Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

lingon

Lingon – de svenska skogarnas eget superbär

Lingon är ett kärt bär som kan användas till mycket, vanligast är kanske lingonsylt men de passar även bra som smaksättare i bakverk och desserter. De är dessutom bland det nyttigaste som finns i våra svenska skogar.

Vi har sedan urminnes tider använt oss av ämnen från bär och växter för att stärka hälsan. På senare år har importerade bär som exempelvis acai fått en mer framträdande roll. Men bär som växter i våra egna skogar är minst lika nyttiga. I en studie vid Lunds universitet jämfördes hälsoeffekten av lingon, blåbär, hallon, kråkbär, björnbär, katrinplommon, svarta vinbär och acai och lingon fick bästa resultat.

Stabilare blodsocker
Studien som gjordes av fetma- och diabetesforskaren Karin Berger och Lovisa Heyman-Lindén, doktor i biomedicin visar bland annat att lingon ger stabilare blodsocker, lägre kolesterolvärde, bromsar viktuppgång, förhindrar fetma och lindrar inflammationer. Fördelar som tros hänga ihop med bärets höga halt av polyfenoler.

 

LÄS OCKSÅ: Nya användning för vax från nordiska bär

Motverkar urinvägsinfektion
Lingon har traditionellt använts mot olika åkommor. Bland annat som febernedsättande medel och till att behandla urinvägsinfektioner. Lingon innehåller tanniner, som enligt en finsk studie publicerad i British Medical Journal, är verksamma mot urinvägsinfektion.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Lingon motverkar viktuppgång

Skyddar mot många sjukdomar
Enligt siffror från Livsmedelsverket innehåller lingon bland annat antioxidanterna C-vitamin samt K-vitamin och folat. Men även kalium, E-vitamin, mangan samt fibrer som kan bidra till att motverka höga halter av det onda kolesterolet LDL – en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Lingon har även visat sig kunna bidra till att hämma uppkomst av vissa cancerformer.

LÄS OCKSÅ: Tio anledningar att äta mer blåbär

Lång hållbarhet
Lingon innehåller det naturliga konserveringsämnet bensoesyra. Bäret är alltså utrustat med ett naturligt konserverande ämne som gör att vi slipper tillsätta extra konserveringsmedel vid tillagning av sylt och saft. Och hållbarheten är dessutom lång även med en liten mängd socker.

Av redaktionen

Källa:Holistic blogg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.