Lindra sprängande huvudvärk och migrän – 9 sätt!

Det är smärtsamt och kan lamslå en blixtsnabbt.
Huvudvärken kan komma plötsligt och göra fruktansvärt ont.
Här får du veta hur du själv kan förebygga huvudvärk och lindra smärtan när den väl är ett faktum.   

Kyla
Placera en kylklamp eller blöt handduk i pannan, på huvudet eller i nacken för att snabbt lindra värken. Experter vet inte exakt varför det fungerar men man tror att det kan bero på det minskade blodflödet som uppstår då området utsätts för kyla.

Läs också: Träna bort din huvudvärk

Koffein
Det centralstimulerande ämnet som bland annat finns i kaffe, te och energidrycker kan ge lindring vid huvudvärk och migrän. Koffeinet kan också hjälpa kroppen att absorbera vissa läkemedel mot migrän snabbare. Men inta koffein med måtta, det kan vara beroendeframkallande och skapa lindrigare abstinenssymptom som till exempel trötthet och mer huvudvärk om man slutar tvärt.

 

Mörkt och tyst
Starkt ljus och höga ljud kan göra din huvudvärk värre. Hitta en lugn och avkopplande plats där du kan dra ner rullgardinen och vila bort det onda. En avkopplande, tyst och mörk miljö påskyndar återhämtningen.

Läs också: Orsaken bakom migrän funnen hävdar forskare

Träna
Genom att träna kan du förebygga huvudvärk. Vid träning frigörs så kallade endorfiner, må-bra-hormoner som ger smärtlindring. Träning bidrar också till att minska stress och förbättra sömnen, två faktorer som båda påverkar din benägenhet att få huvudvärk eller migrän. Träna dock inte under ett pågående migränanfall eller då du har huvudvärk – den ökade cirkulationen kan göra det ännu mer smärtsamt.

Magnesium
Studier visar att magnesium kan ha en förebyggande effekt vid migrän. Magnesium har också en avslappnande effekt på muskler och nerver och kan därför vara bra vid spänningshuvudvärk. Mineralet hittar du bland annat i mörkgröna grönsaker, nötter och fullkorn. Magnesium kan även intas i tablettform.

► Läs också: Johanna Toftby om sin PMDS: ”Migränen och humöret är värst”

Prioritera sömnen
Genom att sova ordentligt kan du förebygga migränanfall. Du bör sova sju till åtta timmar per natt. Både för lite och för mycket sömn kan utlösa huvudvärk och sänka din smärttröskel. Försök också att gå till sängs och vakna vid samma tid varje dag, regelbundenheten minskar risken för huvudvärk.

Yoga
Pulshöjande träning kan förebygga huvudvärk men också vara en utlösande faktor för vissa. Yoga är ett säkrare träningsalternativ tack vare sina långsammare rörelser. Forskning visar att regelbunden yoga minskar antalet migränanfall och gör dem mindre intensiva hos de som väl drabbas.

 

Läs också: Passion istället för smärtstillande

Vitamin B2
Vitamin B2, även kallat riboflavin, har i studier visats kunna förebygga migrän. Vitaminet finns naturligt i mjölk, ost, fisk och kyckling men finns också att tillgå i form av tabletter.

Lär känna dina triggers
Huvudvärken eller migränen kan ibland komma som ett brev på posten när du äter en viss typ av mat eller utsätts för vissa saker i din omgivning. Vanliga triggers är bland annat rött vin, lagrad ost, charkuterier, bländande ljus, starka dofter eller vistelse på hög höjd. Lär känna vilka triggers som påverkar just dig.

Av Johanna Gustafsson

Källa: Webmd.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.