Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

lisa kock

Lisa – med en kärlek till örter

Lisa Kock

Familj: Man, dotter, djur och växter
Bor: Sverige, Costa Rica och Chile
Yrke: Ört- och näringsterapeut, kroppsterapeut och yogaterapeut. Jobbar halvtid med undervisning och retreater, övrig tid med klienter på min praktik på Ingarö.

Lisa Kock är bland annat näringsterapeut och uppskattad lärare på Nordiskt näringscenter. Tidigare drev hon även Mosebacke hälsocenter i Stockholm men är numera stationerad i Sydamerika halva året. Lisa har en bakgrund som modell och som för så många andra springer hennes hälsointresse ur arbetet med den egna hälsan.

– När jag undervisar om hälsa pratar jag om den perfekta balansen i kroppen. En avspänd smärtfri kropp och ett psyke där känslor passerar utan att fastna. Där huden strålar och man vaknar utsövd med ett leende på läpparna. Jag tror dock aldrig att jag har träffat någon som är hälsosam på den nivån, utan den bilden får bli mer som en slags strävan, säger Lisa.
Istället tror Lisa att acceptans är nyckeln till välmående, acceptans för livet och kroppen precis som den är.
– Så länge vi tror att något måste förändras för att vi ska vara okej så lider vi, fysiskt eller psykiskt.

 

LÄS OCKSÅ: Josefine Jäger – raw foodgurun från de värmländska skogarna

Förespråkar mer kärlek till oss själva
Enligt Lisa skulle vi må bättre om vi unnade oss saker utifrån kärlek till oss själva och våra kroppar istället för att byta diet eller träningsmönster som en slags självbestraffning för att man är fet och oduglig. Det är ingen bra utgångspunkt menar hon.
–Men det är sunt att se över sitt matbeteende så att vi inte bara äter födoämnen som ger oss tillfälliga kickar men som sänker oss i längden. Vi lever väldigt mycket i nuet på det sättet och gör sekundval som dämpar en obehaglig känsla eller låter oss sitta kvar i soffan ytterligare en dag för att det just då helt enkelt är bekvämare än att dra på sig träningskläder.

LÄS OCKSÅ: Så slipper du antibiotika vid urinvägsinfektion

"Jag var ständigt sjuk som barn"
Lisa berättar att hon har kämpat med sin hälsa hela livet, det är det som lett till att läkning har blivit hennes passion.
–Jag var väldigt sjuk som barn och hamnade i en ond spiral av antibiotikaintag och en allt svagare kropp. Jag fick som så många andra ingenting annat än starkare och starkare läkemedel från sjukvården och förstod att jag skulle behöva hitta en annan lösning. Jag började utbilda mig inom alternativ medicin tidigt och blev besatt att att försöka förstå kroppen och psyket och hitta kopplingarna däremellan. Det är en ständigt pågående utbildning kan man säga som flyter ihop med mitt arbete.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Antibiotika påverkar barns BMI – för resten av deras liv

Äter logiskt
När det kommer till maten är Lisa i motsats till vad man kan tro inte extremt petig.
– Jag försöker äta logiskt, det vill säga riktig lagad mat från ekologiska råvaror. Det säger sig självt liksom att besprutad mat är farlig, samma sak med tillsatser och för stora mängder socker. Jag försöker lyssna på vad min kropp behöver och äter hemlagat och varierat. Grönsaker, fisk och kött. En kanelbulle ibland.

Viktigt med pauser för återhämtning
Däremot tror Lisa att det är viktigt att vi ger kroppen pauser för återhämtning.
–Jag jobbar med ett speciellt detoxprogram ett antal veckor per år och under dessa perioder har jag en mer strikt diet bestående av bara grönsaker i stort sett, inget socker, alkohol eller kaffe. Men i det långa loppet behöver min kropp ett mer varierat näringsintag.
Lisa tror inte att det finns någon diet som passar alla men menar att alla gynnas av äta giftfri, näringstät och god mat.

Lyssnar på kroppen
Lisa försöker lyssna på kroppen och känner sig fram till vad hon behöver komplettera med när det kommer till kosttillskott.
– Det är viktigt att komma ihåg att det inte är mängden vi äter som är intressant utan hur mycket vi kan ta upp och omsätta.
Sedan är hon även noga med vilken sorts tillskott hon äter.
– Det gäller att köpa bra tillskott som är genomtänkta. Själv älskar jag att få i mig mineraler och antioxidanter direkt från växter, dels i maten men också som örtinfusioner; näringstäta växter som fått torka, varpå man lägger ett par rejäla nävar i en stor kastrull vatten och låter dra hela natten. Då får man loss massor av lättupptagliga mineraler i saltform som kroppen känner igen och suger i sig som en svamp.

 

Lisa älskar växter
Lisa har en kärlek till örter och läkeväxter som kanske går lite utöver det vanliga:
– Jag älskar att jobba med växter. Och jag tröttnar aldrig på att prata om dem. Folk skulle bara veta hur mycket läkekraft det finns precis överallt på marken. Jag kan gå rakt utanför dörren där jag bor med en grupp elever och fastna i första bästa dike i timmar och prata om vad som växer där, det är helt otroligt, nästan allting är medicin. Jag tar örtmediciner varje dag för att må bra, som te, infusion, tinktur eller energimässigt. Ofta behöver man bara sitta bredvid en växt för att må bättre.

Viktigt att ha kontakt med det vi äter
Även synen på mat skiljer sig kanske något från den gängse. Hon menar att det är viktigt att se maten som energi och att vara medveten om att när vi stoppar något i munnen försvinner ingenting utan energin övergår istället i oss.
– Har man upplevt det förstår man att det inte bara handlar om vad vi äter utan om vilken kontakt vi har med det vi äter. Vilken inställning vi har till allt som lever runt omkring oss. Jag tänker så när jag lagar mat och när jag äter den. Då är det nästan ett mirakel varje gång man plockar en solvarm tomat och stoppar den i munnen.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Lisa Kock

Familj: Man, dotter, djur och växter
Bor: Sverige, Costa Rica och Chile
Yrke: Ört- och näringsterapeut, kroppsterapeut och yogaterapeut. Jobbar halvtid med undervisning och retreater, övrig tid med klienter på min praktik på Ingarö.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.