Lindra sprängande huvudvärk och migrän – 9 sätt!

Det är smärtsamt och kan lamslå en blixtsnabbt.
Huvudvärken kan komma plötsligt och göra fruktansvärt ont.
Här får du veta hur du själv kan förebygga huvudvärk och lindra smärtan när den väl är ett faktum.   

Kyla
Placera en kylklamp eller blöt handduk i pannan, på huvudet eller i nacken för att snabbt lindra värken. Experter vet inte exakt varför det fungerar men man tror att det kan bero på det minskade blodflödet som uppstår då området utsätts för kyla.

Läs också: Träna bort din huvudvärk

Koffein
Det centralstimulerande ämnet som bland annat finns i kaffe, te och energidrycker kan ge lindring vid huvudvärk och migrän. Koffeinet kan också hjälpa kroppen att absorbera vissa läkemedel mot migrän snabbare. Men inta koffein med måtta, det kan vara beroendeframkallande och skapa lindrigare abstinenssymptom som till exempel trötthet och mer huvudvärk om man slutar tvärt.

 

Mörkt och tyst
Starkt ljus och höga ljud kan göra din huvudvärk värre. Hitta en lugn och avkopplande plats där du kan dra ner rullgardinen och vila bort det onda. En avkopplande, tyst och mörk miljö påskyndar återhämtningen.

Läs också: Orsaken bakom migrän funnen hävdar forskare

Träna
Genom att träna kan du förebygga huvudvärk. Vid träning frigörs så kallade endorfiner, må-bra-hormoner som ger smärtlindring. Träning bidrar också till att minska stress och förbättra sömnen, två faktorer som båda påverkar din benägenhet att få huvudvärk eller migrän. Träna dock inte under ett pågående migränanfall eller då du har huvudvärk – den ökade cirkulationen kan göra det ännu mer smärtsamt.

Magnesium
Studier visar att magnesium kan ha en förebyggande effekt vid migrän. Magnesium har också en avslappnande effekt på muskler och nerver och kan därför vara bra vid spänningshuvudvärk. Mineralet hittar du bland annat i mörkgröna grönsaker, nötter och fullkorn. Magnesium kan även intas i tablettform.

► Läs också: Johanna Toftby om sin PMDS: ”Migränen och humöret är värst”

Prioritera sömnen
Genom att sova ordentligt kan du förebygga migränanfall. Du bör sova sju till åtta timmar per natt. Både för lite och för mycket sömn kan utlösa huvudvärk och sänka din smärttröskel. Försök också att gå till sängs och vakna vid samma tid varje dag, regelbundenheten minskar risken för huvudvärk.

Yoga
Pulshöjande träning kan förebygga huvudvärk men också vara en utlösande faktor för vissa. Yoga är ett säkrare träningsalternativ tack vare sina långsammare rörelser. Forskning visar att regelbunden yoga minskar antalet migränanfall och gör dem mindre intensiva hos de som väl drabbas.

 

Läs också: Passion istället för smärtstillande

Vitamin B2
Vitamin B2, även kallat riboflavin, har i studier visats kunna förebygga migrän. Vitaminet finns naturligt i mjölk, ost, fisk och kyckling men finns också att tillgå i form av tabletter.

Lär känna dina triggers
Huvudvärken eller migränen kan ibland komma som ett brev på posten när du äter en viss typ av mat eller utsätts för vissa saker i din omgivning. Vanliga triggers är bland annat rött vin, lagrad ost, charkuterier, bländande ljus, starka dofter eller vistelse på hög höjd. Lär känna vilka triggers som påverkar just dig.

Av Johanna Gustafsson

Källa: Webmd.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.