Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Liten guide till yoga! Vilken form passar dig bäst?

Yoga har blivit folkligt och finns nu i de allra flesta städer och på de flesta gym.
Vill du komma igång med yoga och vet inte vilken form du ska välja? Vi klandrar dig inte, utbudet är stort och det är inte helt lätt att veta vad som är vad - och vad som passar vem.

Här får du en snabb guidning till olika yogaformer.

Yoga som träningsform är effektiv och hälsoboostande. Den ger styrka, balans, ökad smidighet och närvaro - och även om du kanske, hittills, sett yoga mest som en trendträningsform och/eller en lite ouppnåelig livsstil är du kanske ändå lite sugen på att ge yogan en chans?
Inget dumt beslut i så fall.

► Läs också: Krönika: "Yoga är varken exkluderande eller en religion!

 

Hitta din personliga favorit
Yoga passar de allra flesta och hälsofördelarna är många, såväl de rent fysiska som mentala - och kan, menar experterna, förändra din kropps uppbyggnad inifrån och ut, från topp till tå. Det gäller bara att hitta den form som är rätt för just dig.
Kurera hjälper dig.

Ashtanga
Ashtangayoga är en mycket fysisk, dynamisk och kraftfull yogaform (med sin grund i hathayoga) som brukar kallas den mest fysiskt krävande och som är utformad för att skapa värme och göra att utövaren blir svettig. Ashtanga består av ett antal positioner som utförs i en bestämd ordning. De ganska snabba, flödande rörelserna kombineras med synkroniserad, dynamisk andning, så kallad yinyasa.
Ashtanga introducerades i väst på 1970-talet av Sri Krishna Pattabhi Jois. Totalt finns sex olika serier med övningar för utövaren att bemästra.
Yogaformen kräver en ganska god fysisk grundform och kan vara avskräckande för en total nybörjare.

Läs också: Liten grundkurs i yoga

Ayurvedayoga
Denna yogaform bygger på den indiska ayurvediska läran och hathayoga och utgår från individens kroppskonstitution (dosha), rådande hälsa och eventuella obalanser. Du börjar med uppvärmning och solhälsning, sedan blandas fysiska och snabba övningar med mindre fysiska och långsamma övningar. Ayurvedayoga säger sig vara till främst för den som vill lära sig leva naturligare, förstå sig själv och balansera stress.
Övningarna växlar beroende på årstid och tid på dygnet och kan även anpassas efter kroppstyp.
Yogaformen passar alla eftersom yogan anpassas efter deltagarna.

Bikram
Bikramyoga eller hot yoga, som det också kallas, är en mjuk yogaform som dock kan vara ganska fysiskt ansträngande yoga i och med att den utförs (inte sällan i bikini) i ett 40-gradigt rum med 40 procents luftfuktighet. Yogaformen är en form av hathayoga som består av en serie på 26 ställningar och två andningsövningar. Den tränar hela kroppen, såväl in- och utsidan då övningarna sägs ha en djupgående effekt på både kropp och själ. Värmen bidrar till att man kommer djupare in i stretchövningarna, förebygger skador och rensar ut oönskade gifter genom svettning. Passen är oftast 90 minuter långa och ökar kondition, flexibilitet och styrka.
Bikramyogan grundades av Bikram Choudhory som har grundat en hel kedja med Bikram-yogacenter, framför allt i USA.
Passar personer med bra grundkondition och extra bra för de lite frusna.

Global yoga
En modern och fysisk yogaform anpassad efter dagens behov, och där influenserna hämtats både från öst och väst. Teknikerna och passen kan variera ganska mycket så här gäller det att prova sig fram för att hitta sin favorit.

 

► Läs också: 17 anledningar att våga yoga

Hatha
Hathayoga är en mjuk och lugn yogaform som syftar till att uppnå balans mellan kropp och sinne. Går mycket ut på att få kontroll över kroppen och passar alla, kanske särskilt för nybörjare och de som vill pröva på yoga.

Kundalini
Kundaliniyoga frigör energier med hjälp av mantran och sekvenser av snabba och långsamma repetitiva rörelser. Det är en mjuk yoga som utförs i lugnt tempo och lägger mycket fokus på det mentala och andliga. Med hjälp av enkla men väldigt kraftfulla fysiska övningar tränas en sak i taget, till exempel att stärka ryggen eller immunförsvaret. Kan vara gynnsam och stärkande för personer med ryggont, hävdar en del.
Ett av syftena med kundaliniyoga är att lära sig bemästra sinnet med hjälp av andning, mantran och meditation.
Yogaformen passar alla, unga som gamla men även de som bara är intresserade av att få nedvarvningshjälp och mental träning.
Kundaliniyoga introducerades i väst 1968 av Yogi Bhajan.

Poweryoga
Poweryoga är en fysisk yoga anpassad för att passa som pass på gym. Poweryogan bygger på ashtangayogan, men med förenklade övningar som har inslag av aerobics. Denna yoga är, menar vissa, inte så meditativ utan bygger mer på en känsla av att de olika yogapositionerna flyter samman.
Syftet är att få en starkare och smidigare kropp och varje pass avslutas med en lång vila.
Passar alla som har en hyfsad grundfysik och önskar sig en fysisk utmaning. Passar mindre bra för personer med ryggproblem.

► Läs också: Anna Asplund: ”Yoga kan ge nya perspektiv på livet”

 

Aqua/vattenyoga
Vattenyoga utförs i behagligt tempererat vatten, vilket ger ökad rörlighet och flexibilitet i de olika övningarna. Rörelserna, som utförs till musik, är hämtade från flera olika yogaformer och görs både stående på botten, mot bassängkanten och flytande. Vattnet bidrar till att många av de övningar som anses svåra att göra på land blir lättare. Motståndet från vattnet gör också att rörelserna blir mjukare och långsammare och belastningen på kropp och leder mindre.  Tränar hela kroppen och passar alla, såväl unga och tränade som äldre och otränade.

Yinyoga
Yinyoga är en enklare yogaform anpassad för återhämtning. Yogaformen är stillsam med lätt stretch och fokus på medveten närvarokänsla. Den fokuserar höfter, lår, bäcken och nedre delen av ryggraden. Yogaformen arbetar mer på kroppens bindväv än på kroppens muskler. Övningarna utförs på golvet och varje position hålls mellan tre och fem minuter med avslappnade muskler och uppmärksamheten riktad mot andningen som ska vara djup och lugn.
Yogaformen går främst ut på att mjuka upp och träna leder, ligament och bindväv för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp och undvika led- och ryggproblem.
Passar de flesta eftersom den utövas efter den utövandes egna förutsättningar. Används oftast som en kompletterande yoga, inte sällan i slutet av ett yogapass med annan inriktning.

► Läs också: Experten: Yoga bort din stress!

Många andra yogaformer...
Utöver ovan nämnda finns ytterligare en stor mängd andra yogaformer.
Här är ett axplock:
Aurayoga, asanasyoga, gitayoga, gravidyoga, hormonyoga, Iyengaryoga, japayoga, karmayoga, kristen yoga, layayoga, livsyoga, mantrayoga, medicinsk yoga, nirvanayoga, pranayamayoga, pureyoga, rajayoga, shaktiyoga, shivayoga, tantrayoga, taoyoga, viryayoga, yantrayoga, yogalates, zenyoga, zen-buddistisk yoga.

Av Isabelle G Hedander

Källor: Tidningen Mama och Icakuriren.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.