Linfröolja

Linfröolja är en av de rikaste källorna till essentiella fettsyror. Den tillhör gruppen omega-3-fettsyror. I vår moderna, raffinerade mat saknas essentiella fettsyror nästan helt. Det är bara om man äter mycket lax, sardiner, makrill och sill eller använder kallpressade oljor till maten som man får i sig det man behöver. Det bästa och mest effektiva sättet att få i sig dem är i annat fall via kosttillskott. Linolsyra och linolensyra är utgångssubstanser för produktion av de andra fettsyrorna. Linfröolja är rik på både linolensyra (50–60 procent) och linolsyra (15–25 procent) och p.g.a. det svenska klimatet är linolensyrahalten i den svenska linfröoljan högre än den från andra länder.

Dessutom innehåller linfrön alla essentiella aminosyror. Den bästa oljan utvinns ur linfrön och den används till färg, konsistens, arom och innehåll. Den är dock mycket känslig för ljus, värme och syre. Ofta tas inte hänsyn till detta vid framställningen och den olja som säljs är ofta högt raffinerad och förstörd. Vid rätt hantering kan linfröolja lagras kallt i högst 3 månader.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror 5–20 procent: Palmitinsyra 5 procent
Stearinsyra 3–4 procent.
Enkelomättade fettsyror 11–40 procent: Omega-9 oljesyra 9–24 procent.
Fleromättade fettsyror 68–70 procent: Omega-3 linolensyra 40–62 procent
Oljor från nordiskt klimat, som Sverige, har runt 10 procent högre halt (över 60 procent) med omega-3.
Omega-6 linolsyra 14–25 procent
Fria fettsyror Halten ska vara låg. Under 1 procent (syratal 2) anses bra.

 

3–15 procent av alfalinolensyran: linfröolja omvandlas till EPA/DHA.

Funktion
De senaste årens forskning har visat att fiskolja skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar, förbättrar hormon- och enzymfunktioner samt spelar en vital roll för hjärna och nerver. Fiskolja innehåller 2 viktiga näringsämnen. Den ena är EPA (eikosapentaenoinsyra), som påvisats kontrol¬lera blodkoagulering och blodkärlssammandragning samt sänka kolesterol- och triglyceridnivåerna. Därmed reduceras risken för avlagringar på blodkärls¬väggarna liksom risken för blodproppar. Den andra, DHA (dokosa¬hexa¬enoinsyra), kommer från samma källa som EPA. DHA är en huvudkomponent i hjärnan och näthinnan, och spelar en roll vid sändning av nervsignaler. Medan EPA- och DHA-komponenterna endast finns i fiskolja, kan dessa framställas av kroppen från alfalinolensyra som finns i linfröolja. Linfröolja är den vegetabiliska fettsyran som skyddar oss från farlig blodkoagulering och sänker kolesterol- och triglyceridnivåerna i blodet.

Linfröoljans essentiella fettsyror har följande funktioner:
• De är en del av det byggnads¬material som alla kroppscellmembraner består av, och utgör grundmaterialet för produktionen av prosta¬glan¬diner.

• Viskositet och flexibilitet hos cellmembranen är beroende av mängden essentiella fettsyror i cellerna. Detta har en direkt effekt på immunförsvarets motståndskraft.

• Omega-3-fettsyror sänker blodtrycket och sannolikheten för blodproppar. De har också åstadkommit en minskning i kolesterol- och glyceridnivåerna med så mycket som 25 procent respektive 65 procent.

• Det går inte att nämna linfröoljans terapeutiska egenskaper utan att nämna en av pionjärerna, Johanna Budwig och hennes forskning. Budwig forskade i början av 1950-talet. Enligt henne visade blodprover från personer med kroniska sjukdomar, som cancer och diabetes, brist på lipoprotein som nu är känt som en fettsyrabärande albumin. Budwig gav cancerpatienter i sista skedet en blandning av kvarg (ett svavelinnehållande protein) och linfröolja. (2–3 msk 2–3 ggr dagligen.)

• Dr Johanna Budwig i Tyskland har dokumenterat över 1 000 fall som blivit fria från tumörer med en kombination av linfröolja och andra näringstillskott. Andra studier visar på minskade och färre tumörer, metastasbildning kan förhindras, samt en utsträckt överlevnadstid för cancerpatienter vid användning av linfröolja.

• En form av diabetes härrör från omega-3-fettsyror och överskott av hårda fetter, förvärrad av näringsbrister. Omega-3-fetter minskar insulinbehovet hos diabetiker. Det är viktigt att kontrollera insulinbehovet noga hos diabetiker vid bruk av linfröolja.

• Både fiskolja (EPA/DHA) och linfröolja har visat sig vara mycket effektiva i behandling av artrit. I en studie har det påvisats att en kombination av omega-3- och omega-6-fettsyror har gjort det möjligt för 60 procent av ledgångsreumatiska patienter att sluta med antiinflammatoriska läkemedel och 20 procent att minska intaget av läkemedlen till hälften.

• Linfröolja kan lindra astma redan några dagar efter påbörjad behandling.

• PMS-besvär kan lindras redan efter en månads förbrukning av linfröolja.

• Omega-3-fettsyror tillsammans med andra näringstillskott minskar allergiska besvär, men det kan ta tid då kroppen behöver tid att läka.

• Fettsyror hjälper kroppen att utsöndra vatten och natrium och därmed minska ödem.

• Linfröolja är känt för att göra huden len och mjuk. Den kan även hjälpa vid eksem och psoriasis, samt ökar den allmänna vitaliteten. Idrottsmän märker t.ex. hur trötta muskler snabbare återfår spänst och vitalitet med regelbundet intag av omega-3-fettsyror.

Terapeutisk användning
Nedan följer kategorier där terapeutisk användning av linfröolja kan rekommenderas:
• atopiska problem: hudsjukdomar av olika slag, speciellt akne och eksem, allergi och astma
• hyperaktiva barn
• menstruationsbesvär och premenstruella besvär (PMS)
• hjärt-kärlsjukdomar (orsakad av hög kolesterolnivå), trombos och blodtrycks¬besvär
• sekundära sjukdomar till följd av diabetes
• övervikt
• reumatisk artrit, inflammationstillstånd
• degeneration av lever och njurar
• cancer
• vid MS
• vid alkoholskador
• vid förekomst av schizofreni, men inte för de som har epilepsi
• linfröolja sänker blodtriglyceridnivåerna
• linfröolja sänker det onda, skadliga kolesterolet (LDL), samtidigt som den ökar det goda, gynnsamma kolesterolet (HDL) och återställer rätt fettsyrabalans.

Nyckelorgan
Hud, leder, blodkärl, hjärta.

Dosering
RDI: Gränsvärde saknas.
ODI: 1–3 tsk.
TDI: 1–6 msk.
Linfröolja sväljs direkt eller blandas med salladressing, yoghurt, keso eller hummus.

Interaktion med läkemedel
Negativ interaktion/undvik tillskott: antiinflammatoriska och antireumatiska medel.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.