Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar

Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Fler än varannan kvinna uppskattar att de någon gång upplevt humörförändringar och andra besvär dagarna före mens.
Lika många kvinnor anses dessutom lida av obehag under själva menstruationen.
Forskning visar dock att vissa näringstillskott kan hjälpa dig att återta kontrollen när allt du vill är att dra täcket över huvudet.
Här får du veta mer om naturlig lindring vid PMS och mensvärk.

Förvandlas du till ett monster dagarna innan mens eller måste du sjukskriva dig varje gång blödningen ska börja? Hjälpmedlen kan finnas närmare än du tror, det är bara att öppna kylskåpsdörren! Läs – och känn hoppet återvända.

Läs också: 3 naturliga sätt att minska din PMS

 

Kalcium och D-vitamin mot PMS
Kalcium, som finns i bland annat mjölk, har visat sig kunna lindra besvären av PMS. Tidigare har forskare mest inriktat sig på att undersöka huruvida kalcium har någon effekt vid behandling av PMS. Det har den. Nu visar även nyare forskning att kalcium – tillsammans med D-vitamin – dessutom kan användas för att förebygga PMS. Det är forskare vid University of Massachusetts som kommit fram till resultatet. I deras studie fick 1 057 kvinnor med PMS öka sitt intag av kalcium och D-vitamin under en tidsperiod och problemen minskade med upp till 40 procent.

► Läs också – Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

D-vitamin och vetegroddar mot mensvärk
Kanske är du en av dem som anser att du inte, på långa vägar, lider så mycket av PMS som av mensvärk. Som tycker att det är timmarna precis innan och efter själva blödningsstarten, som är värst?
Illamående, kräkningar, diarré, huvudvärk, trötthet, yrsel och svimningar är symtom på primär dysmenorré som betyder just smärtsamma menstruationer.
Naturliga tillskott i form av D-vitamin och vetegroddsextrakt har visat sig kunna lindra symtom även under den här återkommande perioden.

► Läs också: TV-stjärnan Susanne Delastacia om sin PMS: ”Blir bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Studie på italienska kvinnor
40 italienska kvinnor mellan 18 och 40 år deltog i en undersökning gjord av forskare på universitetet i italienska Messina. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen tilldelades en hög dos med D-vitamin fem dagar före den förmodade början av nästa menstruationscykel. Den andra gruppen fick placebo. Resultatet visade att den grupp kvinnor som fått en hög dos D-vitamin upplevde en minskning i smärtgrad i samband med menstruationen.

Vetegroddar = vitamin E, C, B12, B6 samt magnesium, zink, kalcium och järn
En studie likt den i Italien har även gjorts i Iran. Forskare på Hamadan University of Medical Sciences gjort en undersökning på 80 kvinnor i åldrarna 25-40 år för att se om vetegroddsextrakt kan ha någon påverkan på värk i samband med menstruation.
Vetegroddar är rika på bland annat vitamin E, C, B12, B6 och mineralerna magnesium, zink, kalcium och järn. Samtliga kvinnor hade regelbunden menstruation (21-35 dagars menstruationscykel med 3-10 dagars blödning), arbetade dagtid, var icke-rökare och hade inga fysiska eller psykiska sjukdomar.

► Läs också: PMS? Ät mer vegetabiliskt järn!

Kvinnorna som fick vetegroddsextrakt behövde mindre smärtlindrande medicin
Kvinnorna fick själva bedöma smärtintensiteten under de tre första dagarna in på menstruationen och även associerande symtom som bland annat illamående, kräkning, trötthet och yrsel. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen fick tillskott på 400 milligram vetegroddsextrakt tre gånger om dagen och den andra gruppen fick placebo.
Resultatet visade på minskade smärtsamma menstruationer i båda grupperna men störst minskning i den gruppen som fått tillskott i form av vetegroddsextrakt.
Kvinnorna i den gruppen uppgav också att de använde mindre mängd smärtlindrande medicin mot sina smärtor efter studien än tidigare. Vetegroddsextraktet visade sig alltså reducera svårighetsgraden av smärta och även minska symtom i samband med menstruation.

► Läs också: 5 tips på naturlig smärtlindring

Fakta om D-vitamin
D-vitamin har bland annat som uppgift att reglera kalciumbalansen i skelettet, tänderna och resten av kroppen. D-vitamin får vi i oss bland annat genom kosten. Även när vi är utomhus gör solens strålar att D-vitamin bildas i huden – men eftersom solen lyser med sin frånvaro under stora delar av vinterhalvåret är det extra viktigt att få i sig vitaminet även genom kosttillskott. Rekommenderat dagligt intag är tio mikrogram för alla under 75 år och 20 mikrogram för vuxna med lite eller ingen solexponering samt vuxna över 75 år.

► Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin!

Fakta om Kalcium
Kalcium är ett grundämne som är livsviktigt för kroppen. För att skelett och tänder ska kunna bildas och bli starkt behövs kalcium. 99 procent av allt kalcium som finns i kroppen finns i just ben och tänder. Även när blod koaguleras och vid olika nervfunktionerna är kalcium delaktigt. Mjölkprodukter, fisk och oskalade sesamfrön är exempel på tre gedigna kalciumkällor – men faktum är att de flesta livsmedel innehåller kalcium.

► Läs också: Ger mjölk verkligen starka ben?

Det rekommenderade dagliga intaget är 800 milligram för vuxna. Högt intag av kalcium tillsammans med D-vitamin kan i kombination med brist på K-vitamin leda till förkalkning av kroppens vävnader, njursten och njurskador. Detta då D-vitamin behövs för att kalcium ska absorberas från tunntarmen till blodet och därefter behövs K-vitamin för att kalcium ska kunna absorberas från blodet och föras in i skelettet.
Lider man brist på K-vitamin lagras kalciumet istället i andra vävnader vilket då kan leda till förkalkning.

► Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Källor:
Studierna
• Improvement of Primary Dysmenorrhea Caused by a Single Oral Dose of Vitamin D: Results of a Randomized, Double-blind, Placebo-Controlled Study
• Effects of Wheat Germ Extract on the Severity and Systemic Symptoms of Primary Dysmenorrhea: A Randomized Controlled Clinical Trial
• Calcium and Vitamin D Intake and Risk of Incident Premenstrual Syndrome

Av Fanny Gunnarsson

Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

texten grön omställning kvinna fönar håret hudterapeut johanna bjurström., gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: Det hänger på håret del 1

Hud

Många tvättar håret dagligen och i samband med träning och så undrar vi varför det blir frissigt. Ovanpå det är vanliga schampon som vi köper i livmedelsbutikerna ofta veritabla kemikaliebomber, något som bäddar för problem med hårbotten. Enligt hudterapeuten Johanna Bjurström skulle vi må bättre av att tvätta mer sällan och med skonsammare produkter – de bästa hittar vi skafferiet.

smidig_lunchsoppa

Detoxande och stärkande lunchsoppa

Recept

Njut av en värmande och nyttig soppa. Lägg kryddpastan och grönsaksbasen i burkar eller matlådor. När det är dags för lunch är det bara att hälla på hett vatten och röra om. En snabb och nyttig lunch som är enkel att ta med till jobb eller skola.

smed titti holmer

Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Mental hälsa

Hur ofta går vi inte omkring och förbereder oss på värsta tänkbara? Visst är det bra att vara beredd om livet skickar svårigheter vår väg men bara i snitt 15 procent av det vi oroar oss för inträffar, resten har ingen verklighetsförankring så varför inte istället visualisera bästa tänkbara. 

Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Gravid/barn

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsar, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

saffran_vande_andreas_nedstamdhet

Saffran vände Andreas nedstämdhet

Mental hälsa

Andreas Nilsson är en levnadsglad och sportig man på 38 år. Han lever sunt, har ett roligt jobb och trivs med familjelivet. Därför kom det som en obehaglig överraskning att han hösten 2016 plötsligt blev trött och orkeslös. Räddningen blev ett kosttillskott baserat på saffran. Det vände Andreas sinnesstämning på bara några dagar.

Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Kost

En studie visar att vissa nötter bidrar till att förbättra våra hjärnvågor. Vad betyder det då? Jo, det innebär att man bättrar på sitt minne, förmågan till inlärning och sin kreativitet genom att äta nötter. Även på kroppens läkningsförmåga förstärks.

Kristins fem bästa tips för morgontrötta

Övrigt

Kristin Kaspersen har vana av att gå upp tidigt, ett måste för jobbet som programledare för Nyhetsmorgon i TV4 under många år. Men det har inte varit lätt då hon alltid varit morgontrött, något hon fått jobba med.  Här delar hon med sig av sina fem bästa morgontips.

Anders Olsson kan konsten att andas

Intervju

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Mage

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Mental hälsa

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktinen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Couple in winter running together in nature

Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Förkylning

Fysisk aktivitet och träning är gynnsamt för hälsan och stärker immunförsvaret på sikt. Många som lagt i en högre växel i sin träning har dock fått erfara att träningen tillfälligt sänker immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för infektioner. Ett naturligt ämne som utvinns ur bakjäst har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken för insjuknande.

50000_likes_grattis_kurera

50 000 likes – det firar vi med tävling

Tävling

Nu har Kurera passerat 50 000 likes på Facebook! Vi är väldigt glada för att så många uppskattar och gillar vår Facebooksida. Med anledning av det vill vi fira detta med dig genom att anordna en liten tävling där du kan vinna härlig svensk ekologisk hudvård - ett hudvårds-kit från Rosenserien.

kvinna framför dator, himmel. lampor

Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Hud

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss. 

cornelia södergren gelehjärtan och par som kysser varandra

Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är

Sex- och relationer

Alla hjärtans dag förknippas kanske mer med geléhjärtan, blommor och chokladkartonger än med kärlek. Det finns många vanföreställningar om vad kärlek är och få är nog helt immuna mot romantiska illusioner. Något vi får med oss tidigt från sagornas, filmens och medias värld. Lägg ovanpå det internetporren och det är inte så konstigt att många får en förvriden bild. Detta ska relationsterapeuten Cornelia Södergren ska hjälpa oss råda bot på i en kommande artikelserie här på Kurera.

chokladtårta ulrika hoffer

Humörhöjande chokladkaka med frosting

Recept

Oavsett om vi är singlar eller lever i en relation vill väl de flesta vara glada på Alla hjärtans dag. En chokladkaka är alltid bra för humöret. Denna signerad Ulrika Hoffer är helt vegansk och kan även göras raw, ingen ugn behövs – bara lite tålamod.

ostar

Är ost en del av en hälsosam diet?

Kost

Ost är ett ifrågasatt livsmedel i hälsokretsar, men det är kanske dags att tänka om? Ny forskning visar nämligen att ost kan skydda såväl tänderna som levern. Dessutom har det inte den negativa påverkan på kolesterolet som man tidigare trott.

mikaela almroth

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Naturlig hälsa

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

kvinna sover

Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Forskning

Kan nyckeln till att komma till rätta med sitt sockersug stå att finna i sängen? Att utebliven eller för lite sömn kan bidra till olika ohälsotillstånd som övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke är redan känt. Men nu finns det även en studie som visar att hur mycket vi sover kan påverka vad vi äter.

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

publikhav vid konsert

Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Forskning

Tillhör du de som tycker om att gå och lyssna på en konsert då och då? Då är chansen stor att du även har god hälsa. En dansk studie från universitetet i Aalborg visar nämligen att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå och lyssna när andra spelar mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig går på konsert.

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

”Gör uppror mot prestationssamhället”

Mental hälsa

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

kvinna tvättar ansiktet, gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

Hud

Många undrar kanske varför det är så viktigt att använda hudvård som är fri från kemikalier. Kemikalierna fyller i vissa fall en viktig funktion men många är också skadliga och i stora mängder kan de belasta både kropp och miljö i onödan. Därför är vi på Kurera glada att hudterapeuten Johanna Bjurström hjälper oss att ställa om till en mer skonsam och naturlig hudvård. Först ut är det som löddrar och gör rent.

små flaskor med shots och glas med grön juice

Pigg och frisk med shots och juicer

Drycker och smoothies

Under vintern och förkylningstider kan det vara bra att ge kroppen lite extra stöd genom att äta hälsosamt. Det finns en uppsjö kryddor, frukter och grönsaker som är både nyttiga och stärkande. Här kommer några tips från Kureras Maya Dilek som kan hjälpa dig att hålla dig pigg och frisk i vinter.

vinnaren_av_lust_och_energi

Ja tack till mer energi och lust i vardagen

Sex- och relationer

Energi och lust är två viktiga beståndsdelar i en relation. Tyvärr möts vi av många energi- och lusttjuvar i vår vardag, men det finns hjälp att få när energin och lusten tryter. I Swedish Health Awards röstades en sedan många år älskad lustprodukt med aminosyror fram som Årets energiboost 2017. Här får du veta hur aminosyrorna kan påverka din lust och energi.