Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar

Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Fler än varannan kvinna uppskattar att de någon gång upplevt humörförändringar och andra besvär dagarna före mens.
Lika många kvinnor anses dessutom lida av obehag under själva menstruationen.
Forskning visar dock att vissa näringstillskott kan hjälpa dig att återta kontrollen när allt du vill är att dra täcket över huvudet.
Här får du veta mer om naturlig lindring vid PMS och mensvärk.

Förvandlas du till ett monster dagarna innan mens eller måste du sjukskriva dig varje gång blödningen ska börja? Hjälpmedlen kan finnas närmare än du tror, det är bara att öppna kylskåpsdörren! Läs - och känn hoppet återvända.

Läs också: 3 naturliga sätt att minska din PMS

Kalcium och D-vitamin mot PMS
Kalcium, som finns i bland annat mjölk, har visat sig kunna lindra besvären av PMS. Tidigare har forskare mest inriktat sig på att undersöka huruvida kalcium har någon effekt vid behandling av PMS. Det har den. Nu visar även nyare forskning att kalcium - tillsammans med D-vitamin - dessutom kan användas för att förebygga PMS. Det är forskare vid University of Massachusetts som kommit fram till resultatet. I deras studie fick 1 057 kvinnor med PMS öka sitt intag av kalcium och D-vitamin under en tidsperiod och problemen minskade med upp till 40 procent.

 

► Läs också – Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

D-vitamin och vetegroddar mot mensvärk
Kanske är du en av dem som anser att du inte, på långa vägar, lider så mycket av PMS som av mensvärk. Som tycker att det är timmarna precis innan och efter själva blödningsstarten, som är värst?
Illamående, kräkningar, diarré, huvudvärk, trötthet, yrsel och svimningar är symtom på primär dysmenorré som betyder just smärtsamma menstruationer.
Naturliga tillskott i form av D-vitamin och vetegroddsextrakt har visat sig kunna lindra symtom även under den här återkommande perioden.

► Läs också: TV-stjärnan Susanne Delastacia om sin PMS: ”Blir bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Studie på italienska kvinnor
40 italienska kvinnor mellan 18 och 40 år deltog i en undersökning gjord av forskare på universitetet i italienska Messina. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen tilldelades en hög dos med D-vitamin fem dagar före den förmodade början av nästa menstruationscykel. Den andra gruppen fick placebo. Resultatet visade att den grupp kvinnor som fått en hög dos D-vitamin upplevde en minskning i smärtgrad i samband med menstruationen.

Vetegroddar = vitamin E, C, B12, B6 samt magnesium, zink, kalcium och järn
En studie likt den i Italien har även gjorts i Iran. Forskare på Hamadan University of Medical Sciences gjort en undersökning på 80 kvinnor i åldrarna 25-40 år för att se om vetegroddsextrakt kan ha någon påverkan på värk i samband med menstruation.
Vetegroddar är rika på bland annat vitamin E, C, B12, B6 och mineralerna magnesium, zink, kalcium och järn. Samtliga kvinnor hade regelbunden menstruation (21-35 dagars menstruationscykel med 3-10 dagars blödning), arbetade dagtid, var icke-rökare och hade inga fysiska eller psykiska sjukdomar.

 

► Läs också: PMS? Ät mer vegetabiliskt järn!

Kvinnorna som fick vetegroddsextrakt behövde mindre smärtlindrande medicin
Kvinnorna fick själva bedöma smärtintensiteten under de tre första dagarna in på menstruationen och även associerande symtom som bland annat illamående, kräkning, trötthet och yrsel. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena gruppen fick tillskott på 400 milligram vetegroddsextrakt tre gånger om dagen och den andra gruppen fick placebo.
Resultatet visade på minskade smärtsamma menstruationer i båda grupperna men störst minskning i den gruppen som fått tillskott i form av vetegroddsextrakt.
Kvinnorna i den gruppen uppgav också att de använde mindre mängd smärtlindrande medicin mot sina smärtor efter studien än tidigare. Vetegroddsextraktet visade sig alltså reducera svårighetsgraden av smärta och även minska symtom i samband med menstruation.

► Läs också: 5 tips på naturlig smärtlindring

Fakta om D-vitamin
D-vitamin har bland annat som uppgift att reglera kalciumbalansen i skelettet, tänderna och resten av kroppen. D-vitamin får vi i oss bland annat genom kosten. Även när vi är utomhus gör solens strålar att D-vitamin bildas i huden - men eftersom solen lyser med sin frånvaro under stora delar av vinterhalvåret är det extra viktigt att få i sig vitaminet även genom kosttillskott. Rekommenderat dagligt intag är tio mikrogram för alla under 75 år och 20 mikrogram för vuxna med lite eller ingen solexponering samt vuxna över 75 år.

► Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin!

Fakta om Kalcium
Kalcium är ett grundämne som är livsviktigt för kroppen. För att skelett och tänder ska kunna bildas och bli starkt behövs kalcium. 99 procent av allt kalcium som finns i kroppen finns i just ben och tänder. Även när blod koaguleras och vid olika nervfunktionerna är kalcium delaktigt. Mjölkprodukter, fisk och oskalade sesamfrön är exempel på tre gedigna kalciumkällor - men faktum är att de flesta livsmedel innehåller kalcium.

 

► Läs också: Ger mjölk verkligen starka ben?

Det rekommenderade dagliga intaget är 800 milligram för vuxna. Högt intag av kalcium tillsammans med D-vitamin kan i kombination med brist på K-vitamin leda till förkalkning av kroppens vävnader, njursten och njurskador. Detta då D-vitamin behövs för att kalcium ska absorberas från tunntarmen till blodet och därefter behövs K-vitamin för att kalcium ska kunna absorberas från blodet och föras in i skelettet.
Lider man brist på K-vitamin lagras kalciumet istället i andra vävnader vilket då kan leda till förkalkning.

► Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Källor:
Studierna
• Improvement of Primary Dysmenorrhea Caused by a Single Oral Dose of Vitamin D: Results of a Randomized, Double-blind, Placebo-Controlled Study
• Effects of Wheat Germ Extract on the Severity and Systemic Symptoms of Primary Dysmenorrhea: A Randomized Controlled Clinical Trial
• Calcium and Vitamin D Intake and Risk of Incident Premenstrual Syndrome

Av Fanny Gunnarsson


Fakta

Idag inträffar PMS-dagen!
Idag, den 21 november 2015, inträffar för första gången PMS-dagen. Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
Syftet med PMS-dagen är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger Karin Adelsköld generalsekreterare för förbundet som själv har diagnosen PMDS.

Under dagen hålls ett PMS-seminarium på Historiska museet i Stockholm. Eventet är öppet för alla.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.