konståkare både i balett och konståkning, så får jag nu göra rörelser som konståkare och balettdansöser gör. Victoria’ Secret modellerna tränar på samma sätt. Herreguud vad effektiv deras träning är! Och vad tunga vissa rörelser är… Man kunde ju tro att det inte är så värst tungt att föra upp och ner, eller hålla upp ena benet bakåt, med upprätt överkropp… Men då tror man fel!! Det bränner som bara den i övre delen av rumpmusklerna!!

image

image

Väldigt roligt att hitta nya övningar och träningsmetoder!!



Intressant möte och miss av träningspass

Postad: 24 februari, 2015 Av: Linda Lampenius Kategori: Hälsa, Idrott, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Igår var jag på ett väldigt intressant möte med ett TV-produktionsbolag. Förhoppningsvis kommer ni att få höra mer om detta i framtiden… 🙂

På grund av mötet missade jag mitt träningspass med min PT Benjamin Jansson, men åkte till gymet för att fråga vad jag kunde göra hemma istället. Fick då en lång rad övningar att genomföra. Här är några av dem:

image

image



Skidåkning och skridskolöpning på gymet

Postad: 20 februari, 2015 Av: Linda Lampenius Kategori: Hälsa, Idrott, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Både skidåkning och skridskolöpning är otroligt bra träning för hela kroppen. Kul att man kan integrera dessa idrottsgrenar med gymträning!
Eftersom jag har problen med vänster arm och axel just nu, så måste träningen anpassas efter dessa skador.
Igår fick jag göra flera övningar för magen, rumpan och benen. Fick även lära mig ett par övningar man gör då man tränar konståkning. Jätte roligt med nya övningar!

image

image



Hurra – nu har jag börjat träna med PT igen!

Postad: 17 februari, 2015 Av: Linda Lampenius Kategori: Hälsa, Idrott, Träning | Etiketter: , , | Kommentera

Igår drog träningen igång med min nya PT Benjamin Jansson. Han är f.d. balettdansare – Opera- och balettskolan i Budapest. Han har varit balettpedagog på Danshögskolan i Stockholm och är nu konståkningstränare (+balett) steg 4 – i Svenska konståkningsförbundet.

Första passet igår var väldigt bra!! …och annorlunda. Jag fick bekanta mig med bl.a. inomhus ”långfärdsskidåkning” och ”skridskoåkning”. Fällkniven (på alla fyra, på halt underlag) var tuff. 
Idag känner jag av träningen, utan att ha så ont att jag inte kan gå (som jag fått de gånger jag försökt dra igång träningen på egen hand) 😉

image



Amerikanska Janice Redman har ett fantastiskt träningsprogram

Postad: 3 augusti, 2013 Av: Linda Lampenius Kategori: Hälsa, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Rekommenderar varmt Janice Redmans träning!!! Hon är en före detta ballerina och har ”uppfunnit” bodyflow, som är en kombination av Pilates, yoga och annan träning.
Jag har gått på hennes pass för flera år sedan. Nu finns bodyflow på DVD 🙂

image



Så här har jag återställt kroppen efter graviditeten – med amning, vardagsmotion, enbensknäböj och kokosolja

Postad: 9 maj, 2013 Av: Linda Lampenius Kategori: Baby, Graviditet, Hälsa, Kost, Mat | Etiketter: , , , , , | En kommentar

Det har gått 3 månader och 3 veckor sedan Cecilia föddes. För en månad sedan kände jag mig så gott som återställd i kroppen. Nu väger jag tyvärr ett halvt kilo mindre än innan graviditet. Amningen slukar en stor del av kalorierna jag intar. Samma sak hände när jag ammade Olivia, men amningen funkade då inte lika bra som denna gång. Viktnedgången blev därför ännu snabbare denna gång. Dock måste jag säga att detta drag även verkar vara ärftligt. Mamma reagerade exakt lika när hon fått mig.

Men jag tycker inte att man skall fokusera på vikten efter graviditeten.
Det är viktigt att äta mångsidigt och tillräckligt mycket, för att kunna producera mjölk. Det gäller också att dricka mycket och amma ofta för att få mer mjölk.

Det man kan göra för att återhämta sig snabbare är att röra på sig och träna musklerna i kroppen.
Så fort jag hade hade sluppit all smärta i såret (Cecilia föddes med kejsarsnitt), började jag t.ex. tänka på att träna/spänna musklerna när jag rapade Cecilia efter amning, genom minimala knäböj-rörelser i några minuter. När Cecilia var 7-8 veckor gammal började jag göra tvåbensknäböj. Under den senaste månaden har enbensknäböj blivit en vana. Gud vad bra enbensknäböj är i jakten på en fin rumpa och mage.
Jag bär på Cecilia rätt så mycket, vilket automatiskt tränar armarna.

Ifall man vill få fart på fettförbränningen i kroppen, så rekommenderar jag kokosfett (gillar Holistic). Jag brukar dricka varm choklad rätt så ofta. Sojamjölk, mörkchoklad (pulver) och en tesked kokosfett. När jag druckit några klunkar, är jag kokhet som ett element.

För övrigt äter jag ofta och rätt så mycket. Det blir mycket kolhydrater, eftersom Olivia för det mesta vill ha makaroner, ris eller spagetti till middag. Det har också blivit en hel del bullar på sistone…men utan allt det ”goda”, hade jag tynat bort…

Kokosolja

Här hittade jag några varianter på enbensknäböj:

benen2 benen1

images



Sök i bloggen

Gilla Kurera på Facebook

Om bloggen


Namn: Linda Cullberg Lampenius.
Ålder: 45 år.
Bor: I en villa i Bromma.
Familj: Maken Martin Cullberg och döttrarna Oliva och Cecilia, 5 år respektive född i januari 2013.
Sysselsättning: Violinist, artist och författare.
Fokus just nu: Att skriva på min nya bok.
Om mig: I mitt yrke reser jag mycket och träffar många nya människor, men privat är jag rätt skygg och vill helst bara vara hemma med Martin och Olivia och lägga mig tidigt. Jag dricker inte, röker inte och äter helst hälsosam mat. Jag är nästan lite ”för” förtjust i all hälsokost som finns att köpa, älskar att köra snabba bilar och att åka skidor i Alperna. Jag är "fiskarna" i horoskop.
Om bloggen: Jag kommer att skriva om mitt liv som artist och numera även författare och föreläsare och om hur jag lever för att hinna och orka med allt.

Kategorier