Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar

Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Fler än varannan kvinna uppskattar att de någon gång upplevt humörförändringar och andra besvär dagarna före mens.
Lika många kvinnor anses dessutom lida av obehag under själva menstruationen.
Forskning visar dock att vissa näringstillskott kan hjälpa dig att återta kontrollen när allt du vill är att dra täcket över huvudet.
Här får du veta mer om naturlig lindring vid PMS och mensvärk.

Förvandlas du till ett monster dagarna innan mens eller måste du sjukskriva dig varje gång blödningen ska börja? Hjälpmedlen kan finnas närmare än du tror, det är bara att öppna kylskåpsdörren! Läs – och känn hoppet återvända.

Läs också: 3 naturliga sätt att minska din PMS

 

Kalcium och D-vitamin mot PMS
Kalcium, som finns i bland annat mjölk, har visat sig kunna lindra besvären av PMS. Tidigare har forskare mest inriktat sig på att undersöka huruvida kalcium har någon effekt vid behandling av PMS. Det har den. Nu visar även nyare forskning att kalcium – tillsammans med D-vitamin – dessutom kan användas för att förebygga PMS. Det är forskare vid University of Massachusetts som kommit fram till resultatet. I deras studie fick 1 057 kvinnor med PMS öka sitt intag av kalcium och D-vitamin under en tidsperiod och problemen minskade med upp till 40 procent.

► Läs också – Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

D-vitamin och vetegroddar mot mensvärk
Kanske är du en av dem som anser att du inte, på långa vägar, lider så mycket av PMS som av mensvärk. Som tycker att det är timmarna precis innan och efter själva blödningsstarten, som är värst?
Illamående, kräkningar, diarré, huvudvärk, trötthet, yrsel och svimningar är symtom på primär dysmenorré som betyder just smärtsamma menstruationer.
Naturliga tillskott i form av D-vitamin och vetegroddsextrakt har visat sig kunna lindra symtom även under den här återkommande perioden.

► Läs också: TV-stjärnan Susanne Delastacia om sin PMS: ”Blir bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Studie på italienska kvinnor
40 italienska kvinnor mellan 18 och 40 år deltog i en undersökning gjord av forskare på universitetet i italienska Messina. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen tilldelades en hög dos med D-vitamin fem dagar före den förmodade början av nästa menstruationscykel. Den andra gruppen fick placebo. Resultatet visade att den grupp kvinnor som fått en hög dos D-vitamin upplevde en minskning i smärtgrad i samband med menstruationen.

Vetegroddar = vitamin E, C, B12, B6 samt magnesium, zink, kalcium och järn
En studie likt den i Italien har även gjorts i Iran. Forskare på Hamadan University of Medical Sciences gjort en undersökning på 80 kvinnor i åldrarna 25-40 år för att se om vetegroddsextrakt kan ha någon påverkan på värk i samband med menstruation.
Vetegroddar är rika på bland annat vitamin E, C, B12, B6 och mineralerna magnesium, zink, kalcium och järn. Samtliga kvinnor hade regelbunden menstruation (21-35 dagars menstruationscykel med 3-10 dagars blödning), arbetade dagtid, var icke-rökare och hade inga fysiska eller psykiska sjukdomar.

► Läs också: PMS? Ät mer vegetabiliskt järn!

Kvinnorna som fick vetegroddsextrakt behövde mindre smärtlindrande medicin
Kvinnorna fick själva bedöma smärtintensiteten under de tre första dagarna in på menstruationen och även associerande symtom som bland annat illamående, kräkning, trötthet och yrsel. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen fick tillskott på 400 milligram vetegroddsextrakt tre gånger om dagen och den andra gruppen fick placebo.
Resultatet visade på minskade smärtsamma menstruationer i båda grupperna men störst minskning i den gruppen som fått tillskott i form av vetegroddsextrakt.
Kvinnorna i den gruppen uppgav också att de använde mindre mängd smärtlindrande medicin mot sina smärtor efter studien än tidigare. Vetegroddsextraktet visade sig alltså reducera svårighetsgraden av smärta och även minska symtom i samband med menstruation.

► Läs också: 5 tips på naturlig smärtlindring

Fakta om D-vitamin
D-vitamin har bland annat som uppgift att reglera kalciumbalansen i skelettet, tänderna och resten av kroppen. D-vitamin får vi i oss bland annat genom kosten. Även när vi är utomhus gör solens strålar att D-vitamin bildas i huden – men eftersom solen lyser med sin frånvaro under stora delar av vinterhalvåret är det extra viktigt att få i sig vitaminet även genom kosttillskott. Rekommenderat dagligt intag är tio mikrogram för alla under 75 år och 20 mikrogram för vuxna med lite eller ingen solexponering samt vuxna över 75 år.

► Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin!

Fakta om Kalcium
Kalcium är ett grundämne som är livsviktigt för kroppen. För att skelett och tänder ska kunna bildas och bli starkt behövs kalcium. 99 procent av allt kalcium som finns i kroppen finns i just ben och tänder. Även när blod koaguleras och vid olika nervfunktionerna är kalcium delaktigt. Mjölkprodukter, fisk och oskalade sesamfrön är exempel på tre gedigna kalciumkällor – men faktum är att de flesta livsmedel innehåller kalcium.

► Läs också: Ger mjölk verkligen starka ben?

Det rekommenderade dagliga intaget är 800 milligram för vuxna. Högt intag av kalcium tillsammans med D-vitamin kan i kombination med brist på K-vitamin leda till förkalkning av kroppens vävnader, njursten och njurskador. Detta då D-vitamin behövs för att kalcium ska absorberas från tunntarmen till blodet och därefter behövs K-vitamin för att kalcium ska kunna absorberas från blodet och föras in i skelettet.
Lider man brist på K-vitamin lagras kalciumet istället i andra vävnader vilket då kan leda till förkalkning.

► Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Källor:
Studierna
• Improvement of Primary Dysmenorrhea Caused by a Single Oral Dose of Vitamin D: Results of a Randomized, Double-blind, Placebo-Controlled Study
• Effects of Wheat Germ Extract on the Severity and Systemic Symptoms of Primary Dysmenorrhea: A Randomized Controlled Clinical Trial
• Calcium and Vitamin D Intake and Risk of Incident Premenstrual Syndrome

Av Fanny Gunnarsson

Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.