Livia Wanntorp – Livia’s yoga

Den 17-18 maj intar Stockholm Beauty Week plats i stan igen!

I många år har jag haft stora glädjen att delta vid en mässa som uppmuntrar både eget-småföretagande och utveckling av innovativa produkter och tjänster med skönhet och hälsa i fokus. Så har jag nu glädjen att ännu en gång delta vid och skriva om Stockholm Beauty Week som öppnar sina portar för alla den 17-18 maj vid stora vackra lokaler på Norra Latin!

På Stockholm Beauty Week bjuds du alltid in till ett smörgåsbord av ekologiska, högkvalitativa och innovativa produkter och tjänster för skönhet och kropps- och hudvård och hälsa. Förutom att kunna besöka montrarna med spännande produkter och ta del av information om dessa produkter genom att prata med kunniga och engagerade utställare, kommer du att även få lyssna på intressanta föredrag och prova på behandlingar under mässan som brukar locka dit både yngre som mer mogen publik varje år. Dessutom pågår det aktiviteter av olika slag parallellt under hela två dagarna. Mässan är som en fest för dig som är intresserad av skönhet och hälsa!

Huvuddirigenten för Stockholm Beauty Week, visionären Maria Forssén, som även i år håller  i trådarna för mässan, har tillsammans med sin proffsiga team, valt ut hela 80 stycken utställare som både representerar Sverige och utlandet och du kommer att kunna hitta tillbaka till dina favoriter men också upptäcka nya märken.  Se bara på mässans ambitiösa två-dagars program HÄR!

I år kommer det även spännande gäster att medverka. Bland annat har du förmånen att lyssna på min gamla lärare i kostläran, den duktiga Fredrik Paulún som kommer att, i samarbete med hälso-och hudanalysföretaget Dynamic Code, presentera sin nya bok Hälsokompassen som handlar om hur man kan  hitta till den kost som är rätt för var och en med hjälp av sin egen hälsokompass. Också kända Jonas Colting medverkar på mässan med en föreläsning om sin syn på hälsa och livsstil som han ger i samarbete med hudvårdsmärket No Bond Beauty. Vidare bjuder Ivan Valencia in till trendspaning i samarbete med ekologiska märket Dr Grandel. Då många franska märken medverkar till mässan i år, får Frankrike eget utrymme  i närvaro av Frankrikes Ambassadör Monsieur Etienne de Gonneville.

Du hittar alla 80 st inbjudna medverkande HÄR och mitt råd är att du planerar in ett flera timmars besök till Norra Latin så att du inte missar denna inspirerande mässa där jag själv alltid lär mig något nytt varje år!



Kartlägg din stress och din återhämtning – jag visar dig hur

 

 

 

 

Idag har temperaturen i Stockholm nått över 18 grader och det känns som våren verkligen har anlänt! Äntligen! Överallt dyker det upp småblommor i alla färger och former och alla gräsmattor som nyligen varit mörkt bruna har börjat ändrat färg till ljusgrönt. Även djurlivet är i full gång; fåglarna bygger bon, myror är igång med deras "myrliv" och humlor är i fart med att pollinera alla vårblommor.

Naturen har alltså klivit ut långa vinterdvala.

Men vi då, människor, som egentligen är en del av naturen? Vi har så klart, även vi, genomgått vintern men rent arbetsmässigt har vi inte precis varit i dvala. Vi har jobbat hela vintern och fortsätter att jobba på.  Samtidigt som vi kanske borde känna oss pigga och glada av ljuset och värme som är tillbaka, känner många av oss därför en stor trötthet i sinnet såväl som i kroppen och ett behov av återhämtning som flesta schemalägger först i samband med sommarledighet.

Nyaste forskning om stress och stresshantering har dock visat klart att för att må bra behöver vi lära oss att ta kortare pauser och återhämtas hela tiden, snarare än bara under en längre period under sommaren. Vi behöver alltså lära oss hur man återhämtar sig regelbundet, snarare än att jobba i sex intensiva månader och sen pausa några veckor på sommaren, för att efter det går direkt tillbaka till en intensiv period.

Så här kommer det en stegvis metod som du kan testa ifall du vill försöka att aktivt minska din vardagsstress och lära dig hur du kan återhämta dig med kortare pauser som du tar ofta under dagarna.

Börja med att kartlägga dina stress-situationer:

(1)  vilka är dina vanligaste situationer som gör att du svarar med en stressrespons och spänner dig? Är det t ex när du känner att du har för mycket att göra eller t ex när du förväntar prestera utav omgivningen? Eller är det höga ljud som stressar dig?

(2) Hur känns det i kroppen när du känner dig stressad? Känns det spänt någonstans? Vilka känslor upplever du vid stress?

Sen fortsätter du genom att kartlägga dina återhämtnings beteenden:

(3) Vad brukar du göra för att återhämta dig dvs vilka situationer hjälper dig att återhämta och vilka är dina vanligaste återhämtningsbeteenden?

(4) När du har lyckats att återhämta, hur känns det? Vilka positiva effekter märker du då?

Denna kartläggning av både stress- och återhämtningssituationer hjälper dig att lära dig känna dig själv lite bättre, så att du kan agera utifrån de mönstren som du har upptäckt hos dig.

Det är en viktig insats du gör när du börja lägga in återhämtning i din kalender!

Vill du ha hjälp med coachning i allt detta? Skriv till mig liviwann@gmail.com. Jag coachar både online och i Stockholm och hjälper dig där du är!

Källa för metoden

Niclas Almén Återhämtningsguiden. 2021. Natur och Kultur.

 

 



“Back to nature” – en helg för medveten närvaro

Det är snart maj och tiden under vilken vi börjar planera vad vi ska göra denna sommar.

Vad är du drömmer om? Hur ser bilden av din 2022-sommar ut?

För mig är sommaren alltid en tid att njuta av att kunna pausa. Det spelar ingen roll vad jag gör, om jag åker utomlands eller om jag stannar kvar i Sverige. I vilket fall, trycker jag på paus-knapp och satsar på 100% på vila i åtminstone ett par veckor. Det är nödvändigt för att jag ska kunna möta hösten med förnyad kraft och lust att ta tag i undervisning igen.

Känner du igen dig?

För mig och säkert flera är det dock inte helt självklart att bara gå på semester och från den ena till den andra dagen komma in i semester- avslappningsmode. Det tar nämligen lång tid för de flestas nervsystem att byta från ett läge av prestation, bestämda möten och inrutade dagar till ett läge där man bara kan vara.

Ett sätt att lättare glida in i viloläget är att inleda sommarlovet med en helg vid en vacker plats ute i naturen och där får hjälp att komma ner i varvet genom bl a närheten till skog och hav, mjuk yoga och Mindfulness meditation men också lagad, god mat och tid att vila upp sig. Nästan som du skulle ge dig själv tillståndet att släppa alla vanliga jobbansvar och ägna dig åt din egen välmående och återhämtning. En helg som hjälper dig att helt enkelt glida in sakta till djupare avslappning och sommarkänsla!

Visst låter detta fantastiskt?

Den 1-3 juli håller jag en helg med fokus på Medveten närvaro - Mindfulness, återhämtning och mjuk yoga ute vid ett Roslagens vackraste pärlor. Vi åker nämligen ner till Väddö och bor på det förre detta pensionatet Lyckhem som kända Karl Dyall och Josefine Bengtsson (med lilla bebis Noah) har tagit över och inrett till ett fullt utrustad retreat-center med flera vackra yogastudion och full utrustning för alla typer av yoga.

Under denna helg får du mig som guide till mjuk och tillgänglig morgon och kvällsyoga samt i övningar i Mindfulness och meditation. Vi vistas en del i skogen och närliggande natur och verkligen går "back to nature" som namnet på retreaten antyder och använder naturen, träden, och havet som verktyg för återhämtning och djup avslappning efter en lång arbetssäsong.

HÄR kan du läsa mer om YOGARETREATEN BACK TO NATURE och du får gärna mejl till mig för frågor och bokning av de sista platser (gruppen är liten).

VÄLKOMMEN!

 



Livia’s yoga – en yoga som anpassas till var och en!

 

Hej på er och Glad Påsk!

Det finns så många olika definitioner för YOGA och ingen är egentligen fel. Yoga kan innebära att främsta sitta stilla och meditera med hjälp av andetag men yoga kan också vara flödande rörelser synkroniserade med andetag, bara för att ge ett par exempel.

Kära barn har många namn liksom....

Så hur ska man välja en yoga-sort, om man är ny till yoga?

Det viktigaste är, om du frågar mig, att du provar dig fram men också försöker fråga dig själv lite mer om varför du känner dig nyfiken om yoga och vad du har för syfte med yoga. Har du kommit på detta, särskilt ditt syfte, kan det bli lättare att välja vilken typ av yoga du ska börja med.

Under en längre tid har mycket av yoga varit fokuserad på att tvinga kroppar in till extrema positioner, egentligen bara för ett rent estetiskt syfte och inom vissa traditioner är det ju detta som en regelbunden yogautövande - en yogapraktik - syftar till. Men om du någonsin har klivit in på en yogaklass någonstans (även på studio) har du säkert sett hur otroligt olika yogautövares förutsättningar är för en och samma position.

Detta innebär att dessa extrema positioner har i själva verket ett väldigt högt pris att betala för flesta av oss....

Sen kan man framförallt fråga sig - VARFÖR? - VARFÖR SKA JAG TVINGA IN MIN KROPP I EN FÖR MIG EXTREM POSITION? Om ditt svar är: för att jag vill. Ja, då är du har väl kommit rätt och då får jag hoppas att du har även de fysiska förutsättningar för att utöva yoga med detta syfte.

Men om ditt svar är att du inte intresserad att något du kan visa upp på ditt Instagramkonto, då vet om att det finns MYCKET ANNAN TYP AV YOGA SOM INTE ÄR SÅ!

Också om du råkar vara som 95% av befolkning, dvs du  har en average rörlighet med lite slitage där och var i kroppen såsom medelålders Svensson har, och om du väljer att yoga för att bibehålla den rörligheten du har och låta kroppen fortsätta vara flexibel och stark så att kroppen ska hålla många år till. Om så, har du ett helt annat syfte med din yogapraktik - ETT HÄLSOSAMT UTÖVANDE AV YOGA där du inte tvingar in kroppen i en och samma perfekta Instagram-vänliga positioner utan där du anpassar yoga efter dina kroppsförutsättningar.

LIVIA'S YOGA är av denna typ och du är så välkommen till någon av mina retreater framöver och testa min väldigt inkluderande yoga!

ALLA SKA KUNNA YOGA OCH YOGA SKA ANPASSAS TILL DIN KROPP, INTE TVÄRTOM!



Yoga som rehab efter bröstcancer – projektet DiGiYogaCaRe pågår nu

 

På måndagarna har jag ett speciellt och helt fantastiskt yogajobb och som jag ser även som ett viktigt uppdrag.

Sen några månader tillbaka jobbar jag nämligen som yogalärare inom ramen av unika forsknings studien DiGi Yoga CaRe som står för Digital Yoga Cancer Rehabilitation och drivs av ett forskar- och läkarteam från Örebro Universitetet och Region Örebro Län med spetskompetens i ämne.

Projektet, som jag har stora lyckan att få jobba åt som en av få yogalärare i landet, syftar till att utröna effekterna av regelbunden praktiserad online yoga hos relativt nyopererade bröstcancerpatienter.

Varje måndagskväll håller jag alltså en klass för en grupp av deltagare som ingår i studien och gruppen upprepar sen samma yogaklass ytterligare en gång på egen hand med hjälp av förinspelat material.

Varje grupp går totalt 12 veckor under vilka vi använder oss av två för ändamålet speciellt designade yogaflöden vars positioner har används för tidigare studier.

För mig som har en tidigare karriär inom forskning, forskning som jag tror till 100% på, och som har ett jättestort intresse i och jobbar till 100% med yoga (bland annat även med rehab- och terapeutisk yoga) är möjligheten att få leda klasser inom detta projekt som en dröm och jag kan fortfarande delvis inte fatta att jag har fått denna unika möjlighet.

När jag undervisar dagliga vanliga yogaklasser hjälper jag folk till större kroppsmedvetenhet, ett mer effektivt andetag, större rörlighet och styrka i kroppen men också till större vilan och avslappning, bara för att nämna några av de effekter som en regelbunden praktik av yoga kan ge. Det jobbet som jag gör inom DiGi Yoga CaRe ger ytterligare ett viktigt syfte till yoga då yoga försöker uppfylla en viktig funktion hos studiens deltagare dvs en snabbare fysisk och mental återhämtning, så att de kan återgå till ett liv med större livskvalité inom kortare tid.

Vill du också delta i denna studie? DiGi Yoga CaRe har löpande intag och du är välkommen att läsa HÄR för att se om du uppfyller kriterierna för att ansluta dig vid grupperna som körs nu.

Nu ska jag förbereda min kvälls klass!

 



SKOGSBAD – att dyka rakt in i naturen

Det är många av oss som bara behöver kliva in i en skog, ta en promenad längs en stig kantad av stora och gamla träd, ta in barrdoften och lyfta blicken mot blåa himlen, för att uppleva en känsla av större lugn och harmoni. I mitt jobb som stresscoach och yogalärare tar jag gärna hjälp av naturen som ett av de ofta mest lätt-tillgängliga och enklaste stresshanteringsverktyg och många är dessutom de studier som har pekat at på alla välgörande effekter som vi får när vi vistas i naturen.

En teknik som bygger på just detta och har använts i delar av Sydöst -Asien sen 80-talet heter Shinrin yoku i dess japanska namn och Skogsbad här hos oss.

Shinrin yoku togs fram från början i syftet att försöka få japanska stressiga stadsbor ner i varv då man upptäckte att stress hade blivit en av de främsta orsaker till död i Japan under 80-talet. Regelbundna besök ut i naturen visade såsom man trodde, ge många positiva effekter mot stress som t ex lägre utsöndring av kortisol och sänkt blodtryck, ett lugnare andetag samt en upplevelse av större glädje och empati samt en känsla av perspektiv och vördnad inför naturens storhet.

Skogsbad, som jag alltid håller i under mina svenska yogaretreater, är ett utmärkt namn för denna Mindfulness- och avslappningsmetod för skogsbad känns just som att bada eller djupt-dyka i skogen och låta alla sinnen tar in av skogens dofter, synintryck och ljud. Du kan själv föreställa hur det är att lämna bilarnas buller, staden med sina myriader av människor och aktiviteter bakom dig en liten stund och bara långsamt skrida in i en grön skog med bara himmel som tak och träd kring dig, träd som dessutom har visats producera substanser kallade ”fytoncider ”som är antibakteriella substanser producerade av träden för sitt eget försvar som även vi människor ska delvis kunna få positiva effekter av.

Skogsbadet handlar helt enkelt att ”bara vara” en stund, långt bort från snabba livet med mycket prestation och krav, och att låta sig påminnas om ens ursprung i naturen.

Om du vill komma och testa guidad Skogsbad, är du väldigt välkommen på en av mina och Livia's yoga kommande yogaretreater på Öland och på Väddö där naturen är en viktig komponent av både evenemang.

 

Vill du testa SKOGSBAD på egen hand? 

GÖR SÅHÄR:

  • 1.    GÅ UT: sätt mobilen på flight- mode och ta dig ut till din närmaste skogsglänta. Även en park kan funka, bara att det inte är så mycket folk eller aktiviteter där.
  • 2.    LANDA. Känn fötterna förankrade på jorden och ta in av träden och naturen som omger dig.
  • 3.    ANDAS: Ta ett par (eller flera) medvetna andetag in genom näsan och ut genom munnen för att påbörja avslappning och också förstärka närvaro i nuet.
  • 4.    PROMENERA SAKTA och LÄGG MÄRKE på dofter, ljud och synintryck ifrån naturen.
  • 5.    KRAMA ett TRÄD eller bara placera händerna kring stammen, slut ögonen och känn dig lika stabil och stark som det trädet.
  • 6.    SÄTT dig på en STUBB en stund och bara vila. Låt de intryck och tankar som kommer bara få gå lika snabbt som de kommit. Återkom gång på gång till ditt andetag.

 

 

 

 



Att bli stress-starkare. Välkommen in till Livia’s yoga!

 

Hej!

Välkommen hit!

Jag heter Livia och är strålande glad att från och med idag få vara en del av Kureras bloggarteam!

Förutom glädje över att få jobba ihop med en superproffsig redaktion och en etablerad tidning, känns min nya blogg som ännu en superbra chans att fortsätta föra fram mitt budskap som är ”Mindre stress och större harmoni varje dag!”.

Till vardags jobbar jag nämligen med stresshantering inom ramen av mitt företag Livia’s yoga som erbjuder kurser, workshops och retreater med yoga och Mindfulness som huvudinriktning. Jag hjälper också människor och företag att hitta större balans i sin vardag genom coaching och egen-utvecklade stresshanteringskurser.

Att få flera att upptäcka på vilka sätt det är möjligt att hitta balans i livet genom att bland annat lära ut mental träning, yoga och meditation, är verkligen det jag brinner för och min passion, och jag hoppas att jag genom denna blogg ska kunna bidra med inspiration och tips till alla som upplever att vardagen har blivit för stressig och behöver hitta nya sätt att hantera stress för att må bättre, inte bara när man är sommarledig utan varenda dag!

Som vi alla vet, uppmuntrar inte vårt moderna liv direkt till att sakta ner och pausa. Vi lever helt enkelt ”snabbt” och vi förväntar också snabbt prestera svar och lösningar till det ena eller det andra. När tempot har varit så högt under en längre tid ballar systemet ut, tyvärr oftast lite för sent för att vi ska kunna motverka detta i tid.

 

Men vad är stressen och varför upplever vi stress egentligen?

 

Innan jag skolade om mig till att jobba med människor och hälsa var jag verksam som disputerad forskare i biologi under många år. Biologi kan tyckas väldigt långt bort från yoga och andra stresshanteringsverktyg men det är faktiskt precis tvärtom…

Stressen är nämligen en naturlig del av vår biologi och finns till som en superviktig överlevnadsmekanism hos oss. Nervsystemets enda och viktigaste funktion är att skydda kroppen så att den kan överleva och för att överleva skapar nervsystemet reaktioner inom oss mot allt som det tolkar som möjliga faror för oss.

Det är då vi upplever stress.

Både stress och ångest samt oro och andra mindre angenäma känslor har alltså en biologisk förklaring och finns till för att skydda oss. Men när vi upplever för mycket stress under lång tid, kan vi inte längre varva ner emellan stressiga perioder och det är då det har gått för långt.

Mitt jobb som yoga- och Mindfulness meditation- utbildare är att hjälpa dig att inte komma in i denna kroniska stress och jag använder mig av de ovannämnda verktyg samt av mental träning, compassions-baserade tekniker med flera andra verktyg för att coacha och lära människor till att bli stress-starkare och lättare navigera genom vardagen.

Här på bloggen kommer du att få läsa mer om allt detta och jag hoppas du vill följa mig från månad till månad och gärna interagera med frågor.

Välkommen in till Livia’s yoga!