Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

rödhårig tjej med boxningshandskar

Näring för dig som tränar

Människor som tränar har ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra. Av den anledningen kan deras behov av att komplettera kosten vara större. Kurera bad Carolin Helt, personlig tränare och kostrådgivare, att lista vilka näringsämnen det rör sig om. 

 

  • Magnesium
    – Hård träning ökar behovet av magnesium. Magnesium verkar kramplösande. Allt muskelarbete kräver magnesium och brist leder till muskelsvaghet. Magnesium är inblandat i alla reaktioner i kroppen som skapar energi. Magnesium finns naturligt i bland annat, ost, bananer, nötter, avocado, gröna bladgrönsaker, skaldjur, nötter, fullkornsprodukter, baljväxter och kaviar.
  • Kalium
    – Kalium hjälper till att reglera vätskebalansen i kroppen och bidrar till omvandlingen av glukos till glykogen. Vid hård träning försvinner mycket kalium med svetten. Brist på kalium ger trötthet, dålig muskelkontroll och rytmstörningar i hjärtat. Kalium finns naturligt i mejeriprodukter, fisk, fågel, frukt och grönsaker.
  • Zink
    – Vid kraftiga svettningar utsöndras mycket zink vilket gör att hårt tränande kan behöva extra tillskott. Zink krävs för att kroppen ska kunna göra sig av med mjölksyra i musklerna och stärker immunförsvaret som sänks vid hård träning.
    Zink finns naturligt i bland annat fisk och skaldjur, i synnerhet ostron och sardiner, ost, fullkornsprodukter, pinjenötter, råris, ägg, linser, biff, lamm och kyckling.
  • Järn
    – Träning kan ha en negativ effekt på kroppens järnupptag och idrottare brukar därför rekommenderas ett järntillskott. Konditionsidrottare löper störst risk för brist då järn går förlorat via svetten, och på grund av att de röda blodkropparna brister när man springer på hårt underlag. Järn binder syre och krävs för att syresättningen av kroppen ska fungera. Andfåddhet, huvudvärk, trötthet och snabb puls är några tecken på järnbrist. Järn finns naturligt i bland annat jordgubbar, körsbär, linser, bönor, messmör, nötkött, brysselkål, blomkål, broccoli, gröna ärtor, spenat och rödbetor. Äter man järn tillsammans med C-vitamin blir upptaget av järn bättre.
  • C-vitamin
    – Hård träning innebär fysisk stress och en ökad mängd fria radikaler i kroppen. C-vitamin är en stark antioxidant som kroppen behöver extra mycket av vid hård belastning. Vitamin C finns naturligt i bland annat citrusfrukter, kiwi, alla kålsorter, broccoli och paprika.
  • Grenade aminosyror
    – BCAA, grenade aminosyror (leucin, isoleucin och valin). Dessa tre aminosyror är mycket viktiga byggstenar i kroppens muskulatur. De omsätts snabbare i kroppen än andra aminosyror. För den som tränar hårt är det alltså klokt att ta ett tillskott av BCAA för att underlätta återhämtning och samtidigt förhindra muskelnedbrytning.

 

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.