Linfröolja

Linfröolja är en av de rikaste källorna till essentiella fettsyror. Den tillhör gruppen omega-3-fettsyror. I vår moderna, raffinerade mat saknas essentiella fettsyror nästan helt. Det är bara om man äter mycket lax, sardiner, makrill och sill eller använder kallpressade oljor till maten som man får i sig det man behöver. Det bästa och mest effektiva sättet att få i sig dem är i annat fall via kosttillskott. Linolsyra och linolensyra är utgångssubstanser för produktion av de andra fettsyrorna. Linfröolja är rik på både linolensyra (50–60 procent) och linolsyra (15–25 procent) och p.g.a. det svenska klimatet är linolensyrahalten i den svenska linfröoljan högre än den från andra länder.

Dessutom innehåller linfrön alla essentiella aminosyror. Den bästa oljan utvinns ur linfrön och den används till färg, konsistens, arom och innehåll. Den är dock mycket känslig för ljus, värme och syre. Ofta tas inte hänsyn till detta vid framställningen och den olja som säljs är ofta högt raffinerad och förstörd. Vid rätt hantering kan linfröolja lagras kallt i högst 3 månader.

Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror 5–20 procent: Palmitinsyra 5 procent
Stearinsyra 3–4 procent.
Enkelomättade fettsyror 11–40 procent: Omega-9 oljesyra 9–24 procent.
Fleromättade fettsyror 68–70 procent: Omega-3 linolensyra 40–62 procent
Oljor från nordiskt klimat, som Sverige, har runt 10 procent högre halt (över 60 procent) med omega-3.
Omega-6 linolsyra 14–25 procent
Fria fettsyror Halten ska vara låg. Under 1 procent (syratal 2) anses bra.

 

3–15 procent av alfalinolensyran: linfröolja omvandlas till EPA/DHA.

Funktion
De senaste årens forskning har visat att fiskolja skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar, förbättrar hormon- och enzymfunktioner samt spelar en vital roll för hjärna och nerver. Fiskolja innehåller 2 viktiga näringsämnen. Den ena är EPA (eikosapentaenoinsyra), som påvisats kontrol¬lera blodkoagulering och blodkärlssammandragning samt sänka kolesterol- och triglyceridnivåerna. Därmed reduceras risken för avlagringar på blodkärls¬väggarna liksom risken för blodproppar. Den andra, DHA (dokosa¬hexa¬enoinsyra), kommer från samma källa som EPA. DHA är en huvudkomponent i hjärnan och näthinnan, och spelar en roll vid sändning av nervsignaler. Medan EPA- och DHA-komponenterna endast finns i fiskolja, kan dessa framställas av kroppen från alfalinolensyra som finns i linfröolja. Linfröolja är den vegetabiliska fettsyran som skyddar oss från farlig blodkoagulering och sänker kolesterol- och triglyceridnivåerna i blodet.

Linfröoljans essentiella fettsyror har följande funktioner:
• De är en del av det byggnads¬material som alla kroppscellmembraner består av, och utgör grundmaterialet för produktionen av prosta¬glan¬diner.

• Viskositet och flexibilitet hos cellmembranen är beroende av mängden essentiella fettsyror i cellerna. Detta har en direkt effekt på immunförsvarets motståndskraft.

• Omega-3-fettsyror sänker blodtrycket och sannolikheten för blodproppar. De har också åstadkommit en minskning i kolesterol- och glyceridnivåerna med så mycket som 25 procent respektive 65 procent.

• Det går inte att nämna linfröoljans terapeutiska egenskaper utan att nämna en av pionjärerna, Johanna Budwig och hennes forskning. Budwig forskade i början av 1950-talet. Enligt henne visade blodprover från personer med kroniska sjukdomar, som cancer och diabetes, brist på lipoprotein som nu är känt som en fettsyrabärande albumin. Budwig gav cancerpatienter i sista skedet en blandning av kvarg (ett svavelinnehållande protein) och linfröolja. (2–3 msk 2–3 ggr dagligen.)

• Dr Johanna Budwig i Tyskland har dokumenterat över 1 000 fall som blivit fria från tumörer med en kombination av linfröolja och andra näringstillskott. Andra studier visar på minskade och färre tumörer, metastasbildning kan förhindras, samt en utsträckt överlevnadstid för cancerpatienter vid användning av linfröolja.

• En form av diabetes härrör från omega-3-fettsyror och överskott av hårda fetter, förvärrad av näringsbrister. Omega-3-fetter minskar insulinbehovet hos diabetiker. Det är viktigt att kontrollera insulinbehovet noga hos diabetiker vid bruk av linfröolja.

• Både fiskolja (EPA/DHA) och linfröolja har visat sig vara mycket effektiva i behandling av artrit. I en studie har det påvisats att en kombination av omega-3- och omega-6-fettsyror har gjort det möjligt för 60 procent av ledgångsreumatiska patienter att sluta med antiinflammatoriska läkemedel och 20 procent att minska intaget av läkemedlen till hälften.

• Linfröolja kan lindra astma redan några dagar efter påbörjad behandling.

• PMS-besvär kan lindras redan efter en månads förbrukning av linfröolja.

• Omega-3-fettsyror tillsammans med andra näringstillskott minskar allergiska besvär, men det kan ta tid då kroppen behöver tid att läka.

• Fettsyror hjälper kroppen att utsöndra vatten och natrium och därmed minska ödem.

• Linfröolja är känt för att göra huden len och mjuk. Den kan även hjälpa vid eksem och psoriasis, samt ökar den allmänna vitaliteten. Idrottsmän märker t.ex. hur trötta muskler snabbare återfår spänst och vitalitet med regelbundet intag av omega-3-fettsyror.

Terapeutisk användning
Nedan följer kategorier där terapeutisk användning av linfröolja kan rekommenderas:
• atopiska problem: hudsjukdomar av olika slag, speciellt akne och eksem, allergi och astma
• hyperaktiva barn
• menstruationsbesvär och premenstruella besvär (PMS)
• hjärt-kärlsjukdomar (orsakad av hög kolesterolnivå), trombos och blodtrycks¬besvär
• sekundära sjukdomar till följd av diabetes
• övervikt
• reumatisk artrit, inflammationstillstånd
• degeneration av lever och njurar
• cancer
• vid MS
• vid alkoholskador
• vid förekomst av schizofreni, men inte för de som har epilepsi
• linfröolja sänker blodtriglyceridnivåerna
• linfröolja sänker det onda, skadliga kolesterolet (LDL), samtidigt som den ökar det goda, gynnsamma kolesterolet (HDL) och återställer rätt fettsyrabalans.

Nyckelorgan
Hud, leder, blodkärl, hjärta.

Dosering
RDI: Gränsvärde saknas.
ODI: 1–3 tsk.
TDI: 1–6 msk.
Linfröolja sväljs direkt eller blandas med salladressing, yoghurt, keso eller hummus.

Interaktion med läkemedel
Negativ interaktion/undvik tillskott: antiinflammatoriska och antireumatiska medel.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.