Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Obalans i könshormonerna kan exempelvis yttra sig som endometrios vilket kan innebära svårigheter att bli gravid samt smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är ett annat tecken på obalans och kan visa sig i form av uteblivna menstruationer, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få, Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar.

Var tionde kvinna i fertil ålder lider av endometrios och cirka en tredjedel av alla kvinnor som har svårt att bli gravida har sjukdomen. Endometrios kan ge symtom som smärtsamma menstruationer, toalettbesök och samlag samt leda till att man har svårt att få barn. Trots det är det en godartad sjukdom. Sjukdomen orsakas av att livmoderslemhinnan börjar växa utanför livmodern.

 

Orsakar lokal inflammation
Livmoderslemhinnan byggs upp under varje menscykel för att kunna ta emot ett befruktat ägg. Om inget ägg befruktas eller fäster vid slemhinnan stöts den ut vid menstruationen. Även den slemhinna som växer utanför livmodern blöder under menstruationen och kan då orsaka en lokal inflammation och smärta. De vanligaste områdena där slemhinnan kan börja växa är i äggstockarna, äggledarna, urinblåsan, bukhinnan samt i tarmarna och utanpå livmodern.

Uppsök gynekolog
Vid misstanke om endometrios bör man uppsöka gynekolog för utredning. Den vanligaste behandlingen som erbjuds syftar till att minska de symtom som besvärar. Det kan bland annat handla om smärtlindring eller hormonbehandling och i vissa fall kan en operation bli nödvändig.

LÄS OCKSÅ: Endometrios? Så får du naturlig hjälp!

Näringsstöd
Kureras näringsexpert Zarah Öberg rekommenderar den som är drabbad av endometrios att konsultera en näringsterapeut för en individuell behandlingsplan. Hon ger dock några generella egenvårdsråd som kan vara värda att pröva:

• Generellt kan man byta ut hormonbaserade läkemedel mot naturliga alternativ. Bland dessa har vi till exempel Remifemin och Klimadynon som är växtbaserade läkemedel för ökade östrogennivåer. Remifemin och Klimadynon innehåller växtöstrogener från silverax.
• Flera örter harmoniserar och balanserar hormonerna och bidrar med de näringsämnen som behövs. Exempel på sådana är pau darco, rödklöver, dong quai, astragalus, alfalfa, vitlök, nässla, röda hallonblad och bidrottninggelé.
• Öka intaget av B-vitaminer, C-vitamin, magnesium och zink och omega-3-fettsyror. Det är också viktigt att minska påfrestningarna på kroppen genom att avgifta, minska på stress och undvika mat med tillsatser och kemikalier. Välj istället rena och ekologiska råvaror och försök leva så giftfritt som möjligt. Undvik socker och alkohol och var noga med vila och återhämtning. Allt detta påverkar kroppen som behöver vara i balans för att hormonvärden skall vara optimala och i harmoni med varandra.
• Progesteronkräm kan vara en viktig del av behandlingen, progesteron är ett förstadie – prohormon – till östrogen och kortisol. Idag har de flesta kvinnor på tok för låga progesteronnivåer men progesteron som läkemedel är inte att föredra. Däremot kan en naturlig, bioidentisk progesteronkräm med jamsrot vara ett alternativ.

 

LÄS OCKSÅ: Mensvärken försvann med bidrottningsgelé

PCOS
PCOS, polycystiskt ovarialsyndrom, drabbar ungefär var femte kvinna i fertil ålder. Symtom på PCOS är bland annat ökad kroppsbehåring, svårighet att bli gravid, ökad bukfetma och färre än fyra menstruationer per år. Polycystiska ovarier innebär att äggstockarna har fler små och omogna äggblåsor än vad som är vanligt. PCOS är ingen sjukdom utan en ärftlig och normal variation. Vissa vet inte ens om de har avvikelsen och besväras inte heller av det. Det finns en ökad risk att den som lider av PCOS drabbas av övervikt, framför allt över magen. Bukfettet, som minskar kroppens känslighet för insulin, kan öka risken för ofrivillig barnlöshet, åldersdiabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Har du putmage? Du kan ha PCOS!

Motion och viktnedgång
Regelbunden motion är ett effektivt sätt att förbättra insulinnivåerna och många upplever att motion kan öka livskvaliteten kraftigt. Ett antal studier visar att måttlig viktminskning på 5-10 procent av den ursprungliga kroppsvikten förbättrar metaboliska, fysiologiska och psykologiska aspekter av PCOS. Det går inte att bli helt fri från PCOS men det går att behandla de besvär man får. För många som har övervikt och PCOS räcker det att gå ner några kilo för att återställa hormonbalansen och få igång menstruationerna.

LÄS OCKSÅ: Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.