Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar | Kurera.se

Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar

Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Fler än varannan kvinna uppskattar att de någon gång upplevt humörförändringar och andra besvär dagarna före mens.
Lika många kvinnor anses dessutom lida av obehag under själva menstruationen.
Forskning visar dock att vissa näringstillskott kan hjälpa dig att återta kontrollen när allt du vill är att dra täcket över huvudet.
Här får du veta mer om naturlig lindring vid PMS och mensvärk.

Förvandlas du till ett monster dagarna innan mens eller måste du sjukskriva dig varje gång blödningen ska börja? Hjälpmedlen kan finnas närmare än du tror, det är bara att öppna kylskåpsdörren! Läs - och känn hoppet återvända.

Läs också: 3 naturliga sätt att minska din PMS

Kalcium och D-vitamin mot PMS
Kalcium, som finns i bland annat mjölk, har visat sig kunna lindra besvären av PMS. Tidigare har forskare mest inriktat sig på att undersöka huruvida kalcium har någon effekt vid behandling av PMS. Det har den. Nu visar även nyare forskning att kalcium - tillsammans med D-vitamin - dessutom kan användas för att förebygga PMS. Det är forskare vid University of Massachusetts som kommit fram till resultatet. I deras studie fick 1 057 kvinnor med PMS öka sitt intag av kalcium och D-vitamin under en tidsperiod och problemen minskade med upp till 40 procent.

 

► Läs också – Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

D-vitamin och vetegroddar mot mensvärk
Kanske är du en av dem som anser att du inte, på långa vägar, lider så mycket av PMS som av mensvärk. Som tycker att det är timmarna precis innan och efter själva blödningsstarten, som är värst?
Illamående, kräkningar, diarré, huvudvärk, trötthet, yrsel och svimningar är symtom på primär dysmenorré som betyder just smärtsamma menstruationer.
Naturliga tillskott i form av D-vitamin och vetegroddsextrakt har visat sig kunna lindra symtom även under den här återkommande perioden.

► Läs också: TV-stjärnan Susanne Delastacia om sin PMS: ”Blir bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Studie på italienska kvinnor
40 italienska kvinnor mellan 18 och 40 år deltog i en undersökning gjord av forskare på universitetet i italienska Messina. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen tilldelades en hög dos med D-vitamin fem dagar före den förmodade början av nästa menstruationscykel. Den andra gruppen fick placebo. Resultatet visade att den grupp kvinnor som fått en hög dos D-vitamin upplevde en minskning i smärtgrad i samband med menstruationen.

Vetegroddar = vitamin E, C, B12, B6 samt magnesium, zink, kalcium och järn
En studie likt den i Italien har även gjorts i Iran. Forskare på Hamadan University of Medical Sciences gjort en undersökning på 80 kvinnor i åldrarna 25-40 år för att se om vetegroddsextrakt kan ha någon påverkan på värk i samband med menstruation.
Vetegroddar är rika på bland annat vitamin E, C, B12, B6 och mineralerna magnesium, zink, kalcium och järn. Samtliga kvinnor hade regelbunden menstruation (21-35 dagars menstruationscykel med 3-10 dagars blödning), arbetade dagtid, var icke-rökare och hade inga fysiska eller psykiska sjukdomar.

 

► Läs också: PMS? Ät mer vegetabiliskt järn!

Kvinnorna som fick vetegroddsextrakt behövde mindre smärtlindrande medicin
Kvinnorna fick själva bedöma smärtintensiteten under de tre första dagarna in på menstruationen och även associerande symtom som bland annat illamående, kräkning, trötthet och yrsel. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen fick tillskott på 400 milligram vetegroddsextrakt tre gånger om dagen och den andra gruppen fick placebo.
Resultatet visade på minskade smärtsamma menstruationer i båda grupperna men störst minskning i den gruppen som fått tillskott i form av vetegroddsextrakt.
Kvinnorna i den gruppen uppgav också att de använde mindre mängd smärtlindrande medicin mot sina smärtor efter studien än tidigare. Vetegroddsextraktet visade sig alltså reducera svårighetsgraden av smärta och även minska symtom i samband med menstruation.

► Läs också: 5 tips på naturlig smärtlindring

Fakta om D-vitamin
D-vitamin har bland annat som uppgift att reglera kalciumbalansen i skelettet, tänderna och resten av kroppen. D-vitamin får vi i oss bland annat genom kosten. Även när vi är utomhus gör solens strålar att D-vitamin bildas i huden - men eftersom solen lyser med sin frånvaro under stora delar av vinterhalvåret är det extra viktigt att få i sig vitaminet även genom kosttillskott. Rekommenderat dagligt intag är tio mikrogram för alla under 75 år och 20 mikrogram för vuxna med lite eller ingen solexponering samt vuxna över 75 år.

► Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin!

Fakta om Kalcium
Kalcium är ett grundämne som är livsviktigt för kroppen. För att skelett och tänder ska kunna bildas och bli starkt behövs kalcium. 99 procent av allt kalcium som finns i kroppen finns i just ben och tänder. Även när blod koaguleras och vid olika nervfunktionerna är kalcium delaktigt. Mjölkprodukter, fisk och oskalade sesamfrön är exempel på tre gedigna kalciumkällor - men faktum är att de flesta livsmedel innehåller kalcium.

 

► Läs också: Ger mjölk verkligen starka ben?

Det rekommenderade dagliga intaget är 800 milligram för vuxna. Högt intag av kalcium tillsammans med D-vitamin kan i kombination med brist på K-vitamin leda till förkalkning av kroppens vävnader, njursten och njurskador. Detta då D-vitamin behövs för att kalcium ska absorberas från tunntarmen till blodet och därefter behövs K-vitamin för att kalcium ska kunna absorberas från blodet och föras in i skelettet.
Lider man brist på K-vitamin lagras kalciumet istället i andra vävnader vilket då kan leda till förkalkning.

► Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Källor:
Studierna
• Improvement of Primary Dysmenorrhea Caused by a Single Oral Dose of Vitamin D: Results of a Randomized, Double-blind, Placebo-Controlled Study
• Effects of Wheat Germ Extract on the Severity and Systemic Symptoms of Primary Dysmenorrhea: A Randomized Controlled Clinical Trial
• Calcium and Vitamin D Intake and Risk of Incident Premenstrual Syndrome

Av Fanny Gunnarsson


Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.