Linfröolja är en av de rikaste källorna till essentiella fettsyror. Den tillhör gruppen omega-3-fettsyror.

Linfröolja

Linfröolja är en av de rikaste källorna till essentiella fettsyror. Den tillhör gruppen omega-3-fettsyror. I vår moderna, raffinerade mat saknas essentiella fettsyror nästan helt. Det är bara om man äter mycket lax, sardiner, makrill och sill eller använder kallpressade oljor till maten som man får i sig det man behöver. Det bästa och mest effektiva sättet att få i sig dem är i annat fall via kosttillskott. Linolsyra och linolensyra är utgångssubstanser för produktion av de andra fettsyrorna. Linfröolja är rik på både linolensyra (50–60 procent) och linolsyra (15–25 procent) och p.g.a. det svenska klimatet är linolensyrahalten i den svenska linfröoljan högre än den från andra länder.

Dessutom innehåller linfrön alla essentiella aminosyror. Den bästa oljan utvinns ur linfrön och den används till färg, konsistens, arom och innehåll. Den är dock mycket känslig för ljus, värme och syre. Ofta tas inte hänsyn till detta vid framställningen och den olja som säljs är ofta högt raffinerad och förstörd. Vid rätt hantering kan linfröolja lagras kallt i högst 3 månader.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror 5–20 procent: Palmitinsyra 5 procent
Stearinsyra 3–4 procent.
Enkelomättade fettsyror 11–40 procent: Omega-9 oljesyra 9–24 procent.
Fleromättade fettsyror 68–70 procent: Omega-3 linolensyra 40–62 procent
Oljor från nordiskt klimat, som Sverige, har runt 10 procent högre halt (över 60 procent) med omega-3.
Omega-6 linolsyra 14–25 procent
Fria fettsyror Halten ska vara låg. Under 1 procent (syratal 2) anses bra.

 

3–15 procent av alfalinolensyran: linfröolja omvandlas till EPA/DHA.

Funktion
De senaste årens forskning har visat att fiskolja skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar, förbättrar hormon- och enzymfunktioner samt spelar en vital roll för hjärna och nerver. Fiskolja innehåller 2 viktiga näringsämnen. Den ena är EPA (eikosapentaenoinsyra), som påvisats kontrol¬lera blodkoagulering och blodkärlssammandragning samt sänka kolesterol- och triglyceridnivåerna. Därmed reduceras risken för avlagringar på blodkärls¬väggarna liksom risken för blodproppar. Den andra, DHA (dokosa¬hexa¬enoinsyra), kommer från samma källa som EPA. DHA är en huvudkomponent i hjärnan och näthinnan, och spelar en roll vid sändning av nervsignaler. Medan EPA- och DHA-komponenterna endast finns i fiskolja, kan dessa framställas av kroppen från alfalinolensyra som finns i linfröolja. Linfröolja är den vegetabiliska fettsyran som skyddar oss från farlig blodkoagulering och sänker kolesterol- och triglyceridnivåerna i blodet.

Linfröoljans essentiella fettsyror har följande funktioner:
• De är en del av det byggnads¬material som alla kroppscellmembraner består av, och utgör grundmaterialet för produktionen av prosta¬glan¬diner.

• Viskositet och flexibilitet hos cellmembranen är beroende av mängden essentiella fettsyror i cellerna. Detta har en direkt effekt på immunförsvarets motståndskraft.

• Omega-3-fettsyror sänker blodtrycket och sannolikheten för blodproppar. De har också åstadkommit en minskning i kolesterol- och glyceridnivåerna med så mycket som 25 procent respektive 65 procent.

• Det går inte att nämna linfröoljans terapeutiska egenskaper utan att nämna en av pionjärerna, Johanna Budwig och hennes forskning. Budwig forskade i början av 1950-talet. Enligt henne visade blodprover från personer med kroniska sjukdomar, som cancer och diabetes, brist på lipoprotein som nu är känt som en fettsyrabärande albumin. Budwig gav cancerpatienter i sista skedet en blandning av kvarg (ett svavelinnehållande protein) och linfröolja. (2–3 msk 2–3 ggr dagligen.)

• Dr Johanna Budwig i Tyskland har dokumenterat över 1 000 fall som blivit fria från tumörer med en kombination av linfröolja och andra näringstillskott. Andra studier visar på minskade och färre tumörer, metastasbildning kan förhindras, samt en utsträckt överlevnadstid för cancerpatienter vid användning av linfröolja.

• En form av diabetes härrör från omega-3-fettsyror och överskott av hårda fetter, förvärrad av näringsbrister. Omega-3-fetter minskar insulinbehovet hos diabetiker. Det är viktigt att kontrollera insulinbehovet noga hos diabetiker vid bruk av linfröolja.

• Både fiskolja (EPA/DHA) och linfröolja har visat sig vara mycket effektiva i behandling av artrit. I en studie har det påvisats att en kombination av omega-3- och omega-6-fettsyror har gjort det möjligt för 60 procent av ledgångsreumatiska patienter att sluta med antiinflammatoriska läkemedel och 20 procent att minska intaget av läkemedlen till hälften.

• Linfröolja kan lindra astma redan några dagar efter påbörjad behandling.

• PMS-besvär kan lindras redan efter en månads förbrukning av linfröolja.

• Omega-3-fettsyror tillsammans med andra näringstillskott minskar allergiska besvär, men det kan ta tid då kroppen behöver tid att läka.

• Fettsyror hjälper kroppen att utsöndra vatten och natrium och därmed minska ödem.

• Linfröolja är känt för att göra huden len och mjuk. Den kan även hjälpa vid eksem och psoriasis, samt ökar den allmänna vitaliteten. Idrottsmän märker t.ex. hur trötta muskler snabbare återfår spänst och vitalitet med regelbundet intag av omega-3-fettsyror.

Terapeutisk användning
Nedan följer kategorier där terapeutisk användning av linfröolja kan rekommenderas:
• atopiska problem: hudsjukdomar av olika slag, speciellt akne och eksem, allergi och astma
• hyperaktiva barn
• menstruationsbesvär och premenstruella besvär (PMS)
• hjärt-kärlsjukdomar (orsakad av hög kolesterolnivå), trombos och blodtrycks¬besvär
• sekundära sjukdomar till följd av diabetes
• övervikt
• reumatisk artrit, inflammationstillstånd
• degeneration av lever och njurar
• cancer
• vid MS
• vid alkoholskador
• vid förekomst av schizofreni, men inte för de som har epilepsi
• linfröolja sänker blodtriglyceridnivåerna
• linfröolja sänker det onda, skadliga kolesterolet (LDL), samtidigt som den ökar det goda, gynnsamma kolesterolet (HDL) och återställer rätt fettsyrabalans.

Nyckelorgan
Hud, leder, blodkärl, hjärta.

Dosering
RDI: Gränsvärde saknas.
ODI: 1–3 tsk.
TDI: 1–6 msk.
Linfröolja sväljs direkt eller blandas med salladressing, yoghurt, keso eller hummus.

Interaktion med läkemedel
Negativ interaktion/undvik tillskott: antiinflammatoriska och antireumatiska medel.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.