Liten guide till yoga! Vilken form passar dig bäst?

Yoga har blivit folkligt och finns nu i de allra flesta städer och på de flesta gym.
Vill du komma igång med yoga och vet inte vilken form du ska välja? Vi klandrar dig inte, utbudet är stort och det är inte helt lätt att veta vad som är vad – och vad som passar vem.

Här får du en snabb guidning till olika yogaformer.

Yoga som träningsform är effektiv och hälsoboostande. Den ger styrka, balans, ökad smidighet och närvaro – och även om du kanske, hittills, sett yoga mest som en trendträningsform och/eller en lite ouppnåelig livsstil är du kanske ändå lite sugen på att ge yogan en chans?
Inget dumt beslut i så fall.

► Läs också: Krönika: ”Yoga är varken exkluderande eller en religion!

 

Hitta din personliga favorit
Yoga passar de allra flesta och hälsofördelarna är många, såväl de rent fysiska som mentala – och kan, menar experterna, förändra din kropps uppbyggnad inifrån och ut, från topp till tå. Det gäller bara att hitta den form som är rätt för just dig.
Kurera hjälper dig.

Ashtanga
Ashtangayoga är en mycket fysisk, dynamisk och kraftfull yogaform (med sin grund i hathayoga) som brukar kallas den mest fysiskt krävande och som är utformad för att skapa värme och göra att utövaren blir svettig. Ashtanga består av ett antal positioner som utförs i en bestämd ordning. De ganska snabba, flödande rörelserna kombineras med synkroniserad, dynamisk andning, så kallad yinyasa.
Ashtanga introducerades i väst på 1970-talet av Sri Krishna Pattabhi Jois. Totalt finns sex olika serier med övningar för utövaren att bemästra.
Yogaformen kräver en ganska god fysisk grundform och kan vara avskräckande för en total nybörjare.

Läs också: Liten grundkurs i yoga

Ayurvedayoga
Denna yogaform bygger på den indiska ayurvediska läran och hathayoga och utgår från individens kroppskonstitution (dosha), rådande hälsa och eventuella obalanser. Du börjar med uppvärmning och solhälsning, sedan blandas fysiska och snabba övningar med mindre fysiska och långsamma övningar. Ayurvedayoga säger sig vara till främst för den som vill lära sig leva naturligare, förstå sig själv och balansera stress.
Övningarna växlar beroende på årstid och tid på dygnet och kan även anpassas efter kroppstyp.
Yogaformen passar alla eftersom yogan anpassas efter deltagarna.

Bikram
Bikramyoga eller hot yoga, som det också kallas, är en mjuk yogaform som dock kan vara ganska fysiskt ansträngande yoga i och med att den utförs (inte sällan i bikini) i ett 40-gradigt rum med 40 procents luftfuktighet. Yogaformen är en form av hathayoga som består av en serie på 26 ställningar och två andningsövningar. Den tränar hela kroppen, såväl in- och utsidan då övningarna sägs ha en djupgående effekt på både kropp och själ. Värmen bidrar till att man kommer djupare in i stretchövningarna, förebygger skador och rensar ut oönskade gifter genom svettning. Passen är oftast 90 minuter långa och ökar kondition, flexibilitet och styrka.
Bikramyogan grundades av Bikram Choudhory som har grundat en hel kedja med Bikram-yogacenter, framför allt i USA.
Passar personer med bra grundkondition och extra bra för de lite frusna.

Global yoga
En modern och fysisk yogaform anpassad efter dagens behov, och där influenserna hämtats både från öst och väst. Teknikerna och passen kan variera ganska mycket så här gäller det att prova sig fram för att hitta sin favorit.

► Läs också: 17 anledningar att våga yoga

Hatha
Hathayoga är en mjuk och lugn yogaform som syftar till att uppnå balans mellan kropp och sinne. Går mycket ut på att få kontroll över kroppen och passar alla, kanske särskilt för nybörjare och de som vill pröva på yoga.

Kundalini
Kundaliniyoga frigör energier med hjälp av mantran och sekvenser av snabba och långsamma repetitiva rörelser. Det är en mjuk yoga som utförs i lugnt tempo och lägger mycket fokus på det mentala och andliga. Med hjälp av enkla men väldigt kraftfulla fysiska övningar tränas en sak i taget, till exempel att stärka ryggen eller immunförsvaret. Kan vara gynnsam och stärkande för personer med ryggont, hävdar en del.
Ett av syftena med kundaliniyoga är att lära sig bemästra sinnet med hjälp av andning, mantran och meditation.
Yogaformen passar alla, unga som gamla men även de som bara är intresserade av att få nedvarvningshjälp och mental träning.
Kundaliniyoga introducerades i väst 1968 av Yogi Bhajan.

Poweryoga
Poweryoga är en fysisk yoga anpassad för att passa som pass på gym. Poweryogan bygger på ashtangayogan, men med förenklade övningar som har inslag av aerobics. Denna yoga är, menar vissa, inte så meditativ utan bygger mer på en känsla av att de olika yogapositionerna flyter samman.
Syftet är att få en starkare och smidigare kropp och varje pass avslutas med en lång vila.
Passar alla som har en hyfsad grundfysik och önskar sig en fysisk utmaning. Passar mindre bra för personer med ryggproblem.

► Läs också: Anna Asplund: ”Yoga kan ge nya perspektiv på livet”

Aqua/vattenyoga
Vattenyoga utförs i behagligt tempererat vatten, vilket ger ökad rörlighet och flexibilitet i de olika övningarna. Rörelserna, som utförs till musik, är hämtade från flera olika yogaformer och görs både stående på botten, mot bassängkanten och flytande. Vattnet bidrar till att många av de övningar som anses svåra att göra på land blir lättare. Motståndet från vattnet gör också att rörelserna blir mjukare och långsammare och belastningen på kropp och leder mindre.  Tränar hela kroppen och passar alla, såväl unga och tränade som äldre och otränade.

Yinyoga
Yinyoga är en enklare yogaform anpassad för återhämtning. Yogaformen är stillsam med lätt stretch och fokus på medveten närvarokänsla. Den fokuserar höfter, lår, bäcken och nedre delen av ryggraden. Yogaformen arbetar mer på kroppens bindväv än på kroppens muskler. Övningarna utförs på golvet och varje position hålls mellan tre och fem minuter med avslappnade muskler och uppmärksamheten riktad mot andningen som ska vara djup och lugn.
Yogaformen går främst ut på att mjuka upp och träna leder, ligament och bindväv för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp och undvika led- och ryggproblem.
Passar de flesta eftersom den utövas efter den utövandes egna förutsättningar. Används oftast som en kompletterande yoga, inte sällan i slutet av ett yogapass med annan inriktning.

► Läs också: Experten: Yoga bort din stress!

Många andra yogaformer…
Utöver ovan nämnda finns ytterligare en stor mängd andra yogaformer.
Här är ett axplock:
Aurayoga, asanasyoga, gitayoga, gravidyoga, hormonyoga, Iyengaryoga, japayoga, karmayoga, kristen yoga, layayoga, livsyoga, mantrayoga, medicinsk yoga, nirvanayoga, pranayamayoga, pureyoga, rajayoga, shaktiyoga, shivayoga, tantrayoga, taoyoga, viryayoga, yantrayoga, yogalates, zenyoga, zen-buddistisk yoga.

Av Isabelle G Hedander

Källor: Tidningen Mama och Icakuriren.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.